Міркування про дружбу і любов у долі людства XX століття (за творчістю Ф. Саган) ФРАНСУАЗА САГАН
ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ФРАНСУАЗА САГАН
Міркування про дружбу і любов у долі людства XX століття (за творчістю Ф. Саган)
Одна з основних особливостей літератури XX століття полягає в її нерозривному зв’язку з явищами громадського життя. Міркування про дружбу і любов відбуваються на фоні соціально-політичних потрясінь і, по суті, невіддільні від роздумів про долю людства у XX столітті.
Але у творчості Франсуази Саган тема любові і дружби звичайно залишається в рамках приватного життя людини. Письменниця часто малює життя
Франсуаза Саган написала свій перший роман у 1954 році. Роман “Здрастуй, смуток”
Завдяки старанням героїні роману Сесиль, вірна і любляча Анна кидає її батька і гине від нещасного випадку, а Сесиль знову знаходить відняту в неї радість життя, продовжує існування, сповнене легковажності і розваг, але десь глибоко в її свідомості назавжди затаївся смуток. Цей смуток властивий усьому поколінню, яке зображує Саган, поколінню, яке розтра
Чує свої сили в погоні за задоволеннями і стає нездатним до дійсного почуття.
Жіль Ланібьє, молодий і процвітаючий журналіст, герой роману “Трохи сонця в холодній воді”, вперше в житті стикається із самовідданою і щирою любов’ю, що вносить у його життя Наталі. І він втрачає цю жінку, піддавшись помилковому почуттю захисту власної гідності і бажанню бути незалежним.
Франсуаза Саган намагається досліджувати природу кохання. Подібно письменникам “втраченого покоління”, вона ставить собі питання про її духовну або матеріальну сутність. Вона шукає відповіді на запитання, що ж таке дійсна любов, де її початок. Дуже часто духовна близькість героїв тримається на фізичному потягу й іде разом з ним. Той досвід, що поступово накопичують герої, обертається для них передчасним духовним старінням, утратою віри в мрії своєї юності. Герой Саган споконвічно нездатний сприйняти й оцінити те, що письменниця називає “дійсною любов’ю” (по-справжньому любить Анна в романі “Здрастуй, смуток”, Наталі – у романі “Трохи сонця в холодній воді”), він повинний пройти визначений життєвий шлях, тільки тоді він зможе наблизитися до розуміння любові.
У ряді романів Франсуази Саган звучить ще один мотив – мотив піднесеної любові молодої людини до літньої жінки. У цьому можна угледіти висновок автора про спустошеність молодого покоління, про його тягу до любові, що ніколи не буде задоволена.
На фоні колізій XX століття відбувається розвиток внутрішньої драми особистості, що і відображається в літературі. Трагедія людини, яка втратила зміст свого життя, виявилася однією з основних художніх моделей літератури. Міркування про дружбу і любов подано в контексті проблеми зберігання людини як особистості. Письменники різних художніх напрямків шукають сенс людського існування саме в цих моральних категоріях, у поняттях дружби і любові. Але можливість моральної перемоги людини пов’язана з її власним вибором, її індивідуальним рішенням.