Князь Валківський – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Принижені і ображені” (1861)
Дворянин, “голяк – нащадок галузі старовинної”, красивий, що володіє ефектними манерами, обдарований гострим розумом, підприємливістю, віртуозною спритністю в плетінні інтриг, він – втілення зухвалого, щасливого, переможно зла в романі. Зла, що володіє сатанинської притягальною силою, – і від того вкрай небезпечного.
Саме князь, на думку багатьох дослідників, головний герой роману. Всі приховані пружини дії зосереджені в його руках, і тільки його зла воля визначає долю всіх персонажів. У першій частині роману він відсутній,
Ще молодим В. одружився на перезрілої дочки купця-відкупника, скористався її станом і незабаром забив її, а сина Альошу “підкинув”
В. безмежно егоїстичний. Щоб досягти своєї мети чи задовольнити скороминущу примха, каприз, він готовий крокувати по трупах. (“Швидше Лісабон провалиться, чому не збудеться по моєму бажанню”.) Життя для нього – комерційна угода, єдиний “двигун людських справ”, їм визнається, – гроші. В. жадає “золотих дощів”, бачить щастя виключно в мільйонах. У загробне відплата він не вірить, ідеалів і моральних принципів позбавлений (“Ідеалів я не маю і не хочу мати”). Над оточуючими В. має дивну, майже містичну владу: дочка Сміта, що покохала його безмежно, не винесла “перетворення” ангела на демона; Микола Сергійович Іхменев, зачарований князем і простягає Свою прихильність до нього “до космічного”, розорений і зганьблений; Наташа і Катя – маріонетки в руках В.
За задумом Достоєвського, В. мав скластися в образ наполеонівського або рот-шільдовского толку – ділка, капіталіста. Але, проявляючи ділову хватку і певний талант фінансиста, В. відрізняється від наполеонів і РОТШИЛЬДІВ тим, що гроші і влада для нього не мета, а лише засіб витягти з життя побільше насолод. Він – споживач, витончений, пересичений гурман. Внутрішня самотність (як наслідок повної атрофії природних людських почуттів та уподобань) його не обтяжує – скоріше є найоптимальнішою формою існування.
В. – Зловісний інтриган, матеріаліст, теоретик і практик розпусти, примикає до величезної когорти негативних героїв світової літератури. Це й злочинець з творів Шиллера, Гофмана, Сю, Сульє, Бальзака, і сладострастнікі Шодерло де Лакло, маркіза де Сада, Октава Мірбо. Щодо літературних прототипів, прообразів і попередників В. існує велику літературу (це В. Туніманов як безсумнівного попередника князя називає барона Гектора Юло з високо цінованого Достоєвським роману Бальзака “Кузіна Бетге”; В. Я. Кірпо-тин, В. І. Етов, Є. А. Маймін зіставляють сюжетну лінію роману з повістю О. С. Пушкіна “Дубровський”, К. В. Мочульський проводить аналогії одкровень В. з парадоксальними поглядами племінника Рамо з однойменної філософської повісті Дідро і т. д.). Але від мелодраматичних лиходіїв французьких романів В. відрізняє його оригінальна, цинічна філософія життя, круто замішана на російському менталітеті; вражаюча сцена “заголенія” (тобто граничного, що викликає одкровення) князя перед Іваном Петровичем вночі в ресторані – це по суті перша ” філософська бесіда “у творчості Достоєвського, предтеча бесіди в трактирі Версилова з сином (” Підліток “) і повчання Івана Карамазова Альоші, теж у трактирі (” Брати Карамазови “).
” Ідея особистості “В. у творчості Достоєвського сходить до поважного чиновнику Юліану Мастаковічу, сладострастніку, що одружився на зовсім юної дівчини (“Петербурзька літопис”, “Ялинка і весілля”), а “потомство” князя досить велике. За однією лінії від нього відбуваються “сладострастнікі” (Свид-рігайлов в “Злочин і кару”, Федір Павлович Карамазов у “Братах Карамазових”). За іншою – “надлюди” – Раскольников (“Злочин і кара”), Іван Карамазов (“Брати Карамазови”). Обидві ці лінії з’єднуються в Ставрогіна (“Біси”), що надає раннього і недосконалому образу В. особливий інтерес.
Схожі твори:
- Принижені і ображені (по роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання”) Роман Ф. М. Достоєвського – це “психологічний звіт одного злочину”, що зробив бідний студент Родіон Раскольников, який вбив стареньку-процентщицу. Однак у романі мова йде про незвичайний карний злочин. Це, якщо так можна виразитися, ідеологічний злочин, а виконавець його – злочинець-мислитель, вбивця-філософ. Він вбив лихварку аж ніяк не в ім’я збагачення...
- Твір по романі Достоєвського “Принижені й ображені” Назва першого роману, написаного Достоєвським після каторги – “Принижен і ображені” (1886), повинне було нагадати читачам про “Бідних людей”. Тут також на першому плані зображення протиріч великого міста, ясно звучить моральний протест проти гноблення й переслідування “маленьких людей”, принижених і ображених багатими й знатними. У новому романі сполучається злободенна суспільно-політична...
- Макар Долгорукий – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” Макар Долгорукий – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Підліток” (1875), юридичний батько Аркадія Долгорукого (Підлітка), колишній кріпак Вер-сшова. П’ятдесяти років одружився на вісімнадцятирічній дворової Софії Андрєєвої, “круглої сироті”, виконуючи обіцянку, дану її батькові, “виростити і взяти за себе”. Після того, як дружина зійшлася з Версилова, став мандрівником, але зв’язків...
- Центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазовы” Смердяков слуга поміщика Федора Павловича Карамазова, його незаконнонароджений син від міський юродивой Лизавети Що Смердить (звідси відбувається й прізвище, що визначило в якімсь ступені головні моральні риси цього персонажа). Дослідники Творчості Достоєвського вважають, що Смердяков як персонаж “Братів Карамазових” з’явився тоді, коли Достоєвський звернувся до давніх записів, озаглавленим “Слівця”, у...
- Принижені й ображені в романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” ФЕДІР ДОСТОЄВСЬКИЙ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ФЕДІР ДОСТОЄВСЬКИЙ Принижені й ображені в романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Кожний твір цінний насамперед тим, як він відповідає на найважливіші питання сучасності. Роман Достоєвського “Злочин і покарання” – один з видатних творів світової літератури, це “енциклопедія життя Росії 60-х років”, книга великого смутку,...
- Шатов – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Біси” З образом Івана Павловича Ш., двадцятисемилітнього конторського службовця, розкаявся нігіліста, асоційований І. І. Іванов, вбитий в листопаді 1869 року Нечаєвим і його групою з політичних мотивів і згідно з принципами “Катехізису революціонера”. Своєрідне художнє переломлення в образі Ш. отримали деякі факти біографії фурьеріста і петрашевця, потім “розкаявся нігіліста” М. Я....
- Зосима – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазови Це згадка вказує на близькість двох образів, що відбили прагнення Достоєвського відобразити фігуру сучасного подвижника і вчителя-християнина (раніше ця задача вирішувалася при створенні образу Тихона в “Бісах”). Навчання Макара Долгорукова і старця З. дуже близькі. Д. С. Мережковський у своїй роботі “Л. Толстой і Достоєвський”, розмірковуючи над змістом цих образів,...
- Степан Трохимович – центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Біси” Основним, хоча і не єдиним, реальним прототипом С. Т. Верховинського з’явився відомий російський ліберальний історик-західник, друг А. І. Герцена Тимофій Миколайович Грановський (1813-1855). Джерелом відомостей про історика, якого письменник не знав особисто, послужила рецензія М. М. Страхова на книгу О. В. Станкевича “Т. М. Грановський” (1869), опублікована в “Зорі”. 26...
- Центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Порфирій Петрович приставши слідчих справ при одній з поліцейських частин Петербурга, ведучий справа про вбивство й пограбування старухи-процентщици Алени Іванівни і її сестри Лизавети. Ще за два місяці до цих подій Порфирій Петрович звернув увагу на анонімну газетну статтю “Про злочин”, у якій по ідейних міркуваннях виправдувалося вбивство людиною “вищого...
- Образ князя Валковского в романі “Принижені й ображені” Достоєвський критикує капіталізм. Зло, низькість, жорстокість і в той же час “сатанинська” притягальна сила капіталізму втілені в “Принижені й ображених” в образі князя Валковского. Основа характеру князя – себелюбність, принцип його поводження – егоїзм Тема грошей трактується у Творчості Достоєвського подвійно. Слабк і скривджені жадали грошей не для влади, а...
- Знедолені, пригнічені та ображені герої роману Федора Достоєвського “Злочин і кара” У романі “Злочин і кара” Ф. М. До-стоєвський описує страшну картину життя людей Росії середини XIX ст. У цей час багато хто почував себе розчарованим, загнаним та здавленим власним безсиллям і безправ’ям. Автор створює книгу про збіднілих дворян. Зміст твору був продиктований самою дійсністю. Події, описані в романі, відбуваються в...
- Центральний персонаж роману “Хитромудрий ідальго Дон Кихот Ламанчский” Спокушений обіцянкою Дон Кихота одержати в подарунок один із завойованих островів і стати губернатором, бідний селянин Санчо Панса залишає дружину й дітей і як зброєносець відправляється з Дон Кихотом на пошуки пригод. Разом зі своїм хозяи ном Санчо Панса переживає безліч подій і стає свідком його подвигів. З одного боку,...
- Князь Мишкін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” (1867-1869) У романі “Ідіот” Достоєвський підводив підсумок багатьом своїм роздумів про християнство, про особистості Христа і долю його вчення в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасної людини”. Перераховуючи найкращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський каже, що єдине “позитивно прекрасне обличчя” для нього Христос....
- Центральний персонаж роману Толстого “Ганна Каренина” Прототипами для створення образа Каренина Толстому служили його гарний знайомий “розважливий” С. М. Сухотин, що пережив подібну сімейну драму, і свояк письменника А. М. Кузминский. Прийнято вважати, що прізвище персонажа “мовець” і походить від грецького слова “каренон” (голова), що підкреслює одну з основних рис характеру – безстрасність, перевага волі й...
- Вронський – центральний персонаж роману Л. М. Толстого “Анна Кареніна” До роману Толстого прізвище В. зустрічається в начерку А. С. Пушкіна “На розі маленькій площі”, що послужив авторові одним з джерел задуму твору. Обставини життя, зовнішність, характер героя і його сюжетна лінія можуть бути співвіднесені з традицією зображення героїв “світських повістей” 30-х років XIX століття. Олексій Кирилович В. був вихований...
- Центральний персонаж роману Л. Н. Толстого “Ганна Каренина” Прототипом цього образа став нащадок родовитого дворянського сімейства, чиновник і поміщик Василь Степанович Перфильев, стародавній друг Толстого. Письменник був причетний до його долі, мав ясне подання про його особистість, щиросердечний склад, про його “чесноти й гріхи” і “легких захопленнях”. Використав Толстой і листи дружини Перфильева, Параски Федорівни, і рукопис її...
- Ієшуа Га-Ноцрі центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Образ Ісуса Христа виникає на перших сторінках роману в розмові двох співрозмовників на Патріарших ставках, один з яких, молодий поет Іван Бездомний, склав антирелігійну поему, але з поставленим завданням не впорався. Ісус у нього вийшло цілком живий, а треба було довести, що його не існувало зовсім, “що всі розповіді про...
- Центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Син короля-звіздаря, жорстокий прокуратор Іудеї вершник Понтій Пілат На прізвисько Золотий Спис з’являється на початку 2-й глави “у білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає кавалерійською ходою”, виходячи на авансцену сюжету, де буде незримо присутній до повного його закінчення, до останньої фрази епілогу. Це його присутність обумовлена основною сюжетною подією,...
- Фірс – центральний персонаж комедії А. П. Чехова “Вишневий сад” Образ Ф., старого вірного слуги Гаєвих, містить у собі індивідуально-психологічне та історико-символічне значення. Його “літературна родовід” (Савельіч в “Капітанської дочці” А. С. Пушкіна; Захар в “Обломова” І. А. Гончарова; Марей в “Мужики Марее” Ф. М. Достоєвського) дозволяє виділити образ Ф. у певний історико – культурний феномен. Старовинна лівреї і білі...
- Олексій Іванович – герой роману Ф. М. Достоєвського “Гравець” Несподівано приїхала “бабуся” програє в рулетку майже весь свій статок, позбавивши Поліну та генерала спадщини. Де-Гріє відмовляється “без грошей” одружитися на Поліні, яка ще повинна французові 50 тисяч. Горда до пристрасті, Поліна хоче кинути їх у “підле обличчя” Де-Гріє. Гроші повинен виграти А. І. Щасливий випадок приносить йому величезну суму,...