Леся Українка в “Блакитній троянді”
Перші відгуки про твір з’явилися після вистави “Блакитної троянди”, яку здійснила в 1899 році трупа Кропивницького. Гощинську грала Ратмірова, Ореста – Карпенко. Кропивни-цький виконував роль лікаря Проценка. Заньковецька від участі в спектаклі ухилилася, хоч в ті дні виступала в горезвісному водевілі “Кум-мірошник”. Як можна судити із спогадів про тогочасний склад трупи, вона не була підготовлена для гри психологічних драм, тому не дивно, що найбільший успіх випав на роль лікаря – по суті, мало оригінальну й резонерську. Така
Уважне перечитування рецензій дає зрозуміти, що критиків найбільше цікавило будь-що засудити п’єсу, автор
Виходячи з наперед взятої думки про неможливість писати українською мовою психологічні драми з життя інтелігенції, рецензенти силкувалися ствердити її так званою характеристикою драматургічних якостей п’єси. Характерно, що в рецензіях мова йде насамперед про зовнішні прояви, менше про психологічну розробленість образів. Рецензенти вважали поведінку Го-щинської неприродною, невмотивованою; вони не бачили в драмі поступового розвитку дії, органічної єдності твору, другорядні персонажі здавалися їм механічно пристебнутими. Головний акцент робився на божевіллі героїні.
“Літературно-науковий вісник” – єдиний тоді періодичний український журнал, що широко інформував про культурне життя України, волів за краще в стриманих тонах послатися на думку київських офіційних газет, не висловивши свого ставлення до драми.
Коли в 1909 році “Блакитна троянда” була поставлена заходом учениць Марії Старицької, українська газета “Рада” фактично поділила думку “Киевлянина”. “П’єса не нова, але в репертуар не увійшла, бо занадто слаба річ”,- писав рецензент.
Незначний успіх вистави (вона пройшла до десятка разів) пояснюється й тим, що ставили її силами початкуючих акторів. Серед них слід згадати Г. Борисоглібську, яка відзначилася в ролі Олімпіади Іванівни. Щоправда, тоді ж з’явилася й цілком прихильна стаття Г. Хоткевича. Та його похвала справила враження курйозу, оскільки він протиставив “Блакитну троянду” решті драматичних творів Лесі Українки й віддав перевагу саме першій спробі поетеси в цьому жанрі, відкинувши і “Кас-сандру”, і “В катакомбах”, і “Одержиму”. Не розібравшись у творі, він відніс “Блакитну троянду” до драм, по суті, декадентських, себто тих, прихильником яких у той час був сам Хоткевич.
Таке схвалення змусило прийти Лесю Українку до сумного й надто несправедливого висновку про “Блакитну троянду”: “Я знов-таки думаю, що вона провалилась сама собою і в значній мірі по заслузі” .
Безперечно, драма Лесі Українки повинна була довести можливість українського театру ставити п’єси з життя усіх станів суспільства, право українського народу висловлювати своєю мовою найглибші почуття. В пізнішій редакції третьої дії знаходимо коротеньку, але промовисту сценку, яка мз’сила вдарити по рецензентах з “Киевлянипа” і “Киевского слова”. Острожин здивовано говорить про пісню “Пливе човен, води повен”: “Добре ваші українські пісні придаються замість баркароли 2, ніяк не сподівався… такий контраст: примітивний спів полуди-кого народу і баркарола!” Погляду великодержавного шовініста, що дивиться на український народ, як па напівдикий, протиставлене багатство народної пісні, варте кращих музичних творів “цивілізованих народів” і серед них – загальновизнаного своєю музичністю італійського народу. Можливо, що ця сцена була посилена в остаточному редагуванні саме після чорносотен-ських рецензій монархістів.
Драма з життя української інтелігенції була зовсім новим і, очевидно, несподіваним явищем в українському театрі. М. Ста-рицький в “Талані” ще користується принципом двомовності. Журналісти й поміщики в нього розмовляють російською мовою, героїня і актори – українською. Леся Українка відмовляється від двомовності. Отже, “Блакитна троянда” – перша психологічна драма українською мовою. Навіть прогресивні діячі української сцени не могли відразу сприйняти “інтелігентної” теми драми Лесі Українки. У своїх спогадах Климент Квітка розповідає, що поетеса “згадувала про якусь випадкову зустріч, здається, на залізниці” з Карпенком-Карим і що “він тоді з приводу її “Блакитної троянди” дуже довго говорив їй, що не можна так радикально становити справу про драму з життя інтелігенції і що її треба вводити в персонаж постепенно, в якійсь “процентовій” нормі до селян” . Та для письменниці справа, зрештою, була не в мові, принаймні мова не була основним чинником, що спричинився до появи “Блакитної троянди”. Адже наступного року після написання вона переклала “Блакитну троянду” російською мовою, і тоді питання мови зникло зовсім.
Написавши свою першу драму виключно з життя інтелігенції, що було новим в українській драматургії, Леся Українка критично використала в ній прогресивні надбання українського театру. Драма Лесі Українки не розривала з традиціями українського народного театру. Навпаки, письменниця використала прийоми психологічної характеристики персонажів, застосовані в кращих драмах Карпенка-Карого, зокрема в “Безталанній”, для образів Олімпіади Іванівни, Груїчевої, лікаря Проценка. Це було не механічне перенесення вже усталених прийомів. Леся Українка відбирала ті надбання, які не порушували новаторського характеру її драми. Можна вказати, наприклад, на епізод, коли Олімпіада Іванівна проводить обрахунки витрат, її розмову з Груїчевою, більшість епізодів четвертої дії.
Схожі твори:
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – ЛЕСЯ УКРАЇНКА УКРАЇНСЬКА ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР 70-90-Х РОКІВ XIX СТОЛІТТЯ ЛЕСЯ УКРАЇНКА КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “Жанрова різноманітність творчої спадщини Лесі Українки” 1.У яких жанрах працювала Леся Українка? Драматична поема, драма-феєрія, лірика, ліро-епос, літературна критика. 2.Якою постає лірична героїня громадянської лірики Лесі Українки? Лірична героїня – патріот, мужня та...
- Леся Українка, Публікації, статті, дослідження Героєм багатьох творів Лесі Українки, зокрема драматичних, став борець проти всілякого, в тому числі й насамперед духовного, поневолення. Боротьба проти рабства думки, як першочергове завдання письменника, що своєю творчістю активно допомагає створенню “суспільства свідомих осіб”, стає у центрі більшості її драм. В ряді творів Лесі Українки бунтарем, борцем її герой...
- ПЛАН – ЛЕСЯ УКРАЇНКА УКРАЇНСЬКА ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР 70-90-Х РОКІВ XIX СТОЛІТТЯ ЛЕСЯ УКРАЇНКА ПЛАН Образи світової літератури в драматичних творах Лесі Українки Драматургічна творчість Лесі Українки. (Леся Українка – автор понад двадцяти діалогів, “маленьких драм”, драматичних поем та віршованих п’єс. Ними письменниця здобула собі славу драматурга-новатора, ці її творчі доробки стали новим явищем...
- Творчість – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Творчість В історію української літератури Леся Українка ввійшла передусім як поетеса мужності й боротьби. Тематично багату її лірику трохи умовно (з уваги на взаємозв’язок мотивів) можна поділити на особисту, пейзажну та громадянську. Головні теми її ранніх ліричних поезій: краса природи, любов до рідного краю, особисті переживання,...
- Леся Українка – геніальна дочка українського народу Українська земля породила багатьох письменників і поетів, які не тільки збагатили нашу літературу, але й уславили її серед інших літератур світу. Одне з найвеличніших імен серед них – ім’я Лесі Українки. Доля не була поблажливою до неї. Захворівши в дитинстві, поетеса змушена була все життя долати тяжку недугу, вести, за...
- Значення творчої спадщини Лесі Українки – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Значення творчої спадщини Лесі Українки Винятково велике значення творчості Лесі Українки в історії української літератури полягає в тому, що вона збагатила українську поезію новими темами й мотивами; досконало володіючи катренами й октавами, сонетами й оригінальними строфічними будовами, використовуючи гекзаметр, верлібр, п’ятисто-повий вірш тощо, вона збагатила строфіку,...
- Леся Українка (1871-1913) Лариса Петрівна Косач (літературний псевдонім – Леся Українка) народилася 25 лютого 1871 р. в м. Звягелі (тепер – Новоград-Волинський) у дворянській сім’ї. її батько, Петро Косач, родом з Чернігівщини, по закінченні юридичного факультету Київського університету одержав службове призначення на Волинь. Він був активним учасником українського культурного руху, входив до редакційної...
- Мотиви лірики Л. Українки ЛЕСЯ УКРАЇНКА ЛЕСЯ УКРАЇНКА Ні! Я жива! Я буду вічно жити Я в серці маю те, що не вмирає Л. Українка В моє життя Леся Українка ввійшла своєю ніжною, лагідною і пристрасною “Колисковою”. Так стоїть в уяві мати, що, захоплена красою місячної ночі, одночасно думає над тим, яке складне життя чекає на...
- Леся Українка – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – ПОЧАТКУ XX СТ. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – 90-Х РР. XIX СТ. Леся Українка (1871-1913) Лариса Петрівна Косач (літературний псевдонім – Леся Українка) народилася 25 лютого 1871 р. в м. Звягелі (тепер – Новоград-Волинський) у дворянській сім’ї. її батько, Петро Косач, родом з Чернігівщини, по закінченні...
- Леся Українка – Лариса Петрівна Косач Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871р. у Новограді-Волинському. Мати її – письменниця Олена Пчілка – і батько – юрист – багато уваги приділяли гуманітарній освіті дітей, розвивали інтерес до літератури, вивчення мов, перекладацької роботи. Серед близького оточення майбутньої поетеси були відомі культурні діячі: М. Драгоманов (її дядько...
- Твір на тему “Чим вас приваблює Леся Українка як людина і поетеса?” Українська земля подарувала нам поетів і письменників, які не тільки збагатили безсмертними творами національну літературу, але й уславили нашу країну в усьому світі. Серед них одне з самих великих імен – ім’я Лесі Українки. Доля цієї видатної жінки була тяжкою з самих ранніх років. Захворівши ще в дитинстві тяжкою хворобою,...
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “Світ української поезії. Тарас Шевченко, І. Франко, Леся Українка” 1. В якому зі своїх віршів Т. Г. Шевченко проголошує своє поетичне кредо? 2.З чим порівнює свої вірші Т. Шевченко в поезії “Думи мої, думи”...
- Леся Українка незрівнянний майстер деталі В такому творі, як “Камінний господар”, Лесі Українці здавався недоречним ліризм. Вона позбувається зайвої ліричності головним чином усуненням зменшених виразів у мові Долорес і Анни (на зразок “сестриця”), виявів ніжності між подругами (обійми тощо), спогадів про дитинство і скороченням до мінімуму місць, де Долорес виявляє жаль за своїми мріями про...
- Реалізм “Лісової пісні” – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Реалізм “Лісової пісні” М. Рильський назвав “Лісову пісню” діамантовим вінцем Лесі Українки. Крізь усе життя пронесла поетеса любов до народної творчості. Ремарки до “Лісової пісні” – це справжня поезія в прозі, надзвичайно точні, стислі і разом із тим поетичні замальовки поліських пейзажів. У цьому виявилося, зокрема,...
- Життєвий і творчий шлях – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Життєвий і творчий шлях Леся Українка (Лариса Петрівна Косач-Квітка) – українська письменниця, яка писала у найрізноманітніших жанрах: поезії, ліриці, драмі, прозі, публіцистиці. Також працювала у сфері фольклористики (220 народних мелодій записано з її голосу) і брала активну участь в українському національному русі. Лариса Петрівна Косач народилася...
- Українка Леся Українка Леся (1871-1913) Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871 р. у Новограді-Волинському. Мати її – письменниця Олена Пчілка – і батько-юрист багато уваги приділяли гуманітарній освіті дітей, розвивали інтерес до літератури, вивчення мов, перекладацької роботи. Серед близького оточення майбутньої поетеси були відомі культурні діячі: М. Драгоманов (її...
- ЛЕСЯ УКРАЇНКА. ДАВНЯ ВЕСНА Мета: поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки; викликати емоційне сприйняття вірша; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; прищеплювати інтерес до творчості Лесі Українки. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над скоромовкою Кружляло, дзижчало, Петляло, пищало. Летіло, дзвеніло, Гуділо, бриніло....
- СОСНА (Леся Українка) Мета: поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки; удосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; сприяти емоційному сприйманню вірша; розкривати вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; викликати інтерес до творчості Лесі Українки; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Доброго ранку! Доброго...
- Особливості творчого методу Лесі Українки – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Особливості творчого методу Лесі Українки Особливістю творчого методу, використаного в драмі “Бояриня”, є поєднання романтизму з реалізмом. Сюжет цього драматичного твору складають не реальні, а вигадані ситуації. Так само діють у ній вигадані герої, які, однак, відтворюють загальні риси історично-побутового тла Росії та України другої половини...
- Безсмертна Леся Українка Леся Українка… її ім’я золотими літерами закарбувалося на скрижалях нашої літератури, нашої історії. Ми споруджуємо їй пам’ятники, будуємо меморіальні комплекси, влаштовуємо урочисті концерти на її честь і не підозрюємо, що дух її завжди присутній серед нас. Жінка-борець, жінка, яка “в серці має те, що не вмирає”. Життя Лесі Українки –...