Контроль навчальних досягнень (усне опитування). Творчість В. Голобородька, Л. Кисельова
УРОК 72
Тема. Контроль навчальних досягнень (усне опитування). Творчість В. Голобородька, Л. Кисельова.
Мета. Здійснити контроль знання учнями змісту програмних творів, розвивати зв’язне мовлення, вміння ілюструвати визначення на прикладах творів, творчі здібності школярів; виховувати наполегливість, бажання досягати кращих результатів.
Обладнання: картки з завданнями для усних відповідей, тексти виучуваних творів.
Хід Уроку
I. Організаційна частина.
II. Оголошення теми і мети уроку.
III. Перевірка рівня навчальних
Початковий рівень
Картка 1
1. З ким розмовляють українці пісенними словами?
2. Як В. Голобородько характеризує тих, хто рухається дорогами України?
3. У поезії “Стати б хоч на менти лічені…” Л. Кисельова розповідається про…
Картка 2
1. До чого закликає В. Голобородько у своїй поезії?
2. На які менти бажає стати герой Л. Кисельова?
3. Сформулюйте тему твору “Ми йдемо” В. Голобородька.
Картка 3..
1. Кому з видатних письменників належать ці слова?
Ну щоб, здавалося, слова… Слова
2. Які труднощі долали предки, виборюючи для нас щасливе життя? Що вони нам заповідали? (“Ми йдемо”).
3. Яке значення в житті кожної людини має рідна домівка? (За поезією “Додому” Л. Кисельова).
Картка 4
1. Поезія В. Голобородька “Наша мова” закінчується рядком:
А) “у товаристві розмовляємо”;
Б) “на самоті мовчимо”;
В) “тож хай знають вороги”.
2. У чому вбачає своє призначення ліричний герой твору? (“Стати б хоч на менти лічені”).
3. Розкажіть про білу лелеку. (Затвором “Лелека” В. Голобородька).
Картка 5
1. Чому герою твору шкода залишати Москву? Яких національних героїв ви знаєте? (Л. Кисельов “Додому”).
2. Яке козацьке звання хотів мати герой твору, щоб надати людям допомогу? (Характерник).
3. Що цікавого і нового ви дізналися про життя? (“Лелека” В. Голобородька).
Середній рівень
Картка 1
1. Прокоментуйте народне прислів’я “Де хліб – сіль – каша, там домівка наша” (Л. Кисельов “Додому”),
2. Охарактеризуйте образи твору “Лелека” В. Голобородька.
3. Хто охарактеризував Л. Кисельова: “… Він ставив на карту всього себе, свою душу і долю”? (І. Дзюба).
Картка 2
1. Охарактеризуйте ліричного героя поезії В. Голобородька “З дитинства: Дощ”.
2. Вмотивуйте, якою людиною виросте в майбутньому хлопчик. (Л. Кисельов “Земля така гаряча”).
3. Доведіть на прикладі твору Л. Кисельова “Стати б хоч на менти лічені”, що тільки щаслива людина відчуває насолоду від життя.
Картка 3
1. З чим асоціюється образ дощу з вірша В. Голобородька “Я вплетений..”? Чи нагадує дощ павука?
2. Через що у творі “Додому” Л. Кисельов називає Київ містом всіх кохань?
3. Складіть гроно-характеристику до словосполучення “наша мова”.
Картка 4
1. Чому автор зазначає у творі про землю, що вона гаряча і руда? (“Земля така гаряча”),
2. З яким проханням звертаються дівчата до лелек? (“Лелеки” В. Голобородька).
3. Як називалася перша збірка В. Голобородька? (“Зелен день”).
Картка 5
1. Чому хлопчик сприймає біду журавля як власну? (“Земля така гаряча” Л. Кисельова).
2. Які прикмети у поведінці лелеки сприятливі для сільськогосподарських робіт?
3. Сформулюйте тему та ідею твору “Катерина” JI. Кисельова.
Достатній рівень
Картка 1
1. Розкрийте поняття верлібру. (За творами В. Голобородька).
2. Доведіть, що мова – це засіб спілкування. Як В. Голобородько ставиться до мови у своїй поезії?
3. Що символізує рушник для українців? Чим пояснити, що подорожуючі пов’язані рушниками?
Картка 2
1. Кого має на увазі В. Голобородько, зазначаючи: “… ви, які визираєте з-за рогу як вороги”? Про що це свідчить?
2. Доведіть, що кожний народ називає лелеку по-своєму, зважаючи на ознаку цього птаха.
3. Що намагався підкреслити у вірші “Катерина” Л. Кисельов, поєднуючи історичне минуле з сучасністю?
Картка 3
1. Що пропонує ліричний герой поезії Л. Кисельова “Стати б хоч на менти лічені” тим, хто не має віри ні в кохання, ні в слова?
2. Яку основну проблему порушує Л. Кисельов у поезії “Земля така гаряча”?
3. Що ви знаєте про життєвий і творчий шлях В. Голобородька?
Картка 4
1. Прокоментуйте рядок твору: “…лелека є загадкою початку за ознакою”.
2. Розкажіть про життєвий і творчий шлях Л. Кисельова.
3. Чому поезія В. Голобородька “Ми йдемо” є актуальною і сьогодні?
Картка 5
1. Що символізує чорний лелека? (“Лелека” В. Голобородька).
2. Коли і чому Л. Кисельов почав писати українською мовою?
3. Яка поезія В. Голобородька схвилювала вас найбільше і чому?
Високий рівень
Картка 1
1. Висловіть свою думку щодо необхідності знання мови кожним українцем. Відповідь обгрунтуйте.
2. Вмотивуйте, чому пісня відображає життя народу з давніх часів і до сучасності. Якою є пісенна мова?
Картка 2
1. Поміркуйте, до кого і до чого звертається В. Голобородько у своїх поезіях. Доведіть, посилаючись на факти з творів.
2. Порівняйте ідейно-художній зміст поезії В. Голобородька “Ми йдемо” і А. Малишка “Приходять предки”.
Картка 3
1. З якою метою В. Голобородько у творі порівнює життя лелеки з людським? Відповіді, аргументуйте.
3. Обгрунтуйте думку про те, що призначення кожної людини – творити добро. Наведіть приклади з власного життя.
Картка 4
1. З чим, на ваш погляд, асоціюється для кожної людини слово “додому”? Які почуття охоплюють героя, який повертається з Москви до Києва?
2. Яким чином образ Катерини (JI. Кисельова “Катерина”) пов’язаний з Україною? Чим викликані хвилювання автора щодо подальшої долі героїні?
Картка 5
1. Поясніть значення образу лелеки для сприйняття людиною довкілля?
2. Розкрийте значення метафор у творі “З дитинства: Дощ”.
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
Підготуватися до підсумкового уроку, дати відповіді на запитання у кінці підручника.