Фієст – герой трагедії Л. Аннея Сенеки “Фієст”
Стародавність знала п’ятнадцять трагедій, присвячених долі нещасного сина Пелопа, але до нас дійшла тільки трагедія Сенеки; від інших залишилися настільки незначні фрагменти, що визначити відношення образу Ф. у Сенеки до прототипів досить складно. Очевидно, однак, що характер головного героя повністю самостійний і незалежний від попередників: Сенека робить його проповідником істин стоїчної філософії, мало бентежачись протиріччями, які виникають при зіткненні сюжету з цими істинами.
Ф. обманно покликаний своїм братом Атрея, щоб розділити
Він ласкаво і вдячно вітає Атрея, бажаючи перемогти його великодушністю, і вручає йому дітей як запоруку вірності. Атрей вбиває дітей брата, як жрець – жертву, біля вівтаря, незважаючи на страшні ознаки, виконавши всі належні обряди, і готує страшну трапезу для брата. Описи бенкету (як упереджене – Атрея, так і незацікавлене – вісника) оголюють найогидніше видовище, несумісне з тієї високої мудрістю, яку Ф. висловлював при своїй появі: “Батько розриває синів, жує згубним ротом своє власне тіло”. Після трапези Ф. знову у владі своїх похмурих передчуттів.
Атрей розкриває йому істину, і він, остаточно зломлений, молить про смерть – або для обох, або хоч для себе. Кінець трагедії погано узгоджується з іншим її змістом: Атрей оголошує Ф., що той сам готував йому подібну долю і лише був випереджаючи (на що зовсім немає натяків в інших частинах і що виглядає явним протиріччям: мікенський цар не міг упустити цю обставину, розмірковуючи з наперсників про свою помсти). Можливо, це вплив одного із прототипів: відомо, що у Акція Ф. повертався зі злісними задумами по відношенню до брата. Суперечності образу Ф. у трагедії ніяк не мотивовані, і з точки зору драматичної техніки вони могли б виправдати найжорсткішу критику на адресу Сенеки.
Схожі твори:
- Трагедія Аннея Сенеки “Фиест” Стародавність знала п’ятнадцять трагедій, присвячених долі нещасного сина Пелопса, але до нас дійшла тільки трагедія Сенеки; від інших залишилися настільки незначні фрагменти, що визначити відношення образа Фиеста в Сенеки до прототипів досить складно. Очевидно, однак, що характер головного героя повністю самостійний і незалежний від попередників: Сенека робить його проповідником істин...
- Герой трагедій Л. Ганні Сенеки “Агамемнон” і “Троянки” Герой трагедій Л. Ганні Сенеки “Агамемнон” і “Троянки” (середина I ст. Н. е.). Перша з цих трагедій є переробкою знаменитого “Агамемнона” Есхіла. На відміну від прототипу герой Сенеки з’являється в ній лише ненадовго; набагато більшу увагу приділено Егісфу і Клітемнестре. Тонкий символічний малюнок Есхіла (пурпур, на який спершу не насмілюється...
- Этеокл герой трагедії Эсхила “Семеро проти Фив” Образ Этеокла сходить до давньогрецьких міфів фиванского циклу, обробленим у недошедших до нас епічних поемах. Э., як і його брат Поліникнув,- сини Эдипа від кровозмісного шлюбу із власною матір’ю Иокастой. Прокляті батьком, Э. і Поліникнув боролися за царську владу у Фивах, залишених Эдипом. У трагедії Эсхила Э. зображений самовідданим захисником...
- Герой трагедії И. В. Гете “Эгмонт” Звертання письменника до історії нідерландської революції XVI в. викликано сплеском антифеодальних настроїв у Німеччині. (Тоді ж Ф. Шиллер складає есе ” Історія відпадання Нідерландів від іспанського панування”.) У своїй більш ніж десятилітній роботі над п’єсою Гете користувався історичними працями єзуїта Жнив і голландського історика Эмануила ван Матерна. У п’єсі показаний...
- Герой трагедії А. П. Сумарокова “Хорев” По літописному переказі, Хорив – один із трьох братів, засновників міста Києва. Імовірним джерелом відомостей для Сумарокова послужив “Синопсис, або Короткий опис від різних літописців про початок слов’янського народу, про перших київських князів і про життя святого благовірного князя Володимира” (1674) історика й церковного діяча И. Гизеля. Однак фабула п’єси...
- Вальсінгам – герой трагедії О. С. Пушкіна “Бенкет під час чуми” Вальсінгам – герой трагедії О. С. Пушкіна “Бенкет під час чуми” (1830), четвертої, заключної п’єси “дослідів драматичних вивчень”, відомих під редакторським назвою “Маленькі трагедії”. Літературним джерелом “Бенкету” є драма англійського поета-романтика Д. Вільсона “Чумний місто” (1816). Трагедія Пушкіна представляє собою переробку однієї лише картини (акт I, сцена 4) драми Вільсона....
- Лір герой трагедії У. Шекспіра “Король Лір” Сказання про короля Ліра та його дочок належать до числа найдавніших переказів-легенд Британії. Вперше їх літературна обробка зроблена англійською літописцем Джеффрі Монмутского в його латинської “Історії Британії” (1135). Згодом переказ легенди, вже по-англійськи, зустрічається в багатьох віршованих хроніках: від поеми Лайамона “Брут” (бл. 1200) до знаменитих “Хронік” Р. Холін-шеда (1577),...
- Герой трагедії А. С. Пушкіна “Моцарт і Сальери” Історичний прототип: італійський композитор Антонио Сальери (1750-1825), автор сорока із зайвим опер, пользовавшихся наприкінці XVIII в. великою популярністю (найвідоміша серед них – “Тарар” на лібрето П. Бомарше). Задум цієї “маленької трагедії” виник у середині 20-х років, коли навколо імені Вольфганга Амадея Моцарта (1756-1791) зложився своєрідний культ, одним із проявів якого...
- Герой трагедії Эсхила “Прометеи прикутий” У грецькій міфології Прометей син титана Нальоту й океаниди Климени, двоюрідний брат Зевса. Викравши вогонь, Прометей приносить його людям, за що Зевс наказує прикувати П. до гір Кавказу, щоб щодня орел пожирав його печінку, що виростає протягом ночі. Катування припиняє Геракл, що вбиває орла. До міфу про Прометее в античні...
- Герой трагедії “Гамлет” Джерелом для цієї трагедії послужив той же французький переклад п’єси Шекспіра, виданий М. де ла Пласа, яким користувався і Сумароков. Зміни в сюжеті торкнулися всіх дійових осіб. Клавдій – “перший принц крові”, що виготовляв кубок з отрутою для короля, що змусив закохану в нього Гертруду піднести кубок чоловікові, – всіма...
- Емпедокл – герой трагедії Ф. Гельдерліна “Смерть Емпедокла” Емпедокл Гельдерлін запозичив з легенди Діоген Лаертський, за якою історично існував древнеел-Лінський філософ V “Шв. до н. е. кинувся в кратер Етни, щоб “зміцнити поголоску, ніби він став богом”. Е. в трагедії кінчає з собою з інших мотивів, переживши мить тріумфу, побоюючись, що така мить, вища в його житті, більше...
- Герой трагедії Софокла “Филоктет” Филоктет син Пеанта, царя декількох фессалийских міст (у Магнесии), що одержав ніколи лук Геракла зі смертоносними стрілами за те, що один зважився запалити його похоронне багаття й спас від жорстокого болю. Трагедії про Филоктете створили (крім Софокла) і Эсхил, і Еврипид (обидві хронологічно передували Софокловой), але останні добутки не збереглися....
- Барон герой трагедії О. С. Пушкіна “Скупий лицар” Літературні джерела образу скупого лицаря досить великі. Це перш за все щіток Шекспіра і Гарпагон Мольєра, а також прототип останнього – Гарпаг Плавта. У ряді інших прообразів зазвичай називають Варраве (“Мальтійська єврей” К. Марло, бл. 1S92), багатьох скнар в комедіях Гольдоні, варіації мольєрівського Гарпагона в п’єсах Жюста і Детуша, скупих...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Антоній і Клеопатра” Антоній фігурував серед персонажів першої “римської” трагедії Шекспіра “Юлій Цезар”, але спритний демагог, що мистецьки грав на страстях юрби, не має майже нічого загального з безтурботним і великодушним полководцем другої п’єси, хоча в обох випадках джерелом послужили “Порівняльні життєписи” Плутарха. Деякі деталі свідомо змінені: так, у Плутарха “гульвісу й п’яницю”...
- Герой трагедії В. А. Озерова “Фингал” Сюжет п’єси запозичений з поеми “Фингал” (1762), що ввійшла в збори “Пісень Оссиана”, нібито знайдених у Шотландії англійським літератором Макферсоном (як пізніше з’ясувалося, це літературна містифікація, складена їм самим). На початку дев’ятнадцятого століття “Пісні Оссиана” – одне із самих модних і улюблених публікою добутків, що залучало незвичайністю стилю, духом древніх...
- Эмпедокл – герой трагедії Ф. Гельдерлина “Смерть Эмпедокла” Образ Гельдерлин запозичив з легенди Диогена Лаэртского, по якій історично існуючий древнеэл-линский філософ V в. до н. е. кинувся в кратер Етни, щоб “зміцнити поголоску, начебто він зробився богом”. Э. у трагедії кінчає із собою по інших мотивах, переживши мить тріумфу, побоюючись, що така мить, вище в його житті, більше...
- Герой трагедії А. К. Толстого “Смерть Іоанна Грозного” Історичний прототип – Іван IV Васильович Грозний, син Василя III, великий князь московський і перший російський цар (з 1547 р.). Герой Толстого – складна, багатогранна фігура. Зображуючи в особі И. Г. носія ідеї жорстокої деспотичної влади, монарха, як писав автор, “із закоренілою звичкою не знати нічого, крім своєї сваволі, і...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Тимон Афінський” Історичним прототипом Тимон Афінський з’явився Тимон, що жив в Афінах у період Пелопонесских війн (431-404 р. до н. е.), про яке згадує Плутарх в “Порівняльних життєписах” у біографіях Марка Антонія й Алкивиада. За свідченням Плутарха, Т. не був багатою людиною; відчуваючи потребу, вона звернувся до друзів по допомогу, одержав відмову...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Отелло” Являючи собою досить точне перекладання новели Джиральди Чинтио “Венеціанський Мавр” з його збірника “Сто оповідань” (1566), що стала відомої Шекспірові, як видно, у чиїм те переказі або в не англійському перекладі, що дійшов до нас (італійської мови Шекспір не знав), трагедія Шекспіра проте в головному кардинально відрізняється від свого першоджерела...
- Вадим – герой трагедії Я. Б. Княжніна “Вадим Новгородський” Вадим – герой трагедії Я. Б. Княжніна “Вадим Новгородський” (1788-1789). Легендарним прообразом цього персонажа з’явився згадуваний в одній літописі Вадим Хоробрий, який очолив заколот новгородців (7864) проти покликаного княжити Рюрика і останнім убитий разом з “іншими багатьма радниками його”. (С. М. Соловйов вважав ім’я В. прозивним: від “водимо” – передовий,...