Культ прекрасної дами і його вираження в поезії провансальських трубадурів

Удосконалюється поетична Мова, зникають грубі вираження. Мова збагачувалася за рахунок введення абстрактних термінів. Найбільш яскравої стає поезія провансальських трубадурів. Прованс – південь Франції, де виникає поетична школа. Трубадури (від фр. гл. тробар – знаходити). Створені близько 900 розмірів. Серед трубадурів люди різних станів. Основна тема – любов. Створено культ Прекрасної Дами, у якості якої виступала дружина синьйора. Вона мала величезну владу й стежила за замком. Поклоніння Прекрасній дамі – наука. Культ прекрасної

дами накладається на служіння богоматері. Історичне значення поклоніння культу – любов знаходить право голосу. Куртуазна любов це служіння й таємне почуття, платонічна любов, страждання. Жанри:

1) Кансона – (любовна пісня) любовний вірш, що складається з декількох симетричних рядків і заканчивающихся короткою строфою, посилкою, де дається напуття

2) Альби – ранкова пісня, що виконує зброєносець або супутник лицаря

3) Серена (вечір) – нічна пісня;

4) Пасторелла – написана в буколічному стилі, герой персоніфікований у мандрівному лицарі (лицар + пастушка);

5) Сирвента – вірш на яку-небудь

політичну, рідше особисту, звичайно полемічне по тоні. Поет захищає думку;

6) Тенсона (прение) – спор між двома поетами на яку-небудь моральну, літературну або ін. Теми. Поети проводять діалог, по черзі висловлюючи по строфі. Суперечка сходить до фольклорної традиції суперечки зими й лета. Він присвячений проблемам творчості

7) Плач – сумна пісня, написана на смерть синьйора або близьких

8) Балада – танцювальна пісня. Виконувалася на народних гуляннях, передає ритм танцю. Пізніше їх стали називати лисичанський добуток з епічним сюжетом

8) Романс – пісня романською мовою. Вірш будь-якого змісту, призначене для співу

Бернарт де Вентадорн – виходець із низів, замковий слуга, вихований віконтом де Вентадорн. Оспівав спочатку дружину синьйора, а потім Елеонору Аквитанскую – королеву Англії, на службі якої об якийсь час складався. По задушевній мелодійності віршів, по изящности вираження почуттів він належав до найвидатніших трубадурів. Вся його поезія перейнята любовною темою. “Той мертвий, – заявляє він, – хто не почуває в серце ніжного смаку любові. До чого жити без любові, якщо не для того тільки, щоб не докучати іншим”. Він говорить про себе: “Коли прийде весна й починають співати птаха, я, у якого в серце радості більше, ніж у них повинен звичайно співати, тому що всі мої дні лише одна радість і пісня і я не помишляю ні про що іншому”. В інший кансоне він говорить: “Поезія має для мене ціну лише тоді, коли вона виходить від щирого серця, але це можливо тільки якщо в серце панує щира любов. От чому мої пісні краще всіх інших пісень, тому що любов заповнює вся моя істота – рот, ока серце й почуття”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Культ прекрасної дами і його вираження в поезії провансальських трубадурів