Ідейно-художні особливості “Колимских оповідань” В. Т. Шаламова
У числі літературних величин, відкритих епохою гласності, ім’я Варлама Шаламова, на мій погляд, – одне з найтрагічніших імен у вітчизняній літературі. Цей письменник залишив нащадкам разюче по глибині художності спадщина – “Колимские оповідання”, добуток про життя й людські долі в сталінському Гулаге. Хоча слово “життя” недоречно, коли мова йде про картини існування людини, зображених Шаламовим. Часто говорять про те, що “Колимские оповідання” – спроба письменника поставити й вирішити найважливіші моральні питання
Думаю, добуток Шаламова – ляпас суспільству, що допустило подібне “Колимские оповідання” – плювок в особу сталінському режиму й усьому, що персоніфікує цю криваву епоху. Про які шляхи збереження людського достоїнства, про які нібито говорить Шаламов в “Колимских оповіданнях”, можна говорити на даному матеріалі,
Сам Олександр Ісайович говорив про те, що його герої поставлені в більше м’які умови, ніж герої Шаламова, і пояснював це різними умовами висновку, у яких виявилися вони, автори-очевидці. Складно представити, якого щиросердечної напруги коштували Шаламову ці оповідання. Хотілося б зупинитися на композиційних особливостях “Колимских оповідань”.
Сюжети оповідань на перший погляд несвязанни між собою, проте вони є композиційно цілісними. “Колимские оповідання” складаються їхніх 6 книг, перша з яких так і називається – “Колимские оповідання”, далі примикають книги “Лівий берег”, “Артист лопати”, “Нариси злочинного миру”, “Відродження модрини”, “Рукавичка, або КР-2″. Книга “Колимские оповідання” включає 33 оповідання, що розташовуються в строго певному порядку, але не прив’язаним до хронології. Ця побудова спрямована на те, щоб зобразити сталінські табори в історії й розвитку. Таким чином, добуток Шаламова являє собою не що інше, як роман у новелах, незважаючи на те, що автор неодноразово заявляв про смерть в XX столітті роману як літературного жанру Оповідання в оповіданнях ведеться від третьої особи. Головні герої оповідань – різні люди (Голубєв, Андрєєв, Крист), але всі вони надзвичайно близькі авторові, оскільки прямо причетні до що відбувається.
Кожний з оповідань нагадує сповідь героя. Якщо говорити про майстерність Шаламова – художника, про його манеру викладу, то слід зазначити, що мова його прози – простий, гранично точний. Інтонація оповідання – спокійна, без надриву. Суворо, лаконічно, без яких-небудь спроб психологічного аналізу, навіть десь документально письменник говорить про що відбувається. Думаю, Шаламов домагається приголомшуючого впливу на читача шляхом контрасту спокою неспішного, спокійного оповідання автора й вибухового, жахаючого змісту Головний образ, що поєднує всі оповідання – образ табору як абсолютного зла.
“Табір – пекло” – постійна асоціація, що приходить на розум під час прочитання “Колимских оповідань”. Це асоціація виникає навіть не тому, що постійно зіштовхуєшся з нелюдськими борошнами ув’язнених, але й тому, що табір представляється царством мертвих. Так, оповідання “Надгробне слово” починається зі слів: “Усі вмерли…” На кожній сторінці зустрічаєшся зі смертю, що тут можна назвати в числі головних героїв Всіх героїв, якщо розглядати їх у зв’язку з перспективою смерті в таборі, можна розділити на три групи: перша – герої, які вже вмерли, а письменник згадує про їх; друга – ті, які вмруть майже напевно; і третя група – ті, котрим, можливо, повезе, але це не напевно. Це твердження стає найбільш очевидним, якщо згадати про те, що письменник у більшості випадків розповідає про тих, з ким зустрічався й кого пережив у таборі: людини, розстріляного за невиконання плану його ділянкою, свого однокурсника, з яким зустрілися через 10 років у камері Бутирської в’язниці, французького комуніста, якого бригадир убив одним ударом кулака…
Але смерть не найстрашніше, що може трапитися з людиною в таборі. Частіше вона стає порятунком від борошн, для того, хто вмер, і можливістю витягти яку-небудь вигоду, якщо вмер інший. Тут коштує знову звернеться до епізоду розкопування лагерниками із промерзлої землі тільки що похованого трупа: усе, що при цьому випробовують герої – радість тому, що білизна мертвого можна буде завтра поміняти на хліб і тютюн (“Ніч”), Основне почуття, що штовхає героїв на кошмарні вчинки – почуття постійного голоду. Це почуття – найдужче із всіх почуттів. Їжа – те, що підтримує життя, тому письменник докладно описує процес прийняття їжі: ув’язнені їдять дуже швидко, без ложок, через борт тарілки, вилизуючи дочиста мовою її дно В оповіданні “Доміно” Шаламов зображує юнака, що їв м’ясо людських трупів з моргу, вирубуючи “не жирні” шматки чоловічини.
Шаламов малює побут ув’язнених – ще одне коло пекла. Житлом ув’язненим служать величезні бараки з багатоповерховими нарами, де розміщаються по 500-600 чоловік. Ув’язнені сплять на матрацах, набитих сухими гілками. Скрізь повна антисанітарія й, як наслідок, хвороби. Шаламова розглядає ГУЛАГ як точну копію моделі тоталітарного сталінського суспільства: “…
Табір – не протиставлення пекла раю а зліпок нашого життя… Табір… мироподобен”.
В одній із зошитів-щоденників 1966 року Шаламов так пояснює завдання, поставлену їм в “Колимских оповіданнях”: “Я пишу не для того, щоб описане не повторилося. Так не буває… Я пишу для того, щоб люди знали, що пишуться такі оповідання, і самі зважилися на який-небудь гідний учинок…”
Схожі твори:
- Тема віри у вищі сили в “Колимских оповіданнях” В. Т. Шаламова У ряді письменників-філософів XX століття Варлам Тихонович Шаламов зайняв своє гідне місце. Його “Колимские оповідання” ( 1954-1973) – спроба поставити й вирішити важливі моральні питання часу, питання зустрічі людини й миру, правди, боротьби людини з державною машиною, боротьби за себе, усередині себе й поза собою. Чи можливо активний вплив на...
- Художні особливості ранніх оповідань М. Горького (Макар Чудра, Баба Изергиль, Пісня про Сокола) Тема ранніх оповідань Горького – незвичайні герої у звичайному житті. Загальну ідею ранніх оповідань можна сформулювати так: автор шукає у важкій, сонній російській дійсності, що його оточує, сміливих і гордих людей; ці яскраві, вічно шукаючий сенс життя герої протиставляються навколишньому міщанському середовищу, з її обмеженими інтересами й убогим духовним миром....
- “Табірна” тема в добутках А. Солженицына й В. Шаламова “Табірна” тема в добутках А. Солженицына й В. Шаламова Наша суперечка – не церковний про вік книг, Наша суперечка – не духовний про користь віри, Наша суперечка – про волю, про право дихати, Про вола Господньої в’язати й вирішувати. В. Шаламов “Табірна” тема знову різко піднімається в ХХ столітті. Багато...
- Визначте художні особливості оповідань А. Чехова: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про любов”, “Іонич”. Розкрийте роль символічної деталі, психологічного підтексту, відкритого фіналу Визначте художні особливості оповідань А. Чехова: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про любов”, “Іонич”. Розкрийте роль символічної деталі, психологічного підтексту, відкритого фіналу. .Світ нудних людей… (У пізніх творах Чехов змальовує світ нудних людей, припускаючи гротескне перебільшення, оскільки метою його є не змалювання з натури, а художнє узагальнення, осмислення життя. Це особливо...
- Оповідання “Стланик” В. Т. Шаламова Краще вмерти коштуючи, чим жити на колінах. Оповідання “Стланик” був написаний російським письменником Варламом Тихоновичем Шаламовым у п’ятидесятих роках нашого сторіччя, під час його проживання в Калініна який області, і ставиться до циклу “Колымские оповідання”. Як і багато інших письменників того часу, Вар лам Тихонович став жертвою тоталітаризму. Нескінченні посилання,...
- Короткий відгук про оповідання В. Шаламова Чужий хліб Короткий відгук про оповідання В. Шаламова Чужий хліб. Оповідання ЧХ був написаний в 1967 році, після виходу В. Т. Шаламова з табору. У висновку автор провів у цілому вісімнадцять років, і вся його творчість присвячена темі табірного життя. Відмітною рисою його героїв є те, що вони вже ні на що...
- Художні особливості малої прози В. Винниченка Винниченко – літератор, політик, філософ. Його творчість – яскраве і неповторне явище української літератури. Одну з найкращих сторінок його творчої спадщини становлять оповідання – гостросюжетні, яскраві за своєю художньою формою, пластичні, глибоко проникливі в людську психологію, розмаїті характеристиками. Автор устами своїх героїв говорить про те, що накипіло, що вистраждано. Він...
- Художні особливості оповідання И. А. Буніна “Антоновські яблука” Бунін належить до останнього покоління письменників із дворянської садиби, що тісно пов’язана із природою центральної смуги Росії. “Так знати й любити природу, як уміє И. А. Бунін, мало хто вміє”, – писав Олександр Блок в 1907 році. Недарма Пушкінська премія в 1903 році була присуджена Буніну за збірник віршів “Листопад”,...
- Проблематика й художні особливості добутків А. П. Чехова Мені б хотілося написати про Антона Павловичі Чехові, тому що це один із самих улюблених моїх письменників. Це була дивно світла, утворена й розумна людина. Мені подобаються не тільки його оповідання, наповнені добротою, теплом, іноді гумором, дуже правдиві й гуманістичні, але й насамперед сам письменник. Його батько був кріпаком Сам...
- Художні особливості повести H. М. Карамзина “Бідна Ліза” 1. Перші кроки в психологічній прозі. 2. Художні особливості повести. 3. Нові прийоми, використовувані Карамзиним. Н. М. Карамзин, основоположник сентиментально-реалістичної літератури, був визнаним майстром створення чудових повістей, що розповідають про долі своїх сучасників. Саме в цьому жанрі як не можна повно розкрився його талант письменника-сентименталіста Повести Карамзина: “Фрол Силин”, “Бідна...
- Художні особливості роману У ході роботи над романом “Євгеній Онєгін” Пушкін перейшов від романтизму до реалізму. Навіть геніальному Пушкіну цей перехід дався нелегко, тому що в 20-х роках ні в Росії, ні на Заході реалізм ще не сформувався як напрямок. Створивши “Євгенія Онєгіна”, Пушкін раніше всіх – верб Росії, і на Заході –...
- М. Е. Салтиков-Щедрін Художні особливості М. Е. Салтиков-Щедрін Художні особливості казок М. Е. Салтыкова-Щедріна (на прикладі однієї Казки ). Казка – один із самих популярних фольклорних жанрів. Цей вид усного оповідання з фантастичним вимислом має багатовікову історію. Казки Салтыкова-Щедріна зв’язані не тільки з фольклорною традицією, але й із сатиричною літературною казкою XVIII-XIX століть Уже на...
- Тематика й художні особливості “Казок” М. Е. Салтыкова-Щедріна Відомо, що Салтиков-Щедрін почав писати свої політичні казки ще в шістдесяті роки й що саме ці невеликі по обсязі добутку стали вершиною його Творчості, підсумковим добутком. В “Казках для дітей неабиякого віку” Салтыков відбив всі проблеми, що хвилювали його як громадянина. Читаючи їх, можна зустріти типові для того часу образи:...
- Художні особливості творчості новеліста Гі де Мопассана Творчість французького письменника Гі де Мопассана (1850-1893) справедливо вважається одним із кращих надбань новелістики не тільки у французькій, а й світовій літературі. У новелах Мопассана вражає не лише глибокий психологізм і реалістична вмотивованість характерів, а й їхня соціальна обумовленість. Серед найгуманніших його новел і наймайстерніших з художнього боку можна назвати,...
- Ідейно-художня концепція та сюжетно-композиційні особливості повісті “Маруся” Повість Квітки ” Маруся ” має складну ідейно-художню концепцію (комплекс ідей, у яких розкривається авторський задум). Ця концепція безпосередньо залежить від завдань, які ставив перед собою письменник: використавши простонародний мовний матеріал, створити на його основі “серйозну”, чутливу, сентиментальну повість і сприяти, таким чином, соціальній реабілітації простих людей. Простіше кажучи, Квітка,...
- Художні особливості трагедії “Борис Годунов” Ідейний і літературний задум і ідейний зміст трагедії ” Борис Годунов ” визначили її художні особливості: композицію, реалізм образів, історизм у відтворенні епохи, розмаїтість мови. Відмітною рисою композиції “Бориса Годунова” є рішучий розрив із правилами класицизму. (Даний матеріал допоможе грамотно написати й по темі Художні особливості трагедії Борис Годунов. Короткий...
- Художні особливості роману “Злочин і покарання” Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” був опублікований в 1866 році. Його автор більшу частину життя прожило в досить стиснутих матеріальних умовах, викликаних необхідністю розплачуватися з боргами за видання журналів “Епоха” і “Час”, почате братами Достоєвськими до смерті старшого брата Михайла. Тому Ф. М. Достоєвський змушений був заздалегідь “запродувати”...
- Художні особливості поеми гоголя “Мертві душі” Гоголь давно мріяв написати произведение, в “якому б з’явилася вся Русь”. Це повинне було бути грандіозний опис побуту й вдач Росії першої третини XIX століття. Таким добутком стала поема “Мертві душі”, написана в 1842 році. Перше видання по цензурних міркуваннях було озаглавлено “Пригоди Чичикова, або Мертві душі”. Така назва знижувала...
- Художні особливості роману Обломів Гончарова І. А “Обломів” (1859) – роман критичного реалізму, тобто зображує типовий характер у типових обставинах при вірності деталей (дане формулювання критичного реалізму дає Ф. енгельс у листі М. Гаркнесс у квітні 1888). Ці принципи критичного реалізму кожний талановитий письменник виражає по-своєму, створюючи оригінальний літературний твір, не схоже ні на яке інше. В...
- Проблематика та художні особливості комедії “Міщанин-шляхтич” Незважаючи на класицистичні правила, дотримання яких було обов’язковим у драматургії того часу, Мольєр епюри в художньо досконалі комедії з напруженим сюжетом і цікавими характерами. В основі сюжетів його комедій лежить конфлікт, відомий класицистам, – протистояння пристрастей здоровому глузду. Комізм – у невідповідності реальних подій тому, як вони сприймаються персонажами. Цю...