Місце праведника серед людей (По оповіданню А. И. Солженицина “Матренин двір”)
1. Прийом контрасту при описі героїні. 2. Рідні істоти й природні “помічники”. 3. Затерявшаяся праведна душачи Страждання й біль завжди обов’язкові для широкої свідомості й глибокого серця. Ф. М. Достоєвський Незважаючи на те що першою ластівкою, оказавшейся в пресі, було оповідання А. І. Солженицина “Один день Івана Денисовича”, на перше місце по полярності вже в 1960-х роках вийшов “Матренин двір”. У невеликому добутку автор розповідає про долю російської селянки. Унікальність образа, використаного автором, розкривається в тім,
Здається, письменник хоче сказати про те, що в кожному з нас є добрі й світлі щиросердечні пориви Про це свідчить образ постояльця, людини на частку якого випало чимало випробувань. Але на початку знайомства він закривається від Матрени, не хоче, щоб вона вторгалася в його життя. Однак від героїні виходить стільки добра й теплоти, що серце Игнатича таїть, і він розкриває свою душу цій праведній людині. “Мені дорожче була, – ділився своїми
При зображенні образа Матрени автор використовує прийом контрасту, за допомогою якого видна духовна сутність селянки. Так представлені люди, які ділять те невелике майно, що залишилося після Матрени: “Суперечка йшла про хату: кому вона – сестрі або прийомній дочці. Уже справа впиралася писати в суд, але примирилися, рассудя, що суд віддасть хату не тим і не іншим, а сільраді. Угода відбулася”. Матрена ж ніколи нічого не ділила, навіть пенсії собі всі ніяк не могла виклопотати незважаючи на те що залишилася одна без годувальника.
Завдяки зміні ритміки, використаної автором в оповіданні, створюється багатошарова картина російського життя. Ми бачимо героїню з різних сторін Те вона допомагає іншим з городом, те привечает у себе племінницю. Героїня нікому й ніколи не могла ні в чому відмовити: “Матрена не могла відмовити. Вона залишала свою чергу справ, ішла допомагати сусідці, і відвертаючи, ще говорила без тіні заздрості: “Ах, Игнатич, і велика ж картопля в неї””. Така щира зацікавленість і радість за іншу людину стає ще однією рискою до портрета праведної людини.
Нове в цьому образі розкривається не тільки завдяки людям, але й обстановці, у якій живе Матрена. Вона настільки ж нехитра, як і сама господарка “Простора хата, і особливо краща приоконная її частина, була заставлена по табуретках і крамницям – горщиками й діжками з фікусами. Вони заповнили самітність господарки безмовної, але живою юрбою”. Населяла цей живий куточок і колченогая кішка, що була підібрана господаркою з жалості й прижилася. Помітимо, що фікус і кішка – дві рідних істоти, які оточували ці довгі роки Матрену, – по черзі залишають її будинок.
Вони були теж не згодні для того, щоб хата стояла в новому місці. Колченогая кішка пропала, а фікуси винесли. Нічого рідного не залишилося для Матрени в спустілому будинку У дні переїзду “кішка колченогая сбрела знадвору – і пропала.
Одне до одному. Ще й це пришибло Матрену”. Рослини ж її чекали до самого кінця Але коли вони виявилися непотрібними, у день похорону господарки, їх винесли зі світлиці: “И от всю юрбу фікусів, яких Матрена так любила, що прокинувшись колись уночі в димі, не хату кидалася рятувати, а валити фікуси на підлогу (не задихнулися б від диму), – фікуси винесли з хати”. Велике значення має зустріч головного героя з Матреной. Адже саме через його сприйняття навколишнього світу перед нами розкривається образ праведної людини.
Вона впливає благотворно й на свого постояльця. Матрена не стільки своїми словами, скільки вчинками показує те, що можна й потрібно жити заради інших Можливо, саме це допомагає Игнатичу переконатися в правильності свого вибору. Адже він лагерник, тому добре влаштуватися після такого строку просто не міг. Він хотів учителювати, тобто передавати свої знання й досвід новому поколінню.
Привітність Матрени і її голос заворожували Игнатича, він знову будили його до нового життя, далекої від усяких тривог і сумнівів: “И завжди ті самі доброзичливі слова лунали мені через перегородку. Вони починалися якимось низьким теплим мурчанием, як у бабусь у казках”. Матрена відчула родинну душу в Игнатиче, тому в другій частині оповідання сама початку розповідати про нелегку долю, коли вона залишилася без чоловіка Окремого розгляду заслуговує двір Матрени, тим більше що він винесений у назву оповідання. У добутку показане духовне споріднення будинку і його хазяїна.
У цьому ми переконуємося в ході оповідання. Помітимо, що коли Матрена “втрачає” свій будинок, вона гине сама. Тоді виникає питання: чому ж наприкінці добутку Матрена, праведник, що робить стільки добра навколишньої, гине. Можливо, що просто в її оточенні не було людей, здатних оцінити її щиросердечне багатство Але їй вдається в якімсь ступені повернути до життя головного героя, для якого подібна зустріч мала велике значення.
Вона дала йому можливість оглянутися навколо себе й подивитися на навколишніх повнимательнее. Можливо, і нам у житті потрібно надійти також, щоб не допустити загибелі праведної людини. А може бути письменник розуміє, що така людина не може жити в цьому світі. Адже якби героїню оточували такі як Игнатич, те вони змогли ще б дуже довго дарувати своє добро й теплоту навколишнім Однак жорстокість миру й непристосованість Матрени до життя по його правилах приводить героїню до загибелі. Люди, серед яких живе Матрена, дуже жорстокі.
Але їй у праведному житті допомагає природа. Так заметіль не дає кілька днів вивести речі з її будинку. “Але в той же день почалася мятель – дуель, по-матренинному. Вона гуляла й кружляла двоє доби й замела дорогу непомірними заметами”. У результаті цього доводиться затратити чималі сили, щоб нарешті зрушити візок з місця.
Таким співвіднесенням автор ще раз підкреслює, що жорстокість людей не має границь. Їхньої користі й байдужості виявилося досить для того, щоб погубити одну праведну душу, що могла привести їх кспасению. Важливо відзначити, що перед фатальними подіями на село спускається тиша. Здається, що сама природа передчуває лихо.
“Я міг тоді зрозуміти, – думав про Себе постоялець, – отчого тиша, – тому, виявилося, що за весь вечір жодного поїзда не пройшло по лінії в напівверсті від нас”. Так автор показує, що за Матрену, праведної людини, заступається тільки природа. Тільки вона розуміє внутрішню сутність цього людини Тільки в ній перебувають сили для захисту безневинного й всіма людини, що не зауважується. Письменник використовує й природні замальовки для відбиття щиросердечного миру головної героїні: “Від червоного морозного сонця ледве рожевим залилося заморожене віконце сіней, тепер укорочених, – завжди особи гарні, хто в ладах із совістю своєї”.
Особливу значимість оповідання здобуває тоді, коли ми довідаємося про те, що в Матрени є реальний прототип – М. В. Захарова. Це надає ще більшу вірогідність оповіданню Воно не відриває нас від дійсності, говорячи про те, що й на нашій землі є праведники, яких ми, можливо, просто не зауважуємо. Але якщо ми повнимательней подивимося навколо себе, то побачимо, що нас оточує дуже багато людей, які, імовірно, потребують допомоги. І вони не стільки чекають якоїсь конкретної підтримки, скільки хочуть щоб їм не заважали, тоді вони до кінця днів своїх могли б обдаровувати “променистою посмішкою”.
Недарма саме наприкінці оповідання автор прямо називає свою героїню праведником, від якого ніхто ніколи не чув жодного брутального слова, а бачив тільки допомогу, співчуття й підтримку У цьому місці оповідання автор у черговий раз на контрасті показує, як далекий друг від друга Матрена з її багатим щиросердечним миром і навколишніми її людьми. “Всі ми жили поруч із нею й не зрозуміли, що є вона той самий праведник, без якого, по прислів’ю, не коштує село. Ні місто.
Ні вся земля наша”.
Схожі твори:
- Міркування по оповіданню А. І. Солженицина “Матренин двір” Важко й непросто зложилася доля А. І. Солженицина. Фронт, важкий шлях від Орла до Східної Пруссії, медалі за виявлену мужність, а потім арешт, восьмирічне перебування у в’язницях лиховісного “архіпелагу ГУЛАГ”. В 1970 році Солженицин був визнаний гідним Нобелівської премії по літературі. Оповідання “Матренин двір” Надрукований в 1963 році. Він повністю...
- У чому полягає праведничество Матрени й чому воно не було оцінено й замічене навколишніми? (по оповіданню А. И. Солженицина “Матренин двір”) Як і багато хто інші, оповідання Солженицина “Матренин двір” заснований на фактах біографії самого письменника. Однак у ньому відбиті не роки, проведені в сталінських таборах, а життя письменника в селі Милидево Владимирской області. Головна героїня оповідання – реально існуюча жінка, добре знайома авторові. Саме Матрена – убожіючи й фізично немічна...
- Проблема позитивного героя (по повісті Один день Івана Денисовича й оповіданню Матренин двір Солженицина А. І.) Письменник, якщо тільки він Є нерв великого народу, Не може бути не уражений, Коли уражена воля. Я. П. Полонский Відмінною рисою творчості А. І. Солженицина є тісне переплетення реалістичного зображення радянської дійсності й філософських шукань правди життя Тому практично всі добутки письменника, у тому числі повість “Один день Івана Денисовича”...
- У чому суть праведності Матрени в оповіданні А. И. Солженицина “Матренин двір”? Стрижнева тема Творчості А. И. Солженицина – протистояння людини силі зла, як зовнішнього, так і захоплююче саме серце, Історія падіння, боротьби й величі духу, невідривна від трагедії Росії. В оповіданні “Матренин двір* автор зобразив народний характер, що зумів зберегти себе в страшній смуті XX століття. “Є такі природжені ангели, вони...
- Скорочено оповідання Матренин двір Солженицина А. И Доля оповідача схожа з долею самого Олександра Ісайовича Солженицина – він теж фронтовик. І теж повернення його із фронту затрималося “годиков на десять”. Тобто довелося відсидіти нізащо – як полстрани, якщо не більше, сиділо тоді в таборах. Герой мріє працювати вчителем у сільській глибинці – подалі від цивілізації. Він відбув...
- Твір по літературі по оповіданню О. І. Солженицина “Матренин двір” Олександр Ісайович Солженицин. Ще якихось двадцять років тому його ім’я заборонене було вимовляти, а сьогодні ми захоплюємося його глибоко філософськими добутками, у яких розкривається майстерність у зображенні характерів, уміння спостерігати за людьми й розуміти їх. І особливо яскраво розкривається це в оповіданні “Матренин двір”. Чим цікавий це оповідання? Начебто б...
- Комплексний аналіз добутку “Матренин двір” А. І. Солженицина У добутку “Матренин двір” Олександр Ісайович Солженицин описує життя працьовитої, розумної, але дуже самотньої жінки – Матрени, що ніхто не розумів і не цінував, але всякий намагався скористатися її працьовитістю й чуйністю Сама назва оповідання “Матренин двір” можна витлумачити по-різному. У першому випадку, наприклад, слово “двір” може означати просто уклад...
- Доля російського села в оповіданні А. И. Солженицина “Матренин двір” Ім’я Олександра Ісайовича Солженицина ще кілька років назад було заборонено, але в цей час ми маємо можливість захоплюватися його добутками, у яких він демонструє виняткову майстерність у зображенні людських характерів, у спостереженні за долями людей і розумінні їх. Особливо яскраво все це розкривається в оповіданні Матренин двір. З перших рядків...
- Характеристика добутку Матренин двір Солженицина А. И “Улітку 1953 року з курної гарячої пустелі вертався навмання – просто в Росію”. Ці рядки відкривають оповідання Солженицина “Матренин двір”, дивний сплав документа й високої художньої прози. У рукописі, щоправда, вказувався 1956 р., але, за порадою Твардовского, Солженицин перемінив дату з міркувань цензури, перемістив дію в часи хрущовської відлиги. Оповідання...
- “Матренин двір” А. И. Солженицина. Образ праведниці. Життєва основа притчі 1. Солженицин – літописець радянської епохи. 2. “Матренин двір” – прототип праведного куточка в країні. 3. Образ Матрени. 4. Фінал й зміст оповідання. А. И. Солженицин має своє особливе місце в російській літературі XX століття Він немов літописець цієї епохи, що правдиво відбиває реальність, не прикрашаючи й не спотворюючи нічого....
- Без праведників немає Росії (оповідання А. И. Солженицина “Матренин двір”) Росія багата не тільки безграничними просторами, родючими землями фруктовими садами, але й неабиякими людьми, праведникамі, обдарованими чистої, божественнийний енергією. Вони дивляться на нас ясними проницательними очами, начебто заглядивают у душу, так так, що нічого від них не сховаєш. Праведники жертвують багатьма життєвими благами заради чистоти душі, з радістю допомагають навколишньої...
- Трагічна доля Матрени в оповіданні Солженицина “Матренин двір” Письменника Олександра Солженицина з першого моменту його появи в літературі проголошували “новим Толстим” і донині пристосовують його до “нового Толстого” – або нарікають на “нового Толстого”, ким він нібито так і не став. Але ті, що чекали цього другого пришестя, так так і не дочекалися, убачаючи егоїзм самопризначеного месії вже...
- Загубитися в самій нутряній Росії (по оповіданню А. И. Солженицына “Матренин двір”) Цінність оповідання складається в дуже реалістичному й достовірному викладі подій. Життя й смерть Мат-Рены Захаровій показані такими, якими вони були насправді. Назва оповідання показує читачеві, що на його сторінках буде йти мовлення про життя Матре-Ны, її будинку й дворі. ” Матренин двір ” визначає про-странство для здійснення дії оповідання. Після...
- Образ Фаддея в оповіданні “Матренин двір” Не нагромадивши “багатства” і не нажив якого-небудь “добра”, Матрена Григор’єва зуміла зберегти для навколишню товариську вдачу й серце, здатне до жалю. Вона з’явилася рідкою людиною з безмірно доброю душею, не втратила здатності відгукуватися на чуже лихо. Так, жодна оранка не обходилася без її. Разом з іншими жінками вона впрягалася в...
- Твір по оповіданню О. І. Солженицина “Матрьонин двір” Багато сторінок у творчості Солженицина оповідають про історію Росії. Ця тема не випадково обрана автором. У ній він намагається передати всі свої знання й переживання того часу. 1956 рік – це час насильства й деспотії. Народ несе на собі важкий вантаж, під яким згинається спина. Життєві вдачі й умови побуту...
- Матренин двір. Оповідання Улітку 1956 р. на сто вісімдесят четвертому кілометрі від Москви по залізничній вітці на Муром і Казань сходить пасажир. Це – оповідач, доля якого нагадує долю самого Солженицына (воював, але із фронту “затримався з поверненням годиков на десять”, тобто відсидів у таборі, про що говорить ще й те, що, коли...
- Долі російського села в літературі 1950-1980 років (В. Распутін. “Прощання із Запеклої”, В. Биків. “Облава”, А. Солженицин. “Матренин двір”) Багато письменників зверталися у своїй творчості до сільської теми. Одні захоплювалися сільським укладом жизні, “училися в істині блаженство находить”, інші називали село жебрачці, а її хати – сірими. У радянський час тема долі російського села стала чи ледве не провідної, а питання про “великий переломе” актуальний і в наші дні....
- “Матренин двір” – це оповідання про нещадність людської долі Росія багата не тільки безмежними просторами, родючими землями, фруктовми садами, але й неабиякими людьми, праведниками, обдарованими чистою, божественною енергією. Вони дивляться на нас ясними глибокими очами, начебто заглядають у душу, так так, що нічого від них не сховаєш. Праведники жертвують багатьма життєвими принадностями заради чистоти душі, з радістю допомагають навколишньої...
- Чи с серед людей місце ангелам? Твір за оповіданням Г. Маркеса “Стариган з крилами” У оповіданні колумбійського письменника Габріеля Гарсіа Маркеса “Стариган з крилами” зображено маленьке містечко – безрадісну сіру місцевість. Навкруги бруд, дощ, морські молюски, що гниють на березі. Саме до бідних, знедолених життям мешканців занедбаного містечка, сходить ангел. Того ангела дуже важко розпізнати; це не прекрасна небесна істота з чин тими білими...
- Долі російського села в літературі 1980-х років (В. Распутін “Прощання із Запеклої”, А. Солженицын “Матренин двір”) Приїжджаючи до них улітку відпочивати, а точніше, працювати, ми своїми очами бачимо, як важке життя селян і наскільки складно нам, міським, пристосуватися до цього життя. Але завжди хочеться приїхати в Село, відпочити від міської суєти. Багато письменників торкнулися у своїй Творчості долю російського села. Одні захоплювалися сільською природою й “училися...