Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Майкл Говард Перша світова війна: Глави 1 – 4
Майкл Говард Перша світова війна: Глави 1 – 4
Майкл Говард
Перша світова війна
Глави 1 – 4
Зміст
1.Європа в 1914 році
2. Незабаром війна
3. 1914 рік: Початкові кампанії
4. 1915 рік: Війна триває
5. 1916 рік: Війна на виснаження
6. Сполучені Штати вступають у війну
7. 1917 рік: Кризовий рік
8. 1918 рік: Рік вирішальний
9. Узгодження
1.Європа в 1914 році
У Великій війні 1914-18 рр. баталії розгорталися на всіх океанах світу і конечно в боях були зав’язані учасники з усіх континентів, тож виправдано буде визначити її “світовою”. Але, звісна річ, ніяк не першою. Європейські
Європейські держави в 1914 році
За кількох незначних вийнятків, “Великі держави” Європи (як вони звуться й зараз) були ті ж самі, що й у попередні два століття, але баланс між ними радикально змінився. Найсильнішою була тепер Германська імперія, створена Пруським королівством в результаті переможних воєн 1866 року проти Австрійської імперії та 1870 року проти Франції. За поразки Франція перетворилася на другорядну країну, від чого дуже потерпала. Різномовні землі Австрійської імперії з 1867 року реорганізувалися на Двоїсту Монархію Австро-Угорщини, та змирилися з підрядним статусом союзника Німеччини. Хоча Угорщина й була квазі-автономною державою, Монархію часто спрощено називали “Австрією”, а народи її “австрійцями” (як і З’єднане королівство було за кордоном загальновідоме як “Англія”, а громадяни його – “англійці”). По боках цих континентальних держав стояли дві імперії, тільки частково зацікавлені в європейських справах: велетенська напів-азіатська Російська імперія – значний, хоча й не безперервний гравець на полі південно-східної Європи; та Британія – її головною турботою було зберігати рівновагу сил на континенті, поки вона сама поширювала та закріплювала свої володіння за морями. Іспанія, втративши останні крихти своєї заморської імперії (окрім прибережної смуги в Північній Африці), програла Сполученим Штатам на початку століття – і повзла позаду третьою.
Її колишнє місце між великих гравців зайняла Італія: об’єднання її під рукою Савойського дому між 1860 та 1871 здавалося радше малореальним, але вже й химерні вибрики її доста дошкуляли решті держав, заслуживши їй осторожливу повагу.
До кінця XVIII ст., ці держави було соціально однорідні. Усі – головним чином аграрні суспільства, доміновані земельною аристократією та правлені давніми династіями, які взаконювала церква. За наступні сто років все це або повністю змінилося, або ж переживало швидке й дестабілізуюче перетворення. Але міра поступу була, як ми побачимо, дуже нерівною.
Британія
Британія передувала на шляху. На початок ХХ ст. вона вже була повністю урбанізованою й індустріалізованою нацією. Земельна аристократія лишалася суспільно домінуючою, але останні рештки політичної влади в неї виборола Палата спільнот, де дві головні партії змагалися за голоси не тільки середнього класу, але з розширенням прав і привілеїв дедалі більше й працюючих класів. Ліберально-радикальна коаліція прийшла до влади в 1906р. та почала закладати підвалини держави добробуту (welfare state; держава, де вирішення питань добробуту людей у сферах соціальної безпеки, здоров’я та освіти, житла та умов роботи покладається головне на уряд), але вона не могла знехтувати парадоксальною халепою, в якій Британія опинилася на початку століття. Вона все ще – найбагатша держава над усіма та пишна властителька найбільшої імперії, яку тільки знав світ. Але ніколи досі за всю історію не була вона настільки вразливою. Вісь тотої імперії становив густо заселений острів, багатство якого залежало від світової торгівлі. Ще важливіше, залежав він од імпортованих продуктів, аби мати змогу нагодувати своїх городян. Королівська фльота, “володарка морів”, і тримала Імперію укупі – і забезпечувала, аби ставало чим нагодувати британців. Втрата морського панування – кошмар, що переслідував кожен наступний британський уряд, та визначав їхні стосунки з рештою держав. Вони мріяли тільки лишитися осторонь від європейських суперечок, але найменший натяк, що сусіди зазіхають – поодинці чи сукупно – на британську владу на морях, у попередні 20 літ ставав ураз пекучим національним клопотом.
Франція
Більше століття, між 1689 і 1815, Франція була для Британії головним суперницею на владу в світі. По тому знадобилося ще років сто, поки Британія втямила, що то вже не так. Франція настільки відстала в еконосічному розвитку, що ніяк уже не важила на серйозного конкурента. Революція 1789 року знищила три стовпи Давнього порядку (Ancien Regime) – монархію, аристократію та церкву – та розподілила їхні землі межи дрібними селянами-землевласниками, які стояли твердо супроти будь-якого розвитку (байдуже чи реакції чи подальшої революції), що загрожував позбавити їх майна. Устрій їхнього життя не заохочував ні росту населення, ні нагромадження капіталу, що вможливлювало би економічний розвиток. У 1801 році населення Франції сягнуло 27 мільйонів і було найбільшим в Європі. В 1910 році воно становило тільки 35 млн., за той самий час населення Британії зросло від 11 млн. до 40 млн., тоді як в наново об’єднаній Германії вже проживало більше 65 млн. і зростання тривало. Після нищівної поразки в 1870р., французька армія знайшла відтулину в африканських завоюваннях, що призвело до тертя з імперськими інтересами Британії, як перетиналися вони й у традиційних змаганнях у східному Сепедземномор’ї, але для французького народу то були зайві справи. Французи лишалися глибоко розколені на тих, хто отримав зиск з Революції; тих, хто під поводарством Католицької церкви досі відмовлялися змиритись і наладнатися з тим; і соціалістичним рухом, що дедалі набирав сили та влади, бажаючи зробити наступні крок-два. Франція лишалася і багатою, і культурно панівною, але її внутрішній політикум був нестійкий і вкрай вибуховий. За кордоном, французи не забули й не вибачили німецьку анексію Ельзасу й Лотарингії, а страх німецької сили взалежнював знервовану Францію і в’язав її до єдиного міцного союзника – Росії.
Росія
Іншим континентальним суперником, щи викликав острах у Британії в XIXст., була велетенська Російська імперія, чия експансія на південь і схід загрожувала і шляху в Індію через Близький Схід (що призвело Британію взятися підпирати трухляву Турецьку імперію), і самим кордонам Індії. Звісно, потенціал Росії був (як і лишається) велетенським, але його обмежувало (як і тепер) відстале суспільство та безтямна влада. Капіталізм та індустріалізація прийшли в Росію пізно, та й тоді головним чином внаслідок вкладення іноземних грошей та уміння. На початку ХХ століття царі владарювали над населенням з 164 млн. чи не виключно селян, визволених зі справжнього рабства тільки покоління тому. Царі все ще провадили абсолютизм, якого в Західній Європі не знали ніколи – підпертий Православною церквою, що неї не торкалася будь-яка Реформація, та впроваджуваний через неосяжні маси летаргічної бюрократії.
Освічена еліта була розколота на “західників” (що вбачали Європу зразком та намагалися впровадити економічний розвиток та відповідальне урадування) та “слов’янофілів” (що вважали такі задуми недолугими та жадали зберегти питомо слов’янську культуру). Але низка воєнних поразок – від рук фрацузів та британців у 1855-6рр. та від японців у 1904-5рр. – втовкмачила урок, вивчений ще Петром Великим: воєнна сила в закордонні залежить сукупно від політичного та економічного розвитку вдома. Кріпосне рабство було відмінено після Кримської війни й такі-сякі представницькі засади впроваджено після воєнної поразки та ледве-не-революції 1905 року. Розвиток залізниці величезно збільшив промислове виробництво в 1890-х, підвівши Росію, на погляд деяких економістів, до порога економічного “злету”. Але правлячий режим незмінно жахало, що промисловий розвій, яким би ключовим не був для воєнної ефективності, тільки заохочуватиме вимоги до подальшої політичної реформи. Тож влада давила дисидентів з такою жорстокістю, що тільки заводило їх до крайнощів “тероризму” (термін і засіб боротьби, винайдені саме російськими революціонерами в XIX ст.). Така закуція робила Росію, хай би й потрібним, але стидким союзником для ліберального Заходу.
На кінець XIX ст. увагу російського уряду було зосереджено на поширенні в Азії, але після поразки від Японії в 1904-5рр.
(2 votes, average: 3.00 out of 5)
Схожі твори:
- Перша світова війна, її вплив на закордонну літературу Особливу сторінку у світовій літературі становлять ті добутки, центральною темою яких є I світова Війна. Перша світова війна 1914-1918 була воістину світовою. Утягнені в неї були багато держав. Антанта проти Німеччини, Австро-Угорщини, Італії Війни йшли на території Європи, але Америка теж брала участь. Війни за переділ миру. У результаті мир...
- Перша світова війна у структурі творів епопейного типу Перша світова війна посідає важливе місце у структурі тих творів, які за жанровими ознаками є або романами-епопеями, або тими, що за певними характеристиками тяжіють до них. Своєрідним еталоном роману-епопеї визнано “Войну и мир” Л. Толстого та “Тихий Дон” М. Шолохова: “Война и мир” и “Тихий Дон”, – пише В. Соболенко,...
- Перша світова війна у творчості Ролана Перша світова Війна початку новий період у Творчості Ролана. Він брав активну участь у спільно-політичній діяльності, виступав з антимілітаристських позицій, став одним з найбільш авторитетних суспільних діячів Європи. В 1915 р. вийшов збірник його антивоєнних статей “Над сутичкою”, а наступного року письменник став лауреатом Нобелівської премії – “за піднесений ідеалізм...
- “Друга світова війна” Друга світова стала найбільшою війною в історії людства. У ній брали участь десятки країн. Ніколи до цього історія не знала війни з такою кількістю жертв. Наша країна теж була залучена в ці події. Немає родини, яка б не втратила близьких у цьому кошмарі. Друга світова війна розпочалася 1 вересня 1939...
- Перша зустріч Гринева з Пугачовим. (Аналіз II глави повести А. С. Пушкіна “Капітанська дочка”.) Його викликав вигляд Пугачова, про яке збереглася безліч спогадів. Під час публікації книги була замовлена Гравюра з портрета Пугачова, що зберігалося в підмосковному маєтку князя В’яземського. Ті, кому Пушкін дарував книгу особисто, Одержували вкладений у неї гравірований портрет. З першим описом зовнішності Пугачова ми знайомимося в другому розділі. Попавший у...
- Виклад глави з роману “Війна й мир”: Переправа через Німан Переправа через Німан-цей початок війни. В армії Наполеона перебували польські війська, їм і стояло почати війну з Росією. Саме тому, щоб викликати в них приплив любові до своєї особи, Наполеон надягає польський мундир і, “зненацька для всіх і огидно як стратегічним, так і дипломатичним міркуванням, наказує настання. Товстої з іронією...
- Переказ глави з роману “Війна й мир”: Ніч у Втішному По визначенню, даному в Словнику літературознавчих термінів, епізод – це уривок, фрагмент якого-небудь художнього твору, що володіє відомою самостійністю й закінченістю. Функціонування цього слова як літературознавчого терміна пов’язане з давньогрецькою драмою, де воно позначало частину дії між виступами хору. Епізод у художньому творі – не тільки подія в житті героїв,...
- Виклад глави з роману “Війна й мир”: Петя Ростов у партизанському загоні Він із захватом грав у дорослого чоловіка – ця гра тривала до самого 1812 року, до настання нової війни. Петя, молодший син у сім’ї Ростових (йому було всього п’ятнадцять років), піддавшись патріотичному пориву, упросив батьків відпустити його в армію. Після довгих угод і погроз утекти батьки погодилися. Петя ще не...
- Переказ глави з роману “Війна й мир”: Наташа в гостях у дядюшки Дядюшка був небагатий, але в його будинку було затишно, може бути, тому, що господарством займалася Онисія Федорівна, економка, “товста, рум’яна, гарна жінка років сорока, з подвійним підборіддям і повними, рум’яними губами.” Привітно й ласкаво дивлячись на гостей, вона принесла угощенье, що “озивалося соковитістю, чистотою, білизною й приємною посмішкою”. Усе було...
- Переказ глави XV роману “Війна й мир”: Перший бал Наташи Ростовой Наташа із самого ранку хвилювалася, чекаючи балу, у кареті представляла, що чекає її на балі. Ідучи по сходам, “вона не могла прийняти тієї манери, яка б зробила її смішний, і йшла, завмираючи від хвилювання, і намагаючись тільки сховати його”. Хвилювання допомогло Наташе залишитися собою, не бути однієї з багатьох, не...
- Виклад глави з роману “Війна й мир”: Перший бал Наташи Ростовой Епізод, у якому зображений перший бал Наташи Ростовой, – один з основних у романі: він важливий для розкриття внутрішнього миру й характеру головної героїні. У цьому фрагменті перед нами з’являється петербурзький бал від початку й до кінця, з музикою, квітами, танцями, государем, “дамами в білих, блакитних, рожевих платтях, з діамантами...
- Перша картина війни у романі Толстого “Війна й мир” Перша картина війни, що малює Толстой, – не бій, не настання, не узяття міцності, не оборола навіть; І перша військова картина – огляд, який міг би відбуватися в мирний час. І з перших же рядків, що оповідають про війну, навіть із першої фрази, Толстой дає зрозуміти, що війна ця не...
- Друга світова війна і трагізм долі героїв Белля Як розкривають Другу світову війну німецькі письменники з їх історичною провиною за розв’язану війну і неминучою спокутою цієї вини перед світом. Коли у 1945 році разом із капітуляцією німецького уряду подала у відставку гітлерівська ідеологія та виплекана нею штучна культура, покоління того часу пережило повне духовне банкрутство. Німецьке суспільство дійшло...
- Друга світова війна у дзеркалі літератури 1.Яку назву має течія модернізму в літературі напередодні Другої світової війни, для якої характерні такі риси, як суб’єктивізм, індивідуалізм, песимізм, етичне заперечення будь-якого насильства? Відповідь: Екзистенціалізм. 2.Де відбуваються події, описані в романі Альбера Камю “Чума”? У якій формі ведеться оповідь? Відповідь: В алжирському місті Оран; у формі щоденника, хроніки. 3.Хто...
- Друга світова війна у дзеркалі літератури. Поезія 1.Який твір Олександра Твардовського став одним із найпопулярніших у роки Другої світової війни? Хто з відомих російських письменників дав таку оцінку цьому творові: “…це насправді рідкісна книжка: яка свобода, яке дивне завзяття, яка влучність, точність у всьому й яка незвичайна, народна, солдатська Мова, чисто – голки не підточиш, жодного штучного,...
- Світова література ХІХ ст Саме від початку ХІХ ст. культура й Література різних країн світу дають змогу впевнено говорити про них як про процес (культурний і літературний), адже вони чимдалі повніше саме так усвідомлюються їхніми творцями. Зрозуміло, що, з одного боку, світовий художній процес від його витоків ніколи не був якимось “унісонним”, буквальним повторенням...
- Безглузда війна серед світу людей (за романом Л. М. Толстого “Війна і мир”) Із подивом слухаєш розповіді старих людей, того покоління, що пережило жахи війни середини минулого століття: жодного прокльону або скарги. Вони навчилися цінувати життя, тому й бажають усім: аби тільки у світі панувала мирна тиша і спокій, аби не було війни. У роки Великої Вітчизняної війни ленінградський журнал “Звєзда” свідчив: “…...
- Гетьман Пилип Орлик і перша українська конституція Державні нації дбають про те, щоб молоде покоління долучалося до власної історії. Нині з темряви віків проступають маловідомі досі або зовсім нові імена – величні тіні наших забутих предків. Сотні років від суспільства замовчувались або зникали невідь-куди свідчення про славетних українців, людей великої сили духу, справжніх богатирів української історії. Одним...
- “Непотрібна війна” (по романі “Війна й мир” ) …Там нічого було битися. Л. Толстой Життя й долі героїв роману Лева Миколайовича Толстого “Війна й мир” найтіснішим образом пов’язані з історією Росії. Очами діючих осіб роману ми бачимо огляди військ, військові ради, подвиги солдатів на полях боїв, чуємо розпорядження головнокомандуючих; бачимо поранені й убитих, борошна й страждання людей, перемоги...
- Народна війна в зображенні Л. М. Толстого (За романом “Війна і мир”) Для улюблених героїв письменника Вітчизняна війна з’явилася випробуванням, перевіркою їхніх моральних якостей. Почуття причетності до подій виникає в душі П’єра Безухова, Наташі Ростової, Андрія Болконського і безлічі інших персонажів роману, часто епізодичних. Ми згадуємо Денисова та Каратаєва, Петю і Миколи Ростових, дох-турів та Тимохіна, безіменних солдатів, показаних на полі Бородіна...