М. А. Булгаков “Собаче серце”: проблематика повести
1. Шлях повести до читача. 2. Створення Шарикова. 3. Результат експерименту. Зміркуєте, що весь жах у тім, що в нього вуж не собаче, а саме людське серце. І саме паршиве із всіх, які існують у природі! М. А. Булгаков У січні 1925 року М. А. Булгаков почав повість і назвав її “Собаче щастя.
Дивовижна історія”, але потім замінив назву на “Собаче серце”. “Собаче серце” коштує в ряді добутків, які не були надруковані при житті письменника. Л. Б. Каменев заборонив до печатки “Собаче серце”: “Це гострий памфлет на сучасність, друкувати
Адже експеримент, проведений професором Преображенським, автор зіставляє з іншим експериментом над всім людством – становленням соціалістичного ладу, тобто, бездомний пес Кульок персоніфікує народ, що насильно піддали серьезнейшей операції. Припустимо, можна людей силою змусити співати революційні пісні й ходити в шкірянках, вести пропаганду, але це не виходить, що
Але стихії, що змітала все на своєму шляху, протистояти безглуздо. Багато в чому виразником авторської думки є професор Преображенський. Це представник дореволюційної інтелігенції – утворена, культурна людина, фахівець у своїй справі Він – переконаний прихильник старих порядків, коли розрухи не було ні в головах, ні в клозетах.
Професор прагне навчити Шарикова культурі в побуті, але не може зробити з нього культурної людини. Два тижні з Кульковим, по його визнанню, вимотали його більше, ніж останні чотирнадцять років. Перетворившись у людину, Кульку бачить у професорі вже не “чарівника, мага й чарівника із собачої казки”, а буржуя, що займає сім кімнат Звірині інстинкти теж не проходять, вони не зживають ні суворою дисципліною, ні вихованням. До того ж у Кульці говорять гени Клима Чугункина, п’яниці й виродженця. Поліграф Полиграфович хльостає Горелку, гуляє по шинках, пристає до жінок.
Його мовлення більше нагадує гавкіт собаки, він зубами ловить бліх. З такого неможливо виховати нової людини, члена соціалістичного суспільства – ні зусиллями Преображенський, ні пропагандистською роботою Швондера, що виховує колишнього пса в марксистському дусі У підсумку гоняющийся за кішками й кусающийся Кульками виглядає комічно, міркуючи про переписку енгельса з Каутским і говорячи про свою перевагу над буржуями, що живуть у декількох кімнатах. Гостра сатира на сучасне суспільство, філософія автора й фантастика, містика переплелися в цій повісті. Булгаковський гумор у повісті настільки искрометен, що добуток швидко розійшовся на цитати, особливо після виходу однойменного фільму. Комізм і гротеск покликані показати трагічне в повісті.
Частина пса, що відбувається показано очами. І ми можемо помітити, що Кулька нам набагато симпатичніше, ніж створений з нього Поліграф Полиграфович. Пес – дружелюбний, здатний соромитися, ласкавий – нехай навіть у нього минулого й негативні риси – стає грубіяном і хамом, що нахально вимагає, щоб його називали по ім’ю-по батькові, і чий образ не викликає в читача позитивних емоцій Він тепер може душити кішок з дозволом на це!
І вважає себе пролетарем, якому повинні діставатися повага й блага життя. Цей контраст і перетворення “наймилішого пса в мерзоту” доводить те, що суспільству потрібна не революція, а розвиток – еволюція. Неможливо з нічого “стати всім”, маючи психологію раба. Вірний спосіб підкорити Шарикова вибирає Борменталь – він розуміє, що Поліграф Полиграфович підкоряється тільки силі. Експеримент одержав непередбачений розвиток і показав, що ні суспільство, ні наука не змінить закладеного в людині.
Кульок доносить на професора, а потім заміряється на нього життя Почуваючи відповідальність за зроблене, Преображенський уживає всі, щоб повернути Кульки в колишній стан. Фінальна сцена, коли професора обвинувачують в убивстві Шарикова, містить важливу думку: говорити – ще не значить бути людиною. Кінцівка повести не вселяє оптимізму, хоча всі, здавалося б, встає на свої місця.
Ніхто не гарантує, що подібні експерименти не продовжаться. А недотримання моральних і природних законів загрожує катастрофою