МЕНЕ ВБИТО ПІД РЖЕВОМ – ОЛЕКСАНДР ТРИФОНОВИЧ ТВАРДОВСЬКИЙ (1910-1971)
ЛІТЕРАТУРА ПРОТИ ВІЙНИ
ОЛЕКСАНДР ТРИФОНОВИЧ ТВАРДОВСЬКИЙ (1910-1971)
МЕНЕ ВБИТО ПІД РЖЕВОМ
(Уривок)
Мене вбито під Ржевом.
В безіменнім болоті,
В п’ятій роті, на лівім,
У жорстокім нальоті.
Не побачив той спалах,
Не почув я розриву, –
Наче в прірву з урвища –
У безодню з обриву.
І в усьому цім світі,
До кінця його днів,
Ні петлички, ні лички
Не знайти по мені.
Я – де корінь незрячий
Корм шукає в пітьмі;
Я – де в хмарці гарячій
Житній дух на хол мі.
Я – де щебет пташиний
На
Я – де ваші машини
Тишу рвуть на шосе.
Де стебло до стеблинки
Річка трави пряде, –
Там на поминки сина
Навіть мати не йде.
Та у мертвих безмовних
Є відрада одна:
Полягли за вітчизну –
Й врятувалась вона.
С. Красаускас.
Мрії
– Чому художник, назвавши свій твір “Мрії”, зобразив птахів?
– Символом чого є цей птах?
– Про що мріє солдат?
Читаемо мовою оригіналу
Я УБИТ ПОДО РЖЕВОМ…
Я убит подо Ржевом,
Кат ещё под Москвой.
Где вы, воины, где вы,
Кто остался живой?
В городах миллионных,
В селах,
В боевых гарнизонах
На не нашей земле?
Ах, своя ли, чужая,
Вся в цветах иль в снегу..
Я вам жить завещаю, –
Что я больше могу?
Завещаю в той жизни
Вам счастливыми быть
И родимой отчизне
С честью дальше служить.
Горевать – горделиво,
Не клонясь головой,
Ликовать – не хвастливо
В час победы самой.
И беречь её свято,
Братья, счастье своё –
В память воина-брата,
Что погиб за неё.
Спостереження
Запитання і завдання
Як змальовує поет подвиг у Великій Вітчизняній війні (такою була Друга світова війна для колишнього Радянського Союзу) простих солдатів, які полягли “в безіменних болотах”, “на безіменних висотах”, але врятували від фашизму Батьківщину і людство?
Як поет ставиться до проблеми історичної пам’яті й моральної відповідальності перед тими, хто поліг на війні (“Я знаю, никакой моей вины…”)?
Аналіз
У світовій літературі часто застосовується форма звернення. Твардовський говорить вустами солдата, який загинув на війні, захищаючи Вітчизну. Провідна думка твору – виконаний обов’язок ціною власного життя. Що заповідає побратимам солдат і на що сподівається?
Розвиток мовлення
– Як ти розумієш обов’язок і патріотизм?
У чому полягає трагізм і велич долі солдата?