Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Еразм Роттердамський Мистецтво запам’ятовування
Еразм Роттердамський Мистецтво запам’ятовування
Еразм Роттердамський
Мистецтво запам’ятовування
Дезидерій. Еразмій.
Дезидерій. Як посуваються твої наукові заняття, Еразміє?
Еразмій. Не дуже-то, по-моєму, до мене музи прихильні. Але мої справи пішли б далеко успішніше, якби я міг від тебе мати невеличку допомогу.
Дезидерій. Ні в чому тобі не відмовляю, аби тільки це тобі знадобилось. Отож кажи, у чому річ.
Еразмій. Я впевнений, що немає на світі жодного з таємних мистецтв, якого б ти не знав.
Дезидерій. Ой, якби ж то так було!
Еразмій. Я чув, що існує якесь мистецтво запам’ятовування,
Дезидерій. Що я чую? Ти бачив таку книгу?
Еразмій. Бачив. І не тільки бачив, а й переконався, що вчителя немає.
Дезидерій. Що містила в собі ця книга?
Еразмій. Різні зображення, наприклад, драконів, левів, леопардів та інших тварин, далі різні коліщата, а в них слова – і грецькі, і латинські, єврейські, а деякі з варварських мов.
Дезидерій. Чи в заголовку було вказано, протягом скількох днів можна засвоїти науки?
Еразмій. Так, протягом чотирнадцяти днів.
Дезидерій. Гучна обіцянка, нічого не скажеш. Все ж чи знаєш ти хоч
Еразмій. Ні, нікого.
Дезидерій. І ніхто інший не бачив такої людини і не побачить, хіба що раніше побачимо такого, хто став багатим з допомогою алхімії.
Еразмій. А мені так хотілося б, щоб це була правда!
Дезидерій. Мабуть, тому, що не в смак тобі здобувати знання ціною великих зусиль.
Еразмій. Звичайно.
Дезидерій. Що ж, так забаглося всевишнім богам. Оті звичайні багатства, як золото, самоцвіти, срібло, палаци, царства тощо, вони інколи дарують лінивим і недостойним. Проте справжні багатства, які становлять нашу безперечну власність, можна набути лише трудом. 1 нам не повинен здаватися тяжким труд, з допомогою якого дістається таке цінне добро, особливо коли ми спостерігаємо, як безліч людей через страхітливі небезпеки й нечувані труднощі рвуться до скороминущих і, порівняно з вченістю, воістину нікчемних благ, причому не завжди досягають мети своїх прагнень. Разом з тим наукові заняття приносять приємні відчуття, якщо хто має в науці певні успіхи. Нарешті, від тебе самого великою мірою залежить, щоб ти міг з їх допомогою втамувати духовну нудьгу і печаль.
Еразмій. Яким побитом?
Дезидерій. Постарайся, по-перше, полюбити наукові заняття, по-друге, захопитися ними.
Еразмій. А як домогтися цього?
Дезидерій. Поміркуй, скількох чоловік збагатила наука, скількох підняла на вершину пошани і значення. Надто зваж, яка велика різниця між людиною і твариною.
Еразмій. Ти правий.
Дезидерій. Далі ти повинен привчити свій розум зосереджуватись і відчувати задоволення з того, що радше приносить користь, ніж приємність. Те, що само по собі прекрасне і гідне пізнання, попервах подеколи буває обтяжливе для засвоєння, однак із часом від звички всілякі труднощі відходять на задній план. Завдяки цьому ти і вчителя будеш менше втомлювати, і сам легше будеш засвоювати, згідно із словами Сократа, які слід золотими буквами вивести на титульному листі твоєї книги. Якщо будеш допитливий, то пізнаєш багато.
Еразмій. Засвоюю я, щоправда, досить швидко, але засвоєне миттю зникає.
Дезидерій. Виходить, ти свого роду дірява бочка.
Еразмій. Так воно і є, але зарадити цьому не можу.
Дезидерій. Треба замазати щілини, щоб вода не текла.
Еразмій. Чим замазати?
Дезидерій. Не мохом і гіпсом, а наполегливістю. Хто завчає слова, не розуміючи їх значення, швидко їх
Забуває, бо слова, як каже Гомер, “крилаті” і легко відлітають, якщо їх не стримує вантаж значення. Отож насамперед старайся зрозуміти суть речі, відтак іще раз гарненько все обміркуй і зваж. І треба, як я вже зазначив, привчати розум до того, щоб він умів мислити зосереджено кожен раз, коли виникне потреба. Якщо ж у кого розум настільки неотесаний, що до цього звикнути не спроможний, то він для науки ніяк не годиться.
Еразмій. Я прекрасно розумію, як це важко.
Дезидерій. А в кого розум настільки поверховий, що не може зупинитись на якійсь думці, то і слухати довго не спроможний, ні закріпити в пам’яті вивчене. Тривко закарбувати що-небудь можна на свинці, а на воді або на ртуті – речовинах, які постійно пливуть, неможливо нічого відтиснути. Якби тобі вдалося привчити до цього свій розум, то ти з найменшим зусиллям зможеш запам’ятати дуже багато, тим паче, що ти повсякчасно перебуваєш серед учених1, чиї розмови кожний день приносять тобі стільки гідного пізнання.
Еразмій. Так, звичайно.
Дезидерій. Адже, крім розмов за столом, окрім щоденних балачок, ти відразу ж після сніданку маєш змогу почути вісім добірних, дуже дотепних висловів, вибраних з найкращих авторів, і після обіду стільки ж. Підрахуй, скільки їх назбирається за місяць, скільки за рік.
Еразмій. Сила-силенна, якби ж то тільки запам’ятати.
Дезидорів. Отже, коли навколо тебе розмовляють гарною латинською мовою, то що заважає тобі вивчити протягом кількох місяців цю мову, адже неграмотні хлопці за короткий час опановують французьку або іспанську мови?
Еразмій. Піду за твоєю порадою і спробую, чи мій розум здатний звикнути до ярма Муз.
Дезидерій. Іншого мистецтва запам’ятовування, окрім старанності, любові й наполегливості, я не знаю. ,
1 …повсякчасно перебуваєш серед учених… – Друкарня Й. Фробенв пропагувала твори гуманістів Відродження.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Еразм Роттердамський Сповідь солдата Еразм Роттердамський Сповідь солдата Ганнон. Трасімах. Ганнон. Звідкіля вертаєшся до нас, Трасімаше1? Виїхав ти від нас Меркурієм, а приїхав Вулканом. Трасімах. Про яких це Вулканів і про яких Меруріїв ти мені правиш? Ганнон. Бо коли ти виїжджав, то немов на крилах летів, а тепер кульгаєш2. Трасімах. Так звичайно вертаються з...
- ЕРАЗМ РОТТЕРДАМСЬКИЙ (1466 – 1536) ЕРАЗМ РОТТЕРДАМСЬКИЙ (Erasmus Roterodamus; автонім: Гертсен Герт – 28.10.1466, Роттердам -12.07.1536, Базель) – нідерландський письменник і філософ-богослов. Еразм Роттердамський виступав також як видавець стародавніх і сучасних літераторів, перекладач з давньогрецької мови на латину, автор праць з педагогіки. Усі свої твори Еразм Роттердамський писав латинською мовою, за винятком...
- Якщо – РЕДЬЯРД КІПЛІНГ (1865-1936) – МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ РЕДЬЯРД КІПЛІНГ (1865-1936) Якщо Як вистоїш, коли всі проти тебе – Упали духом і тебе кленуть, Як всупереч усім ти віриш в себе, А з їх невіри також візьмеш суть; Якщо чекати зможеш ти невтомно, Оббреханий – мовчати і пройти Під поглядом ненависті, притому Не фати цноти...
- Нікола Буало Мистецтво поетичне Нікола Буало Мистецтво поетичне Буало Н. Мистецтво поетичне. К., 1967; Переклад М. Т. Рильського ПІСНЯ ПЕРША Дійти поезії парнаських верховин Безумно мріє той, хто зроду їй не син; Коли натхнення він од неба в дар не має, – Пегаса впертого повік не осідлає; Вузького розуму судивсь йому полон, І марних...
- Коли… – РЕДЬЯРД КІПЛІНГ (1865-1936) – МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ МИСТЕЦТВО БУТИ ЛЮДИНОЮ РЕДЬЯРД КІПЛІНГ (1865-1936) Коли… Спокійним будь, коли всі шаленіють І за шаленство ще й тебе клянуть. Коли ніхто тебе не розуміє – Звіряйсь на себе і спокійним будь; Чекаючи, не виснажись від втоми, Ошуканий, не вдайся до брехні, Не видавайся янголом нікому І не зважай на вигуки...
- Мистецтво в нашім житті Мистецтво – це один з найважливіших щаблів в еволюції людини. Мистецтво допомагає людині дивитися на мир з різних точок зору. Багато з людей присвячують себе повністю одному із загадкових явищ у світі, а деякі вважають його священною релігією. Історія мистецтва, як такого, починається із древніх часів, коли люди спілкувалися між...
- Мистецтво молодого П. Тичини Павло Григорович Тичина прийшов у літературу на зламі епох. Кінець XІX – початок XX століття був позначений усталеною ідеологією в літературі і водночас пошуками нових мистецьких засобів. Письменники старшого покоління обстоювали думку про те, що література має зображувати реальних людей і реальні події. На противагу теоріям віддзеркаленого зображення життя приходять...
- Мистецтво бути собою Важко сказати, чи існує взагалі таке мистецтво – бути собою. Це, скоріше, право бути собою таким, яким ти є. І щоб інші сприймали тебе саме таким, бо коли кожен намагається тебе “переробити”, це викликає спротив, небажання піддаватися чужим впливам і, взагалі, породжує неадекватну реакцію стосовно тих подій, що відбуваються. Перш...
- Мистецтво, не підвладне часу На серйозних аукціонах подекуди виникають підозри щодо справжності картин видатних художників. Не обійшла ця доля й полотна великого Вінсента ван Гога: якось переконували, що виставлена на продаж картина “Сад в Овері” – підробка. Доводили, що неможливо за короткий час зробити таку систему крапок, натякали на стилістичну невідповідність. Але ретельні рентгенівські...
- Мистецтво, що дарує життя (за казкою Г. К. Андерсена “Соловей”) 5 клас КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ Мистецтво, що дарує життя (за казкою Г. К. Андерсена “Соловей”) Ще давні греки вважали мистецтво великою силою, яка не тільки здатна прикрасити життя людини, а навіть змінити його на краще. Дійсно, мистецтво є дивовижним цвітом, який проростає з найпотаємніших глибиндуші і наповнює її небаченим сяйвом....
- Мистецтво в житті людини Мистецтво – це творче осмислення навколишнього світу талановитою людиною. Плоди цього осмислення належать не тільки його творцям, а всьому людству, що живе на планеті Земля. Безсмертні прекрасні утвори давньогрецьких скульпторів і архітекторів, флорентійських мозаїчних майстрів, Рафаеля й Мікеланджело… Данте, Петрарки, Моцарта, Баха, Чайковського. Дух захоплює, коли намагаєшся розумом охопити всі,...
- “Мистецтво завжди допомагало людині у відшукуванні ідеалу (Ф. М. Достоєвський). Герої прози В. М. Шукшина 1. Сільська проза Шукшина. 2. Герої Шукшина – люди з життя. 3. Вища міра художності Шукшина. 4. Розкриття моральних якостей героїв у момент важких випробувань. Творчість письменника, кінорежисера й актора В. М. Шукшина привертає увагу гостротою постановки споконвічних проблем. Це пошук сенсу життя, неминущі духовні цінності людини – його моральні...
- Що таке мистецтво бути собою? Я погоджуюсь з тим, що вміння бути собою – це справжнє мистецтво. Але головною його особливістю є те, що ніякий вчитель не допоможе вам його опанувати, тому що сама людина формує свої переконання, характер та зовнішність. Аргументами на користь моєї думки є те, що, по-перше, кожна люди прагне відчути себе...
- Модернізм – неантропоцентрическое мистецтво Людина мала, безпомічний, доля його трагична. Формулою руйнування особистості стає висловлення німецького філософа й фізика Э. Маху: “Я не підлягає порятунку”. Ключові характеристики миру, буття людини – хаос, абсурд. Людина не здатна не змінити, ні навіть усвідомити мир. Суспільство – ворожа сила. Непізнаваність миру – гносеологічна основа модернізму. Людина, істота...
- “Що таке мистецтво і як я його розумію” В нашому житті є безліч категорій, які ми використовуємо, але при цьому далеко не завжди правильно розуміємо їх значення. Часом саме через це люди опиняються в дуже неприємних ситуаціях, виставляють себе дурнішими, ніж вони насправді є. Крім того, варто відзначити, що і розуміння деяких категорій може відрізнятися від людини до...
- Мистецтво Однією з найвищих цінностей людства є мистецтво. Цей феномен є основою культури, її еволюційним чинником. Суть мистецтва зводиться до образного відображення людиною світу; це можуть бути музичні, словесні, виліплені чи намальовані образи, що, в свою чергу, дозволяє нам говорити про музичні, образотворчі, поетичні, архітектурні й інші види мистецтва. Людина як...
- Твір ЗНО “Чи вічне справжнє мистецтво, чи підвладне моді” Аргументи з теми, докази, приклади, висновок Варіант 1 Мистецтво – це творче пізнання навколишнього світу. І я вважаю, що воно є вічним, адже творче джерело у людях – вічне. І що мистецтво непідвласне моді. Звичайно, якщо це істинне мистецтво, якщо воно веде свій початок від щирого бажання людини творити. Я...
- Спілкування – це наука або мистецтво? (Твір у публіцистичному стилі) Думаю, що кожний на питання: чи вмію я спілкуватися, – відповість так: “Скільки живе людина, стільки він учиться”. Знань ніколи не буває багато. А знання язикового етикету характеризують загальний рівень інтелекту й структури особистості. З питань культури спілкування написано чимало досліджень, мовознавцями, психологами, ученими різних наук. Чому ж цьому питанню...
- Спілкування – це наука чи мистецтво? (твір у публіцистичному стилі мовлення) Гадаю, що кожен на питання: чи вмію я спілкуватися, – відповість так: “Скільки живе людина, стільки вона вчиться”. Знань ніколи не буває багато. А знання мовного етикету характеризують загальний рівень інтелекту й культури особистості. З питань культури спілкування написано чимало досліджень мовознавцями, психологами, вченими різних наук. Чому ж цьому питанню...
- Що таке мистецтво? Який багатий і різноманітний навколишній світ! Кожний новий день, кожний схід сонця – це неповторне диво, казка, краса! Хочеться без кінця дивитися на розквітлу черемху, вдихати п’янкий запах бузку, милуватися яскравою веселкою, яка виграє в небі після весняного грозового дощу… Увесь цей казковий неповторний світ відображає в художніх образах мистецтво,...