Листи, які нелегко читати
Матеріал уроку. Ред’ярд Кіплінг “Як написали найпершого листа”.
Мета. Дати короткі відомості про життя і творчість англійського письменника Ред’ярда Кіплінга, викликати інтерес до його творів. Показати на прикладі уривка з казки “Як написали найпершого листа”, як виникло малюнкове письмо. Розвивати навички виразного читання; вміння оцінювати вчинки персонажів. Виховувати любов до природи, спостережливість, допитливість.
Обладнання. Портрет письменника; виставка дитячих книг.
Хіт уроку
I. Підготовка до сприймання
– Вставте пропущені слова, користуючись довідкою.
Тепер я,……….. тебе, і у тебе в………… татків……………., просто для того, щоб ти не……….. його…………… А зараз я……………. тобі, як……………. нашу…………………..
Слово для довідки: руці, взяти, намалювала, знайти, спис, покажу, забув, домівку.
– Прочитайте утворені речення.
– З якого тексту ці речення?
Вдома ви мали прочитати уривок з казки “Як написали найпершого листа”.
– Чи сподобалась вам казка?
Сьогодні ми продовжимо працювати
II. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом письменника.
1. Розповідь учителя.
Джозеф Рeд’ярд Кіплінг (1865-1936) народився в Індії. Своїм другим ім’ям він завдячує назві озера Ред’ярд, на берегах якого зустрілися його батьки. Згодом воно стало першим ім’ям письменника. Батьки називали його Реді. У п’ятирічному віці його відправляють до Англії, оскільки в Індії прогресували різні хвороби, спричинені великою спекою. Спочатку хлопець навчався у приватному пансіоні, потім у приватному училищі, де директор заохочував до читання книг, написання власних творів. Згодом працював журналістом “Цивільної та військової газети”, яка виходила в індійському місті Махорі.
Під час Першої світової війни загинув його єдиний син Джон. В пам’ять про нього він написав двотомну історію Ірландської гвардії, в якій той служив.
Кіплінг – один із письменників, який зумів жити повноцінним життям, подорожувати багатьма країнами світу, познайомитися з безліччю людей. Він відкрив таємниці прекрасних людських стосунків, написав багато книг для дорослих і дітей.
2. Перегляд виставки книг, написаних для дітей.
“Як у верблюда виріс горб”
“Про кішку, що гуляла, як сама собі знала”
“Мауглі”
“Ріккі-Тіккі-Таві”
“Слоненя”
“Білий тюлень”
“Як було написано першого листа”
III. Робота над казкою “Як написали найпершого листа”.
1. Читання казки вчителем.
– Про які часи йдеться у казці? (Дуже давні, первісні.)
– Хто головні герої казки?
– Чому чужинець не розумів, що хоче дівчинка?
– Що намалювала Тафі?
– Чим вона наносила малюнок?
– Чи зрозуміла мама послання дочки?
2. Словникова робота.
> Читання складних слів “буксиром” за вчителем.
Тегумай, Бопсулай, Тешумай, Тевіндров, полуденок, оленячими, сухожилками, престрашенно, величеньких, якнайтугіше, кривляється, був теварцем, звичайнісінькою, пороздряпувала, неолітичні, похизуватися.
Тлумачення незрозумілих слів.
Неолітичні жінки – жінки, що жили в епоху неоліту (близько 10 тисяч років тому).
Спис холодна зброя у вигляді довгої дерев’яної трубки, на кінці якої розміщено вістря найрізноманітнішої форми.
Держак – частина предмета, за який беруться рукою; ручка.
Плем’я – спільнота людей, які об’єднані спільним походженням, мовою, вірою і звичаями.
Теварець – належав до племені тевара.
> Синонімічна хвилинка.
– Знайди пару.
3. Вибіркове читання.
– Прочитайте слова батька Тафі, які свідчать про його безмежну турботу за дочкою.
– Прочитайте, над чим задумалась дівчинка.
– Зачитайте, що малювала дівчинка і як вона пояснювала чужинцю свої малюнки.
– Як зрозуміла малюнок Тешумай? Зачитайте.
IV. Підсумок уроку.
– Чому лист дівчинки так обурив її маму?
– Що Тафі зробила неправильно?
– Як би ви продовжили оповідання?
– Оповідання справді має продовження, адже у підручнику вміщено лише уривок.
(А закінчується оповідання тим, що вождь племені привів ціле військо зі зброєю в руках, а коли дізнався, що зовсім не те мала на увазі дівчинка, то сказав, що вона зробила велике відкриття. І колись люди назвуть його письмом. Що зараз це лише картинки, які не завжди зрозумілі. А настане час – і люди зможуть читати й писати. На що дівчинка відповіла, що була б дуже рада, адже зараз всі прийшли зі зброєю, але ніхто не приніс татового вістря з чорним держаком.)
V. Домашнє завдання.
1 ГРУПА (найслабша)
– Прочитати казку з підручника. Придумати 10 запитань за змістом казки.
2 ГРУПА (середня)
– Прочитати казку повністю. За допомогою малюнкових знаків написати записку чи листа другові.
3 ГРУПА (сильна)
– Прочитати казку повністю. Придумати своє оповідання чи казку про те, як могло виникнути перше малюнкове письмо.