Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ “Метод” підпільного парадоксалиста в “Опалих листі”
“Метод” підпільного парадоксалиста в “Опалих листі”
“Метод” підпільного парадоксалиста – це у певної міри передбачення художньої стратегії автора “Опалих листя”, принципово спростовує можливість сказати “останнім словом” і навлекающего він справедливі закиди на суперечливості, непослідовності та моральному релятивізмі. Автор хіба що ставить собі у обов’язок дати різні, іноді діаметрально протилежні погляду щодо, спонукати читача на заперечення і навіть на відсіч. “Істина – в протиріччях. Істин немає у тезах, навіть для складання їх зібрати всіх мудреців”.
і навіженство, І вдень і вночі, і морок, і світло. Про, Достоєвський плідний! Читач, вами із пантелику збитий, По “Щоденнику” вирішить, що ви – Інакше художник обдарований, Інакше блаженний йшла з Москви. “Розум р. Достоєвського має хворобливі властивості” – це “медичне” висновок “Петербурзької газети” поділялася майже всім консиліумом дрібної столичної преси. “Багато думки й положення (“Щоденника”. – І. У.) доти дивні, що могли з’явитися лише у болезненно-настроенном уяві”. “Зізнаюся, з нетерпінням розрізав січневу зошит цього щоденника. І що з дитячий марення прочитав зробив у ній?”. (У Минаева, чиї вірші наведено вище, “марення” характеризується як “старечий”.) “…Коли ж ви сягнули підписи автора, то, вам можна зрозуміти, що, з одного боку, р. Достоєвський фігурує як то добродушного, то нервово брюзжащего і будь-яку нісенітницю плетущего старого, який хоче, щоб із нього не було стягнули, з другого боку, як і ж вам самим нічого від нього стягувати”. “Кажете, кажете, р. Достоєвський, талановитої людини дуже приємно слухати, але з заговаривайтесь до дурниць і це найкраще не отзывайтесь тих “злоби дня”, які перебувають з-поза кола ваших спостережень…”. “…Він воліє переконати інших, і може бути, і у тому, що його шлях – шлях логічного думки, а чи не болючого відчуття”. Ярлик юродивого навішується і Розанова. “Але де вже ми варті обличчям до обличчя з маренням пігмея, не бачить істинного рівня своїх розумових зусиль і письменницького таланту… За кошмаром словесної огуди відчувається навіть нечиста якась психологія автора, розпатлана гидота мотивів… Він плещет у яких (своїх ідейних противників. – І. У.) бризками свого паскудненького осуду і сміху”, “Ноздревская розгнузданість – і нічого іншого”, “Усе це суцільний марення Розанова з огидним відтінком садизму”. У. Полонський стверджує, що “у книжках Розанова закарбувалася душа обивателя аж до її глибин”, що він – “геній обивательщини” І що “його останні книжки – пошлейшие книжки у російської, але, мабуть, в усій в світовій літературі”, а він – “Великий Пошляк”. Л. Д. Троцький прямо називає покійного письменника “наперед відомій дрянью, боягузом, нахлібником, подлипалой”. І дуже навіть залишила пізніше чудові згадки Розанове З. М. Гіппіус (Антон Крайній) відгукується “Відокремлене” так: “Не можна! Не можна! Не має цієї книжки бути”. І Розанов відповідає цей жагучий випад з незрівнянної щирістю і водночас із іронією: “З одного боку, це – і це відчував, віддаючи в набір. “Точнісінько підсилююся проковтнути не можу” (відчуття віддачі в набір). Але, з іншого боку, так само істинно, що цим книзі неодмінно бути, і маю якесь навіть виникала думка, що, власне, всі українські книжки – повинні бути такі, т. е. “не зачісуючи” і “не одягаючи кальсонів”. По суті, “в кальсонах” (алегорично) все люди й не цікаві”.
(2 votes, average: 4.50 out of 5)
Схожі твори:
- Зв’язок “Щоденника” Розанова і “Опалих листя” Достоєвського Популярність обох письменників надзвичайно зросла, що вони від “основного справи” звернулися до своїх специфічним жанрам. Не щирість тепер і прямота (зрозуміло, із поправкою на індивідуальну авторську манеру) повели до читацького успіху “Опалих листя”? Як можна і “Щоденник” Достоєвського, жодна книга Розанова не викликала такий громадської реакції. Але, повторюємо, в обох...
- Відповіді до теми: “Загальна характеристика літератури XІX століття. Реалізм як основний творчий метод” 1. У чому полягає відмітна особливість зарубіжної літератури XІX століття? Кожна історична епоха породжує свій спосіб відбиття дійсності в творчості художників, письменників, музикантів. У 20-30-ті роки XІX ст. у творчості Флобера, Стендаля, Діккенса, Пушкіна зародився і поступово сформувався конкретно-історичний метод, що дістав назву “реалізм”. Потім він став основою творчості таких...
- Основи генетики. Гибридологический метод З незапам’ятних часів людей хвилював питання про причини подібності нащадків і батьків, про природу знову виникаючих змін. Перший крок у пізнанні закономірностей спадковості зробив видатний чеський дослідник Грегор Мендель. Він виявив найважливіші закони спадковості. М. Мендель показав, що ознаки організмів визначаються дискретними (окремими) спадкоємними факторами. Робота Г. Менделя відрізнялася глибиною...
- Художній метод елегійного романтизму Романтизм як новий літературний напрямок, що глибоко торкнулося всі області словесного мистецтва, створює не тільки новий ідейно-образний мир, але й новий художній метод, нові принципи й засоби художнього відбиття дійсності. Особливості романтичного художнього методу визначаються тим новим змістом, що вносить романтизм в ідейно-образний мир мистецтва, тим новим суспільним світоглядом, на...
- Генрі Філдінг. Життя і діяльність. Художній метод ДОБА ПРОСВІТНИЦТВА. ТВОРЧІСТЬ Д. ДЕФО, Д. СВІФТА 6. Генрі Філдінг. Життя і діяльність. Художній метод Творчість англійського письменника Генрі Філдінга була різножанровою: публіцист і драматург, теоретик роману і блискучий романіст, він у всіх жанрах виступав гострим критиком сучасності, проте не гірко-песимістичним, як Свіфт, а життєстверджуючим та світлим. Народившись у збіднілій...
- Дедуктивний метод Шерлока Холмса завжди перемагає Я завжди з великим захопленням читаю детективні твори. Мені дуже цікаво стежити за логікою версій, які вибудовують детективи, майстерно розкриваючи найзаплутаніші таємниці, розслідуючи тяжкі злочини. Одним із моїх улюблених авторів є Конан Дойл. Великою заслугою письменника, на мій погляд, є те, що він уперше вніс у цей жанр наукову основу...
- У чому я бачу подібність у міркуваннях двох філософів – А. Григор’єва й В. Розанова Випливати за думками великої людини є наука сама чудова. А. С. Пушкін Дійсно, немає пророків у своїй Батьківщині! И часом долі цих пророків, як і їхньої думки, бувають дивно подібні. Говорячи це, я мав на увазі двох росіян философоф – Аполлона Григор’єва й Василя Розанова. Ці дуже тонкі, якщо не...
- “Щоденник письменника” і “Опалі листя” І на “Щоденнику письменника”, й у текстах Розанова приваблюють й не так ті чи інші “думки”, скільки сама особистість оповідача. “Адже вона сама, – писав У. Соловйов про автора “Щоденника”, – найцікавіше обличчя серед найбільш цікавих осіб його кращих романів, – й, звісно, він весь, повністю у тому “Щоденнику письменника””....
- Метаморфози особистого жанру (“Щоденник письменника” Ф. М. Достоєвського і “Опалі листя” У. У. Розанова) У першому сучасному романі герой, випадково виявивши щоденник його дружини, відкриває першу сторінку і якими бачить написане великими червоними літерами: “ЗАКРИЙ!”. Перегорнувши сторінку, він виявляє таке: “Я СКАЗАЛА – ЗАКРИЙ!”. Це – свого роду пастка для “грабіжників пірамід”: обере-гание головного принципу дневниковости – сугубої інтимності які записів. Тим цікавіше спостерігати...
- Достоєвський і Розанов Достоєвський, – трохи “довів” хтось із людей “компетентних”, що здерти ми інколи з інший спини шкіру вийде навіть у загальне справи корисно, і якщо це й огидно, то “мета виправдовує засоби”, – якби заговорив хтось у сенсі, компетентним стилем і за компетентних обставин, то, повірте, відразу ж були б виконавці,...
- Зосима – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови Це згадка вказує на близькість двох образів, що відбили прагнення Достоєвського відобразити фігуру сучасного подвижника і вчителя-християнина (раніше ця задача вирішувалася при створенні образу Тихона в “Бісах”). Навчання Макара Долгорукова і старця З. дуже близькі. Д. С. Мережковський у своїй роботі “Л. Толстой і Достоєвський”, розмірковуючи над змістом цих образів,...
- Жанрові особливості романів Достоєвського Розуміння Достоєвським сутності мистецтва було причиною створення особливих форм реалістичної творчості. Твори Достоєвського – свідоцтво того, що він поєднував у собі як митець силу геніального психолога, інтелектуальну глибину мислителя та пристрасність публіциста. У творах письменника реалістичні сцени страждань поєднуються з філософською символікою, публіцистичні газетні факти – з фантастикою, логічні абстраговані...
- Задум роману Достоєвського “Злочин і покарання” Задум “Злочини й покарання” виник у Достоєвського на основі глибокого осмислення самих живих, самих злободенних явищ, характерних для російської дійсності середини 60-х років. Ріст убогості, проституції, карних злочинів, зсув моральних норм, “хиткість у поняттях”, егоцентризм і анархічне свавілля буржуазних ділків і крайня безпорадність “принижених і ображених”, здатних тільки до стихійного...
- “Тут книжні мрії, тут теоретично подразнене серце…” – Відкрита книга РОМАН “ЗЛОЧИН І КАРА” Федір Достоєвський 1812 – 1881 Відкрита книга РОМАН “ЗЛОЧИН І КАРА” “Тут книжні мрії, тут теоретично подразнене серце…” Завдяки могутньому хисту філософа й геніальній художній інтуїції Достоєвському вдалося надзвичайно глибоко й переконливо розкрити процес краху анархо-індивідуалістичної теорії Раскольникова, показати поразку особистості, яка поставила себе в ситуацію “над суспільством”, над його...
- Твiр-вiдгук на прочитану книгу. Дивосвiт Василя Скуратiвського Не можу не написати про чарiвну книжку “Святвечiр”, якою користуюсь досить часто. Це моя помiчниця. Автор двотомника – вiдомий український письменник, етнограф Василь Скуратiвський. До книжки увiйшло понад сто грунтовних описiв свят та обрядiв. Вiд хати до хати його зошит повнився записами пiсень, прислiв’їв, приказок, притч, звичаїв. Оповiдi автора написанi...
- Твiр-мiнiатюра. У бiблiотецi Мабуть, важко знайти людину, яка не любила б книжки. Вони – нашi друзi та порадники. Ми дiзнаємося з книжок дуже багато цiкавого про життя. Книжок iснує дуже багато, i вони такi рiзнi, що важко було б без бiблiотеки. Саме там ми можемо познайомитись i з пригодницьки ми романами, i з...
- Мовці заголовки добутків XIX століття МОВЦІ ЗАГОЛОВКИ ДОБУТКІВ XIX СТОЛІТТЯ Говорячи про Федора Михайловичі Достоєвському, необхідно відразу сказати про подвійність, суперечливість письменника. З одного боку – протест проти соціальної несправедливості, що автор бачив усюди, проти гноблення людини людиною, проти влади грошей; з іншого боку – проповідь смиренності, віра в примирення всіх протиріч за допомогою християнської...
- “Кожна людина несе особисту відповідальність за зло, що панує у світі. За творчістю Федіра Достоєвського” Творчість Федіра Михайловича Достоєвського тісно пронизана різноманітними ідеями та образами. Однією з таких ідей є ідея про особисту відповідальність кожної людини за те зло, яке панує в світі і суспільстві. Навіть якщо розглядати цю ідею у відриві від творчості Достоєвського, з нею можна погодитися. Мало хто з людей про це...
- Художні особливості роману “Злочин і покарання” Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” був опублікований в 1866 році. Його автор більшу частину життя прожило в досить стиснутих матеріальних умовах, викликаних необхідністю розплачуватися з боргами за видання журналів “Епоха” і “Час”, почате братами Достоєвськими до смерті старшого брата Михайла. Тому Ф. М. Достоєвський змушений був заздалегідь “запродувати”...
- Особистість А. С. Суворина Усі великі роботи про А. З. Суворине почали з’являтися протягом останніх десяти років, з року, беручи до уваги кількох статей, що світ 70-х – 80-ті роки. Капітальна монографія Є. А. Динерштейна “А. З. Суворін. Людина, який зробив кар’єру”, на жаль, витримана на кшталт статті У. І. Леніна “Кар’єра”, яку сказано...