М. А. Булгаков “Собаче серце”: проблематика повести

1. Шлях повести до читача. 2. Створення Шарикова. 3. Результат експерименту. Зміркуєте, що весь жах у тім, що в нього вуж не собаче, а саме людське серце. І саме паршиве із всіх, які існують у природі! М. А. Булгаков У січні 1925 року М. А. Булгаков почав повість і назвав її “Собаче щастя.

Дивовижна історія”, але потім замінив назву на “Собаче серце”. “Собаче серце” коштує в ряді добутків, які не були надруковані при житті письменника. Л. Б. Каменев заборонив до печатки “Собаче серце”: “Це гострий памфлет на сучасність, друкувати

в жодному разі не можна”. Повість була надрукована лише в 1987 році, що не дивно – адже в книзі Булгакова було багато такого, про що не можна було говорити, що в післяреволюційні роки могло бути розцінене як державний злочин, наклеп.

Адже експеримент, проведений професором Преображенським, автор зіставляє з іншим експериментом над всім людством – становленням соціалістичного ладу, тобто, бездомний пес Кульок персоніфікує народ, що насильно піддали серьезнейшей операції. Припустимо, можна людей силою змусити співати революційні пісні й ходити в шкірянках, вести пропаганду, але це не виходить, що

із собаки можна зробити людини – звичний спосіб життя не забувається, собачі інстинкти дають про себе знати навіть через вигляд революційного пролетаря. Небезпечна масштабність цієї операції, проробленої державою Автор скептично настроєний до того, що нової вільної людини створюють насильницьким шляхом. Ніколи порушення природного й насильницьке впровадження штучного не може закінчитися благополучно: наслідки можуть бути зовсім несподіваними. Булгаков не прийняв революцію, не міг неї прийняти, тому що вона руйнувала культуру.

Але стихії, що змітала все на своєму шляху, протистояти безглуздо. Багато в чому виразником авторської думки є професор Преображенський. Це представник дореволюційної інтелігенції – утворена, культурна людина, фахівець у своїй справі Він – переконаний прихильник старих порядків, коли розрухи не було ні в головах, ні в клозетах.

Професор прагне навчити Шарикова культурі в побуті, але не може зробити з нього культурної людини. Два тижні з Кульковим, по його визнанню, вимотали його більше, ніж останні чотирнадцять років. Перетворившись у людину, Кульку бачить у професорі вже не “чарівника, мага й чарівника із собачої казки”, а буржуя, що займає сім кімнат Звірині інстинкти теж не проходять, вони не зживають ні суворою дисципліною, ні вихованням. До того ж у Кульці говорять гени Клима Чугункина, п’яниці й виродженця. Поліграф Полиграфович хльостає Горелку, гуляє по шинках, пристає до жінок.

Його мовлення більше нагадує гавкіт собаки, він зубами ловить бліх. З такого неможливо виховати нової людини, члена соціалістичного суспільства – ні зусиллями Преображенський, ні пропагандистською роботою Швондера, що виховує колишнього пса в марксистському дусі У підсумку гоняющийся за кішками й кусающийся Кульками виглядає комічно, міркуючи про переписку енгельса з Каутским і говорячи про свою перевагу над буржуями, що живуть у декількох кімнатах. Гостра сатира на сучасне суспільство, філософія автора й фантастика, містика переплелися в цій повісті. Булгаковський гумор у повісті настільки искрометен, що добуток швидко розійшовся на цитати, особливо після виходу однойменного фільму. Комізм і гротеск покликані показати трагічне в повісті.

Частина пса, що відбувається показано очами. І ми можемо помітити, що Кулька нам набагато симпатичніше, ніж створений з нього Поліграф Полиграфович. Пес – дружелюбний, здатний соромитися, ласкавий – нехай навіть у нього минулого й негативні риси – стає грубіяном і хамом, що нахально вимагає, щоб його називали по ім’ю-по батькові, і чий образ не викликає в читача позитивних емоцій Він тепер може душити кішок з дозволом на це!

І вважає себе пролетарем, якому повинні діставатися повага й блага життя. Цей контраст і перетворення “наймилішого пса в мерзоту” доводить те, що суспільству потрібна не революція, а розвиток – еволюція. Неможливо з нічого “стати всім”, маючи психологію раба. Вірний спосіб підкорити Шарикова вибирає Борменталь – він розуміє, що Поліграф Полиграфович підкоряється тільки силі. Експеримент одержав непередбачений розвиток і показав, що ні суспільство, ні наука не змінить закладеного в людині.

Кульок доносить на професора, а потім заміряється на нього життя Почуваючи відповідальність за зроблене, Преображенський уживає всі, щоб повернути Кульки в колишній стан. Фінальна сцена, коли професора обвинувачують в убивстві Шарикова, містить важливу думку: говорити – ще не значить бути людиною. Кінцівка повести не вселяє оптимізму, хоча всі, здавалося б, встає на свої місця.

Ніхто не гарантує, що подібні експерименти не продовжаться. А недотримання моральних і природних законів загрожує катастрофою


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

М. А. Булгаков “Собаче серце”: проблематика повести