ЛЮДИНА І ПРИРОДА ЄДИНІ. ВАСИЛЬ СТРУТИНСЬКИЙ “ЯК ДИХАЄ ВЕРБА”
II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІЙ
Урок 109. ЛЮДИНА І ПРИРОДА ЄДИНІ. ВАСИЛЬ СТРУТИНСЬКИЙ “ЯК ДИХАЄ ВЕРБА”
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання, літературного аналізу твору; вчити читати текст в особах; формувати оцінні судження; розвивати зв’язне мовлення учнів, пізнавальний інтерес; виховувати любов до природи.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Ить-ить-ить – заєць в полі аж тремтить
Ем-ем-ем – він сховався за кущем.
Уха-уха-уха – але довгі в нього вуха,
Їх-їх-їх
Ис-ис-ис – підкрадається хижий лис.
Нув-нув-нув – стрімко заєць наш чкурнув.
Ису-ису-ису – не догнати його лису.
Ець-ець-ець – прудкий заєць стрибунець.
Сторож на баштані кріт
Якось зготував обід.
Лиш зачувши про обід,
До крота примчався кіт
Кіт і кріт посмакували,
Кіт і кріт порозмовляли,
Трішки кіт і кріт поспали…
Лихої Кавуни покрали!
Суниці і малина – це… (ягоди).
Клен і липа – … (дерева).
Перець і огірок – … (овочі).
Береза – дерево, а бузок – …(кущ).
Пальто – одяг, а черевики – … (взуття)
Короп
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групі. Читання оповідання за особами
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– По небу іде кучерявий баран
І рогом огненним б’є в барабан. (Хмара, блискавка, грім)
– Які слова допомогли вам відгадати загадку?
– Які порівняння є в загадці?
– Автор цієї загадки – Василь Струтинський – один з улюблених письменників українських дітей.
Сьогодні ми прочитаємо оповідання, яке написав Василь Струтинський.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Прочитайте заголовок. Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?
– Як, на вашу думку, дихає верба? (Вправа “Мікрофон”. Учні висловлюють свої припущення.)
2) Виразне читання оповідання вчителем.
– Чи справдилися наші припущення?
– Які картини ви уявляли, слухаючи оповідання?
3) Словникова робота.
А) Довідкове бюро.
Миньок – прісноводна хижа риба.
Плоскирка – невелика прісноводна риба, схожа на ляща.
Б) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем; скоромовкою в парах.
Комір віття
Пручалися негода
Осипаючи рясним
Каламутні насидженого
Півгодини шарпаючи
Фізкультхвилинка
4) Читання оповідання учнями. Гра “Квіточка”.
Читає текст учень, на парту якого впала квіточка.
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
– На якій річці відбуваються події, описані в оповіданні?
– Яку відповідь дав автор на запитання, що звучить у заголовку оповідання?
– Назвіть персонажів твору. Доведіть, що Сергійко був наполегливим і спостережливим.
– У яку погоду рибалив хлопчик? Яка була пора року?
– Прочитайте, якими він бачив хмари, небо, вітер.
6) Гра “Засічка – кидок”.
За командою “кидок” – усі діти починають читати напівголосно текст. За командою “засічка” – зупиняються й олівцем відмічають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів.)
Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
7) Гра “Диктор телебачення”.
– Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.
– Які рослини стали символами України?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Продовж речення”
– На уроці мені найбільше сподобалося…
– Я вчився…
– Я дізнався…
– Мені б хотілося ще…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати оповідання.
Намалювати ілюстрацію до нього.