Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Ленгстон Хуз Дядько Сем
Ленгстон Хуз Дядько Сем
Ленгстон Хуз
Дядько Сем
– Ніхто не вибирає собі батька, матір і кревних і не відповідає за них,- сказав Простак.- Ми відповідаємо тільки за тих, кого самі собі вибрали, з власної волі. Я вибрав собі Джойс.
Мою дружину, і люблю її. А кревна моя – Мінні, ота далека родичка, що причепилась до мене, відколи приїхала з Півночі.
І все ж, бозна-чому, я й її люблю, хоч її часом несила витерпіти.
Може, тому, що Мінні певна, ніби розуміє мене, а я таки справді розумію її.
– Загалом у вас із нею однакові інтереси,- зауважив я.
– Загалом-так,-погодився
– А я й не знав, що в тебе є дядько на ім’я Сем.
– Є, аякже. І в тебе е. Але ми за нього не відповідаємо.
Я кажу про отого старигана в вузьких штанях, фраку й циліндрі зі смугасто-зоряною стрічкою, що живе на горищі Білого Дому, над президентом. Він, певно, вдівець, бо я щось ніколи не чув про тітку Семиху. Або старий парубок. Але мені кажуть, ніби він мій дядько.
– Аз якого ж це
– Не підшпигуй мене,- сказав Простак,- а то я тобі скажу, з якого боку твої родичі. Не може бути, щоб десь колись там чиєїсь крові не підмішалося. Я кажу про Американця з великої літери, отого чолов’ягу з гострою борідкою. Отого, що з плакатів про набір до армії тиче мені пальцем у вічі: “Ти потрібен дядькові Семові!” Я, коли ще був у таких літах, що мене могли призвати, боявся його мало не до смерті. Але й тоді я мав до нього деякі запитання. Я казав: “Дядьку Семе, коли ти справді мій дядько, доведи це. Доведи, що ‘ми з тобою кревні, перше ніж забрати мене до тієї своєї армії. Родичі ми чи не родичі? Коли родичі,
То чого ти такий білий, а я такий темношкірий? Поясни, дядьку Семе”.
– Ну, і відповідав він тобі? – спитав я.
– Ні,- відказав Простак.- Ось тому я й хочу знати, родич мені дядько Сем чи не родич. Він знає, що я не білий.
– Он як?
– А сам він білий.
– Он як?
– Отож дядькові Семові не доводиться щоразу подавати скарги до верховного суду, коли він захоче на Півдні випити чашку кави,- сказав Простак.- І в штаті Міссісіпі йому не треба через суд добиватися свого права щоразу, як він захоче проголосувати.
– Сегрегація минеться й рівність на виборах прийде свого часу,- відказав я.
– І смерть також.
– Конституція, уряд, закон – тепер усі на боці негрів.
– А дядько Сем? – спитав Простак.
– Як символ уряду – безперечно. Згадай Рузвельта, Кеннеді, а тепер – Джонсона.
– Фобеса, Барнета, Істленда,-докинув Простак.
– Я не смішки строю,- насупився я.
– І я ні,- відказав Простак.- У них там, у Вашінгтоні, до біса циліндрів із смугасто-зоряними стрічками. Хай би дали й мені один.
– Нащо?
– Тоді я був би дядьком Семом.
– Ти говориш, як Ніпсі Рассел. Справді, в смугасто-зоряному циліндрі ти був би схожий на Ніпсі Рассела.
– Ніпсі в телевізорі мені подобається,- відказав Простак,- тож я не від того, щоб на нього скидатися. Нехай би уряд надрукував такі великі плакати й вивісив у метро: Ніпсі Рассел у ролі дядька Сема. Ні, таки треба, щоб був і чорношкірий дядько Сем.
– Ах ти шовіністі – вигукнув я.
– Як це слово означав те, що я думаю, то візьми його назад!- зажадав Простак.
– Ні, воно означає не те, говори далі.
– А що ж воно означає?
– Людину, так просмерділу расизмом, що її ніхто не годен витримати. Або, іншими словами, таку, як ти, коли хочеш зробити дядька Сема чорним.
– Та хоч би шоколадним,- відказав Простак.- Або індіанином, як_ американські тубільці, або китайцем, як американські китайці, або японцем, як оті каліфорнійські нісеї. Адже ж тепер у моді інтеграція, то чом дядька Сема не намалюють таким, ніби його матінка інтегрувалася ще й раніш за нього?
– Чи ти тямиш, що кажеш? – спитав я.- Ти ж говориш про змішані шлюби, а не про інтеграцію. А той дядько Сем, що ти бачиш на плакатах,- він, звичайно, європевць із походження.
– Отож мені й набридло весь час бачити свого дядька європейцем з походження,- не вгавав Простак.- Мені б хотілось нарешті побачити його таким, як я,- темношкірим.
– Дядько Сем – це символ, я ж тобі казав. Він не належить ні до якої раси чи групи. Символи не мають кольору.
– Тоді я б хотів, щоб він став нарешті й моїм символом,- правив своєї Простак.- Я ще не бачив дядька Сема, схожого на мене.
– Ти, здається, живеш у світі марень. Ось уяви собі, що завтра в газетах надрукують темношкірого дядька Сема. Ти повіриш своїм очам?
– Коли сам побачу, то повірю. І з Адама Клейтона Пауела теж був би непоганий дядько Сем. Або, коли хочеш молодшого, Гаррі Белафанте,- чим не красень? А найкращий – Сідні Пуатьє!
Смугасто-зоряний дядько Сем! Або, скажімо, “міс Америка”, вгорнена в прапор, як статуя Свободи. Я ще ніколи не бачив, щоб “міс Америка” була не біла. Якби я був художник, то часом малював би Америку схожою на Маріан Андерсоп. Або на Клодію Макнейл, що з “Родзинок на сонці”. Ну скажи, хіба Клодія Макнейл не була б “міс Америкою” перший сорт – із такими цицьками, як у неї!
– Мрій, мрій далі,- буркнув я.
– Ну, а червоношкіру індіанку то вже напевне можна було б зробити “міс Америкою”,- сказав Простак.- Адже індіани були перші американці. Правда, тепер ковбої в кіно так потіснили їх назад, що вони вже стали останні американці. Але ж на честь того, що колись вони були перші, годилось би, щоб були індіанські дядьки Семи й індіанські “міс Америки”.
– Ну, голова індіанина принаймні була колись на центові.
– А голови негра не було,- відказав Простак.- Нашої голови ніколи не було й на центові. Ні на однодоларовому папірці, ні на п’ятидоларовому, ні на десятці. І на поштовій марці після Букера Т. Вашінгтона не було жодного негра.
– Недавно була марка з Фредеріком Дугласом,-заперечив я.-І взагалі негрів у Америці тільки десять процентів.
– Зате ми здіймаємо дев’яносто процентів гвалту,- відказав Простак,- отож я хочу, щоб на марці був Вершник свободи, або Мартін-Лютер Кінг, або я, вбраний, як дядько Сем. Ми вже скоро сто років як вільні. Не так воно легко прожити сто років у вільній країні, коли ти чорношкірий, тож я заслужив, щоб моя голова була на марці.
– А на якій? – спитав я.
– На першій космічній марці, випущеній, щоб послати на орбіту – геть із земної кулі,- відповів Простак.- На волю!
Я в образі дядька Сема – на листі, посланому па Місяць.
– Ну, помрій, помрій, мрійнику,- сказав я.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Трилогія Михалкова “Дядько Степу” У кожного літературного героя, що зачарував “Дядько Степу” серце читачів, є свій секрет чарівності. Добрий і весел дитячий улюбленець дядько Степу із трилогії “Дядько Степу” (1935), “Дядько Степу – міліціонер” (1954) і “Дядько Степу і Єгор” (1968). У безпосередності й добродушності головний секрет чарівності героя. Відношення дядька Степи до людей...
- Тютюнник – Оповідання “Дядько Никін” (скорочено) Виходимо з двору вдосвіта. У селі ще ні в кого й не світиться. Тільки де-не-де на стовпах уздовж вулиці лампочки ліниво-жовто поблимують на ранок. Дядько Никін відчиняє ворота, прикручені до стовпців іржавим дротом так, що їх треба, трохи піднімати, бо інакше з місця не зрушиш, а я тягну тачку з...
- Герой “сцен із сільського життя” А. П. Чехова “Дядько Ваня” Іван Петрович Войницкий, “витончена, культурна людина”. Колись заради сестри, нині покійної, Дядько Ваня відмовився від своєї частки спадщини, потім на зароблені важкою одноманітною працею засобу викупила маєток, розплатився з боргами й все своє подальше життя присвятив служінню чоловікові сестри – світилу науки, професорові Серебрякову. З виходом професора у відставку й...
- Основна проблематика драми А. П. Чехов “Дядько Ваня” 1. П’єса “Дядько Ваня” як продовження й збільшення теми. 2. Новий тип драми. 3. Тема міщанства й вульгарності в драмі. 4. Мрія Чехова про внутрішнє звільнення особистості. У людині повинне бути все прекрасно: і особа, і одяг, і душу, і думки. Вона прекрасна, суперечки ні, але… Адже вона тільки їсть,...
- Початок моськовсько-тверськой звади про золотий ярлик: моськовський князь Юрій і його двоюрідний дядько тверськой князь Михайло Текст ськорочений, у дужках дані пояснення, які відсутні в оригінальному тексті. (В XIV столітті) місце родових суперечок між князями заступило суперництво по праву сили: Юрій моськовський був також сильний, якщо ще не сильніше Михайла тверського, і тому вважав себе вправі бути йому суперником. Юрій недарма жив в Орді; він умів...
- Твір “Опис характеру людини” Мій дядько Євген – дуже цікава людина. Незважаючи на свій молодий вік, його поважають і цінують його думку всі члени нашої сім’ї та знайомі. Справа в тому, що дядько Євген – спокійна, врівноважена і в той же час весела людина. Він уміє знайти спільну мову з усіма, ніколи не підвищить...
- ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ 1. Яким постає Вольтер з висловів сучасників та відомих письменників? 2. На які риси його вдачі вони звертають увагу? 3. У чому, на вашу думку, полягає конфлікт повісті? 4. Яка ідея твору “Простак”? 5. Як гуронець опинився у Франції? Знайдіть опис портрета , героя. 6. Хто був першим зустрічним гуронця...
- Характеристика образу дядьки Тараса за драмою М. Куліша “Мина Мазайло” Микола Куліш у драмі “Мина Мазайло” показує читачеві своїх персонажів у гротескному світлі. Один з найколоритніших героїв – дядько Тарас. Це образ людини, яка шанує свій рід, національні традиції та історичну минувшину народу. Але погано те, що він не враховує нових вимог сучасного життя. Він продовжує жити в минулому, хапається...
- Для кого і заради чого ми навчаємося? (твір-роздум) Мій дядько в службових справах часто буває за кордоном. Об’їздив півсвіту. З кожної поїздки він завжди привозить багато подарунків, до того ж дуже цікавих. З останньої своєї поїздки дядько привіз мені конструктор. Розкривши ошатну щільну коробку, на якій було зображено машини; я побачив безліч металевих деталей, інструмент. Я захоплено ойкнув....
- Вінграновський Микола Степанович Жоржина Впали бомби на видноколі, Червоніла капусти грядка… Між курганами в чорнім полі Помирала дружина дядька. Бігли армії, мчали роти, Помирали дуби в гаю… Дядько ніс на вогні Європи Нерозстріляну юнь свою. На стежині зосталась дружина, А він далі на захід побіг… Оглянувся – стоїть жоржина На розгіллі нічних доріг. Почорніли...
- Утвердження ідеалу духовності в образі дядька Лева (за “Лісовою піснею” Лесі Українки) Драматична феєрія “Лісова пісня” Лесі Українки – це твір, яким поетеса утверджує ідеали духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, потягу до високого і прекрасного. Серед образів драми-феєрії “Лісова пісня” дядько Лев посідає одне з перших місць після головних героїв. Дядько Лев уособлює зв’язок хліборобів з природою, виступає знавцем...
- Одного разу влітку… (твір-розповідь) Одного разу влітку я гостював у свого дядька-лісника. Він ішов із дому рано, повертався пізно. На мої питання, що він робить цілий день у лісі, дядько відповідав: “Роботи вистачає і влітку, й узимку. Охороняю ліс від браконьєрів, беру участь у санітарних вирубках сухих дерев, доглядаю за молодими деревцями. Та чи...
- “Розмова з Вольтером” Серед усього різноманіття різних письменників завжди можна виділити більш і менш улюблених з них. Це абсолютно нормально, адже у різних людей існують відмінні літературні смаки, і кожен має право любити щось своє. Якщо говорити особисто про мене, то мені надзвичайно сильно подобається творчість Вольтера. У творчості цього письменника є безліч...
- Простаки сьогодні – хто вони? Якщо порівнювати сучасність з часом, зображеним у повісті Вольтера “Простак”, можна сміливо констатувати великі відмінності. По-перше, геройство випадкових людей під час воєн зведено до мінімуму і практично нехарактерно для західної цивілізації. По-друге, незважаючи на таку ж високу бюрократію (в деяких сферах життя сьогодні вона навіть стала більш високої), особисте життя...
- Утвердження ідеалу духовності в образі дядька Лева (за твором Лесі Українки “Лісова пісня”) “Лісова пісня” Лесі Українки – це глибинний твір про високе покликання людини, про невмирущість світлих гуманістичних ідеалів. Низка етичних проблем у “Лісовій пісні” пов’язана з образом дядька Лева. Цей образ уособлює кращі риси волинського селянина-трудівника – чесність, споконвічну народну мудрість, практичний досвід, розуміння природи й турботу про її збереження. Цей...
- Характеристика образу дядьки Лева у драмі-феєрії “Лісова пісня” Лесі Українки Особливе місце відводить Леся Українка у своєму творі образу дядька Лева. Цей персонаж поетеса описала так: “Лев уже старий чоловік, поважний і дуже добрий з виду: по-поліському довге волосся білими хвилями спускається на плечі з-під сивої товстяної шапки-рогатки; убраний Лев у полотняну одежу і в ясно-сиву, майже білу свиту; на...
- Добро і зло в комедії Вольтера “Простак” Проблема добра і зла, природи і суті добра і зла – вічна проблема, яка завжди хвилювала поетів і мислителів, серед яких був і Вольтер – видатний французький мислитель і майстер слова. Комедія “Простак”- один з найдраматичніших творів письменника, в якому він зобразив конфлікт між “сином природи” та “цивілізованим суспільством” і...
- Кисельов Леонід Володимирович Тато оповідають Я в село приїхав дурний. Бригадир загадає копать траншеї. А ввечері поперек ниє страшенно. Чвалиш додому вже сам не свій. А мій господар тягне з бурта (хоч цілий день робив, як проклятий) Великий лантух. Дозволили взяти Картоплі гнилої – для скота. Ідеш з ним і міркуєш так (а в ніс...
- Скорочено “Захист Чика” Искандера У Чика трапилася жахлива неприємність. Учитель російської мови Акакий Македонович сказав, щоб він привів у школу кого-небудь із батьків. У вчителя була звичка у віршованій формі писати правила граматики, а учні повинні були заучувати цей вірш, а заодно й правило. Акакий Македонович пишався своїм віршованим дарунком, учні ж посміювалися. Цього...
- Змагання правди і кривди в казці “Правда і кривда” Я люблю читати українські народні казки. В багатьох із них розповідається про добро та зло. Одна з таких казок – це казка “Правда та кривда”. В ній дядько вирішив довести своєму племіннику, що краще жити неправдою. Вони запитали заробітчанина, пана та попа, як “тепереньки лучче жити”: чи правдою, чи кривдою?...