Квіти зла. Гете про Новаліса
Найвидатніший художник енської школи Фрідріх фон Гарденберг (Новаліс) народився 2 травня 1772 року в родовому маєтку Обервідерштедт (Саксонія) у релігійній дворянській сім’ї. Він отримав спочатку домашню, а потім юридичну освіту в університетах Єни, Віттенберга і Лейпцига (1790-1791), а також вивчав економіку і гірничу справу у Фрайбурзі (1797-1798). До того ж Фрідріх цікавився не тільки гуманітарними, але й природничими науками. Зрозуміло, чому гурток енських романтиків побачив у ньому втілення ідеї універсалізму.
На розвиток його творчості суттєво
Становлення Новаліса як поета і філософа важко уявити без впливу Й. В. Гете, який тріумфально завершив свій творчий шлях затвердженням у “Фаусті” недогматичної істини: “Природа завжди має рацію”. Як відомо, Гете символізував творчі сили Природи в ідеї Вічної Жіночності, у Світовій Душі, що вічно народжує і вічно любить. Не випадково Блакитна Квітка Новаліса має витоки в цій гетеанській ідеї.
Чималий вплив на юного Гарденберга мали Ідеї Ф. Шиллера, И. Фіхте і Ф. Шлегеля, з якими він ознайомився 1790 року під час навчання в Єнському університеті. “Науковчення” І. Фіхте, його ідея єдності людини та Універсуму у свідомості творчої особистості захопила Новаліса. “Фіхте мене розбудив і штовхає вперед”, – писав він Ф. Шлегелю в 1796 році.
Суттєвий вплинули на його світогляд і ренесансні літературні зразки. У структурі “Генріха фон Офтердінгена” відчувається вплив “Декамерону” Дж. Боккаччо з її поєднанням сюжетної “рами” (доля Генріха) та вставних новел. А Блакитна Квітка і культ Софії походять не тільки від Вічної Жіночності Гете, а й від Райської Троянди Дайте Аліг’єрі і ренесансного культу земної Мадонни.
Новаліс ідеалізував Середньовіччя як останню синкретичну (універсальну) епоху. Його духовні дослідження мають середньовічне коріння. В рицарських романах поет бачив не примітивну вигадку, а таємну правду, приховану в символіці, розгадати яку до кінця неможливо. Блакитна Квітка явно виникає від містичного Грааля із роману Вольфрама фон Ешенбаха “Парцифаль”. Грааль у Ешенбаха виступає у вигляді квітки неймовірної краси, охороняти яку мають право лише обранці Бога. Офтердінген є саме таким обранцем.
Своїм духовним батьком Новаліс вважав Якоба Беме, філософапантеїста XVI-XVII ст.. Беме був простим чоботарем, не мав ніякої освіти, не читав практично нічого, окрім Біблії, але зумів завдяки Божественному Прозрінню створити цілу філософську систему, від якої у великій мірі походить натурфілософія Ф. Шеллінга.
Фактично вся творчість Новаліса являє собою опір технічному прогресу і суспільству буржуазної демократії, яка тільки народжувалась. Основна його ідея – універсальний синтез природних і гуманітарних наук, тобто розвиток духовного пізнання Природи як еманації Бога. Будучи талановитим гірничим інженером (по його смерті довго не могли знайти йому заміну для роботи в соляних шахтах), Новаліс був у той же час містиком і характеризував свій погляд на світ як “магічний ідеалізм”. Уся його творчість спростовує поширену у XIX ст. думку про відсутність безпосереднього спілкування з небом та матеріалістичний підхід до Всесвіту, породжений розвитком експериментальних наук.
А походження цього безсмертного символу ми знаходимо ще у стародавніх язичницьких уявленнях про богиньпрародительок, носійок материнської любові до людей. Шлях поета розглядається як шлях містичної обраності і сакральної причетності до МатеріПрироди і до її загадкових сил.
Утілюючи ідею Ф. Шеллінга про універсальність духовної діяльності, він, подібно титанам Ренесансу, намагався об’єднати в одне ціле мистецтво, природні науки і релігію, поєднавши їх в єдиному об’єкті, а саме – в Природі. На противагу просвітницькому енциклопедизму, який прагнув чіткого розділення наук, Новаліс планував видання романтичної універсальної енциклопедії, де різні види духовної та інтелектуальної діяльності були б з’єднані в одне ціле. На жаль, рання смерть перешкодила цьому грандіозному задуму. Але статті, які Новаліс встиг написати, говорять про його неабиякі філософські здібності. В есе “Християнство, або Європа” (вид. у 1826) він пророкує майбутній апофеоз людства у створенні синтетичного знання, яке буде поєднувати в собі пізнання та віру. Це буде магічне знання, про яке говорив Гете у “Фаусті”, котре осягатиме Всесвіт у цілісному духовному вигляді. У публікації “Знання та Любов” (1798) Новаліс говорить про любов як основу пізнання. Тільки любов надає можливість максимального інтуїтивного наближення до об’єкта осягнення. Вона звільнює людину від егоїзму, що перешкоджає тотожності суб’єкта і об’єкта, про яку говорив Ф. Шеллінг.
Новаліс назавжди залишиться на літературному олімпі однією з найзагадковіших фігур. До кінця не зрозумілий, він прийшов у світ ненадовго, але своєю творчістю втілив усі якості німецького романтизму. Його прагнення до самоти заради спілкування із Софією породило цілий пласт символізму у світовій літературі. Володимир Соловйов і Олександр Блок зверталися до Софії як до Світової Душі, загадкової Праматері всього сущого. А Блакитна Квітка як символ Вічної Жіночності стала емблемою німецького романтизму. Віра Новаліса у магічний вплив слова мала велике значення для майбутнього символізму. Сгиль Новаліса нагадує дитяче мовлення. Він майже ніколи не використовував складні синтаксичні конструкції, писав простими, короткими реченнями, але кожне з них несло в собі глибокий зміст. “Бувають особливі діти – тихі, із великими, натхненними очима, погляд яких нелегко витримати. Такою дитиною був Новаліс”, – сказав Герман Гессе у XX ст1. Дійсно, в творчості Новаліса є щось дитяче, наївне і природне, яке незбагненним чином уживалося із дуже успішною технічною кар’єрою. Можливо, смерть у 28 років, можливо, особливе призначення не дали йому закінчити практично жоден з його творів. Таким він і залишився в історії: недомовленим юнаком, який писав вірші та казки і не встиг розказати світу все, про що знав.
Сьогодні. Наші сучасники звертаються до Новаліса не часто. Його не назвеш популярним. В основному, до його спадщини звертаються літературознавці, прихильники християнського консерватизму та люди, які цікавляться різними містичними теоріями. Але його філософія завойовує все більше послідовників через її прагнення до синтезу розуму і почуття, пізнання і любові. “Наука повинна бути красивою, а мистецтво розумним”, – цей заклик надзвичайно актуальний для сучасного світу. Новаліс вважається засновником концепції палеофутурології, яку він створив на основі культурогенезу.
У той же час під впливом однойменної балади Ф. Шиллера Новаліс створює фрагмент “Учні в Саїсі” (1798-1799). Саїс – давньоєгипетське місто, яке вважалось осередком магічних знань. З різних куточків стародавнього світу туди збиралися люди в пошуках істини. Істина для Новаліса ніколи не буде розгаданою, головним є не розгадка, а постійний процес навчання у Природи. Художникам як Месіям Праматері тут належить особлива роль.
Для німецького романтизму найважливіше значення мас незакінчений роман Новаліса “Генріх фон Офтєрдінген” (вид. у 1802 р.), який автор вважав сакральним актом і не опублікував за життя. Сюжет походить від легенди про мандри середньовічного лицарямінезінгера, який навчався у мага і мав надприродні здібності. Це не історичний твір, а містичне полотно, насичене середньовічною і масонською символікою. Вже на першій сторінці ми зустрічаємося з образом, який стане надалі символом німецького романтизму. Це загадкова Блакитна Квітка. Вона сниться Генріху, і в мерехтінні її атласних пелюсток йому бачиться образ прекрасної дівчини, яку він повинен знайти. Генріх прагне квітки, як мислитель прагне істини. Його пошук – не проста любовна пригода. Це пошук правди і сенсу життя, який полягає у Вічній Жіночності природи, що творить все живе на землі.
У першому розділі “Передчуття” Генріх ще не усвідомлює свого призначення. Він – лише юнак, у родині якого чоловіки бачать дивний сон. Але його долю визначено. Відправившись разом із матір’ю в подорож, Генріх чує від попутників легенди про поетів, про їх владу над людьми і силами природи. Дорогою він знайомиться з відлюдником, який дарує йому старовинну книгу, на сторінках якої він із здивуванням знаходить себе і наново бачить свій сон про Блакитну Квітку, яка зростає в печері. Тепер мотив Божественного призначення звучить на повний голос.
У далеких краях Генріх знайомиться з поетом Клінгсором та його донькою Матильдою. Молоді пристрасно закохуються одне в одного, та незадовго до весілля Матильда помирає. Смерть Матильди – теж вирішена наперед. В останній частині роману “Звершення”, що залишилась недописаною, Генріх, переживаючи смерть коханої, шукає порятунку у Природи. В глибокій самотності він блукає в горах, і Матильда подає йому знак про свою присутність. Надалі вона неодноразово буде з’являтися Генріху у вигляді різних жінок, даруючи йому натхнення.
Твір на тему: Квіти зла. Гете про Новаліса
Схожі твори:
- Філософський світогляд Новаліса Фрідріх фон Гарденберг, який обрав собі псевдонім Новаліс (з лат. – той, осто обробляє цілину) був найобдарованішим митцем в ієнсь-кому гуртку і одним з найобдарованіших серед німецьких романтиків. Водночас він був глибоким і тонким мислителем, але мислив він як митець, його думка, сказати б, складалася із образної матерії. Творчість Новаліса...
- Аналіз поетики: “Сплять всі вершини гірські…” Гете і Лермонтов “З Гете” Ніч – Найзагадковіше час. У середньовіччі вважали, що саме вночі прокидаються примари, перевертні, темні духи, чорні феї. Вночі люди боялися виходити на двір, так як на небі немає давнього їх захисника – Сонця. Але були в ночі і прихильники. Багато творчих людей могли працювати тільки вночі, коли їм ніхто і...
- Фарби ночі (Алкман “Сплять усі верховини гірські…”, Й. В. Гете “Нічна пісня мандрівника”, М. Лєрмонтов “Із Гете”) Фарби ночі (Алкман “Сплять усі верховини гірські…”, Й. В. Гете “Нічна пісня мандрівника”, М. Лєрмонтов “Із Гете”) Ніч – найзагадковіший час доби. У середньовіччі вважали, що саме вночі прокидаються привиди, перевертні, темні духи, чорні феї. Вночі люди боялись виходити надвір, тому що на небі немає давнього їх захисника – Сонця....
- “Сплять усі верховини гірські…” Гете і Лєрмонтов “Із Гете” Ніч – найзагадковіший час доби. У середньовіччі вважали, що саме вночі прокидаються привиди, перевертні, темні духи, чорні феї. Вночі люди боялись виходити надвір, тому що на небі немає давнього їх захисника – Сонця. Але були в ночі і прихильники. Багато творчих людей могли працювати тільки вночі, коли їм ніхто і...
- Сторінками біографії та творчого шляху Й.-В. Гете. Лірика Гете ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ Й.-В. ГЕТЕ 1. Сторінками біографії та творчого шляху Й.-В. Гете. Лірика Гете Гете жив у другій половині XVIII – першій половині XIX століття. 75 років його життя припало на великі, епохальні зміни в історії країни і народів Європи. Він був сучасником французьких революцій, наполеонівських війн, війни...
- Квіти – очі природи Помешкання добрих і щиросердних людей завжди видно здалеку. Там буяють зеленим листям і яскравим квітом рослини. Вони можуть радувати наш зір у невеликому палісаднику, в прилаштованому на балконі ящику чи просто на підвіконні. Малесенькі незабудки і витончені троянди однаково привабливі. Щедро нам дарують свій аромат біленькі скромні квіти жасмину і...
- Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832) “Вільшаний король”. Переплетіння психологічного, фантастичного та реального в баладі Гете УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 7 КЛАС I семестр ГЕРОЇЧНІ ПІСНІ й БАЛАДИ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ УРОК 9 Тема. Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832) “Вільшаний король”. Переплетіння психологічного, фантастичного та реального в баладі Гете Мета: знайомство зі змістом балади, вдосконалення навичок текстологічного аналізу твору із акцентом на співіснуванні та переплетеннях реального і...
- Квіти незнайомого мистецтва! Відкриваючи томик стародавніх віршів, ми щораз зустрічаємося із чудом. Давним-давно стали порохом імперії, зотліли одягу, будинку, квіти, зник слід багатьох поколінь, а ми усе ще чуємо – через сотні років! – звуки давно, що чути голосів, стукіт сердець, наповнених ніжністю, гнівом, любов’ю або спокоєм. Зі сторінок поетичних збірників віє на...
- Бодлер збирає пізні квіти романтизму Бунтівничий дух властивий не тільки його поезії, Бодлера можна вважати романтиком життя. Тогочасна Франція здавалася йому нудним порожнім царством буржуа. Це поняття означало для поета не класову, а духовну категорію. Поет не приймає такий світ, він прагне оновити його. Саме це зумовило його активну участь у революції 1848 р. Збірка...
- Квіти незнайомого мистецтва або як писати твір з китайської та японської поезії Квіти незнайомого мистецтва або як писати твір з китайської та японської поезії Гортаючи сторінки збірки старовинних віршів, ми завжди стикаємося з вічністю. Вже пройшли десятки і сотні років як розпалися імперії, перетворилися в пил наряди, зникли з лиця землі міста й цілі покоління, а до нас все ще доходять ліричні...
- Твір “Весняні квіти” З настанням весни природа оживає. Тане сніг, повертаються перелітні птахи, земля вкривається зеленою травою. Навесні зацвітають усілякі квіти – спочатку проліски, потім кульбаби та конвалії, тюльпани, нарциси, а в травні розпускаються пишні півонії та розкішні троянди. Більш того, цвітуть у садах дерева й кущі, що влітку й восени радуватимуть нас...
- ЛІНА КОСТЕНКО. ЗДИВОВАНІ КВІТИ Мета: продовжити ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати прочитане, зв’язно висловлювати свої думки; розвивати образне мислення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Робота над скоромовкою. Гра “Дощик” Діти читають хором....
- Глібов Леонід Іванович Квіти У гарному будинку на вікні Бриніли Квіти у макітрі; Тихесенько вони гойдалися на вітрі, Радіючи весні. На другому вікні стояли інші Квіти: З паперу зроблені і шовком перевиті, На дротяних стебельцях, наче мак,- Хто йде, дивується усяк… Чого тепер не роблять люде! Без коней їздять,- ще колись І не такеє...
- Шарль Бодлер “Квіти зла” XIX СТОЛІТТЯ Шарль Бодлер “Квіти зла” Шарль Бодлер (1821-1867) – французький поет, літературний критик та перекладач, один з найвпливовіших представників французької літератури 19 століття. Народився 9 квітня 1821 в Парижі. Рано втратив батька. Його виховував вітчим – офіцер французької армії Жак Опік (1789-1857), який згодом зробив блискучу військову (генерал), дипломатичну...
- Мандрівка в пошуках Краси (“Квіти зла” Ш. Бодлера) Тема: Мандрівка в пошуках Краси (“Квіти зла” Ш. Бодлера). Тип заняття: літературний суд Хід заняття І. Вступне слово вчителя Сьогодні ми проведемо літературний суд над збірником віршів Шарля Бодлера “Квіти зла”, що вийшов у світло в 1857 році. Назва збірника звучалася шокирующе для сучасників. Об’єднання в одному вираженні двох протилежних...
- Твір по поемі “Квіти зла” Зізнатися, я не люблю літературні антології. Вони нагадують винні дегустації, де замість того, щоб випити пляшку гарного вина, п’єш по ковтку з кожної бочки, так ще під доглядом рум’яного винороба, що дивиться на тебе з німим питанням: ну як? У найкращому разі, відскіпаєшся головним болем. Якщо я все-таки пропоную літературну...
- Шандор Петефі “Знову осінь завітала”, “Останні квіти”; Жак Превер “Зимова пісенька”; Ованес Туманян “Березень”, “Весняне запрошення” ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПОЕТИЧНА МОЗАЇКА Урок 24 Тема. Шандор Петефі “Знову осінь завітала”, “Останні квіти”; Жак Превер “Зимова пісенька”; Ованес Туманян “Березень”, “Весняне запрошення” Мета: розказати учням про особливості пейзажної лірики; вчити правильно, виразно читати поетичні твори, зв’язано висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчу уяву, виховувати...
- “Квіти незнайомого мистецтва…” (З китайської і японської поезії) Ви кидали в нас квітами Незнайомого мистецтва, Незрозумілими словами Сп’яняючи наші почуття. Н. Гумилев Дзвін змовк удалечині, Але ароматом вечірніх квітів Відзвук його пливе. М. Басі Відкриваючи томик стародавніх віршів, ми щораз зустрічаємося із чудом. Давним-давно стали порохом імперії, зотліли одягу, будинку, квіти, зник слід багатьох поколінь, а ми усе...
- КВІТАМИ БАРВИСТИМИ ЛУГ ЦВІТЕ. А. ГРИГОРУК “ЧАРІВНИЙ ЛІХТАРИК”. А. КАМІНЧУК “БАБУСИНІ КВІТИ” Мета: вдосконалювати навички виразного читання; вчити учнів ставити питання до тексту; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Мовленнєва розминка 1) Робота над скоромовкою. Бубоніла діду баба: – “Ти не дмухай на кульбабу, Бо з кульбаби полетять сто маленьких кульбабенят”....
- Переказ – КВІТИ І ПІСНІ Іду полем, а квітів безліч. Квітів яскравих, радісних, буйних. Вітерець їх коливає, вони хитають голівками і ваблять до себе. Зелень свіжа та чиста. Уже озимина зросла мало не по коліна. Ярові хліба, мов той зелений шовк, прослалися перед очима. А трави густі, пахучі шелестять під ногами. Травень – незабутній місяць...