Джеймс Олдрідж (народ. 1918). “Останній дюйм”. Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей. Формування характеру Деві за надзвичайних обставин
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 7 КЛАС
II семестр
КРАСА ЧИСТИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН
УРОК 53
Тема. Джеймс Олдрідж (народ. 1918). “Останній дюйм”. Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей. Формування характеру Деві за надзвичайних обставин
Мета: ознайомити зі змістом оповідання; навчити визначати ключові епізоди, формулювати основну думку твору; навчати визначати проблему твору – своєрідність стосунків батьків і дітей – і розмірковувати над нею, висловлювати власні судження; вдосконалювати навички текстологічного
Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Згадаймо тему розділу, над яким ми зараз працюємо.
Коли ми говоримо про людські взаємини, нас, безперечно, хвилюють перш за все взаємини між близькими людьми, скажімо, між батьками й дітьми.
Що ви взагалі можете сказати про взаємини між батьками і дітьми з власного досвіду?
Що на них впливає? Як ви вважаєте, чи треба докладати
Саме про це ми сьогодні й поговоримо…
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повідомлення про письменника (індивідуальне завдання)
2. Перевірка домашнього завдання – планів до оповідання з їх обговоренням
Приклади планів:
І
1) Батько і син.
2) У літаку.
3) Сніданок.
4) Полювання.
5) Поранення.
6) Повернення додому.
ІІ
1) Політ на узбережжя.
2) Серія негараздів.
3) На березі моря.
4) Акули.
5) Тяжке поранення.
6) Допомога хлопця.
7) У Каїрі.
ІІІ
1) Політ на узбережжя.
2) Бен і Деві ніяк не знайдуть спільної мови.
3) Підводна зйомка.
4) Трагедія.
5) Випробування хлопця в екстремальній ситуації.
6) Шлях до серця сина.
7) Варто подолати останній дюйм.
Учитель. Мотивуйте власну думку. На що обов’язково необхідно звернути увагу?
Ми всі прочитали оповідання і знаємо, що відбувається. Тепер наше завдання – дізнатися, як все було насправді.
III. Формування нових знань, умінь і навичок
1. Переказ близько до тексту перших двох частин (політ на узбережжя, підготовка до зйомки, сніданок)
1 групі експертів (призначити сильних учнів): довести, що у батька із сином склалися (які?)… взаємини.
Звернути увагу:
(Хлопець “у десять років відчував, що мати ним не цікавиться, а батько – чужа людина”;
“Бен пожалів, що взяв його з собою”;
“Бен знав, що не вміє розмовляти з хлопцем”;
“Коли Деві про щось запитував у батька, голос у нього ставав похмурим: він заздалегідь був готовий до різкої відповіді”;
“Бену хотілося чимось порадувати хлопчика, але за багато років йому це жодного разу не вдалося, а тепер, видно, вже було пізно”)
Запитання для 1-ої групи експертів
1) Чи розуміє Бен, що він несправедливий до хлопця?
2) Чи намагається він змінити їхні стосунки?
3) Що найстрашніше у цій ситуації? (Іу хлопця, і у Бена немає більше нікого з рідних)
4) У чому виявляється відсутність звички турбуватися про сина? (Не взяв для нього води, не нагадав, щоб Деві взяв собі що-небудь для розваги)
2-га група має відповісти на запитання: Чи небезпечна ця поїздка? (Звернути увагу на запитання хлопця, яке він повторює кілька разів)
2. Переказ епізоду “Підводна зйомка”
– Чиїми очима ми бачимо підводне царство?
– Що ми можемо сказати про Бена як про льотчика, кінооператора, людину?
– Чи можемо ми зробити висновки, що перед нами неординарна людина?
– Чому ж сталося так, що він навчився за життя багато, але не навчився розуміти власного сина?
3. Виразне читання фрагменту: від “У кішки був виграш у часі” до “Він знав, що справи його зовсім погані”
– Чого найбільше злякався Бен? Як це характеризує його?
4. Виразне читання фрагменту від “Деві,- сказав він, намагаючись зосередитися…” до “Він був необережним від самого початку й до кінця”
– Чи змінилося його ставлення до хлопчика? Доведіть. (У діалозі та роздумах з’являються звертання: “хлопчику”, “синку”, “бідолахо”, “малюк”; бажання не налякати Деві, вибачитись перед ним: “Не засмучуйся, якщо я на тебе нагримаю”, “намагався говорити якомога м’якше”, обіцяв наступного разу взяти кока-коли.)
– Чи можемо ми сказати, що льотчик злякався за себе і вирішив підлеститися до хлопчика, щоб той не кинув його? (Ні, він більше думав про хлопця. “Десятирічному хлопчикові випало виконати справу, яка була надскладною. Якщо він хоче вижити”) (“Знову зомлів”, – подумалося Бену. Він занурився на кілька хвилин у приємний легкий сон, але прагнув утримати останню нитку свідомості. Він учепився за неї: адже в ній одній був порятунок для сина)
– Чи вдається Бенові зблизитися з хлопцем настільки, щоб той його зрозумів? Що повинно було статися? (Хлопець побачив сльози батька, почув щирі слова. “Він намацав шлях до серця хлопчика”)
III. Підбиття підсумків уроку
Які висновки можна зробити з оповідання в контексті проблеми “батьки і діти”?
– Взаємини між батьками та дітьми завжди були серйозною проблемою.
– Найстрашніше за все байдужість, стіна непорозуміння, незнання одне одного.
– Найбільше залежить від батьків, тому що у них більший життєвий досвід.
– Треба пам’ятати, що кожна людина – це цілий світ.
IV. Домашнє завдання
Буває, що дорослі, щоб краще зрозуміти дітей, вдаються до одного дуже простого засобу.
Подумайте (або запитайте у батьків), до якого саме.
Чи є в тексті (у тій частині, що ми читали на уроці) натяк на це? Виписати у зошит визначення слова “дюйм”.