Людина й суспільство в добутках А. И. Куприна (“Гранатовий браслет”, “Олеся”, “Гамбринус”)
У літературі взагалі, а в росіянці літературі особливо, проблема взаимоотношения людини з навколишнім його миром займає істотне місце. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбийлисій у багатьох стійких формулюваннях, наприклад у відомій фразі “середовище заїла”. Помітно загострився інтерес до цієї теми наприкінці XIX – початку XX століття, в епоху, переломну для Росії. У дусі гуманистических традицій, успадкованих від прошлого, розглядає
Творчість цього письменника бути довгий час як би в тіні, його заслоняли яскраві представники сучасників. Сьогодні добутку А. Куприна викликають більшой інтерес Вони залучають читача своєю простотою, людяністю, демократичностью в найблагороднішому змісті цього слова. Мир героїв А. Куприна строкатий і різноманітний.
Він сам прожив яскраву, наполненную різноманітними враженнямі життя – був і військовим, і конторщикому, і землеміром, і актором бродячої циркової трупи. А. Куприн
У персонажах оповідань “Білий пудель”, “Тапер”, “Гамбринус”, а також багатьох інших угадуються риси “маленької людини”, однак письменник не просто відтворює цей тип, але заново переосмислює його. Розкриємо дуже відоме оповідання Куприна “Гранатовий браслет”, написаний в 1911 році. В основі його сюжету – реальна подія – любов телеграфного чиновника П. П. Желткова до дружини важливого чиновника, члена Державної ради Любимова Про цю історію згадує син Улюбленийвиття, автор відомих спогадів Лев Любимов.
У житті все закінчилося інакше, чим в оповіданні А. Куприна, -• чиновник прийняв браслет і перестав писати листа, більше про нього нічого не було відомо. У сім’ї Любимових цей випадок пригадувався як дивний і курйозний. Під пером же письменника історія вилилася в сумне й трагічне оповідання про життя маленької людини, якого підняла й погубила любов. Це передається через композицію добутку. У ньому дається великий, неквапливий вступ, которої вводить нас в експозицію будинку Шийних Сама історія незвичайної любові, история гранатового браслета розповідається таким чином, що ми бачимо її очами різних людей: князя Василя, що раскаже її як анекдотичний випадок, брата Миколи, для якого все в цієї истории бачиться образливим і подозрительним, самої Віри Миколаївни й, наконец, генерала Аносова, першим предполо щожили, що тут, може бути, криється теперішня любов, “про яку марять дружинщини й на яку більше не здатні чоловіки”.
Коло, до якого належить Віра Миколаївна, не може допустити, що це сьогодення почуття, не стільки через чудність поводження Желткова, скільки через забобони, які володіють ними. Куприн же, бажаючи переконати нас, читачів, у дійсності любові Желткова, прибігає до самого незаперечного аргументу – самогубству героя. У такий спосіб утверждається право маленької людини на счастье, при цьому виникає мотив його нравственної переваги над людьми, що настільки жорстоко образили його, що не зуміли зрозуміти силу почуття, що становило весь зміст його життя. Оповідання Куприна одночасно смутний і світлий. Його пронизує музичний початок – як епіграф вказується музичний добуток, – і завершается оповідання сценою, коли героїня слушает музику в трагічний для неї момент морального прозріння.
У текст произведения входить тема невідворотності загибелі головного героя – вона передана через цимволику світла: у момент одержання браслета Віра Миколаївна бачить червоні камені в ньому й із тривогою думає, що вони схожі на кров Нарешті, в оповіданні виникає тема зіткнення різних культурних традиций: тема сходу – монгольська кров відца Віри й Ганни, татарського князя, уводить в оповідання тему любові-страсті, безрассудности; згадування про те, що мати сестер – англійка, уводить тему рассудочности, бесстрастности в сфері почуттів, влади розуму над серцем. У фінальній частині оповідання з’являється третя лінія: не случайно, що квартирна господарка виявляється католичкою. Цим у добуток уводиться тема любові-преклоніння, яким у католичестве оточена Божа Матерь, кохання-самопожертви. Герой А. Куприна, маленька людина, зіштовхується з навколишнім його миром нерозуміння, миром людей, для яких любовь – це рід божевілля, і, зштовхнувшись із ним, гине У чудовій повісті “Олеся” перед нами з’являється поетичний образ девушки, що виріс у хаті старої “чаклунки”, поза звичайними нормами селянської сім’ї. Любов Олеси до випадково заехали в глухе лісове сільце інтелігентові Іванові Тимофійовичу – це вільне, простое й сильне почуття, без оглядки й обязательств, серед високих сосон, пофарбованих багряним відблиском зорі, що догоряє.
История дівчини закінчується трагічно. У привільне життя Олеси вторгаються й дористние розрахунки сільських чиновників, і марновірства темних селян. Побита й осмеянная, Олеся змушена з Мануйлихой бігти з лісового гнізда. У творах Куприна багато героїв мають подібні риси – це щиросердечна чистота, мрійність, палка уява, зединенное з непрактичністю й безвільністю И ясніше всього розкриваються вони в любові.
Всі герої ставляться до жінки із синівської чистотої й благоговінням. Готовність порибнуть заради улюбленої жінки, романтичне поклонение, лицарське служіння їй – і в той же час недооцінка себе, невір’я в собственние сили. Чоловіка в оповіданнях Куприна як би міняються місцями сженщинами. Це енергійна, вольова “поліська чаклунка” Олеся й “добрий, але тільки слабкий” Іван Тимофеевич, розумна, розважлива Шурочка Ніколаевна й “чистий, милий, але слабкий і жалкий” підпоручик Ромашов.
Все це купринские герої з тендітною душею, що потрапили в жорстокий мир. Атмосферою революційних днів дихає чудове оповідання Куприна “Гамбринус”, створений у тривожному 1907 році. Тіма всеперемагаючого мистецтва сплетена тут з ідеєю демократизму, сміливого протесту “маленької людини” проти черних сил сваволі й реакції Лагідний і веселий Сашка своїм неабияким талантом скрипаля й щиросердністю залучає в одеський кабачок різноплемінну юрбу портових вантажників, рибалок, контрабандистов. Із захватом зустрічають вони мелодии, які як би є тлом, як би відбивають суспільні настрої й події – від російсько-японської війни до заколотних днів революції, коли Сашкина скрипка звучить бадьорими ритмами “Марсільези”. У дні терору, що наступив, Сашка кидає виклик переодягненим детективам і черносотенним “мерзотникам у папасі”, відмовиваясь грати на їх вимогу монархический гімн, відкрито викриваючи їх в убивствах і погромах.
Покалічений царською охранкою, він візобертається до портових друзів, щоб играть для них на окраїні мелодії оглуши тельно-веселого “Чабана”. Вільна творчість, сила народного духу, по думці Куприна, непереможні. Вертаючись до поставленого на початку питанню – “людин і навколишній його мир”, – відзначимо, що в російській прозі начала XX століття представлений широкий спектр відветов на нього. Ми розглянули лише один з варіантів – трагічне зіткнення особистості з навколишнім його миром, його прозріння й загибелі, але загибелі не бессмисленної, а утримуючої в собі елемент очіщения й високого змісту
Схожі твори:
- Людина й суспільство в добутках А. І. Куприна (“Гранатовий браслет”, “Олеся”, “Гамбринус”) Особистість і середовище, індивідуум і прощество – про це міркували многие росіяни письменники XІX століття. Заметале загострився інтерес до цієї теми наприкінці XІX – початку XX століття, в епоху, переломну для Росії. У дусі гуманистических традицій, успадкованих від класиків, розглядає це питання А. І. Куприн. Мир героїв Куприна строкатий і...
- Мрія автора про сильну й безкорисливу любов (по повісті А. И. Куприна “Гранатовий браслет”) Тема любові – основна у Творчості Куприна. На його думку, саме любов дає можливість розкритися всім самим прекрасним сторонам людської душі. Почуття піднімає людей над сірою повсякденністю й стає вищим вираженням їхньої природної рівності, над яким не владні ні станові забобони, ні людські закони. У такій любові Куприн бачить вище...
- “Любов настільки всесильна, що перероджує нас самих…” (Ф. М. Достоєвський). По добутку А. И. Куприна “Гранатовий браслет” 1. Тема любові у творчості письменників. 2. Куприн – поет любові. 3. “Гранатовий браслет” – оповідання про “святу” любові Любов. Цій темі присвячено стільки віршів, написано стільки добутків. Мабуть, жоден письменник або поет не обійшов цю тему у своїй творчості. Для когось це було сладостное почуття, що дарує щастя й...
- Символіка в оповіданні А. И. Куприна “Гранатовий браслет” Олександр Іванович Куприн – один із самих талановитих російських письменників. Визнаний майстер короткого оповідання, автор чудових повістей, він зумів показати у своїх добутках широку, різноманітну картину російського життя кінця минулого й початку нинішнього століття. “Людина прийшла в мир для безмірної волі творчості й щастя” – ці слова з купринского нарису...
- Чому більша, теперішня любов пройшла мимо?(по повісті А. И. Куприна “Гранатовий браслет”) А. И. Куприн – російський письменник-реаліст другої половини XIX – нач. XX в. в. Для мене його творчість цікаво тим, що тісно переплетено з його враженнями, роздумами, часто автобиографично. Яких-небудь шістдесят п’ять років розділяють нас із письменником, а це не такий вуж і великий строк. Напевно, тому багато дій, думки,...
- Любов безкорислива, самовіддана, що не чекає нагороди (по оповіданню И. А. Куприна “Гранатовий браслет”) Любов безкорислива, самовіддана, що не чекає нагороди (по оповіданню И. А. Куприна “Гранатовий браслет”) Часом ми так далекі від реальності в наших мріях, що чергове повернення до дійсності приносить нам біль і розчарування. І ми біжимо від найменших неприємностей життя, від її холодності й нечутливості. У своїх рожевих снах ми...
- Любов – головна тема повести “Гранатовий браслет” А. И. Куприна 1. Головна героїня повести, її життя в заміжжі. 2. Почуття таємничого Г. С. Ж. 3. Любов у міркуваннях генерала Аносова. 4. Зміст любові для головного героя повісті й самого А. І. Куприна. Я перед тобою – одна молитва: “Так святиться ім’я Твоє”. А. І. Куприн Повість “Гранатовий браслет”, написана А....
- “Людина прийшла в мир для безмірної волі творчості й щастя” (На прикладі оповідань А. И. Куприна “Гамбринус” і “Анафема”) 1. Образ вільного музиканта Сашки з “Гамбринус”. 2. Батько Олимпий з оповідання “Анафема” як виразник протесту проти фальші. 3. Загальні риси скрипаля Сашки й диякона Батька Олимпия. Всі Бог зробив на радість людині. А. И. Куприн Коли торкаєшся теми творчості в добутках А. И. Куприна, те першим пригадується оповідання “Гамбринус”...
- Тема любові в оповіданні А. И. Куприна “Гранатовий браслет Тема любові піднімається А. И. Куприным у багатьох добутках. Ніжна й самовіддана Олеся, трепетна Суламифь, що віддало життя за свого улюбленого, гордо-спокійна князівна Віра – ці прекрасні жіночі образи викликають замилування силою своїх почуттів і залишаються в пам’яті читача. В оповіданні “Гранатовий браслет” тема любові розкривається в особливому аспекті –...
- Переказ сюжету повести Куприна “Гранатовий браслет” Згорток з невеликим ювелірним футляром на ім’я княгині Віри Миколаївни Шеиной посильний передав через покоївку. Княгиня виговорила їй, але Даша сказала, що посильний відразу втік, а вона не зважувалася відірвати іменинницю від гостей. Усередині футляра виявився золотий, невисокої проби дутий браслет, покритий гранатами, серед яких розташовувався маленький зелений камінчик. Вкладене...
- Есть такая любовь.. (по повести А. И. Куприна “Гранатовый браслет”) Это была единая, всепрощающая, на все готовая, скромная и самоотверженная любовь. A. И. Куприн Любовь у Куприна – бескорыстная, самоотверженная, не ждущая награды, та, про которую сказано “сильна, как смерть”, – любовь, для которой совершить любой подвиг, пойти на мучение вовсе не труд, а радость. “Гранатовый браслет” – это гимн...
- Душі героїв в оповіданні “Гранатовий браслет” Купріна “Це камінь любові, гніву й крові. На руці людини, що нудиться в лихоманці або сп’яненого бажанням, він стає тепліше й горить червоним полум’ям… Якщо потовкти його а порошок і приймати з водою, він дає рум’янець особі, заспокоює шлунок і веселить душу. Носящий його забирає владу над людьми. Він лікує серце,...
- Роль символічних образів у повісті Купріна “Гранатовий браслет” Дивної долі людиною був Олександр Іванович Куприн. Із широкою, доброю, чуйною душею. Натура сильна, кипуча. Величезна спрага життя, прагнення всі знати, усе вміти, усе випробувати самому. Величезна любов до Росії, що він проніс через все своє життя, робить йому честь і як людині і як письменникові. Багато чого пізнав він...
- Поезія любові (по добутках А. И. Куприна й И. А. Буніна) Але коли для щирої любові Страждання завжди необхідно, Те, видно, уже такий закон долі. Навчимося зносити його з терпеньем… В. Шекспір Л. Н. Толстой говорив, що скільки серць, стільки й пологів любові. Це дуже вірно. Я прочитала багато книг про любов, насамперед російську класику (особливо сподобалися мені повісті й оповідання...
- Тема любви в повести А. И. Куприна “Олеся” Особое место в творчестве А. И. Куприна занимает тема любви. Писатель подарил нам три повести, объединенных этой прекрасной темой, – “Гранатовый браслет”, “Олеся” и “Суламифь”. Разные грани этого чувства показал Куприн в каждом из своих произведений, но неизменно одно: любовь освещает необычайным светом жизнь его героев, становится самым ярким, неповторимым...
- “Поліська казка” А. И. Куприна (аналіз повести “Олеся”) Повість Куприна “Олеся” не може залишити читача байдужим. Історія любові прекрасної дівчини-чаклунки й молодого пана одночасно трагична й прекрасна. Куприн створює казковий образ поліської красуні. В Олесі немає нічого штучного, вона не приемлет неправди, удавання. А наскільки відрізняється дівчина від жителів місцевих сіл! Вона, як вони, проста й неосвічена, але...
- “…Я ухожу один, молча, так угодно было Богу и судьбе” (по произведению А. И. Куприна “Гранатовый браслет”) Любовь… Что она? Где она? Есть ли она? Реален ли образ Желткова?.. Такие вопросы возникли у меня после прочтения повести “Гранатовый браслет”. Ответить на эти вопросы очень трудно, потому что любые возможные ответы на эти вопросы правильны и одновременно неверны. Нельзя доказать человеку, уверенному в том, что любви нет, обратное....
- Основні теми й ідеї добутків А. И. Куприна У літературі взагалі, а в російській літературі в осо-бенности, проблема взаємин людини й ок-ружающего його миру займає дуже істотне ме-сто. Особистість і середовище, індивідуум і суспільство – про це міркували багато російських письменників XIX століття. Плоди цих міркувань відбилися в багатьох стійких формулах, наприклад, у відомій фразі: “Середовище заїло”. Помітно...
- Символічні образи в оповіданні О. І. Купріна “Гранатовий браслет” Письменник Олександр Іванович Купрін був людиною дивної долі. Натура сильна, кипуча, душа широка, добра. Купріну була властива величезна спрага життя, прагнення усе знати, усе вміти, усе випробувати самому. Величезна любов до Росії, яку він проніс через все своє життя, робить йому честь і як людині, і як письменникові. Багато чого...
- Реалізм і романтизм у творчості А. И. Куприна А. И. Куприна прийнято вважати письменником-реалістом. Дійсно, він завжди зображував у своїх добутках життя такий, який її можна бачити щодня, варто тільки пройтися по вулицях, уважно до всьому придивляючись. Хоча зараз усе рідше й рідше зустрічаються люди, подібні купринским героям, раніше вони були явищем цілком звичайним. Тим більше Куприн міг...