Імпресіонізм у лірику А. А. Фета
Імпресіонізм впливає на людські почуття. Основа почуттів – враження. Враження – від слова печатка, якийсь внутрішній відбиток минулих подій, образів. Наприклад, люди часто випробовують антипатію до певних імен. Припустимо, не подобається ім’я Маша. Може бути, у п’ятирічному віці якась
Маша відібрала цукерку. Може бути, Маші в Пушкіна, що говорять по-французькому, вічно закохані, не викликають симпатії. Тільки при прочитанні нової книги, де є героїня по імені Маша, при знайомстві з людиною в перші хвилини іноді відчувається деяка
Захід і схід сонця, пенье птахів, сніг – констатація факту. Кривавий захід, весняний світанок, трелі солов’я, іскристий сніг – уже вплив на почуття читачів, що викликає однакової емоції
Що глибше: почуття або емоції
Мені здається, почуття глибше.
Емоції Стихійні, виникають “автоматично”.
Почуття ж у різних людей
Різні
Перший сніг. Хтось представить колишню квартиру, дом-пятиэтажку.
Сніжинки різного розміру, гарні, начебто надруковані, падають в
Калюжу біля під’їзду й зникають
Поезія, краса, гармонія завжди разом, одне має на увазі інше. Це не античні статуї, ідеальні й мертві, а живі й прекрасні стани душі. Недарма в ті давні часи народився чудесний міф про Пигмалионе й Галатею, що оспівує не холодну красу статуї, а полум’яну любов скульптора. Гарна людина не обов’язково гарна зовні. Художник Кранах не малював гарних людей. Але його картини притягають погляди відвідувачів музеїв красою внутрішньої. Ще одне порівняння:
“На зорі ти її не буди,
На зорі вона солодко так спить:
Ранок дихає в їй на груди,
Яскраво пишет на ямках ланіт”.
“Ніс утворював ледве помітно опуклу, граціозну лінію; губи тонкі й здебільшого стислі… Брови були дві русяві, пухнаті, майже прямі смужки, які рідко лежали симетрично”. (И. А. Гончарів. “Обломів”)
Хто з героїнь живее, материальнее, красивеепервая, напевно. У м’якому світлі ранку А. А. Фет оспівує свіжість і принадність молодої дівчини, не описуючи її ріст, кольори очей, форму носа. Недарма цей поет уважається “пошепки росіянці поезії”. Ці рядки – ранковий шепіт у тиші сплячого будинку. Хіба можна голосними незграбними словами передати трелі, що замовкли, солов’я, нічну “гру місяця”Тепло, радість, розсіяне світло висхідного сонця наповнюють вірш
“Відкрий зімкнуті млістю погляди, назустріч північної Аврори”…
– це в Пушкіна. У Фета немає Аврор, Аполлонов, Посейдонов. Лише почуття й вірші, вірші й музика
“Сонця промінь проміж лип був і пекучий і високий,
Перед лавою ти креслила блискучий пісок
Я мріям золотим віддавався цілком
Нічого ти на все не відповіла мені”.
Очищення. Теперішнє мистецтво, якщо можна так сказати (мистецтво – країна уяви, царство ідеалів), покликано піднімати людини, учити його мудрості, любові. Відчувши вірш А. А. Фета, довідаєшся нове, прекрасне життя. Природно, після примітивно збитого віршика в голові нічого не додасться
Імпресіонізм у живописі люблять не все. Часто вважають, що кожний може писати такі ж картини. Складного, думають, мало. Тут мазочек, там мазочек, примітивний будиночок, як діти малюю, т – от і вся премудрість. Жаль, що ці люди не розуміють відмінності добутку Майстри від аматорської мазанини. Воно полягає в щирості й глибині враження. Чим більше тепла, любові вкладає художник у свій утвір, у своє дитя, чим краще він знає мир людських емоцій – щастя, страждання, злість, ревнощі, веселощі
Фет у своєму вірші грає на кожній струнці душі, змушуючи їх звучати прекрасною музикою. Зміни “милої особи” і зміни в природі подібний паралелізм типовий для фетовских віршів. Фет, побачивши красу миру, намагається неї зберегти у своїх віршах. Думаю, що поет уводить цей зв’язок між природою й любов’ю тому, що виразити свої почуття й враження можна тільки говорячи про прекрасна й вічному, а любов і природа – дві самі прекрасні речі на землі, і я не знаю нічого більше вічного, чим природа й любов. Виражаючи свої враження, він у кілька разів збільшує гостроту сприйняття, уводячи цю зв’язку
Не тільки стан природи відбивається на стані людської душі. Природа й люди – складові частини єдиного миру, і через природу людин краще розуміє себе, описуючи її, може повніше виразити власний психологічний стан. Але природа вічна, дерева “залишаться холодною вродою лякати інші поколенья” (“Сосни”, 1854), а людина смертна, і все-таки він може вчитися в природи стійкості, надії на краще:
“Не вір весні. Її промчиться геній,
Знову теплом і жизнию дихаючись
Для ясних днів, для нових одкровень
Переболить скорбна душа”.
(“Учися в них – у дуба, у берези”, 1883)
Сполучення декількох найважливіших мотивів фетовской лірики можна Простежити по такому вірші:
“Який смуток! Кінець алеї
Знову з ранку зник у пилу,
Знову срібні змії
Через замети поповзли
На небі ні клаптика лазурі,
У степу все гладко, все бело,
Один лише ворон проти бури
Крилами махає важко.
И на душі не розвиднюється:
У ній той же холод, що навкруги.
Ліниво дума засипає
Над умираючою працею
А вся надія в серце жевріє,
Що, може бути, хоч невзначай,
Знову душа помолодіє,
Знову рідний побачить край,
Де бури пролітають мимо,
Де дума жагуча чиста –
И присвяченим тільки зримо
Цвіте весна й краса”.
(1862)
Картина природи (зима, срібні змії поземки, похмуре небо) – це одночасно як би й картина людської душі. Але природа міняється, прийде пора, коли снігу стануть і, сподівається ліричний герой, “душа знову помолодіє”. А крім того, мистецтво – це і є той “рідний край”, де немає ніяких бур, де “цвітуть весна й краса”.
А. А. Фет був одним з родоначальників російського імпресіонізму, що з’явився як стиль у Європі наприкінці XIX в. Його добутку вплинули не тільки на росіянку, але й на світову культуру. Вплив Фета чітко видно, якщо розглянути творчість поетів і художників 20-го століття. З авторів початку двадцятого століття можна виділити Блоку. Його поезія дуже схожа з поезією Фета. Особливо в Блоку мені нагадує Фета вірш “Осіння воля”, хоча в цей добуток більше вклинюється навколишня реальність
До того, як у перший раз у дванадцять років я прочитав Фета, я був на багатьох виставках картин, але розділ, відведений для імпресіоністів, я не розумів. Прочитавши Фета, я зміг усвідомити зміст цього напрямку, його ідеї, завдання, що розширило мій кругозір і змусило змінити свої погляди на деяких речі
Поезія Фета недовго мала успіх у сучасників в 40-і роки, а в 70- 80-х роках це був успіх досить камерний, аж ніяк не масовий. Але масам Фет був знаком, хоча вони не завжди знали, що популярні романси, які вони розспівують (у тому числі й циганські), на слова Фета. “ПРО, довго буду я в молчаньи ночі таємницею”, “Яке счастие! і ніч і ми одні”, “Сіяла ніч. Місяцем був повний сад”, “Давно в любові відради мало”, “У димке-невидимке” і, звичайно, “Я тобі нічого не скажу” і “На зорі ти її не буди” от лише деякі вірші Фета, покладені на музику різними композиторами
Схожі твори:
- Життєстверджуючий початок природи в лірику А. Фета Панас Фет – проникливий лірик, що приніс у літературу свіжість і новизну в зображенні почуттів. Його манера писати незвичайна в порівнянні із прийнятою тоді нормою в поезії. Неточні слова й вираження у віршах Фета створюють не тільки несподівані, але і яркие, що хвилюють образи. Створюється враження, що поет начебто б...
- Природа й любов у лірику А. Фета Древні говорили, що поетами народжуються. Панас Фет дійсно народився поетом. Багато хто литературоведи, письменники відзначають художню обдарованість цієї людини. Але Панас Фет – поет дивний і незвичайний. Багато в його житті й творчості якихось таємниць, чогось недоговореного й трагічного. Особистість А. Фета дуже суперечлива. Сучасники поета згадували, що “і зовнішністю,...
- Тема природи в лірику А. А. Фета “У г. Фета не знаходимо ми ні глибоких світових думок, ні дотепних афоризмів, ні сатиричного напрямку… Поезія його складається з ряду картин природи… зі стислого зображення деяких невловимих відчуттів душі нашої… Сила Фета в тім, що поет нашим, керованим своїм натхненням, уміє забиратися в сокровеннейшие схованки душі людської. Область його...
- Імпресіонізм – ІМПРЕСІОНІЗМ І СИМВОЛІЗМ ЯК МИСТЕЦЬКІ ЯВИЩА ОСТАННЬОЇ ТРЕТИНИ XIX – ПОЧАТКУ XX ст Імпресіонізм Імпресіонізм (від фр. impression – враження) – художній напрям, що виник у другій /половині XIX ст. і заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Зародившись у живописі, він згодом поширився в літературі та інших видах мистецтва. Термін “імпресіонізм” уперше був використаний із різко негативним значенням для критичної оцінки...
- На які особливості поезії А. А. Фета вказував Л. Н. Толстой, що відзначав “ліричну зухвалість” поета? На сайті вміщені всі матеріали для написання шкільних творів з рідної мови, української та зарубіжної літератур: зразки кращих творів, різноманітні плани та цитати, які можуть стати епіграфами. Усе це допоможе окреслити структуру та зміст майбутнього твору. Серед величезної кількості поетичних голосів Рісці останніх двох сторіч голос Панаса Фета дотепер звучить...
- Ліричний герой поезії А. Фета “Кто не в состоянии броситься с седьмого этажа вниз головой с непоколебимой верой в то, что он воспарит по воздуху, тот не лирик”. Ці дивні слова належать Афанасію Фету, і вони, ймовірно, розповідають про того, від чийого імені ллються вірші поета – іноді як мед, а то як струмок у...
- Мир разючої гармонії в ліриці Панаса Фета Лірика Панаса Фета відкриває нам мир разючої краси, гармонії й досконалості, три складові якого – природа, любов і пісня. Фета можна назвати співаком російської природи. Наближення весни й осіннє зів’янення, запашна літня ніч і морозний день, що розкинувся без кінця й краю житнє поле й густий тінистий ліс – про...
- “Благоухающая свіжість почуттів” у поезії Панаса Фета Лірика Панаса Фета відкриває нам мир разючої краси, гармонии й досконалості, три становлющие якого – природа, любов і пісня. Фета можна назвати співаком російської природи. Наближення весни й осенїї зів’янення, запашна літня ніч і морозний день, що розкинувся без кінця й краю житнє поле й густий тінистий ліс – про...
- Мелодійність поезії А. А. Фета АФАНАСІЙ ФЕТ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АФАНАСІЙ ФЕТ Мелодійність поезії А. А. Фета Поезія Фета – поезія натяків, догадок, умовчань; його вірші у більшості своїй не мають сюжету, – це ліричні мініатюри, призначення яких не стільки передати читачеві думки і почуття, скільки “летючий” настрій поета. Фет обмежував свою поезію трьома темами: кохання,...
- Твір-аналіз творчості А. А. Фета У своїй творчості А. А. Фет (1820-1892) виходив з визнання високого й неминущого значення поезії, різко протиставляючи її реальної дійсності, що представляється йому “миром нудьги й праці”. “Скорбота ніяк не могла надихнути нас”,- писав він наприкінці життя. Фет був переконаний у тім, що література покликана відбивати лише вищі цінності, відгукуватися...
- У чому схожість і відмінність поглядів Тютчева і Фета на поезію? Імена Тютчева і Фета в історії літератури завжди стоять поруч. І не тільки тому, то вони сучасники, поети однієї епохи. Некрасов теж близький їм за часом, зовсім інша поезія, і його Муза зовсім іншого, земного походження. Вона на думку поета, “рідна сестра” молодої селянки з вірша “Вчерашний день…” – страждаюча,...
- Героїня лірики А. А. Фета Найбільшою любов’ю всього життя Фета була Марія Лазич. Але їхня доля зложилася нещасливо. Вони розсталися, і Марія покінчила життя самогубством, упустивши запалений сірник, від якої зайнялося її плаття. Це нещастя наклало на життя й творчість поета незгладимий відбиток Вірші, у яких є присутнім “вона”, овіяні трагічністю й тугою. Разом з...
- Вишуканість і своєрідність лірики А. А. Фета 1. Фет як представник напрямку “чисте мистецтво”. 2. Фет про призначення поета й поезії. 3. Оспівування краси миру у віршах поета 4. Тема любові в лірику Фета. Лірикові А. А. Фета прийнято відносити до літературного напрямку за назвою “чисте мистецтво”. Насправді поет у своїй творчості не намагався висловити власну цивільну...
- Мелодичность поэзии А. А. Фета Поэзия Фета – поэзия намеков, догадок, умолчаний; его стихи по большей части не имеют сюжета, – это лирические миниатюры, назначение которых передать читателю не столько мысли и чувства, сколько “летучее” настроение поэта. Фет ограничивал свою поэзию тремя темами: любовь, природа, искусство. Ему были чужды душевные бури и тревоги. Поэт писал:...
- Тема Батьківщини у творчості Панаса Фета У його віршах, незмінно доконаних стилістично, часто проявляється прагнення осягнути простір і час. Тема Батьківщини також займає важливе місце в його творчості. Так, збірник 1850 року відкриває вірш “Я росіянин”, у якому описується сувора, але прекрасна природа Півночі: Я росіянин, я люблю молчанье дали мразной, Під пологом снігів як смерть...
- У чому схожість і відмінність поглядів Тютчева і Фета на поезію? Чиє розуміння поезії вам ближче? Імена Тютчева і Фета в історії літератури завжди стоять поруч. І не тільки тому, що вони сучасники, поети однієї епохи. Некрасов теж близький їм за часом, але це зовсім інша поезія, і його Муза зовсім іншого, земного походження. Вона, на думку поета, “рідна сестра” молодої селянки з вірша “Вчерашний день...
- “З того, як людина ставиться до поезії Тютчева і Фета, можна судити про її художній смак”. Що ви думаєте про це твердження? У кожного аматора поезії є свої кумири. І зовсім необов’язково, щоб ними були Тютчев і Фет. Кожен шукає у віршах своє: близькі і зрозумілі думки, яскраві образи, несподівані метафори, свої ритми й інтонації. Хтось любить перечитувати Пушкіна і не припиняє дивуватися вічній новизні і свіжості його віршів. Комусь до душі...
- Основні теми лірики А. А. Фета В особистості Панаса Фета дивним образом з’єдналися два абсолютно різних характери: огрубілий, сильно тертий, битим життям практик і натхненний, невтомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й любові. Син дрібного німецького чиновника, Фет був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Біографія Фета Панаса Опанасовича (Шеншин) Фет, Панас Опанасович (теперішнє прізвище – Шеншин) (1820- 1892 р. г.) Поет, прозаїк, публіцист Біографія Народився 5 грудня 1820 року в селі Новоселки Орловської губернії. Батько Иоганн Фет, чиновник, що служив у суді. Мати – Кароліна Шарлотта Фет, народила сина поза шлюбом, а пізніше виїхала з Німеччини з А. Шеншиним,...
- Поезія Фета – сама природа, що дзеркально дивиться в людську душу А. Фет писала: “Поезія й музика, не тільки родинні, але нероздільні… Немає музичного настрою – немає художнього твору”. Для поета особливу цінність мало все, що близько засобам музичного впливу: ритм, добірка звуків, мелодії вірша, прийоми музичної композиції. У російській літературі XІX століття немає іншого поета з таким прагненням до ритмічної...