Мельмот Блукач – герой роману Ч. Р. Метьюріна “Мельмот Блукач
Мельмот Блукач – герой роману Ч. Р. Метьюріна “Мельмот Блукач” (1820) – єдиного твори письменника, що мав у світовій літературі яскраву, в чомусь гіпнотичну долю. Образ М. С. проходить сполучною ниткою крізь досить об’ємний і хитромудро побудоване оповідання, об’єднуючи в єдиний сюжет ряд вставних новел і епізодів. У М. С. прочитується почасти і “вічний жид” Агасфер, і своєрідні відгомони мотиву “се-Вільска спокусника”: його можна було б назвати “ірландський спокусник”, бо саме спокуса складає те, чим обертається
З’явившись одного разу вночі в будинок своєї коханої Имма, М. С. вимовляє: “Мені доручено топтати ногами і м’яти всі квіти, що розцвітають як на землі, так і в людській душі”. М. С. – одночасно і мучитель, і мученик, Мефістофель і Фауст, Сатана і Спаситель, якийсь “дух вигнання”, приречений на вічну неприкаяність і вічну покинутість. З’являючись в фіналі роману (як і на його початку
Герой роману Метьюріна успадкував “байронічні” риси Чайл’д-Гаральда, з його романтичною розчарованістю, і прикмети персонажів “готичних романів”: таємничість, наліт містики, відзначені печаткою довлеющего над ним Рока. М. С. породив величезну “мельмотіческую” традицію: в Англії її хронологічний перелік розтягнувся до кінця XIX століття: серед його послідовників крім письменників, нині забутих, Е. Булвер – Літтон і Р. Л. Стівенсон. Данину захоплення М. С. віддали У. М. Теккерей і голова братства “прерафаелітів” Д. Г. Россетті. Але вершиною “англійського мельмотізма” став, звичайно ж, Оскар Уайльд (доводився до того ж Метьюріна внучатим племінником): риси М. С. виразно простежуються у Доріану Грее (та й сам мотив портрета, що живе окремим від зображеного на ньому людини життям, також запозичений Уайльдом з роману Метьюріна). Однак, можливо, головне – це ім’я, яке взяв собі Уайльд після виходу з Редінгской в’язниці, ім’я, під яким прожив він залишок свого життя, ім’я, під яким опублікована була його “лебедина пісня” – “Балада Редінгской тюрми”: Себастьян Мельмот. В Америці вплив “мельмотізма” випробували Н. Хоторн і Е. А. По, у Франції – багато письменники-романтики: А. де Віньї, Ш. Нодье, В. Гюго. Під враженням від прочитаного роману Ежен Делакруа написав картину “Мель-ласун, або Внутрішній вид домініканського монастиря в Мадриді” (1831). Справжній “культ Мельмота” пережив в юності Бальзак: його апогеєм стала повість “Прощений Мельмот” (1835) – своєрідне “змагання-полеміка” з Метьюріна. Численні згадки М. С. і “мельмотовскіе інтонації” зустрічаються у віршах Ш. Бодлера.
Росія також пережила дуже яскравий період захоплення “мельмотізмом”, який розпочався задовго до публікації першого російського перекладу (1833). Всі пушкінське оточення марив Мельмотом – і сам Пушкін у восьмому розділі “Євгенія Онєгіна” згадує цього героя: Скажіть, чим він повернувся? Що нам представить він поки що? Чим нині з’явиться? Мельмотом, Космополітом, патріотом, Гарольдом, квакером, ханжею, Іль маскою щегольнет інший? .. Однак якщо для Пушкіна “мельмотічес-кий” і “байронічний” ставали майже синонімами, то значно більш несподіваними виявляються “мельмотіческіе” риси, помічені у героїв Гоголя. Що стосується М. Ю. Лермонтова, то можна сказати, що він просто “вийшов з Мельмота”: його Демон, його Арбенін (“Ви людина иль демон?” – Питання князя Звездіча героєві “Маскараду”), а також Печорін, Мцирі виявляють виразно “мельмотіческій” характер. Зовсім інша іпостась “мельмотізма” – не романтичного, а зловісно-містичного спрямування – зустрічається в ряді творів Ф. М. Достоєвського. І вже в XX столітті булгаковський Воланд звичайно ж також несе на собі риси свого давнього літературного попередника (аж до майже текстуальних збігів – безсумнівно, випадкових).
Схожі твори:
- Медард – герой роману Е. Т. А. Гофмана “Еліксир сатани Медард – належить до проклятого небом роду, початок якому поклала зв’язок талановитого і честолюбного художника Франческо з Генуї з посланницею диявола, що обернулася чином “Шв. Розалії. Народження М. затьмарене смертю батька, нащадка грішного художника, нащадка роду, заплямованого інцесту, самого злочинця і вбивці. М. відчуває родове прокляття, намагається придушити гру пристрастей...
- Розгорнуті плани творів до роману Жанрова своєрідність роману: “не роман, а роман у віршах – диявольська різниця”. Перевага ліричного початку в романному оповіданні. Чільна роль автора в романі. Автор як ліричний центр оповідання. Ліричні відступи представляють автора як героя власного роману й відтворять його біографію. Біографічний пунктир відступів: перший розділ – оповідання про молодість і...
- Вільгельм Баскервильский – герой роману Умберто Еко “Ім’я троянди” Вільгельм Баскервильский Провідник вчення францисканця Роджера Бекона (1214-1292), що надавав величезне значення тлумачення зовнішніх явищ світу, і одночасно – англійського теолога Вільгельма Оккама (1285-1349), який розробив теорію знаків. На думку автора роману, “тільки від Бекона до Оккама, в цей єдиний період, знаки використовувалися для вивчення інді-відуалій”, на чому, власне, і...
- Гендзі герой класичного роману епохи Хейан Гендзі герой класичного роману епохи Хейан японської письменниці Мурасакі-Сикибу (справжнє ім’я невідоме, походить із старовинного роду Фудзівара, кінець 70-х рр.. X “Шв.- не пізніше 1016)” Гендзі-моногатарі “(” Оповідання про Гендзі “). Образ Г. має фольклорно-міфологічні витоки: у характері й образі Г. простежуються риси героїв, які мають божественне походження. Г. відноситься...
- Аблеухов – герой роману Андрія Білого “Петербург” Петербург не тільки місце дії – образ міста набуває в романі символічний характер. Це і реальне місто, столиця імперії, і крапка зустрічі Сходу і Заходу в історії Росії, “вікно в Європу” для азіатській Росії. Так само і герої роману Білого двоскладного за своєю природою, кожен з них наділений типовими рисами...
- Мій улюблений герой з роману “Тигролови” І. Багряного Серед героїв роману “Тигролови” найсильніше враження на мене справив Григорій Многогрішний. Чому? Мабуть, тому, що його характеру притаманні такі риси, які завжди викликають повагу у людей. “Юнак – двадцять п’ять літ, русявий, атлет, авіатор тчк… Суджений на двадцять п’ять років тчк… На ймення – Григорій Многогрішний”. Григорія везуть у Сибір,...
- Мій улюблений герой з роману Івана Багряного “Тигролови” Серед героїв роману “Тигролови” найсильніше враження на мене справив Григорій Многогрішний. Чому? Мабуть, тому, що його характеру притаманні такі риси, які завжди викликають повагу у людей. “Юнак – двадцять п’ять літ, русявий, атлет, авіатор тчк… Суджений на двадцять п’ять років тчк… На ймення – Григорій Многогрішний”. Григорія везуть у Сибір,...
- Григорій Мелехов – герой роману М. А. Шолохова “Тихий Дон” Григорій Мелехов – герой роману М. А. Шолохова “Тихий Дон” (1928-1940). Окремі літературознавці дотримуються думки, що справжнім автором “Тихого Дону” є донський письменник Федір Дмитрович Крюков (1870-1920), рукопис якого була піддана деякій переробці. Сумніви з приводу авторства висловлювалися з часу появи роману у пресі. У 1974 р. в Парижі була...
- Система образів роману – “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ § 6. “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” – РОМАН ПРО ДОЛЮ ПОКОЛІННЯ Система образів роману Розкриттю характеру головного героя підкорена вся система образів роману. Печорін перебуває в центрі подій упродовж усієї оповіді, але його поведінка, вчинки розкриваються у зіставленні з поведінкою і вчинками інших персонажів. Лєрмонтов будує систему...
- Герой роману російського письменника Арцибашева “Санин” Фігура Санина має деякі автобіографічні риси, головним чином це ставиться до морально-світоглядних установок Санина. Герой з’явився результатом розвитку ряду попередніх йому образів: художник Молочаев (“Дружина”, ок.1902), Іван Ланде (“Смерть Ланде”, 1904), Андрєєв і Коренев (“Тіні ранку”, 1905). В образі С. Арцибашев виявив соціальний тип – людини “нової моральності”, що різко...
- Чому Максим Максимич є оповідачем лише в першому розділі роману М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”? У романі Лермонтова “Герой нашого часу” відражен конфлікт людини нового морального рівня із представниками епохи, що йде. Роман складається з декількох частин, розташованих не в хронологічному порядку. Така будова служить особливим художнім завданням: зокрема, сначала ми бачимо Печорина очами Максима Максимича, і тільки потім – “зсередини”, по щоденникових записах. Штабс-капітан...
- Мій улюблений герой роману Айвенго Часи, змальовані в романі, дуже далекі від нас. Але образи твору настільки живі й яскраві, що мимохіть починаєш хвилюватися, боятися й радіти за них, наче герої ці – реальні знайомі люди. Саме Айвенго, а навіть не славетний король Ричард Левине Серце, є головним героєм роману. І для мене цей образ...
- Герой роману Ч. Диккенса “Таємниця Эдвина Друда” Эдвин Друд самий загадковий з героїв Диккенса. Добуток не був закінчений: за день до смерті автор ще над ним працював. Доля Э. Д. становить таємницю роману, розкриттю якої присвячені філологічні вишукування, що як стали вже класичними (Р. Проктор, Дж. Уолтерс), так і сучасні Э. Д. на початку роману – мало...
- Роль композиції роману “Герой нашого часу” у розкритті характеру Печоріна Не відомо, що б міг створити видатний російський поет М. Ю. Лермонтов, якщо прожив би хоч трішечки більше, ніж відвела йому доля. Адже в двадцять п’ять років він зумів не лише створити образ героя свого часу, спираючись на життєві враження, а й зробив при цьому глибокий аналіз усієї російської дійсності....
- Герой роману М. А. Булгакова “Біла гвардія” Прізвище героя вказує на автобіографічні мотиви, що є присутнім у цьому образі: Турбіни – предки Булгакова по материнській лінії. Прізвище Турбіна в сполученні з тим же именем-отчеством (Олексій Васильович) носив персонаж втраченої п’єси Булгакова “Брати Турбіни”, складеної в 1920-1921 р. у Владикавказе й поставленої в місцевому театрі Герої роману й...
- Андрій Болконський – герой роману Л. М. Толстого “Війна і мир” Андрій Болконський – герой роману Л. М. Толстого “Війна і мир” (1863-1869). На відміну від багатьох персонажів роману, у яких були легко пізнавані прототипи серед людей 1810-1820 років або сучасників Толстого, а також його близьких, у А. Б. не було явно вгадується прототипу. Автор наполягав на вигадане ім’я цього героя....
- Герой роману Э. Хемингуэя “Прощай, зброя!” Фредерик Генрі герой роману Э. Хемингуэя “Прощай, зброя!” (1929). Образ Ф. Г. виявляє собою розвиток ліричного героя Хемингуэя й типологически пов’язаний з такими персонажами, як Никнув Адамові (“У наш час”, 1925), Джейк Барнс (“Фиеста /И сходить сонце/”, 1926). (В американському літературознавстві “wounded hero”, тобто “поранений герой”.) В образі Ф. Г....
- Герой роману И. С. Тургенєва “Напередодні” Як відомо зі спогадів письменника, прототипом Инсарова був болгарин Катранів, студент філологічного факультету Московського університету. Инсаров по-справжньому героїчна натура, він позбавлений егоїзму, все його життя повністю підпорядковане суспільним інтересам. Ніщо не може змусити його відступити від наміченої мети, навіть можливість особистої помсти він приносить у жертву спільній справі. Це надає...
- Цинциннаті – герой роману В. В. Набокова “Запрошення на страту” Цинциннаті, як і багато Набоковські літературні образи, є свого роду метафізичним двійником самого письменника. “Символіка імені” Ц., мабуть, сходить до Тита Лівії, який дав життєпис сина прославленого римського трибуна Луція Квінкцій Цинциннаті – Цезонія Квінкцій: “Більше інших своєю знатністю і силою хизувався в той час ставний юнак Цезонія Квінкцій. До...
- Сильний тип української людини – головний герой роману І. Багряного “Тигролови” Основою сюжету роману “Тигролови” є доля засудженого юнака-українця Григорія Многогрішного, якому вдалося втекти з етапного ешелону і в нетрях тайги знайти земляків, друзів. Перебуваючи і! родині мисливців-тигроловів Сірків, Григорій разом із ними бере участь у полюванні і водночас сам є “тигром”, на якого полюють усі відділення НКВС Григорій – це...