Матеріали до вивчення повісті В. Г. Короленка “Діти підземелля”
Шановні колеги! Пропонуємо вам фрагмент видання посібника із зарубіжної літератури для 6 класу, створений викладачами Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова – Л. Ф. Мірошниченко, 0.0. Ісаєвою, Ж. В. Клименко, яких добре знають учителі всієї України, що значно полегшить процес впровадження нової програми в життя. Посібник написаний живою і доступною для наших дітей мовою, він містить багато цікавої інформації, питань і завдань для учнів, а головне – він вчить вдумливо читати текст, замислюватись над кожним словом
Одним з перших творів, написаних Володимиром Короленком, була повість “У поганому товаристві”. З великим хвилюванням, любов’ю і співчуттям до тяжкої дитячої долі ми читаємо цей твір під назвою “Діти підземелля”. І перш за все разом з нами головним героям повісті співчуває сам автор, бо це спогади його дитинства, що минуло в Україні. Народився Володимир Короленко В місті Житомирі. Батько, українець за походженням, працював у судовому відомстві, був чесною і порядною людиною. Навчання майбутній письменник
Твори Шевченка, такі як “Гайдамаки”, “У неділеньку святую”, “І мертвим, і живим…” та інші, український фольклор, навколишнє життя сприяли тому, що у Короленка рано виробилося негативне ставлення до всякої несправедливості, неприязнь до гнобителів, жага до рішучих дій в ім’я скривджених. За свої виступи проти зла і насильства він не раз сидів у тюрмах і багато років провів у засланні. Саме перебуваючи у засланні, у далекій Якутії, він закінчив працювати над твором “У поганому товаристві”. В одному зі своїх листів письменник пояснював: “Багато які риси взяті з натури, і, між іншим, саме місце дії описано зовсім точно з міста, де мені довелося закінчувати курс”, тобто місто Рівне, у творі – це Княже-Віно. В образі судді письменник підкреслив деякі риси, що властиві були характерові його батька. “Різні люди живуть на землі, вони не ангели, виткані з одного світла”, – стверджує письменник, про це і пише у своїх творах.
Питання до біографії В. Г. Короленка
Як ви розумієте слова В. Короленка: “Люди не ангели, виткані з одного світла”? Що цікавого дізналися ви про письменника? Що запам’яталося найбільше?
Питання й завдання до повісті “Діти підземелля”
Що ви дізналися з перших рядків повісті про ма ленького розповідача? Опишіть місто, в якому будуть розгортатися події повісті. Зверніть увагу на замок та капличку. Які визначення використовує автор для їх опису? Що означає вислів “Живе в замку”? Який настрій викликає контраст між прекрасною природою і напівзруйнованим кладовищем? Чому на острові стався переворот? Прослідкуйте за текстом, як змінюється ставлення автора до Януша? Створіть усний портрет пана Тибурція Драба. Які перші почуття виникають у вас до нього? Чому цей розділ називається “Руїни”? Розкажіть, що ми дізнаємося про життя маленького оповідача із цього розділу. Близько до тексту перекажіть картину пробудження природи, за якою любив спостерігати хлопчик. Подумайте, про що це свідчить? Знайдіть у тексті і зачитайте рядки, які описують зовнішність батька. Чому у хлопчика не складалися щирі стосунки з батьком? Що б ви могли йому порадити у такій ситуації?
На підставі прочитаного підготуйте усну розповідь від свого імені на тему: “Перше знайомство”. При створенні портретів Валека і Марусі звертайтеся до художніх засобів, які використав автор повісті.
До розділу “Знайомство триває”
Прочитайте рядки повісті, які змальовують портрети Соні і Марусі. Якими художніми засобами користується автор? Порівняйте образи Соні та Марусі. Які почуття у вас вони викликають? Розкажіть, що нового розповів Валек Васі про батька? Як розвиваються стосунки між дітьми? Підтвердіть свої міркування текстом.
До розділу “Між “сірим камінням”
Перекажіть коротко зміст розділу. Який епізод цього розділу вас найбільш вразив? Чому? Як поставився Вася до вчинку Валека? А яке ваше ставлення? Обгрунтуйте відповіді.
До розділу “Лялька”
Що спонукало Васю віднести Марусі ляльку? Як характеризує його цей вчинок? Виразно прочитайте сцену розмови судді з сином. Готуючись до читання, подумайте, що переживали батько й син до початку розмови? Зверніть увагу на їхні пози, жести, міміку, інтонацію мовлення, продумайте, що відчували вони під час розмови? Прослідкуйте за текстом, як поводили себе протягом зустрічі суддя і Тибурцій? Що примусило Ти-бурція прийти в дім судді? Що спонукало суддю сказати синові: “…я винний перед тобою, хлопчику…”? Чому суддя намагається допомогти Тибурцію і людям з “поганого товариства”? Про що свідчить його бажання? Як ви гадаєте, чому автор закінчує повість картиною смерті Марусі?
До заключної частини повісті
Яку роль у житті Васі відіграла дружба з дітьми підземелля? Як ця дружба покращила життя Валека та Марусі? Які обітниці дали Вася і Соня над маленькою могилкою Марусі? Давайте підсумуємо Які епізоди твору вас особливо схвилювали? Чому? Створіть усно з визначених вами епізодів діафільм за сюжетом повісті.
Підсумкова бесіда
Яка головна думка стверджується у творі “Діти підземелля”? Порівняйте повість В. Короленка з прочитаними творами української літератури (оповідання Б. Грінченка “Грицько”, М. Коцюбинського “Харитя”, В. Вінниченка “Федько-халамидник”). Як ви гадаєте, чому письменник назвав свій твір саме так?
Леся Мірошниченко
Доктор педагогічних наук, професор. завідувач кафедри методики викладання світової літератури Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова м. Київ.