Композиція “Подорожі з Петербурга в Москву” А. Н. Радищева
1. Особистість автора. 2. Основний зміст добутку. 3. Особливості композиції “Подорожі… “. 4. Революційне значення Творчість А. Н. Радищева, першого російського письменника-революціонера, було засновано й підготовлене цілим поруч важливих історичних подій: Пугачевским повстанням, війною американських колоній за незалежність, Великою Французькою революцією. Ці історичні віхи не тільки вплинули на становлення характеру письменника, але багато в чому й стали вирішальними в його творчості. Радищев стояв у джерел визвольного руху в Росії
Повість “Подорож з Петербурга в Москву”, написана в стилі сентиментальних дорожніх заміток, стала програмним для Радищева добутком “Подорож…”, завдяки своєї всеобъемлимости росіянці життя, стало маніфестом антимонархічних і антикріпосницьких висловлень. У добутку відзначена взаємна залежність самодержавства й церкви, і, як результат, така ж залежність між моральним падінням народу й відвертою розпустою вищого суспільства: “нижні заражаються від верхніх, а від них виразка розпусти дістає й до сіл”.
Автор указує читачеві,
Не випадково в мовленні про виховання молоді (“Едрово”) одним з неухильно дотримуваних критеріїв висувається вимога годуватися роботою своїх рук – це і є основна селянська мораль Стан великого національного відродження в майбутньому письменник бачить у моральній і фізичній красі селян, у їхній чистоті й шляхетності. Він бачить зростаючий у народі протест, і це спонукує його викликнути: “Страшися, поміщик жестокосердий, на чолі кожного із твоїх селян бачу твій осуд”. Його негатив і заперечення дворянського стану читач може помітити в наступній фразі: “ПРО! якби раби, тяжкими узами обтяжені, яряся в розпачі своєму, розбили залізом, вільності їх перешкоджаючої, глави наші, глави нелюдських своїх панів, і кровию нашею почервонили ниви свої! Що б тим втратило державу?
Незабаром би із середовища їх исторгнулися великі мужі для заступлення побитого плем’я; але були б вони інших про себе думок і права гноблення позбавлені. Не мрія це, але погляд проницает густу завісу часу, від очей наших майбутнє що приховує…”. Письменник бачить прийдешню революцію й вид її страшний: “Дзвін ударяє, небезпека вже обертається над главами нашими. Уже час, піднісши косу, чекає години зручності…
“. Жанр, обраний автором для створення цього добутку, не випадковий. Як не випадково також проходження глав та й сам маршрут, по якому мандрівник рухається. Композиція добутку продумана з особливою старанністю. Глави зв’язує не тільки зовнішній, поверхневий мотив подорожі, але й особлива внутрішня логіка. Кожна глава – новий щабель у розвитку основної авторської ідеї.
При цьому її розкриття йде від часткового до загального – від конкретних, яскравих і прикладів, що запам’ятовуються, до глобального узагальнення. Читач поступово, слідом за автором, переосмислює кожний з фактів, що впізнаються по ходу руху з однієї станції в іншу, а остаточні висновки народжуються у фіналі як би одночасно: автор підводить читача до тих думкам, які поступово оформляє протягом усього добутку й остаточно озвучує їх тільки наприкінці. Кожна глава книги, у зв’язку з такою композицією, повинна розглядатися тільки разом з іншими, а не ізольовано.
Головні герої добутку рівноправні. Це сам мандрівник, ведучий свої записи й висказивающий свої міркування в ході подорожі, і великий росіянин народ. Образ мандрівника, передового дворянина того часу, дуже важливий для розуміння основного змісту самого добутку, тому що в ньому зосередився авторський ідеал людини, здатний вид стражданнями народу.
Він відкрито й для свого часу занадто сміло стає на захист селянства й так само сміло виступає проти самодержавства, що для нього “чудовисько обло, величезно, стозевно й лаяй”. Центральні події в книзі – зустрічі мандрівника з народом. Кожна зустріч, вірніше, сам спогад про зустріч, відкриває нові сторони в російському характері, у результаті чого поступово вимальовується узагальнений образ народної Росії. Одночасно росте й шириться коло народних ворогів і пригноблювачів. У ході подорожі спливає назовні весь жах життя простого селянина, його безпорадність і повне соціальне безправ’я, беззахисність перед сильними миру цього.
Стає видна й непосильна селянська праця на полях, і безрадісність і вбогість побуту селян, і знущання з боку поміщика й пана. “Звірі жадібні, пиявци ненаситні, кріпосники залишають селянинові лише те, чого відняти не можуть – одне повітря”. Автор бачить зв’язок кріпосного права й поміщицьких привілеїв, потурань. Він засуджує нелюдськість подібного ладу в сміливій і грубій для своєї епохи формі.
Даний добуток на десятиліття вперед стало маяком для російського визвольного руху. Радищев – перший у вітчизняній історії письменник-революціонер, що дійсно багато зробив для свого народу. Недарма після Жовтневої соціалістичної революції в Петрограді під уламками огорожі Зимового палацу робочо-селянська влада встановила свій перший пам’ятник: висічене із грубого каменю, звернене до Неви особа революційного пророка, письменника А. Н. Радищева
Схожі твори:
- Доля селян у зображенні А. Н. Радищева (По добутку “Подорожі з Петербурга в Москву”) 1. Значення роману в рамках російської літератури. 2. Стиль роману й основний зміст добутку. 3. Селянські долі в тексті роману. 4. Бєлінський про “Подорож… “. Радищев – рабства ворог. А. С. Пушкін Роман “Подорож з Петербурга в Москву” за рахунок піднятих у ньому питань, складності й оригінальності стилю, а також...
- Аналіз “Подорожі з Петербурга в Москву” Радищева “Подорож…”, всеосяжне по охопленню фактів російського життя, з’явилося як би кодексом критичних антимонархічних і антикріпосницьких висловлень. Із властиво йому аналітичною глибиною Радищев освітив зв’язок таких явищ, як падіння моральності народу й розпуста верхів (“нижні заражаються від верхніх, а від них виразка розпусти дістає й до сіл”), як взаємна залежність самодержавства...
- Зображення народу й об6рази в добутку “Подорож з Петербурга в Москву” Радищева Чому ж співчуває оповідач? Положенню народу. Роман дає широку панораму життя кріпосного селянства. І Радищева обурює навіть не стільки бідність і найтяжка праця селян, скільки те, що вони, як кріпаки, позбавлені вільної волі, юридично безправні. “Селянин у законі мертвий”, – пише Радищев. Причому мертво тільки тоді, коли потрібна захист закону....
- Сюжетна основа книги “Подорожі з Петербурга в Москву” Олександр Миколайович Радищев – легендарна фігура, особливо для російської революційної інтелігенції XІX століття. У його поглядах на російське суспільство бачили радикальний гуманізм і глибину розкриття соціальних проблем. Ім’я Радищева для багатьох поколінь російських читачів оточено ореолом мучеництва. Це пов’язане з історією створення книги “Подорож з Петербурга в Москву”, над якою...
- Художня своєрідність “Подорожі з Петербурга в Москву” Після революції 1917 року доморослі літературознавці-марксисти побачили в Радищеві навіть зачинателя соціалізму в Росії й першого російського матеріаліста, однак у цих більш ніж сміливих судженнях вони явно йшли по стопах В. И. Леніна, що поставив Радищева першим у ряді російських революціонерів, що викликають у російського народу почуття національної гордості. Щоб...
- Подорож з Петербурга в Москву А. Пушкін Олександр Миколайович Радищев – перший російський революціонер із дворян, письменник, що проголосив у своїй книзі “Подорож з Петербурга в Москву” необхідність революції в ‘Росії проти монархії й кріпосного права. Картини кріпосної неволі й самодержавної деспотії написані в ній пером жагучого патріота, захисника рідного народу. У травні 1790 року...
- Радищев рабства ворог – Подорож з Петербурга в Москву У травні 1790 року на прилавку одного із книгарень столиці з’явився добуток А. Н. Радищева Подорож з Петербурга в Москву. Робота друкувалася без вказівки автора, у ній з нечуваної для того часу сміливістю й прямотою безіменний мандрівник наносив нищівні удари по всім підвалинам тодішньої імператорської Росії: кріпосному праву, що панує...
- “Подорож з Петербурга в Москву” у художньому й ідеологічному контексті епохи Хоча Радищев писав вірші, поеми, а також склав філософський трактат “Про людину, його смертності й безсмерті”, у пам’яті нащадків він залишився всього лише автором “Подорожі з Петербурга в Москву”. Цей Твір одержало досить невтішну характеристику в А. С. Пушкіна, що написав, що воно “причина його нещастя й слави, є дуже...
- Художнє своєрідність “Подорожі з Петербургу до Москви” О. М. Радищева і його вплив на передову думка епохи Для багатьох поколінь російських читачів ім’я Радищева. Оточене ореолом мучеництва: за написання “Подорожі з Петербургу до Москви” автор був засуджений до смертної страти, заміненої Катериною II десятьма роками висилки до Сибіру. Її наступники на троні відновили Радищева в правах, проте він не змінив своїх поглядів і, не знайшовши до них...
- Сочинение “Путешествие в Москву” или “Поездка в Москву” Я ездил в Москву с родителями на летних каникулах. Столица оставила у меня впечатление огромного, великого и богатого города. Я хотел бы посетить ее еще не один раз. Гуляя по центру, я увидел Кремль, Красную площадь, захоронения разных великих людей у Кремлевской стены, в том числе маленький черный Мавзолей Ленина....
- Тема подорожі ПРИГОДИ ТА ФАНТАСТИКА Тема подорожі Темa подорожі и пригод дуже часто використовується в художній літературі. Вона приваблює письменників не тільки прихованою в ній цікавинкою і не тільки заради можливості розважити читача. Ухопившись за ниточку подорожі, ми відкриваємо для себе інші, не менш важливі, теми. Так, герой роману Дж. Свіфта “Мандри...
- Біографія Радищева Олександра Миколайовича Народився в небагатій дворянській сім’ї. Виховувався й учився в петербурзькому Пажеському корпусі. По закінченні навчання в числі ще дванадцяти юнаків був посланий Катериною II у Лейпциг для підготовки “до служби політичної й цивільної”. У Німеччині вивчав французьку й німецьку просвітительську філософію. Великий вплив на формування поглядів Радищева мав “вождь його...
- Розкрийте духовний і моральний сенс подорожі героя в потойбічний світ у “Божественній комедії’ Данте У славетній “Божественній комедії” поет Данте змалював подорож самого себе у потойбічному світі. Твір базується на християнській міфології, на вченні про рай та ад, але воно художньо переосмислене. Герой опиняється у різних фантастичних місцях: пеклі, яке нараховує дев`ять кіл, чистилищі, раю. Данте бачить дивовижні дива, зустрічається з ангелами, з праведниками,...
- Образ мандрівника в поемі Радищева Досвід подорожі – кріпосницька дійсність, обнаженно, що стала перед очами героя, зустрічі з жертвами самодержавно-кріпосницького ладу (“Чудово”, “Зайцово” і ін.) переконують його в неспроможності надій. Так починався третій, і останній, етап ідейно-морального відновлення героя – формування революційних переконань. Мандрівник починає розуміти, що ні монархія, який би “освіченої” вона не була,...
- Мрія Радищева про майбутнє Батьківщини Революція – найвище вираження творчих можливостей народу. Саме тому в Городні мандрівник звертається із прямим закликом до кріпаків підняти повстання. Цей заклик до заколоту повний великої радісної віри в перемогу народу, у створення їм самотужки нової державності, нової культури, “народним правлінням пристойних”. От ці натхненні слова мандрівника: “ПРО! якби раби,...
- Незвичайні подорожі Жуля Верна Найбільше докладно Жуль Берн розробив в “Незвичайних подорожах” п’ять науково-фантастичних тем: 1) освоєння Арктики й завоювання обох полюсів; 2) підводна навігація; 3) авіація й повітроплавання; 4) використання електричної енергії; 5) міжпланетні подорожі. Монопольне право на видання своїх творів Жуль Берн поступився Этцелю. “Незвичайні подорожі” попередньо публікувалися в “Журналі виховання й...
- Пригадуємо всі літературні подорожі Пригадуємо всі літературні подорожі Мужній Прометей, загадкова пані Алегорія, щедрий Дух Теперішнього Різдва, цілеспрямований Дік Сенд, мрійливий Маленький принц… Усі вони завітали до вас, щоб подарувати подорожі, пригоди, дивовижні відкриття і незабутні зустрічі. Спробуйте і ви зробити подарунок своїм провідникам світом літератури у вигляді уявного ЖУРНАЛУ СПОГАДІВ ТВОРЧОГО ЧИТАЧА, в...
- Образ Петербурга Багато великих письменників 19 століття зображували прекрасне місто Петербург, видне місце він займає й у добутках Ф. М. Достоєвського, але він не говорить про його чудові будинки, про красу самого міста, Федір Михайлович як би заглядає усередину бедних будинків, де в жахливих умовах живуть герої його роману “Злочин і покарання”....
- Подорожі Онєгіна Нижній Новгород зробив на Онєгіна враження міста, де Всяк метушиться, бреше за дві, И всюди меркантильний дух. Критичний розум Євгенія прекрасно усвідомлює ці пороки жителів Нижнього Новгорода, і місто не викликає в ньому ніяких емоцій, крім туги. Євгеній Онєгін їде в Астрахань і звідти на Кавказ, де його переслідують “гіркі...
- Твір Джонатана Свіфта “Подорожі Гуллівера” Роман Джонатана Свіфта Подорожі Гуллівера складається з чотирьох частин, в кожній описується одна з чотирьох подорожей головного героя. Головним героєм романа є Лемюель Гуллівер, хірург, а після – і капітан декількох кораблів. Перша частина романа описує відвідини Гуллівером Ліліпутії. Само назва країни говорить читачеві про те, як виглядають її мешканці....