Листи, які нелегко читати

Матеріал уроку. Ред’ярд Кіплінг “Як написали найпершого листа”.

Мета. Дати короткі відомості про життя і творчість англійського письменника Ред’ярда Кіплінга, викликати інтерес до його творів. Показати на прикладі уривка з казки “Як написали найпершого листа”, як виникло малюнкове письмо. Розвивати навички виразного читання; вміння оцінювати вчинки персонажів. Виховувати любов до природи, спостережливість, допитливість.

Обладнання. Портрет письменника; виставка дитячих книг.

Хіт уроку

I. Підготовка до сприймання

нового матеріалу.

– Вставте пропущені слова, користуючись довідкою.

Тепер я,……….. тебе, і у тебе в………… татків……………., просто для того, щоб ти не……….. його…………… А зараз я……………. тобі, як……………. нашу…………………..

Слово для довідки: руці, взяти, намалювала, знайти, спис, покажу, забув, домівку.

– Прочитайте утворені речення.

– З якого тексту ці речення?

Вдома ви мали прочитати уривок з казки “Як написали найпершого листа”.

– Чи сподобалась вам казка?

Сьогодні ми продовжимо працювати

з цією казкою, а ще ознайомимося з біографією її автора.

II. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом письменника.

1. Розповідь учителя.

Джозеф Рeд’ярд Кіплінг (1865-1936) народився в Індії. Своїм другим ім’ям він завдячує назві озера Ред’ярд, на берегах якого зустрілися його батьки. Згодом воно стало першим ім’ям письменника. Батьки називали його Реді. У п’ятирічному віці його відправляють до Англії, оскільки в Індії прогресували різні хвороби, спричинені великою спекою. Спочатку хлопець навчався у приватному пансіоні, потім у приватному училищі, де директор заохочував до читання книг, написання власних творів. Згодом працював журналістом “Цивільної та військової газети”, яка виходила в індійському місті Махорі.

Під час Першої світової війни загинув його єдиний син Джон. В пам’ять про нього він написав двотомну історію Ірландської гвардії, в якій той служив.

Кіплінг – один із письменників, який зумів жити повноцінним життям, подорожувати багатьма країнами світу, познайомитися з безліччю людей. Він відкрив таємниці прекрасних людських стосунків, написав багато книг для дорослих і дітей.

2. Перегляд виставки книг, написаних для дітей.

“Як у верблюда виріс горб”

“Про кішку, що гуляла, як сама собі знала”

“Мауглі”

“Ріккі-Тіккі-Таві”

“Слоненя”

“Білий тюлень”

“Як було написано першого листа”

III. Робота над казкою “Як написали найпершого листа”.

1. Читання казки вчителем.

– Про які часи йдеться у казці? (Дуже давні, первісні.)

– Хто головні герої казки?

– Чому чужинець не розумів, що хоче дівчинка?

– Що намалювала Тафі?

– Чим вона наносила малюнок?

– Чи зрозуміла мама послання дочки?

2. Словникова робота.

> Читання складних слів “буксиром” за вчителем.

Тегумай, Бопсулай, Тешумай, Тевіндров, полуденок, оленячими, сухожилками, престрашенно, величеньких, якнайтугіше, кривляється, був теварцем, звичайнісінькою, пороздряпувала, неолітичні, похизуватися.

Тлумачення незрозумілих слів.

Неолітичні жінки – жінки, що жили в епоху неоліту (близько 10 тисяч років тому).

Спис холодна зброя у вигляді довгої дерев’яної трубки, на кінці якої розміщено вістря найрізноманітнішої форми.

Держак – частина предмета, за який беруться рукою; ручка.

Плем’я – спільнота людей, які об’єднані спільним походженням, мовою, вірою і звичаями.

Теварець – належав до племені тевара.

> Синонімічна хвилинка.

– Знайди пару.

3. Вибіркове читання.

– Прочитайте слова батька Тафі, які свідчать про його безмежну турботу за дочкою.

– Прочитайте, над чим задумалась дівчинка.

– Зачитайте, що малювала дівчинка і як вона пояснювала чужинцю свої малюнки.

– Як зрозуміла малюнок Тешумай? Зачитайте.

IV. Підсумок уроку.

– Чому лист дівчинки так обурив її маму?

– Що Тафі зробила неправильно?

– Як би ви продовжили оповідання?

– Оповідання справді має продовження, адже у підручнику вміщено лише уривок.

(А закінчується оповідання тим, що вождь племені привів ціле військо зі зброєю в руках, а коли дізнався, що зовсім не те мала на увазі дівчинка, то сказав, що вона зробила велике відкриття. І колись люди назвуть його письмом. Що зараз це лише картинки, які не завжди зрозумілі. А настане час – і люди зможуть читати й писати. На що дівчинка відповіла, що була б дуже рада, адже зараз всі прийшли зі зброєю, але ніхто не приніс татового вістря з чорним держаком.)

V. Домашнє завдання.

1 ГРУПА (найслабша)

– Прочитати казку з підручника. Придумати 10 запитань за змістом казки.

2 ГРУПА (середня)

– Прочитати казку повністю. За допомогою малюнкових знаків написати записку чи листа другові.

3 ГРУПА (сильна)

– Прочитати казку повністю. Придумати своє оповідання чи казку про те, як могло виникнути перше малюнкове письмо.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Листи, які нелегко читати