Казки про тварин – один із найдавніших різновидів казок. Конспект уроку
Мета: засвоїти поняття про казку як жанр фольклору та її різновиди; розвивати навички переказу прочитаного, усного зв”язного мовлення; виховувати у школярів інтерес до читання.
Обладнання; виставка казок народів світу.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Епіграфи
Говорячи ніби про звірів, вона одною бровою
Підморгує на людей…
Ів. Франко.
Тисячі речей у житті забудете, а тих хвиль, коли вам люба
Мама чи бабуся оповідала
Байки, не забудете до смерті
Ів. Франко
І. Актуалізація опорних знань учнів
1.
– Розкрийте значення прислів”їв та приказок.
– Чим відрізняється приказка від прислів”я.
– Сьогодні на урок я принесла “чарівну скриньку”. Пропоную відкрити її і подивитися, що знаходиться всередині. (Колективна робота) (Уривки з казок, діти зі скриньки витягують і зачитують)
З якої казки уривки? Назвіть автора творів.
1. Враз опівніч кінь заржав…
Вартовий швиденько встав,
Подививсь під рукавицю –
І побачив кобилицю.
Чисто-біла та ясна,
Грива хвилями спадала,
Щирим золотом сіяла…
2.Якось увечері, коли сонце так красиво заходило, з-за кущів з”явилася зграя чудових великих птахів. Каченя ніколи не бачило таких прекрасних створінь. Сніжно-білі, з довгими гнучкимим шиями – то були лебеді. (Г. Андерсен “Гидке Каченя”)
3. Минав час, а солі в королівстві не бракувало. Марушка знала, де вона росте, і хоч скільки люди її брали, ніколи не могли вибрати до кінця. Батько над усе любив Марушку, і всі люди її любили й були безмежно вдячні за доброту та щедрість. (Божена Німцова “Сіль дороща за золото”)
4. Як дійде королівна п”ятнадцяти років, то вколеться веретеном і помре. (брати Грімм “Зачарована красуня”)
5. У нього була чорна, як вугілля, борода, довга, аж до землі; ходячи, він наступав на неї ногами. Рота мав широкого, як піч, очі блискали, як два червоні ліхтарі. В руках він тримав замашний нагай, сплетений із зміїних та лисячих хвостів. (Карло Коллоді “Пригоди Піноккіо”)
6. Мотор, що кашляє, – сказав він.- Треба буде залетіти до майстерні, щоб його там змастити. Звичайно, я й сам міг би зробити це, адже я найкращий у світі моторист. Та от часу нема… (“Повість про Карсона, що живе на даху” Астрід Ліндгрен)
Назвіть відомий персонаж
7. Він живе під горою в корінні Дерева життя. У нього безліч слуг, які стережуть колодязь із цілющою водою. Його легко можна обдурити, але він мстивий і на зло відповідає злом. Може викликати посуху, насилати на людей мор, коли його не вшановують і не приносять йому жертви. З ним пов”язано багато казкових сюжетів. (Змій-Горинич)
8. Зустріч із нею небезпечна та непередбачувана. Адже її вважають посередницею між живими та мертвими. А хатинка її – ворота в мертве царство. Через це такий важкий буває шлях, підказаний нею. Не всякому випадаєповернутися назад цілим і неушкодженим. (Баба Яга).
9. Це ім”я демона зими, що часто використовувалось в слов”янських оповідях, казках, переказах. Ім”я цього казкового персонажа пов”язували із загуслими хмарами, які не дають родючого дощу; з кам”яною, неплідною землею, що мріє про сонце; з виттям заметілі; адже походить воно від старослов”янського слова “кощ”, що перекладається як “сухий, худий, хирлявий”. (Кощій Безсмертний).
10. (Він), забувши про втому, біг попереду карети і всім, кого зустрічав по дорозі, наказував одне й те саме, так що король був дуже задоволений, що у маркіза Карабаса такі володіння. ( Кіт у чоботях)
2. Слово вчителя
Молодці, ви гарно справилися із завданням. Персонажі які живуть у чарівній скрині надовго залишать нам приємний спогад. Тепер ми закриємо нашу чарівну скриньку. Сьогодні ми з вами поговорими про казки…
ІІ. Оголошення теми, та мети уроку.
ІІІ. Сприяння і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя.
Уся ми колись були маленькими, і тому дуже любимо казки. Тоді під ласкаву мамину казку ми засинали, а з роками самі навчилися читати й поринули в цей дивовижний захоплюючий світ.
2. Словникова робота.
Казка виникла дуже давно.. Це один з найстаріших жанрів фольклору.
Казка – один з основних жанрів народної творчості. Це епічний художній твір усного походження, в основі якого – захоплюючі розповіді про вигадані події та явища, котрі сприймаються і переживаються як реальні.
3. Слово вчителя (продовження)
Казка з давніх-давен відображала віру й сподівання людей на краще життя, на щастя. Саме тому добро в ній завджди перемагало зло, розумні, чесні, працелюбні герої були сильнішими за ледарів та брехунів.
Часто-густо реальні події поєднувалися з вигадкою, фантастикою. Тому позитивним персонажам допомагали і килим-самоліт, і чоботи-скороходи, і шапка-невидимка, і жива та мертва води.
-Давайте ще раз із зошита зачитаємо визначення казки. (кілька учнів зачитують запис, решта мовчки слідкує за прочитаним) Індивідуальна форма навчання
Загальноприйнятними є поділ казок на три групи:
– казки про тварин;
– чарівні казки;
– побутові казки.
Казки
Про тварин Фантастичні Побутові
Найдавнішим різновидом є казки про тварин. Улюблені герої цих творів – хитрунка-лисиця, полохливий заєць, вовк-лихоманець, вайлуватий ведмідь. Боротьба звірів за своє існування нагадує життя людей, їхні позитивні риси або вади.
Чарівні казки беруть свій початок у міфічних обрядах. У цих казках відобразилося прагнення людей протистояти силам природи, мрії про краще життя, про полегшення важкої фізичної праці.
У побутових казках відбилося реальне життя людей, соціальні конфлікти, що виникали в суспільстві. Тут бідний перемагає багатого, кмітливий солдат стає царем і править справедливо, молодший брат, якого всі вважають дурнем і нікчемою, завдяки Своєму доброму серцю, кмітливості, розумові, отримує, на відміну від середнього та старшого, щастя й багатство.
Усі казки мають типову побудову, до її елементів відносяться зачин, кінцівка, повтори(у більшості випадків трикратні).
– Отже давайте ще раз пригадаємо, на які три групи поділяються казки. (опитування учнів, діти які не можуть висловити своєї думки зачитують) (Індивідуальна форма навчання)
Казка
Зачин Основна частина Кінцівка
– Відомі зачини та кінцівки казок. (зачитування під тиху музику Вівальді “Пори року” або якщо є можливість використати технічний засіб телевізор і DVD показати зачини і кінцівки російських та укранських фільмів)
– за калинови\ім мосту,
На малиновом кусту
Калачі медові росли
Та пряники з начинкою.
– Де-не-десь, у деякім царстві, у деякім государстві жили були собі цар та цариця…
– Колись було не так, як тепер; колись усякі дива робились на світі; колись і самий світ не той був, що тепер… Тепер нічого нема…
– Отак вони собі живуть і хліб жують, а я там була мед-вино пила, по бооді текло, а в роті не було – коромислом сіно возять, оберемком воду носять, а хазяїни на усю губу.
– Як був собі цар та цариця, а в їх дворі криниця, а в криниці – кірець, моїй казці кінець.
4. Бесіда з учнями. (Дітей можна розділити на групи і у вигляді гри провести бесіду) (Групова форма навчання)
– Назвіть відомі вам казки.
– Спробуйте поділити їх на групи.
– Переказ учнями прочитаних казок народів світу (які приказки і прислів”я можна до них використати).
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання і завдання для контролю.
– Дайте визначення казки.
– Визначте теми народних казок.
– Які ви знаєте групи казок?
– Як ви гадаєте, чому найдавнішим різновидом казок є казки про тварин?
– Яка побудова казки?
– На сьогоднішньому уроці ми з вами дуже плідно попрацювали, ми поринули з вами у світ казки, у світ дитинства, дізналися які типи казкок бувають, згадали під час гри улюблених персонажів. Дуже надіюсь, що урок для вас був цікавий, та змістовний. Тому на домашнє завдання я пропоную вам…
Домашнє завдання: На вибір прочитати одну або дві казки, підібрати приказки та прислів”я до ваших казок. Намалювати ілюстрації до казок.