Літературний процес 40 – 60-х років XIX ст
III. Нова українська література
Літературний процес 40 – 60-х років XIX ст.
Під впливом національно-визвольного руху та загальноєвропейського романтизму в літературі виникає національне піднесення культури України Друге українське Відродження.
Особливості
– Вихід альманахів:
“Український альманах” (1831 р,, м. Харків):
“Запорожская старина”, “Сніп” (1841 р., м. Харків);
“Молодик”(1843 р., м. Харків);
“Ластівка” Євгена Гребінки (м. Петербург); журнал “Основа”.
– Виникнення української
– Активний період творчості Миколи Гоголя (“Тарас Бульба”), Миколи Маркевича (“Українські мелодії”), Петра Гулака-Артемойського (байка “Пан та Собака” та ін.)
Цей період характеризується розвитком романтичної течії.
Романтизм – художній метод у літературі й мистецтві першої половини XIX ст., коли. реальній дійсності, що не задовольняє |
Український романтизм демонстрував повернення до правди, простоти і народності (національності), що дало окрилені образи, простір живому вираженню письменницької індивідуальності.
Український романтизму поділяється на три періоди:
1) 1835-1844 рр.- харківський;
2) 1840-1847 рр.- київський;
3) 1855-1862 рр.- петербурзький.
Українські романтики:
Євген Гребінка (1812 1848) прозаїк, байкар, лірик (байки “Ведмежий суд”, “Рибалка”, “Ячмінь”, “Сонце та Хмари”, пісні “Очи черные, очи страстные”, “Ні, мамо, не можна нелюба любить” та Ін.);
Левко Боровиковський (1811 1889) – перекладач, поет (збірка поезій “Байки і прибаютки); автор романтичних балад, написаних на сюжети українських народних переказів;
Амвросій Метлинський (1814-1870) – автор етнографічних збірок (“Южный руський сборник”), романтичних віршів (“Думки і пісні та ще дещо Амвросія Могили”), співець героїчного минулого українського народу (поезії “Гетьман”, “Козача смерть”, “Степ” та ін.);
Микола Костомаров (1817-1885) – поет, прозаїк, драматург, учений-історик. Головна праця Костомарова “Книга буття українського народу”, у якій підноситься національна свідомість, гідність українського народу, християнська мораль як основа суспільства;
Віктор Забіла (1808 -1869) – автор романтичних поезій про нещасливе кохання (стали піснями “Не щебечи, соловейку”, “Гуде вітер вельми в полі”, “Туга серця” та ін.); Михайло Петренко – автор пісні “Дивлюсь я на небо”;
Олександр Афанасьев-Чужбинський – автор романсу “Скажи мені правду”;
Марта Писаревська;
Ганна Барвінок та інші.
Основоположником критичного реалізму в українській літературі є Тарас Шевченко.
Реалізм (від лат. “річ, діло”, “матеріальний”) художній метод у мистецтві й літературі, що характеризується увагою до повсякденного суспільно-побутового життя, типізацією, епічністю; провідний критерій художності – вірність дійсності, прагнення до безпосередньої достовірності, “відтворення” життя у формах самого життя. Критичний реалізм – художній метод, для якого характерне сміливе викриття вад суспільного устрою, заперечення законів існуючої системи. |
Українська поезія представлена творчістю Т. Шевченка, Л. Глібова, С. Руданського, П. Куліша, Ю. Федьковича.
Українська проза – творчістю Марка Вовчка, П. Куліша, О. Стороженка, А. Свидницького.
Становлення нової літератури в Галичині
Історичне підгрунтя
З 1772 р. територія Наддніпрянщини перебувала під владою Австро-Угорщини.
1848 р. скасовано кріпацтво. Але особливо гостро відчувався національний гніт.
1834 p. – у Львівській духовній семінарії організовано нелегальний літературний гурток “Руська трійця”, засновниками якого були Маркіян Шашкевич (псевдонім – Руслан), Яків Головацький (Ярослав), Іван Вагилевич (Далібор). Пізніше до гуртка приєднався Григорій Ількевич (Мирослав).
Девіз гуртка – слова народної пісні зі збірки Михайла Максимовича “Світи, зоре, на все поле, закіль місяць зійде”.
Клятва, яку давали ті, хто вступав до гуртка: “Чесним словом протягом усього життя працювати на користь народу і відродження національної літератури”.
1833 р. – члени гуртка уклали рукописну збірку “Син Русі”;
1834 р. – фольклорно-літературна збірка “Зоря” (заборонена цензурою),
1837 р. збірку “Зоря” під назвою “Русалка Дністровая” видано в Будапешті. На звороті титульної сторінки містилися слова чеського вченого Яна Коллара: “Не тоді, коли очі сумні, а коли руки діяльні, розквітає надія”. Збірка підносила дух народу, будила його національну й соціальну свідомість, зміцнювала віру в гідне існування рідного слова, яке звучатиме не тільки на рідній землі, а й буде “скрізь світу казати” про українську славу.
Теми, яких торкалися митці:
– рідна мова і література;
– тяжке становище українського народу;
– історія України;
– фольклор та ін.
Тест № 10
1. Як умовно називають період розвитку української літератури 40 – 60-х рр. XIX ст.?
А Перше українське Відродження;
Б Друге українське Відродження;
В “Розстріляне відродження”;
Г Руїна.
2. Укажіть одну з визначальних рис літературного процесу 40 – 60-х рр. XIX ст.
А Вплив романтизму;
Б вплив класицизму;
В вплив орнаменталізму;
Г вплив експресіонізму.
3. “Виняткові герої у виняткових обставинах” – є характерною рисою:
А Символізму;
Б класицизму;
В імпресіонізму;
Г романтизму.
4. Укажіть автора поезій, що стали піснями, “Не щебечи, соловейку”, “Гуде вітер вельми в полі”:
А В. Забіла;
Б Є. Гребінка;
В Л. Боровиковський
Г А. Метлинський.
5. Укажіть головну працю М, Костомарова, у якій підноситься національний дух українського народу.
А “Чернігівка”;
Б “Книга буття українського народу”;
В “Сава Чалий”;
Г “Переяславська ніч”.
6. Кого вважають засновником методу критичного реалізму в українській літературі?
А Г. Квітку-Основ’яненка;
Б Л. Глібова;
В Т. Шевченка;
Г М. Костомарова;
Д І. Котляревського.
7. Укажіть поняття за його визначенням: художній метод у мистецтві й літературі, що характеризується увагою до змалювання дійсності у формах самої реальності,
А Орнаменталізм;
Б монументалізм;
В класицизм;
Г романтизм;
Д реалізм.
8. Укажіть назву літературного гуртка, організованого у Львівській духовній семінарії в 1834 р.
А “Основа;
Б “Зоря;
В “Русалка Дністровая”;
Г “Руська трійця”;
Д “Сини Русі”.
9. Хто не входив до складу “Руської трійці”?
А Яків Головацький;
Б Григорій Ількевич;
В Маркіян Шашкевич;
Г Іван Вагилевич;
Д Микола Костомаров.
10. Під якою назвою була опублікована в Будапешті заборонена цензурою збірка “Зоря”.
А “Русалка Дністровая”;
Б “Руська трійця”;
В “Син Русі”;
Г “Ластівка”;
Д “Сніп”.
11. Установіть відповідність між представником “Руської трійці” та його літературним псевдонімом.
1 Маркіян Шашкевич
2 Іван Вагилевич
3 Яків Головацький
4 Григорій Ількевич
А Мирослав;
Б Ярослав;
В Руслан;
Г Далібор.
12. Установіть відповідність між назвою твору та його автором:
1 “Тарас Бульба”
2 “Дивлюсь я на небо…”
3 “Ведмежий суд”
4 Не щебечи, соловейко…”
5 “Назар Стодоля”
А Є. Гребінка
Б М. Гоголь
В В. Забіла
Г М. Петренко
Д Т. Шевченко