Феномен Корчагіна й проблеми еволюції героїв
Найбільше докладно в цей час вивчені такі питання в цій темі, як особливості розвитку горьковских традицій у творчості Н. Островського1; своєрідність освоєння гоголівської стилістики, гоголівської метафоричности в романі “Як загартовувалася сталь”; цікаве рішення питання пушкінської стилістичної традиції в Н. Островського запропоноване Л. И. Тимофєєвим у його роботі “Метод і індивідуальний стиль (Н. Островський)”.
Що ж стосується ракурсу теми, вибраного А. Приймой у його статті “Подолання. Феномен Корчагіна й проблеми еволюції
Безперечно, герой “Сліпого музиканта” і Павло Корчагін в, “Як загартовувалася сталь” проживають різне життя: матеріально забезпечену, що оберігає від всіх зовнішніх тривог у добутку В. Короленко й, навпаки, що зажадав для історії буквально всіх сил героя (“запекла бура класової боротьби спалила все, що може носити тіло”) у романі Н. Островського
Та й характер письменницьких спостережень багато в чому відрізняється між собою. Значна частина оповідання у В. Короленко зосереджена на буквально лікарській пильності автора до фізичного стану героя: письменник зосереджено стежив за тим у житті героя, як природа перебудовувала його систему органів почуттів, забезпечуючи йому повнокровний зв’язок з навколишнім світом. Все происшедшее з героєм цікавило В. Короленко як одна із загадок природи: “Сама причина нещастя схована десь у глибині таємничих і складних процесів життя”1. “Основний психологічний мотив етюду,- говорив про “Сліпого музиканта” В. Короленко,- становить інстинктивний, органічний потяг до світла. Звідси щиросердечна криза мого героя і його дозвіл”.
У Н. Островського немає цього плану оповідання. Автор “Як загартовувалася сталь” вивчав “механізм” головним чином соціальних реакцій героя, його суспільних зв’язків смиром.
И, проте в повісті В. Короленко герой робить крок, нехай перший крок, але по ті саме шляхи, що згодом приведе героя Н. Островського до нечуваної людської перемоги. До сліпого музиканта, так само як і до Павла Корчагіну, прийшло духовне прозріння, і лише після того, як, переживши нелегкі випробування, Петро зміг хоча б почасти, але поріднитися все-таки з долею свого знедоленого народу. Він не має сил був ще вступити на шлях боротьби за пригноблений народ, як це зробив Павло Корчагін, але зумів перейнятися жалем до тяжкого становища простих людей, і тільки це обдарило його музику теперішньою творчою силою. У цьому й складалося його прозріння: “Так, він прозрів… На місці сліпого й невтомного егоїстичного страждання він носить у душі відчуття життя, воно почуває й людське горе, і людську радість, він прозрів і зуміє нагадати щасливим про нещасні…”.
Служіння людям виявилося самою значною моральною силою в житті героя. Психологічні спостереження В. Короленко були як би однієї, з перших розвідок у російській літературі в тім “бою”, що після революції, що свершились, поведе за свого героя Островськ-художник
Ретельний психологічний аналіз дозволив В. Короленко показати силу й поезію всіляких переживань особистості: почуття природи, синовняя прихильність до матері, любов до жінки, батьківство. Але письменник дійшов висновку про те, що таємниця найбільшої могутності людських сил укладена псу ж у спорідненні особистості з народом, із загальнолюдськими ідеалами. Але це було в “Сліпому музиканті” лише зерном, що намітилося, концепції, що одержить згодом свої розгорнуті обриси в романі Н. Островського. Якщо герой В. Короленко зумів тільки доторкнутися до цього джерела людських сил і був здатний лише на те, щоб “нагадати щасливим про нещасний”, то герой Н. Островського на цьому шляху зуміє перед особою всього людства осягти вище людське щастя в завойованому їм щастя свого народу
Схожі твори:
- Національний колорит. Проблеми і мотиви твору. Характеристика героїв, що уособлюють самодержавство, панів, чиновників, духовенство Варіант 1 1. Еней був завзятішим за всіх… А Рутульців. Б Бурлаків. В Бурсаків. Г Заробітчан. 2. Фраза, яку використав І. Котляревський у поемі, зазначаючи про втечу Енея з Трої. А “Терпець урвався”. Б “П’ятами накивати”. В “Ні в сих, ні в тих”. Г “На два фронти”. 3. Гостинець, з...
- Причини і наслідки еволюції Сехисмундо (за пєсою П. Кальдерона “Життя – це сон”) Педро Кальдсрон – відомий іспанський драматург доби бароко. Серед інших його творів широкої популярності набула п’єса “Життя – це сон”, яка стала яскравою ілюстрацією моральної еволюції людини. Вперше головного героя драми принца Сехисмундо ми зустрічаємо у відлюдній вежі. Його тримають, як звіра, тому що гороскоп, складений на момент народження Сехисмундо,...
- Доказу еволюції Ембріологічне док. еволюції Всі багатоклітинні тварини проходять у ході індивідуального розвитку стадії бластули й гаструли. З особливою виразністю виступає подібність ембріональних стадій у межах окремих видів і класів. Наприклад у всіх наземних хребетних так само як і в риб виявляється закладка зябрових дуг, хоча ці утворення не мають функціонального значення...
- Причини і наслідки еволюції образу Сигізмундо Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 5 Тема. Причини і наслідки еволюції образу Сигізмундо Мета: простежити причини і наслідки еволюції образу Сигізмундо; навчати формулювати та висловлювати осо-бисте ставлення до проблем, що порушуються в драмі; навчати аргументувати свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. Обладнання: Цитати п’єси Кальдерона “Життя...
- Причини та наслідки еволюції образу Сехісмундо (за драмою Кальдерона “Життя – це сон”) Провідний мотив п’єси – усамітнення принца, виховання дитини поза світом – запозичено з легенди про Варлаама та Іоасафа, своєрідної інтерпретації історії про життя Будди. Однак у Кальдерона сюжет цієї легенди помітно змінюється. Його драма була написана під впливом філософії раціоналізму Рене Декарта, відповідно до якої обов’язок перед державою і народом...
- Феномен В. Висоцького Культова фігура вісімдесятих. Касети з його піснями переписували нескінченно – і затирали до дір від постійного прослуховування. Його обожнювали всі – і підлітки, які хрипкими голосами в під’їздах співали “під Висоцького”, і запеклі театрали, і питущі офіцери в далеких гарнізонах, і інтелігенти, і кримінальники, і дисиденти, і кагебешнікі. Від тайги...
- Бережний Василь Павлович Феномен ноосфери Бережний В. П. По спіралі часу. Фантастичні повісті та оповідання. Київ. “Дніпро”, 1978. – 384 с. – С. 293-297. Відкласти старт? Такого ще не було жодного разу протягом їхньої тривалої галактичної експедиції! Сот явно нервував. Мішки для ніг то набухали, то зморщувались, і його тіло то здіймалося вгору, то опускалося...
- Феномен Шевченка На хвилі історичних припливів і відпливів Тарас Шевченко то приходить до нас, як велике сонце; то віддаляється, як далека зірка, від якої залишається сама назва. Удаюсь до цього космічного порівняння не задля звеличення. У нашому мікросвіті справді живе макросвіт. На нас діють його закони, навколо нас витають, нас будять і...
- Феномен Андрія Платоновича Платонова Феномен Андрія Платоновича Платонова приковує до себе увага сучасної критики, що намагається його розгадати зі змінним успіхом. Творчість письменника із працею піддається тлумаченню, даючи привід прямо протилежним інтерпретаціям, завжди залишаючи можливість нового підходу до нього. Очевидно, у прозі Платонова закладений потужний філософський потенціал, що розкриває той або інший зміст у...
- “Історія держави Російського”, як феномен культури Ім’я Карамзина першим пролунало в німецькій, французькій і англійській літературі. Життя Карамзина була надзвичайно багата не стільки зовнішніми подіями, хоча й у них не було недоліку, скільки внутрішньому змістом, не раз приводившим письменника до того, що його оточували сутінки. Роль Карамзина в історії російської культури не виміряється тільки його літературною...
- Феномен ідеологічного бестселера у літературі і газетно-журнальної критиці кінця 1900-х років Століття виходу друком однієї з гучних російських романів початку сучасності, який відразу після публікації у журналі “Сучасний світ” (1907. – № 1 – 5) став однією з ключових текстів свого часу, забезпечивши автору європейської слави, здається, не залучило уваги істориків літератури. Тим часом і саме ця центральне у творчості М....
- Владимир Висоцький – феномен сімдесятих років Владимир Висоцький – феномен сімдесятих років, його творчість самобутньо й багатогранно. Він написав більше 600 віршів і пісень, зіграв більше 20 ролей у спектаклях і більше 20 ролей у кінокартинах і телефільмах. Але соціальна й моральна позиція Висоцького знайшла найбільш яскраве вираження в “авторській пісні” (термін самого В. Висоцького). У...
- Феномен Нострадамуса і мій погляд на поступ технічного прогресу ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Феномен Нострадамуса і мій погляд на поступ технічного прогресу Я не вірю сучасним оракулам і ясновидцям, які пророкують близький кінець світу. 2012 року хто всерйоз, хто жартома готувалися до кінця світу, посилаючись на кінець календаря індіанського племені майя. Час від часу довірливим людям підкидають і біблійні...
- Проблеми екології – проблеми виживання людства (твір на суспільну тему) На зламі століть ми часто ставимо питання, що було головним у минулому віці. Здається, відповідей було досить. І все ж ризикнемо сказати, що це розуміння наслідків НТР, про яку було сказано так багато гучних слів. Справді, НТР багато змінила в людській цивілізації. Це дало підстави декому навіть ототожнювати її з...
- Героїня оповідання Тетяни Толстій “Любиш – не любиш” як естетический феномен Маленька героїня оповідання Тетяни Толстій “Любиш – не любиш” іде з батьком на барахолку. По контрасту з бідністю післявоєнного життя дитяча уява вражає те, що було й буде багаторазово осміяно як в офіційної, так і в неофіційній радянській культурі – очевидна вульгарність. “Миготіли дивні клейончасті картини: Лермонтов на сірому вовку...
- “Хто з героїв поеми “Іліада” мені сподобався найбільше” і Як мені здається, минуле будь-якого народу зазвичай починається з неймовірних міфів і дуже цікавих розповідей Найчастіше ці твори, прикрашені загадковістю і красивими легендами, ховають історичні факти. Стародавні греки захоплювалися розповідями, написаними в риму, про троянського битві і походеньки талановитого воїна Одіссея ще до нашої ери. Багато років вчені думали,...
- Моральні проблеми в п’єсі А. Н. Островського “Безприданниця” 1. У чому суть п’єси Островського? 2. Знайомство з героїнею. 3. Моральний вигляд купців. 4. Трагедія героїні. Суть драматичного добутку А. Н. Островського “Безприданниця” полягає в тому, щоб показати протиріччя навколишньої дійсності через долі героїв Письменник, проникаючи в побут описуваних станів, зображує своїх героїв у дії, виявляючи їхні характерні риси....
- Типи героїв Ми розглянули кілька типових випадків біди як такої, але з звернули увагу те що, з ким біда відбувається. Початкова ситуація включає особи старшого й молодшого покоління, і коли біда може відбутися і з тими, і коїться з іншими. На перебіг сюжету це, як побачимо, важить, але характері, на типі героя...
- Життєві принципи героїв у п’єсі А. Н. Островського “Безприданниця” 1. Життєві пріоритети купців. 2. Маска й внутрішня сутність Паратова. 3. Харита Ігнатіївна Огудалова й Лариса. 4. Карандишев і його життєві пріоритети. П’єса А. Н. Островського “Безприданниця” ставиться до числа добутків, які ледь втратять коли-або свою актуальність і сучасність Хоча сюжет п’єси належить своєму часу, сутність характерів героїв, їхні життєві...
- Вічні проблеми в творі О. Коломійця “Дикий Ангел” Талант Олексія Коломійця найповніше виявився у його п’єсах, у яких він порушував морально-етичні проблеми. Герої драматурга – це завжди прості люди, яких хвилюють вічні проблеми: добро і зло, любов і відданість, вони здатні бути відповідальними за все, що відбувається у суспільстві. Злободенність зумовлена умінням О. Коломійця правдиво показати, наскільки складним...