Громадянська війна в українській новелі 1920-1930-х років
Темі громадянської війни велику увагу в своїй творчості приділили такі новелісти, як Юрій Яновський (роман у новелах “Вершники”). Микола Хвильовий (“Я (Романтика)”, “Мати”), Григорій Косинка (“На золотих богів”, “Фавор”). Автори змалювали жахливу картину тогочасної дійсності, коли люди однієї наші вбивали один одного. Дехто вмирав у битві з ворожою армією, а дехто – від кулі чекіста за те, що не хотів змінити своїх переконань.
У романі Юрія Яновського “Вершники” – в новелі “Подвійне коло” – на полі
Схожа ситуація – у новелі М. Хвильового “Мати”. Війна перекручує долі всієї родини. Брати називають один одного “найлютішими
По всій країні йде боротьба, на попіл перетворюються села. Люди втрачають те, про що вони дбати все життя. Саме це змальовує в новелі “На золотих богів” Григорій Косинка. На землі, за яку в кровопролитних битвах вмирали люди, залишалась тільки “чорна руїна, полита сльозами, як дощем”. Найдраматичніше в цьому творі – це божевілля матері, що втратила свого сина.
У новелі Миколи Хвильового “Я (Романтика)” розкривається потворна сутність однієї із сил, що брали участь у громадянській війні. Сотні мирних людей засуджують до розстрілу. В жодного з них немає прізвища – для карального апарату це не суттєво. Але один із членів “чорного трибуналу комуни” розривається між своїми почуттями і тим, що “потрібно” робити. Поруч з ним завжди перебувають “сторожі його душі”, які знищують усе людське і чуйне, – доктор Тагабат і “дегенерат”, вірний вартовий революції. Це призводить до того, що “главковерх чорного трибуналу” власноручно вбиває свою матір.
Війна завжди приносить лише лихо й нещастя, позбавляє найдорожчого – життя. Ці думки підсилюються в новелах українських прозаїків особливим композиційним прийомом – описами природи. У творі “Я (Романтика)” Миколи Хвильового пейзажі передають атмосферу, в якій відбуваються події: “Місяць стояв у зеніті й висів над безоднею.
Далі відходила в зелено-лимонну безвість мертва дорога”. Але ось-ось має відбутися бій, вже чутно гул пострілів. І небо ніби теж готується до цього: “Важкий душний грім ніяк не прорветься з Індії, зі сходу. І томиться природа в передгроззі”. У романі “Вершники” теж стоїть спека, що передує грозі, потім починається дощ, який набуває символічного значення. Це був плач природи над полем страшного братовбивчого бою
Юрій Яновський, Микола Хвильовий, Григорій Косинка по-різному змальовують громадянську війну. Відрізняються герої, події, факти, манера розповіді. Але в їхніх творах ця війна – величезне лихо для України, від якого страждають, вмирають, божеволіють люди. Письменники застерігають: ні! будь-якій війні, а надто – братовбивчій.
Схожі твори:
- Доля села 1920-1930-х років у романі М. Олексєєва “Забіяки” В автобіографічному романі М. Олексєєва “Забіяки”, написаному у 1981 році, дія відбувається наприкінці 20-х – початку 30-х років у селі Монастирському. Складний час у житті російського села – період колективізації – автор показує через сприйняття дитини Миханькі Хохлова. Тому сільський світ розкривається перед нами дитячими очами. Саме це надає особливу...
- Сторінки в історії нашої країни, Громадянська війна Ці рядки А. Т. Твардовського ставляться до XX століття – напевно, самому складному, суперечливому, багатогранному періоду історії людства. XX століття запам’ятається нам як епоха найбільших відкриттів і досягнень людини й трагедією двох світових війн і безлічі локальних конфліктів, як час культурного розквіту, що проте переривався періодами найглибшого морального занепаду, як...
- Громадянська війна і її відображення у романі “Тихий Дон” У своєму романі автор розповідає нам, як жили козаки привільно на Доні: працювали на землі, були надійною опорою російським царям, боролися за них і за державу. Сім’ї їх жили своєю працею, у статку й повазі. Веселої, радісної, повну праці й приємних турбот життя козаків перериває революція. І перед людьми встала...
- “Розстріляне Відродження” в українській літературі 20-30-х років Термін “розстріляне відродження” вперше запропонував діаспорний літературознавець Юрій Лавриненко, вживши його як назву збірника найкращих текстів поезії та прози 20-30-х рр. За це десятиліття (1921-1931) українська культура спромоглася компенсувати трьохсотрічне відставання й навіть переважити на терені вітчизни вплив інших культур, російської зокрема (на 1 жовтня 1925 року в Україні нараховувалося...
- Загальний стан радянської соціології до 1930-х років Як справедливо вказують сучасні дослідники історії вітчизняної науки, концептуальний рух української радянської соціології практично повністю підкорюється рухові радянської соціології і радянської гуманітарної науки загалом. Іншими словами, існують певні труднощі у визначенні специфіки вітчизняної науки цього періоду. Радянська влада і, відповідно, наука надто швидко стала позбавлятися від оригінальних, “ідеологічно нетипових” досліджень...
- “РОЗСТРІЛЯНЕ ВІДРОДЖЕННЯ” В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ 20-30-Х РОКІВ XX СТ “РОЗСТРІЛЯНЕ ВІДРОДЖЕННЯ” В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ 20-30-Х РОКІВ XX СТ. ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 I. Історичні передумови. II. Загальна характеристика творчої та літературно-критичної спадщини митців “Розстріляного відродження”. III. Література як храм духовності. Варіант 2 I. “Нам треба українську інтелігенцію поставити на коліна…”. II. Загублене, репресоване та знищене – творчість митців...
- Протистояння добра і зла у новелі “Я (романтика)” Протистояння добра і зла у новелі Миколи Хвильового “Я (романтика!)” Добро чи зло? Що вибрати? Ці два поняття покладені на вагу нашої свідомості. Це те, що людина повинна вибрати. Бути доброю і служити правді, чи стати на жорстокий бік зла. Кожен із письменників намагався донести до нас розумне вирішення цієї...
- Григорій Сковорода й українське письменство 1920-х років Значення творчості Григорія Сковороди для сучасної культури незаперечне. Унікальна постать української культури була наново “відкрита” ще в 1920-і роки, коли святкується двохсотліття з дня народження філософа й з’являється ряд художніх творів, присвячених українському мислителеві. У 1920-І роки швидкий темп існування перенаселених міських кварталів “розмиває” у свідомості мешканців традиційні цінності. Все...
- Біблія й українська поезія 1920-х років В усі часи людство відчувало потребу повернення до своїх коренів: національних, культурних, релігійних. І дуже часто це повернення відбувалося в найгірші часи, в часи найглибшого морального падіння суспільства. Так було і з українським відродженням 20-х років: найвищий підйом національної самосвідомості співпав із страшним поруйнуванням життєвої, духовної основи української людини. Тож...
- Тема 13. Панас Мирний (1849 – 1920) – Літературний процес 70 – 90-х років XIX ст III. Нова українська література Літературний процес 70 – 90-х років XIX ст. Тема 13. Панас Мирний (1849 – 1920) Панас Мирний літературний псевдонім Панаса Яковича Рудченка, якого літературознавці називають корифеєм української прози. Починав Панас Мирний з поезії, а сповна його талант розкрився у прозі. Вірші він писав усе життя, кажучи,...
- Війна в новелі К. Паустовского “Сніг” Пам’ять про самому таємний для каждого людини стає своєрідної связью між поколіннями. Заради нашої жизне гинули молоді солдати Великої Отечественной війни. Зв’язок поколінь. Що це значить для мене? Як я це відчуваю? У нашем сімейному альбомі їсти дуже затертанучи, стара фотографія моєї бабусі Ані. Цю фотографію, що була частиницей рідного...
- Доповідь на тему: Григорій Сковорода й українське письменство 1920-х років Значення творчості Григорія Сковороди для сучасної культури незаперечне. Унікальна постать української культури була наново “відкрита” ще в 1920-і роки! коли святкується двохсотліття з дня народження філософа й з’являється низка художніх творів, присвячених українському мислителеві. У 1920-і роки швидкий темп існування перенаселених міських кварталів “розмиває” у свідомості мешканців традиційні цінності. Все...
- Основні літературні організації, угрупування 1920-х років ХХ ст. Символістські групи Символізм (франц. – знак, символ) – одна із стильових течій модернізму, що виникла в останній третині ХІХ ст. у Франції спочатку в поезії, а згодом поширилася на живопис і театр, уплинувши на європейську й американську літературу ХХ ст. Замість традиційного образу символісти прагнули виразити індивідуальний емоційний досвід за допомогою символізованої...
- Відтворення в новелі Т. Манна “Маріо і чарівник’ європейської атмосфери 30-х років XX століття, просякнутої фашистськими ідеями І. Між двома світовими війнами. (Аналізуючи причини виникнення фашизму, Т. Манн звернув увагу на характерну рису дійсності, що існувала після Першої світової війни: не всі, хто повернувся, бажали мирного життя. Адже багато хто не зміг до нього пристосуватися, бо волів лише вбивати. Вони й жадали реваншу за програну війну. Ці...
- Особа автора у новелі М. Хвильового “Я (Романтика)” Микола Хвильовий – письменник пристрасний і гарячий. Тому зрозуміла його безпосередня присутність у своїх творах. Новела “Я (Романтика)” відображає особу автора опосередковано, через деякі грані “я” та філософську систему. Трагедія автора у новелі “Я (Романтика)” надто глибока. Написаний в імпресіоністичній манері, твір у яскравій художній формі відображає ті складні протиріччя,...
- Доктор Тагабат – символ безглуздої жорстокості більшовицької революції (за новелою “Я (Романтика)” М. Хвильового) І. Жахливі сторінки історії України у новелі М. Хвильового “Я (Романтика)”. (У новелах М. Хвильового 20-х років XX століття відтворено трагічні сторінки громадянської війни в Україні. Письменник змістом своїх творів проголошує основну ідею: громадянська війна – це лихо України, лихо роду, матері, України.) ІІ. Новела М. Хвильового “Я (Романтика)”. 1....
- Протистояння Добра й Зла в новелі М. Хвильового “Я (Романтика)” Тема протистояння добра й зла не нова в літературі. Але всі добутки тьмяніють перед українською трагедією в новелі Миколи Хвильового “Я (Романтика)”. Микола Хвильової починає свій Твір з ліричного зачину, у якому виникає образ матері: “З далекого туману, з тихих озер загірної комуни шелестить шелест те йде Марія”. Цей образ...
- Протистояння Добра і зла в новелі М. Хвильового “Я (Романтика)” Тема протистояння добра і зла не нова в літературі. Але всі Твори тьмяніють перед українською трагедією в новелі Миколи Хвильового “Я (Романтика)”. Микола Хвильовий починає свій твір із ліричного зачину, в якому постає образ матері: “З далекого туману, з тихих озер загірної комуни шелестить шелест то йде Марія”. Цей образ...
- “Тема громадянської війни у творах Григорія Косинки” В оповіданні “Фавст” Григорій Косинка звертається до теми громадянської війни. Як і легендарний Фауст з трагедій Гете, сучасний український “фавст з Поділля” – Прокіп Конюшина – шукає істину. Але це шукання закінчується трагічно, бо головний герой гине в більшовицьких застінках. Громадянська війна – одна з найчорніших сторінок в історії України...
- Літературна дискусія 1925-1928 років та Микола Хвильовий І. Літературна дискусія 1925-1928 років і погляди М. Хвильового на розвиток української літератури. (Двадцяті роки XX століття – це бурхливі роки, коли з минулим боролись, коли масово ліквідували життєві негаразди. Тоді ж і почали масово закликати молодь до літератури. 1925 року М. Хвильовий пише “Листи до молодої молоді”, де порушує...