Герой трагедії “Гамлет”
Джерелом для цієї трагедії послужив той же французький переклад п’єси Шекспіра, виданий М. де ла Пласа, яким користувався і Сумароков. Зміни в сюжеті торкнулися всіх дійових осіб. Клавдій – “перший принц крові”, що виготовляв кубок з отрутою для короля, що змусив закохану в нього Гертруду піднести кубок чоловікові, – всіма силами прагне зайняти трон: з одного боку, він готує змову проти Г., озброюючи за допомогою вірного йому Полонія своїх спільників, з іншого – схиляє Гертруду до шлюбу, що дало б йому змогу легітимно взяти владу.
Сам Гамлет виведений як “король Данії” в переліку дійових осіб і як “принц” в тексті п’єси. За словами Клавдія, цей “вмираючий, сумний, пригнічений” спадкоємець ніде не виявив свою доблесть, його розум часто затьмарюється: “то він нерухомий і усунутий з-за одного предмета, котра обіймає його думки, то охоплений жахом”. На думку Полонія, його “глибока чутлива душа ховає вогняне серце під лагідної зовнішністю”. Піддані бачать принца в сказі, охопленого жахливими поривами, звинувачуваного страшними криками стіни Ельсінор. Питання Клавдія: “Що можна чекати від Г. в такому стані?” стає стрижнем сюжету: галюцинує принц, переслідуваний примарою свого батька, перебуває то в непритомності, то в нестямі, то в знемозі, то в люті. Триразове поява фантома, що вимагає помсти за вбивство, заклики люблячих його Гертруди, Офелії і нагрудника Норсеста відповідати королівському величі надають свою дію: Г. не намагається більше “викрити небеса у брехні” чи покінчити життя самогубством, він погоджується з тим, що його рука повинна стати знаряддям помсти богів. Першим наслідком цього рішення стає розрив з Офелією. Боротьба “стогнучий любові і кривавого боргу” закінчується на користь боргу за допомогою сентенції: можна змінити одного, дружину, кохану, але доблесну батько – безцінне благо, дароване лише одного разу добротою богів. Другим вчинком стає засудження матері.
Спочатку відмовляючись зазіхати на її життя, Г. змушує її поклястися на урні з попелом короля у своїй невинності. Її визнання в злочині, на думку принца, достатньо для заспокоєння тіні батька. Третім, і останнім, діянням Гамлета стає його фінальна зустріч візаві з головним лиходієм. Убивши королеву, що встала на бік сина, підкупивши варту принца, видаливши вірного йому Норсеста, Клавдій має всі шанси на успіх. Він смакує перемогу: “Нарешті я буду царювати, нарешті я омию руки кров’ю Гамлета”. Але тут раптово з’являється принц. Нетривала словесна суперечка (“Тремтіть, варвар, мене веде і наставляє небо” – “Припинимо ці пусті промови і подивимося, хто з нас двох повинен тремтіти”) закінчується дуеллю: оточений змовниками, що скерували на нього свої шпаги, Г. вбиває ударом кинджала Клавдія, а всіх інших бунтівників вбиває морально своїй останній сентенцією: “Коли підступна рука піднімає кинджал на королів, дух, стривожений за них і за їх країну, піклується про їхнє життя або мстить за їх загибель”.
Переробляючи “одну з найоригінальніших “трагедій” настільки хвилюючого і настільки жахливого “Шекспіра, Дюсіс створює один з численних політичних памфлетів XVIII століття, головний герой яких – доброчесний, освічений, сентиментальний монарх, нехай нещасливий, але наступний велінням свого боргу, який вірить в споконвічну доброту Природи і в перевагу розуму. Театр епохи Просвітництва – це катехізис досконалого громадянина, требник суспільних чеснот і школа величі душі. Вимога цього театру “вселяти любов до доб-‘родетелі і жах до пороку” (Дідро) викликає до життя п’єсу “a la these”, мета якої не в дослідженні діалектичних глибин людської природи, а в ілюстрації загальновідомих істин століття Просвітництва. Чутливість тут одягнена моральною силою, сентиментальність ототожнена з добротою. Естетична система трагедії випливає з її етичних постулатів: щоб відкрити серце уроків моралі, його потрібно схвилювати, потрясти, налякати, змусити плакати. Історія свідчить про те, що Дюсіс вмів “жахнути” і “зворушити” публіку. Немислимий абсолют пристрасті, що панує в його трагедії, нагромаджені один на одного без видимих підстав пишномовність і простота, піднесене і жахливе, урожай сентенцій в монологах і діалогах при майже повній відсутності дії не записувалися публікою в недоліки. “Гамлет” Дюсіса мав величезний сценічний успіх і зробив автора знаменитим. Герой жахав і розчулював, причому показ емоцій з успіхом замінювався розповіддю про них: жахало слово “жах”, розчулювало саме слово “розчулення”. Знаменно, що своєю появою п’єса зобов’язана бажанням Дюсіса створити роль, в якій відомий актор Моле зміг би продемонструвати “свою зворушливу чутливість і неповторну щирість”. За свідченням самого автора, перший виконавець ролі Г. був “настільки ж яскравим і новим у сценах похмурих і жахливих, як ніжним і чарівним у сценах безпосередності і почуття”: глядачі в театрі, за свідченням критики, “виймали свої хустки”.
Образ Г. породив безліч тлумачень в естетиці і в критиці, які були пов’язані в основному з героєм шекспірівської трагедії. Класицистичний театр бачив у “Гамлеті” Шекспіра “грубу варварську п’єсу, яка не припала б до смаку навіть французької або італійської черні” (Вольтер). Таке ставлення зумовило появу “перероблених” Гамлетів, на зразок тих, що бьші написані Сумарокова і Дюсісом. Реабілітація Шекспіра на рубежі XVHI-XIX ст. (Спочатку сентименталіста, а потім романтиками), розуміння того, що його п’єси “не вимагають виправлення від нинішніх театральних письменників” (Н. М. Карамзін), відкрило дорогу спорах про Г. та його численним прочитання. Одне з перших таких тлумачень зустрічається в романі Гете “Роки навчання Вільгельма Мей-стер” (1776-1796). Вустами свого героя, Вільгельма Мейстера, Гете характеризує Г. як “прекрасне, чисте, благородне, високоморальне створення позбавлене сили почуттів, що гине під тягарем, який ані нести, ні скинути йому не дано”. На думку дослідників (А. А. Анікст), Р. в такому прочитанні те саме гетевскому Вертеру.
Згідно з Гегелем, Г. “нерішучий в собі, він, однак, сумнівається не в тому, що йому потрібно робити, а в тому, як це йому виконати”. В. Г. Бєлінський у статті “Гамлет, драма Шекспіра” (1838) пояснює слабкість Г. ситуацією переходу “малюкової несвідомої гармонії і самонасолоди духу в дисгармонію і боротьбу. Він великий і сильний у своїй слабкості, тому що сильний духом чоловік і в самому падінні вище слабкої людини в самому його повстання “. І. С. Тургенєв у статті “Гамлет і Дон Кіхот” характеризує цих героїв як антиподів, що виражають “дві корінні протилежні особливості людської натури”. Дон Кіхот – віра в добро, Г. – впевненість у світовому злі. Дон Кіхот – утвердження ідеалу, Г. – його заперечення (предтеча Мефістофеля). Дон Кіхот – альтруїзм, Г. – егоїзм. Дон Кіхот – самовідданість, безстрашність, непохитна воля; Г. – скептицизм, безвілля, рефлексія. Вяч. І. Іванов у статті “Криза індивідуалізму” (1905) пов’язує сенс образу Г. з “протестом своє-початковій особистості проти зовнішнього імперативу”, який втратив абсолютність, але ще цілком не відкинутого, що надає характеру Г. роздвоєність і не дозволяє йому діяти рішуче. Т. Манн в есе “Філософія Ніцше в світлі нашого досвіду” (1947) знаходить спільність між автором “Заратустри” і Г. як символами “трагічної долі людини, якій його знання виявилося не під силу”.
Схожі твори:
- Вічні трагедії людства (По трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світла, у якому панували феодальна темрява й жорстокість, і нового світла, яким керують пагубні пристрасті й сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово зневірялися в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій зміні...
- Вічні трагедії людства (За трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світу, в якому панували феодальна темрява і жорстокість, і нового світла, яким керують згубні пристрасті і сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово втрачали віру в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій...
- Глибока філософічність трагедії Вільяма Шекспира “Гамлет, принц Данський” Глибока філософічність трагедії Вільяма Шекспира “Гамлет, принц Данський” Відкриття людиною для себе існування зла в житті і пошук власного ставлення до цього зла, вибір позиції у боротьбі проти нього, відповідальність за власні дії перед світом – ось найголовніші питання трагедії, які має вирішити для себе данський принц Гамлет. Страшний злочин...
- Вічність проблем трагедії “Гамлет”, або чим близький Гамлет сучасній людині? У трагедії Шекспіра “Гамлет” відтворене життя епохи Відродження. Гамлет – людина свого часу, тому не завжди його розуміє нинішній читач. У той же час Гамлет поза часом, бо проблеми, які він вирішує,- вічні, вони хвилювали різних людей у різні часи. Певно, від появи на цьому світі першої людини виникло питання...
- Другорядні героі трагедії Шекспіра “Гамлет” Майже кожен другорядний герой трагедії Шекспіра, реалізуючи свою життєву мету, потрапляє в ситуацію протистояння з Гамлетом. Утворі є кілька яскравих прикладів, які свідчать про смертельну рішучість молодого героя реалізувати своє завдання і прискорити прихід та становлення нового. На шляху захисту моралі першою жертвою Гамлета стає Полоній – канцлер колишнього і...
- Визначте і прокоментуйте головні морально-філософські мотиви трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет” У трагедії Шекспіра “Гамлет” зображений новий на той час тип героя – герой-гуманіст. Протягом твору Гамлет намагається вирішити складні морально-етичні проблеми, дійти істини. Він робить свої вчинки на основі філософських міркувань. Одним з головних морально-філософських питань, які хвилюють Гамлета, є питання помсти. Помститися вбивцеві свого батька, покарати зло, і тим...
- Гамлет – ідеальний герой свого часу (за однойменною трагедією В. Шекспіра) І. Гамлет – головний герой трагедії В. Шекспіра (відтворена епоха Відродження; в XVІ ст. народжується новий ідеал людини – за стосунками, за поглядами, за моральними якостями). ІІ. Гамлет – людина свого часу, людина на всі часи. 1. Життя Гамлета до зображення подій (Гамлет – спадкоємець королівського трону, навчався у Віттенберзькому...
- “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І нелише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну карміну життя, долі багатьох людей, порушив складні...
- Співвідношення помсти й справедливості в трагедії У. Шекспіра “Гамлет” 1. Джерела сюжету. 2. Християнські і язичеські погляди на помсту й справедливість. 3. Зміст трагедії В. Шекспіра. Ви чули, що сказано:”око за око, і зуб за зуб”. Євангеліє від Матфея Сюжет трагедії У. Шекспіра “Гамлет” древен, як мир: узурпатор убиває шляхетного правителя й захоплює владу над країною, а синові вбитого...
- Вічні проблеми добра і зла в трагедії “Гамлет” На початку XVII ст. зіткнення світу, в якому панують “сила золота і згубні пристрасті”, зі старим світом жорстокого феодального насильства похитнули світлу віру гуманістів у торжество добра, людяності, честі. Саме в ті часи англійський драматург Вільям Шекспір створює свій найбільш філософський і найпроблемніший твір – трагедію “Гамлет”. Принц Гамлет, головний...
- Головні образи трагедії В. Шекспіра “Гамлет” “Гамлет” – один з найвагоміших творів світової літератури за всі часи її існування. Система образів, майстерно вибудувана автором, дозволяє якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо зрозуміти, що кожен з образів, змальованих у творі, далеко не однозначний. І справді – обговорюючи в класі трагедію “Гамлет”, у нас виникали...
- Вічні проблеми добра і зла в трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет” На початку XVII століття зіткнення світу, в якому панують “сила золота і згубні пристрасті”, зі старим світом жорстокого феодального насильства похитнули світлу віру гуманістів у торжество добра, людяності, честі. Саме в ті часи англійський драматург Вільям Шекспір створює свій найбільш філософський і найпроблемніший твір – трагедію “Гамлет”. Принц Гамлет, головний...
- Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 60 Тема. Трагедія В. Шекспіра “Гамлет”. Історія створення трагедії Мета: ознайомити з історією створення трагедії “Гамлет”; пригадати визначення трагедії; з’ясувати, ким виступають у п’єсі її герої; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати усне...
- Загадка сюжету трагедії “Гамлет” Про цілеспрямованість Шекспіра свідчить одна важлива деталь у побудові образа Гамлета. Принц датський після смерті батька має право на престол, він досяг повноліття (правда, не зовсім ясно скільки йому років). Ніякі посилання на незрілість не могли б виправдати узурпацію престолу Клавдієм. Але Гамлет жодного разу не заявляє про свої права,...
- Філософська проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 65 Тема. Філософська проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” Мета: визначити філософські проблеми, порушені в трагедії “Гамлет”; проаналізувати інсценовані уривки; встановлювати міжпредметні зв’язки; розвивати творчі здібності; виховувати високі моральні якості. Обладнання: реквізит для інсценування; тексти...
- Шекспірівське питання у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Данський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І не лише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну картину життя, долі багатьох людей, порушив складні філософські та моральні питання. Відкритя людиною для себе...
- Жіночі образи в трагедії У. Шекспіра “Гамлет” 1. Значення жіночих образів. 2. Гертруда, королева Данії. 3. Офелия, дочка Полонію У трагедії У. Шекспіра “Гамлет” дуже мало жіночих образів, що обумовлено самим сюжетом – сина повинен помститися вбивці свого батька, рідному дядькові. Проте образи Гертруди, королеви Датської, і Офелии, дочки королівського радника Полонію, грають у трагедії досить значиму...
- Філософсько-етична проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” І. “Гамлет” – одна з найголовніших “стривожених” трагедій. “Стривоженими” назвали п’єси, які з’явилися наприкінці XVІ століття на англійській сцені і які відбивали тривогу з приводу подій часу. П’єса найбільш повно відтворює кризу гуманістичної ідеології Ренесансу, оскільки відображає наступ нової нелюдської моралі, уособленням якої є король Клав-дій. Отже одна з головних...
- Добро й зло в трагедії Шекспіра “Гамлет” Перед Гамлетом мир з’являється як “дикий сад, що заріс бур’яном”, у якому зріє все, що в природі є дурного й грубого. Причина такого світосприймання полягає в тім, що йому відкрилося “всесвітнє” по масштабі зло: “марні всі мені здаються справи на цьому світлі”; “з людей мене не радує жоден”. Які причини...
- Гамлет – ідеальний герой свого часу Людиною він був увесь, в усьому. На нього схожих вже я не побачу, – ці слова Гамлета про свого батька короля можна було б взяти епіграфом і до розмови про Гамлета, принца Датського. Перед нами пройшло все життя Гамлета. Хоча трагедія охоплює декілька місяців, але це був період справжнього перетворення...