Долі російського села в літературі 1950-1980 років (В. Распутін. “Прощання із Запеклої”, В. Биків. “Облава”, А. Солженицин. “Матренин двір”)

Багато письменників зверталися у своїй творчості до сільської теми. Одні захоплювалися сільським укладом жизні, “училися в істині блаженство находить”, інші називали село жебрачці, а її хати – сірими. У радянський час тема долі російського села стала чи ледве не провідної, а питання про “великий переломе” актуальний і в наші дні. Саме колективізація змусила багатьох писателей узятися за перо.

Згадаємо “Піднятую цілину” Шолохова, “Котлован” Платонова, поеми Твардовского “По праву пам’яті” і “Країна Муравия”.

Забути, забути велять безмовно, Хочуть у забвенье утопити. Живе минуле. І щоб хвилі Над нею зімкнулися. Минуле – забути.

Але забути неможливо, тому що собития того років дуже боляче віддаються в современности, у нашім сьогоднішнім житті, У повісті “Прощання із Запеклої” В. Распутін ставить перед читачем впрос: потрібно чи затопляти село, якщо вищестоящі організації вирішили поставити на ній ГЕС? Зрозуміло, науково-технічний прогрес вище всього, але як можна позбавляти селян батьківщини? Село повинна піти під воду, а жителі переселитися в інші місця.

Селян ніхто не запитував, чи хочуть вони цього:

наказали – будь ласка, підкоряйся! Интересно, що жителі по-різному отреагировали на таке рішення. Старі, що прожили в рідному селі все своє життя, не можуть просто так розстатися із Запеклої. Тут знаком кожний куточок, кожна берізка, тут порох батьків, дідів.

Так, головна героїня повести старуху Дар’я не може покинути свою хату. Дуже зворушливий епізод, коли стара жінка прикрашає свою хату перед тим, як її назавжди покинути. Як мучительале переживає ця малограмотна дружинщина долю свого села!

Синові Дар’ї теж жаль розставатися з будинком, але він згодний з тим, що “наука важливіше природи”, і вони повинні пересілитися будь-що-будь. Не тільки люди, але й сама природа проти грубих, безцеремонного вторжения у своє життя. Згадаємо, могутній царський листвень, що не могли взяти ні сокира, не пила, ні вогонь. Всі він витримав і не зломився.

Але чи не так сильна природа? В. Распутін стосується багатьох нравственних питань у своїй повісті, але доля Матери – провідна тема цього добутку. Ну а що траплялося із селянами, когтак вони залишали рідне село в период колективізації? Їх засилали на Соловки, у Сибір, на лісоповали, у шахти, де живі заздрили мертвим. Жорстоко обійшлася доля із Хведором Ровбой, головним героєм добутку В. Бикова “Облава”.

Спочатку Хведор тіряет дружину, а потім і дочка, яких любив безумно. Начебто б треба озлобитися, зненавидіти всіх, хто зігнав його з рідної землі-матінки. Але Хведор витерпев і переживши всі, знову возвращается на батьківщину.

Взагалі, головною рисою селян є те, що вони не можуть жити без рідної землі. До цієї ж теми звертається А. И. Злженицина в оповіданні “Матренин двір”. Дія відбувається в 1956 році.

Молодой учитель оселився в хаті селянки Матрени, і читач бачить деревенскую життя очами інтелігента. Нас відразу ж вражає бідність і вбогість її житла: темна кімната, у яку світло попадало тільки з вікна, многочисленні таргани й миші, кульгаючи кішка. Матрена живе вже в той час, коли позади залишилися громадянська війна, кіллективизация. Невже в 1950-е роки селяни були такими бедними? Ми не побачимо в Матрени ні добре налагодженийного господарства, ні городу, ні палісадника, ні худоби.

Одна коза грязно-білого кольору так колченогая кішка – от всі хозяйство. Доля селянки трагична: Матрена була хвора, але не вважався инвалибудинок, вона не працювала в колгоспі, тому пенсія їй не покладалася. А для того, щоби одержати пенсію за померлого чоловіка, потрібно було обійти безліч учреждений. Одним словом, як говорить автор, “багато було навернено несправедливости з Матреной”. Але, незважаючи на всі тяготи життя, Матрена не озлобилася: вона настільки добра й нехитра, що допомагає всім сусідкам копати картоплю.

Вона думає про себе в останню чергу, аби тільки іншим було гарно. Але злість і жадность навколишніх погубили селянку. Під час перевозу світлиці попадают під поїзд кілька людей, у тому числі й вона. Наприкінці оповідання автор пішет, що саме на таких селянах, як Матрена, тримається село, держится земля


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)


Долі російського села в літературі 1950-1980 років (В. Распутін. “Прощання із Запеклої”, В. Биків. “Облава”, А. Солженицин. “Матренин двір”)

Categories: Твори з української літератури

Links