Конфлікт особистості і держави у романі Василя Гроссмана “Життя і доля”
У романі Василя Гроссмана “Життя і доля” конфлікт особистості і держави показаний у всій його глибині. Не випадково для розкриття цієї теми автором обраний такий історичний період у житті нашої країни, як Велика Вітчизняна війна. Письменник вважав, що війна з усією гостротою виявила проблеми сучасності, оголила основні протиріччя епохи, письменник бачить у війні не тільки зіткнення армій, а зіткнення різних поглядів на життя, на долю людини і народу. Основні проблеми, порушені Гроссманом у романі, – це життя і доля, воля і насильство,
“Сталінградське торжество визначило результат війни, але мовчазна суперечка між перемігшим народом і перемігшою державою тривали.
У думках Кримова видні його внутрішні протиріччя. Доля цієї людини, лицарські відданого ідеям революції, чесного і прямого, приводить його до незгоди із самим собою. Колись комісар Кримов, переконаний у тім, що захищає інтереси країни, написав донос на запідозреного ним у неблагонадійності Грекова. Наприкінці добутку – це нещасна людина яка по-новому осмислює свій вчинок і повністю перемінила свої погляди на події, які відбуваються в країні. У трагічній долі Кримова та інших героїв добутку автор обвинувачує тоталітарну державу, що змушувала людей вступати в протиріччя із собою і навколишніми. Згадаємо такий епізод: Євгенія Миколаївна Шапошникова вирішує повернутися до чоловіка, коли його заарештовують, всупереч своїй любові до Новикова. Тоді Штрум говорить їй: “Женя, мила, ви надійшли по совісті. Повірте, це краще, що дано людині. Я не знаю, що принесе вам життя, але впевнений: зараз ви надійшли по совісті. Головне лихо наше – ми живемо не по совісті.
Ми говоримо не те, що думаємо. Почуваємо одне, а робимо інше. Толстой, пам’ятаєте, із приводу страт сказав: “Не можу мовчати!”. А ми мовчали, коли в тридцять сьомому році стратили тисячі безневинних людей. І ці кращі мовчали! Були адже й ті, які галасливо схвалювали. Ми мовчали під час жахів колективізації. І я думаю – рано ми говоримо про соціалізм – він не тільки у важкій промисловості. Позбавити людину права на совість – це жахливо. І якщо людина знаходить у собі сили надійти по совісті, він почуває такий приплив щастя. Я радий, що ви надійшли по совісті”. У цих словах, мені здається” повністю виражене відношення автора до конфлікту особистості і держави. Показова доля і самого фізика Штрума, який досяг широкого наукового визнання не тільки завдяки своєму таланту, але і зробивши підлий вчинок, що не дає цій людині спокою. Коли він підписує наклепницький лист, ним рухає “якесь темне, нудне почуття покірності!”. Герої роману по-різному ставляться до проблеми життя і долі, волі і необхідності. Тому у них і різне відношення до відповідальності за свої вчинки. Наприклад, штурмбанфюрер Кальтлуфт, кат у печей, що вбив п’ятсот дев’яносто тисяч чоловік, намагається виправдати себе наказом понад, владою фюрера, долею (“доля штовхала! на шлях ката”). Але далі автор говорить: “Доля веде людину, але людина йде тому, що хоче, і він вільний не хотіти”.
Проводячи паралель між Сталіним і Гітлером, фашистським концтабором і табором на Колимі, Василь Гроссман говорить, що ознаки будь-якої диктатури однакові. І її вплив на особистість людини руйнуючий. Деякі герої роману, такі, як Мад’яров, вважають конфлікт особистості і держави вічним і непереборним. Але автор не згодний із цим твердженням. За словами Гроссмана, від результату цього конфлікту залежить доля людини, і в той же час багато чого залежить від того, яка сама людина, особистість. Показавши слабкість людини, невміння протистояти силі тоталітарної держави, Василь Гроссман разом з тим створює образи воістину вільних людей. Значимість перемоги у Великій Вітчизняній війні, завойованої всупереч диктатурі Сталіна, більш вагома. Ця перемога стала можливою саме завдяки внутрішній волі людини, здатної пручатися всьому, що б не підготувала їй доля.
Герой цієї війни в розумінні Гроссмана – це людина, що піднялася над масовим страхом, переборола його, зуміла залишитися особистістю, індивідуальністю. Такий, наприклад, Греков – виразник не тільки національного, але й вселюдського волелюбного духу. Пробудженню особистості, її волі сприяла сама атмосфера воюючого Сталінграда, атмосфера “природної рівності, що так сильно” саме тут. Незвичайні умови війни і свідомість того, що від сталінградців залежить її результат, доля Росії, створювали атмосферу рівності, проблиск тієї волі, про яку давно мріяли.
Сам письменник сповна зазнав трагічну складність конфлікту людини і держави в сталінську епоху. Тому він знає ціну волі: “Тільки люди, що не відчули на собі подібну силу авторитарної держави, її тиску, здатні дивуватися тим, хто покоряється їй. Люди, що пізнали на собі подібну силу, дивуються іншому – здатності спалахнути хоч на мить, хоч одному гнівно, що зірвалося слову, боязкому, швидкому жесту протесту”.
Схожі твори:
- Доля людини епохи війн і революцій у романі Василя Гроссмана “Життя і доля” Василь Семенович Гроссман зобразив у романі “Життя і доля” Велику Вітчизняну війну як подію історії, що вирішує долю не тільки Росії, але й усього світу. Письменник зумів відбити в цьому добутку героїзм людей на війні, боротьбу зі злочинами фашистів, а також повну правду про події, що відбувалися тоді, усередині країни:...
- Роман-епопея Василя Гроссмана “Життя і доля” Про Велику Вітчизняну війну написано дуже багато. Перші добутки про війну почали з’являтися вже в середині сорокових років, і з тих пор романи, оповідання, вірші видавалися суцільним потоком. І багато серед них були, на жаль, зовсім бездарні. Сьогодні, перебуваючи на більш ніж піввікової дистанції війни, читач може підбити своєрідний підсумок...
- Тема волі й несвободи в романі В. С. Гроссмана “Життя й доля” 1. Творчий шлях Гроссмана. 2. Основне завдання письменника, поставлене в романі “Життя й доля”. 3. Питання волі в романі. Роман Василя Семеновича Гроссмана “Життя й доля” виходить за рамки тільки військової прози В основі цього добутку – спроба осмислити не стільки події військового років, скільки осмислити весь XX століття. Те...
- Рецензія на роман В. С. Гроссмана “Життя й доля” (I варіант) Основне коло філософської проблематики епопеї В. Гроссмана “Життя й доля” – життя й доля, воля й насильство, закони війни й життя народу. Письменник бачить у війні не зіткнення армій, а зіткнення мирів, зіткнення різних поглядів на життя, на долю окремої людини й народу. Війна виявила корінні проблеми сучасності,...
- Коло філософської проблематики епопеї В. Гроссмана “Життя й доля” Основне коло філософської проблематики епопеї В. Гроссмана “Життя й доля” – життя й доля, воля й насильство, закони війни й життя народу. Письменник бачить у війні не зіткнення армій, а зіткнення мирів, зіткнення різних поглядів на життя, на долю окремої людини й народу. Війна виявила корінні проблеми современнорти, розкрила основні...
- Життя й доля. За романом В. Гроссмана Про Велику Вітчизняну війну написано дуже багато. Перші добутки про неї почали з’являтися вже в середині сорокових років, і з тих пор романи, оповідання, вірші про війну видавалися суцільним потоком. І багато хто серед них були, на жаль, зовсім бездарні й нечитабельні. Сьогодні, перебуваючи більш ніж на піввіковій дистанції, що...
- Міркуючи над сторінками роману В. Гроссмана “Життя й доля” Роман Василя Гроссмана “Життя й доля” – один з тих добутків, шлях до читача яких складався досить непросто. Сам роман писався майже три десятиліття назад, але не був надрукований. Він побачив світло вже після смерті автора. Можна, однак, по праву сказати, що це одне із самих яскравих і значних добутків...
- Проблема волі вибору в романі “Життя й доля” Дилогія В. Гроссмана “Життя й доля” прийшла до нас із уже далекого післявоєнного років і, як дійсно талановитий добуток, залишається актуальної на сьогоднішній день і цікавої сучасному читачеві. Назва книги глибоко символічно. Наше життя визначає нашу долю: “людина вільна йти по життю, тому що він хоче, але він вільний і...
- “Народе мій! До тебе я ще верну і в смерті обернуся до життя”. Життя й доля Василя Стуса Василь Стус по праву вважається одним із найвизначніших поетів двадцятого століття. У першій половині 60-х років він пише твори, багато друкується, працює редактором газети, вступає до аспірантури Інституту літератури. З початком періоду застою все змінилося і в житті країни, і в долі В. Стуса. Погляди письменника не збігалися з офіційними,...
- Проблема особистості й держави в поемі Пушкіна “Мідний вершник” У центрі поеми – особистість Петра I, великого перетворювача, діяльність якого постійно цікавила поета, тому що петровская епоха – один з великих поворотів в історії Росії. Поема ” Мідний вершник ” – грандіозний філософський роздум Пушкіна про поступальний хід історії. Вступ композиційно протипоставлений двом частинам, у яких розгортається сюжет “петербурзької...
- Проблема особистості й держави в поемі О. С. Пушкіна “Мідний вершник” Одним з основних питань творчості О. С. Пушкіна було питання відносини особистості й держави, а також, що випливає звідси проблема, “маленької людини”. Відомо, що саме Пушкін серйозно розробив цю проблему, що згодом “підхопив” і М. В. Гоголь, і Ф. М. Достоєвський Поема Пушкіна “Мідний вершник” виявляє вічний конфлікт – протиріччя...
- Проблема особистості й держави в поемі А. С. Пушкіна “Мідний вершник” Поема Пушкіна ” Мідний вершник ” виявляє вічний конфлікт – протиріччя між інтересами особистості й держави. Пушкіна вважав, що цей конфлікт неминучий, принаймні, у Росії. Неможливо керувати державою й ураховувати інтереси кожного “маленької людини”. Тим більше що Росія – країна напівазіатська, де із древніх пор панували деспотія й тиранія, що...
- Проблема особистості і тоталітарної держави у добутках А. Платонова Тему людини і тоталітарної держави, що придушує у неї особистість, можна назвати центральної у творчості Андрія Платонова. Письменник виступав проти об’єднання окремих людей, індивідуальностей у безликі “маси”, покірні режиму. Цей протест звучить у багатьох добутках Платонова, яскравих символістикою образів і своєрідністю авторської мови. Ця тема побічно порушена в оповіданні “Що...
- Проблема особистості й тоталітарної держави у творах Андрія Платонова Тему людини й тоталітарного государства, що придушує в ньому особистість, можна накликати центральної у творчості Андрія Платонова. Письменник виступав проти объединения окремих людей, індивідуальностей у безликі “маси”, покірні режиму. Цей протест звучить у багатьох добутках Платонова, яскравих символістикою образів і своєрідністю авторської мови. Ця тема побічно порушена в оповіданні “Усомнившийся...
- Зображення тоталітарної держави в романі Дж. Оруелла “1984” Роман Дж. Оруелла вийшов на рубежі двох півстоліття. Перша половина століття була наповнена історичними катаклізмами: Перша світова війна, Три революції в Росії, Друга світова війна, Хіросіма. У цей час у різних країнах Європи виникають тоталітарні режими як своєрідна реакція на соціальну нестабільність. Суть цього явища проаналізована в романі “1984”. Дж....
- Життя й доля Про Велику Вітчизняну війну написано дуже багато. Перші добутки про неї почали з’являтися вже в середині сорокових років, і з тих пор романи, оповідання, вірші про війну видавалися суцільним потоком. І багато хто серед них були, на жаль, зовсім бездарні й нечитабельні. Сьогодні, перебуваючи більш ніж на піввіковій дистанції, що...
- Історичні особистості у романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” 1. Значення роману. 2. Сприйняття автора й князя Андрія Болконского. 3. Кутузов і Наполеон. 4. Олександр і Франц-Йосип. 5. Мак, Багратіон, Сперанский. Роман Л. Н. Толстого має величезне значення не тільки в рамках росіянці й закордонній літературі Він немаловажний і для розуміння багатьох історичних, соціальних і філософських катеГорей. Основним завданням...
- Роздуми над сенсом життя в оповіданні М. Шолохова “Доля людини” Оповідання М. Шолохова названо “Доля людини” не випадково. Темою твору є роздуми над долею людини, над сенсом життя. Ця тема розкривається на прикладі життя головного героя оповідання Андрія Соколова. Чому обрано саме його? Адже, на перший погляд, він зовсім не герой, звичайна людина. Мені здається, що саме тому, що Соколов...
- Драматичні долі особистості в умовах тоталітарного суспільного устрою (по романі Е. С. амятіна “Ми”) Людині властиво заглядати в майбутнє, намагатися розпізнати його обрису. Скільки пісателей різних історичних епох намагалися відкрити завісу, за якої ховається будущее, угадати те, що не дано знати нікому (Кампанелла в “Місті Сонця”, Жуль Верн у своїх романах, Оруелл в “1984″, Н. Г. Чорнішевский в “Що робити?” идр. ). Таким письменником-фантастом...
- “Філософсько-моральний конфлікт у творі “Життя – це сон” Літературні твори завжди цікаві за рахунок тих конфліктів, які зустрічаються у них. Автори свідомо і навмисно створюють певні конфліктні ситуації, адже в результаті роздумів над ними, людина може усвідомити, наскільки складно влаштоване наше буття і як важко часом буває розібратися в ситуації, яка оточує людину у світі. Наявність філософсько-морального конфлікту...