Міфи – як педагогіка Людського життя
Що таке міф? У повсякденному розумінні – це насамперед античні, біблійні й інші стародавні “казки” про створення світу і людини, розповіді про діяння древніх богів і героїв – Зевсі, Аполоні, Діонісі, Гераклі, аргонавтах, що шукали “золоте руно”, Троянській війні і халепах Одіссея.
Саме слово “міф” має давньогрецьке походження й означає саме “переказ”, “сказання”. Європейським народам аж до XVI-XVII ст. були відомі лише знамениті і понині грецькі і римські міфи, пізніше їм стало відомо про арабські, індійські, німецькі,
Що дивно: виявилося, що на визначеній стадії історичного розвитку більш-менш розвита міфологія існувала практично у всіх відомих науці народів, що деякі сюжети і розповіді тією чи іншою мірою повторюються в міфологічних циклах різних народів.
Так повстало питання про походження міфу. Сьогодні
В історії первісних вірувань якнайрізніших племен і народів, можна виділити три історичні типи уявлень про надприродне – “чуттєво-надчуттєвий”, демоністичний і теїстичний. Перший з цих типів репрезентує найдавніші вірування, що складалися ще в епоху ранньородового суспільства й відомі у формах фетишизму, тотемізму, анімізму, первісної магії.
Для них характерними були уявлення про зрощеність надприродного з тілесним, його індивідуальність, зооморфність, обмеженість сфери впливу на довкілля та притаманність йому орудної функції (здатності не творити, а лише орудувати готовим).
Продуктом подальшого релігієтворення став другий тип вірувань в надприродне – демоністичний, які полягали у вірі в духів (від грецьк. daimon – “дух”). Ці вірування, сформовані в умовах розвинутого родоплем’яного суспільства, були уявленнями про існування безплотних надприродних істот – духів, які вже мають досить широку сферу впливу на довкілля, можуть переселятися з речі в річ або в людину і виявляють деякі ознаки творильності щодо природного. Демоністичні вірування були найважливішою і найпоширенішою формою релігійного освоєння древнього світу.
В умовах суспільства, що ставало на шлях соціально диференційованого розвитку, поступово зароджується історично третій тип уявлення про надприродне – теїстичний, пов’язаний з вірою в богів. Для цього типу, що існує спершу у вигляді політеїзму, а потім набирає й монотеїстичного змісту, характерними є уявлення про надприродне як могутню, всевладну істоту – Бога з іманентною йому деміургічною функцією щодо природних і суспільних явищ, щодо світу в цілому.
Цікаво, що найдавніші вірування, зароджуючись ще за часів ранньородового суспільства, пізніше не тільки не зникають безслідно, а й чіпко тримаються в масовій свідомості, протистоять вірі в духів і богів, синкретизуються з нею. За свідченням Геродота, наприклад, деякі первісні племена вважали, що кожен з них щороку на кілька днів перетворюється на вовка, а потім знову набирає людського образу.
В епоху неоліту повністю встановилося землеробство і скотарство, виникають прядіння в ткацтво, розвивається далі виробництво керамічного посуду. В цей період ймовірна наявність великих родів, інтенсивно йде формування племен, збагачення і зміцнення суспільних відносин. Усе це й приводить, зрештою, до якісних змін у релігійному потоці духовності, які знайшли найбільш переконливий вияв у вірі в духів, що зароджується в мезоліті, еволюціонує в наступні епохи й передається в спадок українському та іншим народам.
Педагогічний вплив міфології на суспільство полягає, в першу чергу, в тому, що встановлюються певні правила взаємозв’язків між тими чи іншими явищами як природного, так і соціального характеру, вибудовується своєрідна ієрархія почуттів, людських та загальносуспільних рис, які засуджувалися чи підтримувалися уявними небесними силами тощо.
Також міфологія відкриває широкі можливості в області фантазії, уяви. Міфологія також виступає головним фундаментом зародження людської думки, яка намагалася пояснити незрозумілі речі, стимулювала виникнення філософії.
Для доказу вищесказаного давайте розглянемо основні тематичні цикли міфів і їхній зміст. Міфологічні мотиви, як правило, сполучаються в одному міфі: докладний опис первісного стану завершується докладною розповіддю про обставини утвору Всесвіт.
Антропогоністичні міфи є складовою частиною міфів космогонічних. Відповідно до багатьох міфів, людина створюється з найрізноманітніших матеріалів: горіхів, дерева, пороху, глини. Найчастіше, творець створює спочатку чоловіка, потім жінку. Перша людина звичайно наділена даром безсмертя, але він утрачає його і стає в джерел смертного людства (такий біблійний Адам, що вкусив плодів із древа пізнання добра і зла). У деяких народів існувало твердження про походження людини від предка-тварини (мавпи, ведмедя, ворона, лебедя).
Міфи про культурних героїв оповідаю про те, як людство опановувало секретами ремесла, землеробства, осілого життя, користування вогнем – інакше говорячи, як у його життя впроваджувалися ті чи інші культурні блага. Самий знаменитий міф подібного роду – давньогрецьке сказання про Прометея, двоюрідного брата Зевса. Прометей (у дослівному перекладі – “мислячий колись”, “передбачуючий”) наділив розумом жалюгідних людей, навчив їх будувати будинки, кораблі, займатися ремеслами, носити одягу, вважати, писати і читати, розрізняти часи року, приносити жертви богам, ворожити, упровадив державні початки і правила спільного життя. Прометей дав людині вогонь, за що і був покараний Зевсом:прикутий до гір Кавказу, він терпить страшні мучення – орел вкльовує йому печінка, що щодня виростає знову.
Есхатологічні міфи оповідають про долю людства, про пришестя “кінця світу” і настанні “кінця часів”. Найбільше значення в культурно-історичному процесі зіграли есхатологічні представлення, сформульовані в знаменитому біблійному “Апокаліпсисі”: гряде друге пришестя Христа – Він прийде не як жертва, а як Страшний Судія, що піддає Суду живих і мертвих. Наступить “кінець часів”, і праведники будуть визначені до життя вічної, грішники ж до вічних мучень.
При розгляді Грецької Міфології в розвитку в межах кожного окремого міфу просліджуються різночасні рудименти (тобто залишки колишніх епох), що існують з ферментами нового виникаючі в сюжеті міфу. До прикладу в міфі пронародження Афіни Паллади в повному спорядженні з голови Зевса, що проковтнула завагітнівшу Метиду, можна розрізнити залишки фетишистських представлень і канібализму попередні розвитому патріархату, примат чоловічого індивідуалізму над жіночим і символіку мудрості верховного божества – свідчення патріарха.
Грецька Міфологія в її розвитому виді, класичному, являє собою міфологію героїчну, а не стихійно – фетешистську. Грецька міфологія зв’язана з періодом патріархату, однак у ній просліджуються найголовніші типи хтонічних рудиментів. Це насамперед гінетичні рудименти, що вказують на походження: Ахілл – син морської богині. Субстанціальні рудименти засновані на ототожненні різного роду чи предметів істот : сонце – бик, Інах – ріка і цар Агроса.
Величезна кількість рудиментів має метаморфозний характер : Зевс одружується з Данаєю у вигляді золотого дощу.
З іконографічних рудиментів, тобто Стосовних до зовнішнього вигляду визначеного міфологічного персонажа, до прикладу совині очі в Афіни, коров’ячі в Гери.
Міфологічному образу супроводжують функціональні рудименти : перун Зевса, цибуля і стріли Аполлона.
Якщо рудимент міфу відбиває його минуле, то фермент указує на майбутні розвиток міфу : до приклада в Гесіода єхидна – напівзмія, вона прекрасна, але злоблива, ненависна людям, Цей мотив відкидання єхидни, елемент у міфі об’єднуючий прагнення людини приборкати стихійні сили природи.
Схожі твори:
- МІФИ. ЄГИПЕТСЬКІ МІФИ. БОГ СОНЦЯ РА Мета: розширити знання учнів про міф, міфологію; ознайомити з давньоєгипетським міфом “Бог сонця Ра”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати повагу до культури інших народів. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Артикуляційна гімнастика (тренувальні вправи для м’язів м’якого піднебіння і глотки) Позіхати із закритим...
- ЄГИПЕТСЬКІ МІФИ МІФИ НАРОДІВ СВІТУ ЄГИПЕТСЬКІ МІФИ Єгипетська міфологія почала формуватися в IV тис. до н. е. Міфи давніх єгиптян були пов’язані з віруваннями людей. У кожній провінції вірили у своїх богів і по-різному пояснювали світ і все. що існує довкола. Так. в одній частині Стародавнього Єгипту люди вважали, що землю оточують...
- “Міфи древніх народів” Для усіх народів міфи – це найстаріші розповіді про світи, якими жили їх предки. Мало хто знає, але слово міф з грецької означає проповідь. У цих проповідях описуються уявлення наших прадідів про флору, фауну і все що їх оточувало. В них вміло переплітається реальність і вимисел. У них представленні знання...
- Творення світу – ІНДІЙСЬКІ МІФИ МІФИ НАРОДІВ СВІТУ ІНДІЙСЬКІ МІФИ Творення світу Як і в багатьох міфах інших народів, створення світу в індійській міфології пов’язане з верховним божеством – Брахмою, а його походження обумовлено чарівним предметом – першопочатком усього – Золотим Яйцем (за іншою версією, Лотосом). Спочатку не було нічого: ні сонця, ні місяця, ні...
- Міфологія Стародавнього Єгипту – МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО ВИНИКНЕННЯ СВІТУ МІФ І ЛІТЕРАТУРА МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО ВИНИКНЕННЯ СВІТУ Міфологія Стародавнього Єгипту МІФИ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ І ЛЮДЕЙ В єгипетській міфології є кілька здогадок про походження світу. Одна з них така. Коли не було ні землі, ні неба, Всесвіт нагадував безмежний океан води. Отой водяний хаос мав ім’я Нун*. Він...
- Деметра і Персефона – ГРЕЦЬКІ МІФИ МІФИ НАРОДІВ СВІТУ ГРЕЦЬКІ МІФИ Деметра і Персефона З давніх-давен греки шанували богиню родючості, хліборобства, шлюбу Деметру – дочку Кроноса та Реї, сестру й дружину Зевса. Її зображували з кошиком фруктів або колосками на голові. Згідно з міфом, вона навчила людей обробляти землю, користуватися її дарами, щедро дарувала людям достаток...
- Міфи Еллади Майже кожен народ із давніх-давен має перекази, де реальне переплітається з фантастичним. У міфах діють боги й напівбоги, титани, фантастичні тварини, відбуваються різні дива. У багатьох давньогрецьких міфах розповідається про народження богів. Це істоти, які в уяві людей поєднувалися з різними природними явищами: громом, блискавкою, сонцем, водою. Давні греки уявляли...
- З міфів індіанців Північної Америки – МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ СТЕЖКАМИ МІФІВ МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ З міфів індіанців Північної Америки МІФ ІНДІАНЦІВ ПЛЕМЕНІ ОСЕДЖ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ У далекому минулому оседжі мешкали на небі. Вони захотіли знати, звідки вони родом, і пішли до Сонця. Сонце сказало їм, що вони його діти. Оседжі пішли далі і прийшли до...
- Слов’янські міфи про створення світу УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС І семестр МІФ І ЛІТЕРАТУРА УРОК № 7 Тема. Слов’янські міфи про створення світу Мета: ознайомити з міфами давніх слов’ян про створення світу, вчити порівнювати різні твори, робити висновки про спільне і відмінне в них, розвивати логічне мислення, виховувати інтерес і повагу до культурної...
- ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА ТЕМОЮ “МІФИ” Мета: повторити та узагальнити вивчений матеріал за темою “Міфи”; активізувати словниковий запас; удосконалювати навички швидкого, виразного свідомого читання, розвивати вміння висловлювати власну думку; виховувати інтерес до читання. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Робота над скоромовкою Гра “Дощик” Діти читають хором. Накрапає дощ (тихо). Дощ пускається сильніше (голосніше). Злива (голосно)....
- Міфи про аргонавтів АНТИЧНІСТЬ Міфи про аргонавтів Міфи про аргонавтів оповідають про героїв, які на чолі з Ясоном здійснили далекий морський похід у Колхіду1 на кораблі “Арго” за золотим руном. Деякі вчені розглядають ці міфи як переробку сюжету про мандрівку в підземне царство. Чимало дослідників намагалися пов’язати сюжет про аргонавтів з казкою (окремі...
- У чому полягає сенс людського життя (за оповіданням Джека Лондона “Жага до життя”) 1. Казкова доля Джека Лондона (хлопець-робітник, пасинок фермера, який зазнав бідності, не зміг здобути університетської освіти, але зумів досягти своєї мети і здійснити мрію – став уславленим письменником). Нова постановка проблем та її художнє втілення в північних оповіданнях Джека Лондона (герой залишався наодинці з природою та самим собою, випробовуючи себе...
- У чому сенс людського життя? (За оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) Джек Лондон займався літературною діяльністю менш ніж двадцять із прожитих сорока років життя, але творчі успіхи письменника вражають. Сучасники спостерігали за злетом та долею Джека Лондона із заздрістю та неприхованим захопленням. З письменника намагалися зробити живу рекламу “суспільства рівних можливостей”, тобто Америки. Мовляв, ось утілення ідей про справжнє людяне суспільство:...
- У чому полягає сенс людського життя (за оповіданням Лондона “Любов до життя”) Уже перші з північних оповідань Джека Лондона вразили читачів новою постановкою проблем і їхнім художнім втіленням. Герой ранніх оповідань Джека Лондона залишався наодинці з природою та самим собою, випробовуючи себе в нелегкій боротьбі з труднощами. На Північ людей змушувала їхати “золота лихоманка”. І серед мужніх та сильних людей було багато...
- У чому сенс людського життя? ( за оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) – ДЖЕК ЛОНДОН У чому сенс людського життя? ( за оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) Джек Лондон займався літературною діяльністю менш ніж двадцять із прожитих сорока років життя, але творчі успіхи письменника вражають. Сучасники спостерігали за злетом та долею Джека Лондона з заздрістю та неприхованим захопленням. З письменника намагалися зробити живу рекламу...
- Яке значення для сучасних людей мають давні перекази й міфи? МІФ І ЛІТЕРАТУРА Яке значення для сучасних людей мають давні перекази й міфи? З давніх-давен існували оповідання, що намагалися пояснити явища природи, складності людського життя. Часто в них було багато фантастичного, дивовижного. Фантастичні й напівфантастичні розповіді передують тому, що можна назвати історією. Оповідки мали різну тематику: про виникнення світу, народження...
- СЛОВ’ЯНСЬКІ МІФИ Мета: продовжити ознайомлення учнів з міфами; ознайомити школярів зі слов’янськими міфами, дати уявлення про їх витоки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати бажання вивчати історію свого народу. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над скоромовкою Гра “Дощик” Життєрадісні жирафи Узяли...
- Міфи Греції. “Повалений Фаетон” ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи СВІТЛО ДАЛЕКОЇ ЕЛЛАДИ Урок 2 Тема. Міфи Греції. “Повалений Фаетон” Мета: навчити учнів розуміти й розкривати зміст поняття “міф”, відрізняти міф від казки, знаходити у міфах фантастичні елементи, вигадки, самостійно визначати порядок подій у творі, характеризувати героїв міфів, висловлювати особисте ставлення до них, знаходити образні вислови,...
- ГРЕЦЬКІ МІФИ МІФИ НАРОДІВ СВІТУ ГРЕЦЬКІ МІФИ На півдні Європи, на берегах теплих Іонічного й Егейського морів, розташований Балканський півострів, а біля нього – чимало великих і малих островів. Саме там існувала Стародавня Греція, яку ще називають Елладою, а її мешканців – еллінами. На цих землях у II-І тис. до н. е....
- Орфей і Еврідіка – ГРЕЦЬКІ МІФИ МІФИ НАРОДІВ СВІТУ ГРЕЦЬКІ МІФИ Орфей і Еврідіка Міфологічний сюжет про Орфея й Еврідіку теж пов’язаний із темою мистецтва, що перемагає все на світі, навіть смерть. Син фракійського царя Еагра (за іншими міфами, син Аполлона) і Калліопи (музи співів, епічної поезії та науки) – славетний співець і поет Орфей міг...