Історія створення й аналіз драми Дні Турбиних Булгакова М. А
Трагедія громадянської війни – одна з найважливіших тем російської літератури XX в. Не обійшов її увагою й Булгаков. “Великий розкол”, розпадання націй на ворогуючі табори часто зображувалося в 1920-е – 1930-е рр. через розпад сім’ї. Наприклад, в “Донських оповіданнях” і “Тихому Доні” М. А. Шолохова громадянська війна розводить по різних воюючих станах рідних братів, батьків і їхніх дітей. І все-таки будинок, сім’я залишаються для більшості письменників головною надією на повернення до нормального життя, на збереження
Подібний конфлікт – конфлікт приватного, нормального, гармонічного життя й знеособленого суворого Часу – обумовив і образний лад, і жанрові особливості п’єси. У центрі уваги Булгакова – не просто громадянська війна, а висаджений нею уклад життя, люди, позбавлені звичного й рідного для них миру. Трагічним лейтмотивом звучить в “Днях Турбиних” тема непотрібності, “розгубленості” чесної, інтелігентної, сильної людини – Олексія Турбіна. Будинок і Місто
Подібно тому, як це буде в прозі письменника – “Собачому серці” і “Майстру й Маргариті”, – простір “Днів Турбиних” складається із двох якісно різних сфер Перша – київська квартира Турбиних. Найважливішого складового цього простору – затишок, гармонійність, натхненність, божественне тепло. У центрі цього миру – прекрасна жінка, сестра Олексія Олена. Кремові штори, білосніжна скатертина, квіти, ніжна музика стародавніх годин і, звичайно ж, камін з його ласкавим рівним теплом – от предметні складові турбинского побуту.
Цей побут – не просто комфортна обстановка для розніжених дворян. Він – умова їхнього духовного життя, їхнього буття. Тут спалахують дотепні діалоги, переживання героїв глибокі, але не натужни: психологізм сплавлен з легкою грою, з артистизмом, із франтівством складу Буття, тобто виконана високого змісту життя, немислимо без культури, у тому числі без культури побутовий і без культури мовлення. Сумнівна духовність тих, хто позбавлений нормального життя: свого будинку, своєї сім’ї, своєї музики, своєї мови. Сім’я Турбиних – острівець культури в бурхливій стихії безкультур’я, озлобленості й підлості.
Такою стихією захоплене Місто – друга просторова сфера п’єси. Час дії, указує драматург, – “страшний рік”, навколо турбинского будинку – “зимова ніч”. Що ж там, за межами затишної турбинской “гавані”? Там, за словами Олексія, “чортова комедія” гетьманщини, там “чорний туман” петлюрівщини, там позбавлене змісту існування “кавової армії”, як іронічно називає Турбін товаришів по службі-офіцерів.
Три картини п’єси, що безпосередньо випливають за вставною сценою вечері в будинку Турбиних, витримані в трагікомічній тональності. Сарказм драматурга персоніфікований у гротескних образах німців фон Шратта й фон Дусту, у фарсовій фігурі гетьмана, у персонах опереткових лиходіїв-петлюрівців. Не позбавлене фарсовости й поводження підпорядкованих Турбіну юнкерів: украй безглуздо звучить у їхніх вустах романс “Дихала ніч захватом сладострастья”, “татарами” називає їхній гімназичний сторож Максим після того, як вони ламають парти й розпалюють у вестибюлі школи багаття На жаль, комізм ситуацій і гротескне змішання мов (російського з німецьким або російського з українським) не тільки не розряджають гостроту конфлікту, але, навпроти, контрастно оттеняют трагізм ситуації, у якій виявилися Турбіни і їхні друзі. Фарсові елементи надають зображуваній епосі дьявольско-демонічний, інфернальний колорит.
Те, що відбувається навколо Будинку, – вакханалія насильства, спровокована революцією. Боягузтво, зрадництво й зворотний бік цих якостей – хижацтво й бандитизм – панують в “новому” світі. У цьому світі, уважає Булгаков, людині не вижити. Щоб вижити, потрібно втратити, як сказав би Олександр Блок, “частина душі” – втратити затишок, музику, творчість, любов.
От чому йде на смерть, роблячи, по суті справи, самогубство, головний герой драми Олексій Турбін Кінчається епоха культури, і про це говорять в останніх репліках п’єси Николка й Студзинский. Пережите героями час – пролог до життя без культури й епілог життя в “солов’їному саду” культури, затишку, людяності. У жанровій формі трагифарса Булгаков втілив в “Днях Турбиних” ідею прощання з “вишневим садом” російської культури, з колишньою Росією, що була загублена Турбиними назавжди.
Схожі твори:
- Чому так притягальний будинок Турбиних (по романі М. Булгакова “Біла гвардія”) Основна дія в романі Михайла Опанасовича Булгакова “Біла гвардія” і написаної згодом по його мотивах п’єси “Дні Турбиних” невипадково разворачивается саме в будинку сім’ї Турбиних. Бурхливі події, описані в романі, немов підкреслюють незиблемость сімейного пристановища Турбиних – будинку, у якому виросли головні герої. Саме в будинку Турбиних вирішуються всі основні...
- Сучасники про п’єсу Булгакова “дні Турбиних” Критика впливала на театр. “Левтереци”, як іронічно називав А. В. Луначарский “лівих” театральних рецензентів, розвивали, подібно рапповцам у літературі, певну систему поглядів в області сценічного мистецтва. Величезна газетна й журнальна активність, особиста пристрасть, що вони вкладали в літературно-театральну боротьбу, помножена часто на эстетическую неграмотність, політиканство, відсікання неугодних, прагнення захопити літературну...
- Історія створення й аналіз роману “Капітанська дочка” Пушкіна А. С – ланка, що з’єднала звичайної людини Гринева з миром таємничого й загадкового: з долею й історією. З появою Пугачова в главі “Приступ” Гринев відчуває таємничий взаємозв’язок нових обставин свого життя й ознак, отриманих їм раніше. Пугачов руйнує звичну одномірність його життя. Оповідання про долю Гринева перестає бути лінійним рухом від...
- Тема інтелігенції й революції (“Дні Турбиних”) В 1934 році у зв’язку з пятисотим ставшилением п’єси друг М. Булгакова П. С. Попов писав: “Дні Турбиних” – одна з тих речей, які якось вдвигаются у власне життя й стають епохою для самого себе”. Відчуття, виражене Поповим, чи випробували не всі люди, які мали щастя бачити спектакль, шедший у...
- “Дні Турбиних” – п’єса про інтелігенцію й революцію В 1934 році у зв’язку з пятисотим спектаклем “Днів Турбиних”, друг М. Булгакова П. С. Попов писав: “Дні Турбиних” – одна з тих речей, які як – те вдвигаются у власне життя й стають епохою для самого себе”. Відчуття, виражене Поповим, чи випробували не всі люди, які мали щастя бачити...
- Історія створення п’єси Н. А. Островського “Гроза” 1. Народності творчості Островського. 2. Судьбоносное подорож по Волзі. 3. Загальнонаціональний масштаб трагедії. 4. Значення “Грози” з погляду Добролюбова. “Мир Островського – не наш мир, і до відомого ступеня ми, люди іншої культури, відвідуємо його як чужоземці… Далеке й незрозуміле життя, що там відбувається… може бути цікавої для нас, як...
- Історія створення трагедії – ТРАГЕДІЯ “ФАУСТ” ЛІТЕРАТУРА XVIII СТОЛІТТЯ. ПРОСВІТНИЦТВО § 5. ТРАГЕДІЯ “ФАУСТ” – ВЕРШИНА ТВОРЧОСТІ ГЕТЕ ТА ОДИН ІЗ НАЙВИДАТНІШИХ ТВОРІВ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ Найглибша повага, яку автор може виказати своїм читачам, це – створити не те, чого від нього очікують, а те, що він сам вважає правильним і корисним на певному ступені свого й...
- Історія створення поеми “Василь Теркин” Час зберіг дивний документ того років – щоденниковий запис Бертольта Брехта, зроблену в дні разигравшейся на батьківщині Твардовского трагедії: “И день і ніч на засніжених полях під Смоленськом бушує бій за достоїнство людини”1. Як це просто й точно: “за достоїнство людини”. Так трапилося, що повернення до Теркину збіглося із внутрішньою...
- Тема Громадянської війни у романі Булгакова “Біла гвардія” Роман М. А. Булгакова “Біла гвардія” присвячений подіям Громадянської війни. “Великий був рік і страшний по Різдві Христовому 1918, від початку ж революції другий…” – так починається роман, у якому розповідається про долю сім’ї Турбиних. Вони живуть у Києві, на Алексеевском спуску. Молодь – Олексій, Олена, Николка – залишилися без...
- Історія створення роману Пушкіна “Євгеній Онєгін” Роман “Євгеній Онєгін” займає центральне місце у творчості Пушкіна. Це самий великий художній Твір, саме багате змістом, саме популярне, що зробило найбільш сильний вплив на долю всієї російської літератури. Пушкіна працював над своїм романом більше восьми років – з весни 1823 до осені 1831 року. Збережені рукописи “Євгенія Онєгіна” показують,...
- Історія створення роману “Петро Перший” Як ми вже знаємо, ще в 1917 році Толстой намагався знайти розгадку цього в минулому. Тоді ця спроба закінчилася невдачею: ідеалістичний світогляд письменника привело його до помилкових висновків. Оповідання “День Петра” глибоко песимістичний. І справа не в тому, що Петро в очах автора – напівбожевільний деспот, а в очах народу...
- Історія створення журналу “Вісник промисловості” Вихід “Вісник промисловості” у липні 1858 року у Москві було зумовлений кількома причинами. По-перше, затребуваністю такого роду видань. Після Кримської війни поява журналів, які мають інтереси торгово-промислової буржуазії, зумовлено значне зростання інтересу до питань промислового розвитку. Ще 40-і роки ХІХ століття питання економіки із відчутною періодичністю починали з’являтися зі сторінок...
- Історія задуму і створення “Людської комедії” Оноре де Бальзака Оноре де Бальзак відіграв велику роль у розвитку літератури XIX століття, формуванні нової реалістичної естетики. Сміливість і масштабність задумів – ось що характеризує його творчість. Найвидатнішим його звершенням стала епопея “Людська комедія” – цикл прозових творів. На початку 30-х років у Бальзака виникає задум створити цикл романів, в яких він...
- Творча історія створення поеми “Євгеній Онєгін” “Євгеній Онєгін” писався Пушкіним біля восьми років, виходячи у світло окремими главами, у міру їхнього створення. У зв’язку із цим більшість критиків того часу вважало, що поет примхливо й капризно, без усякої попередньої перспективи, низає главу за главою свого “Онєгіна” у тоні легкої “балаканини” – стрімкого й невимушеного, немов би...
- Історія створення роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” У 1871 році П. Мирний подорожує по Полтавщині, знайомиться з життям селянства. На основі цих спостережень у 1874 році виходить нарис “Подоріжжя від Полтави до Гадячого”. Під час подорожі Мирний знайомиться з хлопчиком-візником, який розповідає йому про Василя Гнидку, що вирізав сім’ю заможного козака і був засуджений до каторжних робіт....
- Творча історія створення “Тараса Бульби” “Тарас Бульба” має більшу й складну творчу історію. Він був уперше надрукований в 1835 році в збірнику “Миргород”. В 1842 році в другому томі своїх “Творів” Гоголь помістив “Тараса Бульбу” у нової, докорінно переробленої редакції. Робота над цим добутком тривала з перервами дев’ять років: з 1833-го року до 1842. Між...
- Історія створення та публікації роману “Повія” Історія створення та публікації роману “Повія” (хронологічні рамки: 1876-1879 – первісна та перша редакції ще повісті; 1880-1882 – основна редакція роману; остаточні, чистові редакції: першої частини – 1881 р., другої – 1883 р., третьої – 1898 р., початок (3/в) першого розділу четвертої частини – 1901 р.; решта ІV частини друкується...
- “Паломництво Чайльд Гарольда” Дж. Байрона, історія створення і композиція поеми “Паломництво Чайльд Гарольда” Дж. Байрона, історія створення і композиція поеми. Тема самотності і розчарування у творі. Образ Чайльд Гарольда як утілення рис байронічного героя. Мабуть, найвідомішим твором Байрона стала поема “Паломництво Чайлд Гарольда”, створення якої розтягнулося на багато років (1809-1818). Стиль її – ораторський. Твір наповнений окликами, прямими звертаннями до...
- Історія задуму і створення “Людської комедії” Опоре де Бальзак відіграв велику роль у розвитку літератури XIX століття, формуванні нової реалістичної естетики. Сміливість і масштабність задумів – ось що характеризує його творчість. Най видатні тим його звершенням стала епопея “Людська комедія” – цикл прозових творів. На початку 30-х років у Бальзака виникає задум створити цикл романів, в...
- Історія створення роману “Людська комедія” Бальзак працює по 12-14 годин на добу і поступово задум, який здавався йому фантастичним, набуває реальних обрисів. “Дев’яносто шість пов’язаних між собою творів (зі ста двадцяти задуманих), більше двох тисяч персонажів, найширший охоплення дійсності – такий розмах цього безприкладного за масштабами літературної праці”. Створюючи “Людську комедію”, романіст слідував принципом циклічності....