Краса зими мовою віршів
Матеріал уроку. Марійка Підгірянка “Сипле, сипле, сипле сніг”. Загадка.
Мета. Розширювати читацький світогляд учнів. Розвивати вміння читати поетичні рядки, уявляти прочитане. Сприяти творчому мисленню. Формувати морально-етичні якості учнів. Виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання. Портрет Марійки Підгірянки; виставка збірок для дітей; зимові пейзажні ілюстрації; предметні малюнки із зображенням птахів і звірів взимку; “загадковий” мішечок зі словами.
Хід уроку
I. Представлення домашнього завдання.
II.
> Дихальні вправи.
– На долоньку впала сніжинка, зігріємо її подихом.
Подуємо на неї, щоб вона полетіла високо-високо.
> Чистомовка.
– Придумайте закінчення.
МА-МА-МА – … (прийшла до пас зима).
ІГ-ІГ-ІГ – … (випав білий сніг).
03-03-03 – … (вдарив сильний мороз).
ИЖІ-ИЖІ-ИЖІ… (взяли в руки лижі).
III. Створення психологічного настрою.
Сядьте тихесенько, діти, будь ласка!
Сьогодні ми підем в засніжену казку.
Сонце яскраве і віхолу люту
Треба вміти побачити, треба вміти почути!
Звучить мелодія з циклу П. І. Чайковського “Пори
IV. Робота з віршем “Сипле, сипле, сипле сніг”.
1. Слово про автора.
Справжнє ім’я поетеси Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська. Народилася 29 березня 1881 року в селі Білі Ослави на Івано-Франківщині. А ще її життєвий шлях проходив в тридцяти селах і містечках Прикарпаття, Закарпаття, Львівщини й Австрії, які для неї також стали рідними, адже в цих місцях вона жила, ростила своїх дітей, вчила місцеву дітвору, черпала наснагу до творчості. Коли їй було 59 років, у містечку Нижнів на базарі на поетесу налетів сполоханий кінь. Після цього випадку Марійка Підгірянка була прикута до ліжка. Вдома вишивала, писала вірші для своїх онуків. Доживала свій вік у дочки Дарії. Померла 18 травня 1963 року. Похована на Личаківському кладовищі у Львові. Могила поетеси неподалік від могили Великого Каменяра.
– Прослухавши розповідь, чи можете сказати, чому Марійка Підгірянка вибрала собі такий псевдонім?
– Що надихало поетесу на написання віршів?
2. Читання і обговорення твору.
– Що ми побачили за рядками вірша?
– А що змогли почути?
– Який настрій викликав цей вірш?
– Чому в поезії декілька разів повторюється один рядок?
– Чи хочеться проспівати цей вірш?
3. Словникова робота.
– Знайдіть у вірші порівняння.
– Значення яких слів незрозумілі?
Спроквола – не поспішаючи, не кваплячись, повільно.
4. Вправляння в правильному інтонуванні поетичних рядків.
– Віднайдіть риму до слова “сніг”. (До ніг, доріг.)
– Які ще слова римуються у вірші?
– Чому в кінці деяких речень стоїть “три крапки”? Як потрібно читати такі рядки?
5. Конкурс на кращого читця.
V. Робота над загадками.
– Сама з води, а на воді плаває. (Крига)
– Він у бурю, хуртовину виростає біля тину. (Замет)
– Хто це лютою зимою у дворі стоїть з мітлою? (Снігова баба)
– Сипле снігом в очі й вуха.
Це, звичайно… (завірюха).
– Сіє, віє, посіває снігом звідусіль –
Землю білим покривалом вкрила… (заметив).
– А зараз прочитайте загадку з підручника. Відгадайте її.
– Які слова допомогли відгадати загадку?
– А чи знаєте ви, як зимує ведмідь?
В деяких районах звірі риють глибокі барлоги в землі, а в горах займають печери та розщелини скель. Згори барліг заносить снігом, і залишається лише невеличкий отвір для вентиляції – так зване “чоло”. Для барлогу ведмідь вибирає найбільш надійні місця, наприклад, на острівці посеред болота. Залежно від кліматичних умов, ведмеді перебувають у барлозі 5-6 місяців. Всупереч розповсюдженій думці, ведмеді в сплячку не впадають. Їхній стан можна назвати зимовим сном, тому що вони зберігають повну життєздатність, чутливість, в разі небезпеки покидають барліг.
– А як зимують зайчик, білочка, лисичка?
Зараз ви спробуєте самі придумати загадку про тварину взимку, або про зимові явища в природі.
> Робота в парах.
Кожна пара витягує із “загадкового” мішечка слово, яке має бути відгадкою до придуманої загадки. Слова можуть повторюватися 2 3 рази. Потім діти в парі придумують свою загадку. Через 3-4 хвилини проводять парад загадок.
VI. Робота з приказками та прикметами.
– Закінчіть речення, поясніть їх значення.
Взимку сонце світить… (та не гріє).
Грудень рік кінчає, а… (зиму починає).
Січень не так січе, як у вуха… (пече).
Лютий лютує, та весні… (дорогу готує).
VII. Підсумок уроку.
– А зараз переглянемо, які збірки для. дітей Марійки Підгірянки були опубліковані: “Казка про Діда Мороза і Бабу Завірюху”, “Ростіть великі”, “Ранкові зустрічі”, “Безкінечні казочки” та інші.
Чи зацікавилися ви творчістю Марійки Підгірянки?
VIII. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати вірш, скласти дві загадки про природу взимку.