Добро і зло. Людина та її віра
15 травня 1891 р. у Києві на Воздвиженській вул., що на Подолі, в родині викладача Київської духовної академії Панаса Булгакова народився первісток, якого охрестили ім’ям діда по матері й покровителя Києва архистратига Михаїла. У родині Булгакових, у якій було семеро дітей, панувала атмосфера ласки й доброзичливості. Одним з найкращих дитячих спогадів письменника був “образ лампы с абажуром зеленого цвета. Это для меня очень важный образ. Возник он из детских впечатлений – образ моего отца, пишущего за столом”. Через багато років цей
Навчався Михайло в прославленій 1-й Київській гімназії, що на бульварі Шевченка, яку він опише згодом у романі “Біла гвардія” так: “четырехьярусннй корабль, некогда выкинувший в открытое
Повернувся Бултаков до Києва 1918 р. То був дуже непростий час у житті Києва. Разом з киянами і улюбленим містом Булгаков пережив десять змін влади. 1919 р. він був мобілізований як військовий лікар і разом з “білими” військами відступав на південь Росії.
До Києва Бултаков більше не повернувся, але серцем завжди залишався у рідному місті. Свідченням цього були твори митця. У ранньому оповіданні Михайла Бултакова “Я убив” лікар Яшвін, в образі якого легко вгадуються риси автора, мрійливо промовляє: какие звезды на Украине. Вот семь лет почти живу в Москве, а все-таки тянет меня на родину! Нет красивее города на свете, чем Киев”. У константинопольському “сні” п’єси “Біг” марить про Київ генерал Чарнота: Видал многие города, очаровагельные города, мировые! но, Киев – город, красота. Вот так Лавра лылает на горах, а Днепр, Днепр! Неописуемый воздух, неописуемый.
Одного і героїв знаменитого роману “Майстер і Маргарита”, Полтавського, автор зробив киянином, який не любив рідного міста, не здатен був відчувати його красу. “Его не радовали весенние разливы Днепра! Его не радовал тот потрясающий по красоте вид, что открывался от подножия памятника князю Владимиру. Его не веселили солнечные пятна, играюшие весной па кирпичных дорожках Владимирской горки”. Спокусившись московською квартирою свого племінника, забажав зректися Києва, і був жорстоко покараний за це – Азазело просто викинув його з квартири покійного Берліоза, наказавши тихо сидіти в Києві і навіть не мріяти ні про які квартири в Москві.
Спогади про благословенні дитинство і юність, роки: навчання, перше коханця стали основою першого роману Булгакова “Біла гвардія”, а згодом і п’єси “Дні Турбіних”. У них Київ старий, дореволюційний, Київ років громадянської війни, картини життя київської інтелігенції, високі поняття честі, обов’язку, шляхетності, вірності ідеалу, слову, друзям. Місто в романі – не тло подій, що відбуваються у творі, а живий персонаж: “Как мнотоярусно шумел, и жил город.
Прекрасний в морозе и тумане на горах, над Днепром.
Цедыми днями шел из бесчисленныхтруб дым к небу.
Курились дымкой, и скрипел сбитый гигантский снег.
И в пять, и в шесть, и семь етажей громоздились дома”.
Безперечно, що без Києва в серці Булгаков не зміг би написати свої прекрасні твори. Проте і Київ був би бідніший без булгаківської трепетної любові до міста, без місць, пов’язаних з письменником і з долею його героїв.
Добро й зло! Поняття вічні й нероздільні. І поки жива людина, вони будуть боротися один з одним. Добро буде “відкриватися” людині, висвітлюючи йому шлях до істини. Не завжди носіями добра й зла бувають різні люди, особливої трагічності досягає ця боротьба, коли вона відбувається в душі однієї людини. Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” присвячений боротьбі добра й зла. Автор в одній книзі описує події двадцятих років нашого століття й події біблійних часів. Дії, що відбуваються в різний час, об’єднані однією ідеєю – пошуками істини й боротьби за неї. Перенесемося в далекий Ершалаім, у палац прокуратора Іудеї Понтія Пілата. “У білому плащі із кривавою підбивкою” з’являється він перед людиною років двадцяти семи, у якого “руки зв’язані за спиною, під лівим оком синець, у куті рота – садно із запеченою кров’ю”. Людина цей – кликали його Іешуа – обвинувачується в підбурюванні до руйнування ершалаімського храму. Арештант хотів було виправдатися: “Добра людина! Повір мені!” Але його “навчили” дотримувати етикету: “Крисобій вийняв бич і! ударив арештованого по плечах! Зв’язаний миттєво звалився додолу, начебто йому підрубали ноги, захлинувся повітрям, фарба втекла з його особи.
Важко не погодитися з тим визначенням, яке дав собі прокуратор: “люте чудовисько”. Понтій Пілат живе за своїми законами: він знає, що мир розділений на пануючим і, що формула “раб підкоряється панові” непорушний, виходить, пан має право судити всіх і вся. І раптом з’являється людина, що думає інакше: “! звалиться храм старої віри й спорудиться новий храм істини”. Більше того, цей “бурлака” сміє пропонувати: “Мені прийшли в голову деякі нові думки, і я охоче поділився б ними з тобою, тим більше, що ти робиш враження дуже розумної людини”. Він не боїться заперечувати прокураторові й робить це настільки мистецьки, що часом приводить Пілата в замішання. В Іешуа своя життєва філософія: “! злих людей немає на світі, є люди нещасливі”. Арештант здався цікавий прокураторові. У його невинності прокуратор переконався відразу. Звичайно, мовлення його трохи крамольні, але зате “бурлака” має чудесну властивість знімати головний біль, що так мучить прокуратора. І в Понтія Пілата вже зложився план дії; він оголосить Іешуа божевільним і вистеле на острів у Середземнім морі, туди, де перебуває його резиденція. Але це виявилося неможливим. Іуда з Карафа представив такі відомості про “безумця”, що намісник кесаря не мав права не стратити його. Іешуа страчений. Чому ж мучиться прокуратор? Чому йому сниться сон, начебто він не послав на страту бродячого філософа й цілителя, начебто вони йдуть разом по місячній доріжці й мирно розмовляють, і він, “жорстокий прокуратор Іудеї, від радості плакав і сміявся в сні?” Могутність Понтія Пілата виявилося мнимим. Він боягуз, і совість мучить його.
Але як зв’язані ершалаімські глави з основним змістом роману? Велика кількість як явних, так і найтонших паралелей зв’язують зображення Ершалаіма двадцятих років першого століття й Москви двадцятих років двадцятого століття. Герої й часи, у них описані, начебто різні, а суть одна. Ворожнеча, недовіра до людей інакомислячим, заздрість царюють у світі, що оточує Майстра. Їх оголює Воланд. Воланд – це художньо переосмислений автором образ Сатани. Сатана і його помічники творять зло. Їх ціль – оголювати сутність явищ, висвічує, підсилювати, виставляти на загальний огляд негативні явища в людському суспільстві. Фокуси у Вар’єте, витівки з порожнім костюмом, що підписує паперу, таємниче перетворення грошей у долари й інше чортовиння – це оголення схованих пороків людини. Стає зрозумілим зміст фокусів у Вар’єте. Тут відбувається випробування москвичів на жадібність і милосердя. Наприкінці подання Воланд доходить висновку: “Ну що ж! вони – люди як люди. Люблять гроші, із чого б ті не були зроблені – із чи шкіри, із чи паперу, із бронзи або золота. Ну, легковажні! ну, що ж! і милосердя іноді стукається в їхні серця! Звичайні люди! загалом, нагадують колишніх! квартирне питання тільки зіпсував їх!”
Вічне прагнення людей до добра неподоланна. Пройшло двадцять століть, а уособлення добра й любові – Ісус Христос живий у душах людей. Майстер, головний герой роману, створює роман про Христю й Пілата. Христос для нього – це мисляча й страждаюча особистість, що затверджує достоїнство безкорисливого служіння людям, що несуть неминущі цінності в мир. Маргарита в романі є носителькою величезної, поетичної й натхненної любові, що автор назвав “вічної”. І чим більше непривабливим, “нудним, кривим” з’являється перед нами провулок, де ця любов виникає, тим більше незвичайним виявляється це почуття, що спалахнуло “блискавкою”. Маргарита бореться за Майстра. Відвідуючи Великий бал повні, Маргарита за допомогою Воланда повертає Майстра. Разом з ним під розкати грози, що очищає, вона переходить у вічність. Пішовши від нас, Майстер залишив нам свій роман як нагадування про те, що наші моральні проблеми вирішувати нам самим.
Схожі твори:
- Жорстокість і віра в добро Розпочинається ця чарівна казка розповіддю про злого троля, який зі своїми поплічниками створив страшне дзеркало, що потім зруйнувало не одне людське життя. А потім читач дізнається про хлопчика Кая і дівчинку Герду, яким через їхню бідність не було місця на землі погратися, але їхнім садком був невеличкий ящик із трояндами...
- Тільки людина відповідальна за добро і зло (за романом М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) М. Булгаков – один із видатних письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакова була дуже важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман “Майстер і Маргарита” став одкровенням великого письменника і філософа. Основна тема роману – проблема добра і зла. Ця тема завжди займала головне місце в російській філософії і...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман “Майстер і Маргарита” став одкровенням великого письменника. Учнівський твір По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”. …Так хто ж ти, нарешті? Я частина тієї сили, що...
- Тільки людина відповідальна за добро і зло – за романом М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Тільки людина відповідальна за добро і зло (за романом М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) М. Булгаков – один із видатних письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакова була дуже важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман “Майстер і Маргарита” став одкровенням великого...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Твір-роздум за прислів’ям. 6 клас. “Добром за добро відплачує кожен добром за зло – тільки справжня людина” Для більшості наших сучасників, які не схильні до міркувань на моральні і філософські теми, проблема добра і зла не викликає досить глибоких роздумів, для них вона є банальною. Оцінка такими людьми цього питання приблизно така: “Добро – це завжди добре, а зло – це завжди погано. Тому слід прагнути тільки...
- Добро і зло в оповіданні А. Лотоцьного “Михайло-семиліток” Про минуле нашого народу, про героїчну боротьбу проти Іноземних загарбників, про незвичайну силу і мужність руських воїнів, князів дізнаємося ми з історії України, літописів, творів на історичну тематику. Про напад печенігів на Київ розповідається в оповіданні А. Лотоцького “Михайло-семиліток”. Михайлик – син князя Володимира, Молоденький ше був князенко, а вже...
- Твір на тему “Добро врятує світ” або “Добро зберігає людство на землі” Чим довше живу та більше взнаю, тим більш суперечливим постає світ переді мною. З одного боку, в ньому є чимало доброго. Є батьки, які люблять мене та піклуються про мене. В нас є затишний будинок, де можна сховатися від холодів та негоди. Ще в мене є друзі, з якими мені...
- Віра в людину і її втілення в одному з добутку росіянці літератури Тема добра й зла вічна тема в літературі. Доти, поки буде жити людина, доти буде йти боротьба добра й зла. І завжди, за всіх часів будуть жити люди, що проповідують добро. От і роман М. Булгакова ” Майстер і Маргарита ” присвячений цій темі. Дивною особливістю жанру цього добутку є...
- ВІРА АРТАМОНОВА Є люди, від яких віє надзвичайною життєвою енергією, – поруч із ними відчуваєш красу життя. Саме до таких належить член Національної спілки письменників Віра Артамонова. Життєвий шлях Віри Климівни, як багатьох людей покоління 1930-х років, був наповнений нелегким дитинством, складною юністю, у яку увірвалася війна… Народилася письменниця 31 серпня 1925...
- “Хто робить добро іншому, робить добро самому собі” “Життя таке коротке. Поспішайте творити добро”. О. Довженко Кожен з нас, проживши своє життя, повинен залишити на цій землі певну згадку про себе. Хтось будує прекрасні архітектурні споруди, які залишаються служити іншим багато років, хтось створює чудові художні полотна, хтось бачить своє покликання в навчанні і вихованні, а хтось вносить...
- Добро і зло у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Поки молоді, сильні, бадьорі, не утомлюйтеся робити добро… Якщо в житті є зміст і ціль, то зміст цей і ціль зовсім не в нашому щасті, а в чомусь більше розумному і великому. Робіть добро. А. П. Чехов. Тема добра і зла хвилювала багатьох чудових письменників за всіх часів. Ф. М....
- ВІРА ВОВК Її справжнє прізвище – Віра Селянська. Народилася вона в Бориславі, в родині лікаря та учительки. Дитинство провела в гуцульському містечку Кутах і середню освіту почала у Львові (один рік гімназії). За більшовицької окупації вона опинилася з родиною в Дрездені, де закінчила середню школу. Після війни Віра Вовк вступила до університету...
- ДОБРО Й ЗЛО В РОМАНІ М. БУЛГАКОВА “МАЙСТЕР І МАРГАРИТА” ДОБРО Й ЗЛО В РОМАНІ М. БУЛГАКОВА ” МАЙСТЕР І МАРГАРИТА ” Поки молоді, сильні, бадьорі, не утомлюйтеся робити добро… Якщо в житті є зміст і ціль, то зміст цей і ціль Зовсім не в нашім щасті, а в чомусь, більше розумному й великому. Робіть добро А. П. Чехов Тема...
- “Робіть людям добро” Є такий вислів: “Краса врятує світ”. А я б хотіла його змінити: “Доброта врятує світ”. Мені здається, що найголовніша якість в людині – це доброта. Ще в садку я грала з подружками, які ділилися своїми іграшками і я ділилася з ними. Нам було цікаво разом. А були й такі хлопчики,...
- “Чи можливо добро без зла, а зло без добра?” Питання співвідношення добра і зла було у всі часи актуальним для людства і суспільства. У багатьох літературних творах, та й у власній уяві люди нерідко намагалися намалювати ідеальне суспільство, яке б було повністю позбавлено будь-якого зла. Але мені складно пригадати хоча б один твір, де б не було жодного конфлікту...
- “Добро існує там, де його творять” Всі ми люди, і всі ми колись стикалися з добрими вчинками на свою адресу. Іноді абсолютно чужі люди, у яких немає з нами нічого спільного, роблять для нас щось таке, що були зовсім не повинні робити. І в такі моменти можна задатися дуже раціональним питанням: а звідки ж взялося це...
- Добро і зло в комедії Вольтера “Простак” Проблема добра і зла, природи і суті добра і зла – вічна проблема, яка завжди хвилювала поетів і мислителів, серед яких був і Вольтер – видатний французький мислитель і майстер слова. Комедія “Простак”- один з найдраматичніших творів письменника, в якому він зобразив конфлікт між “сином природи” та “цивілізованим суспільством” і...
- “Добро повертається добром” Насправді, що таке доброта? І як вона проявляється? Якщо це поняття віднести до природи, то в сонячному промені напевно є доброта, тому що він дарує нам тепло сонця. Добро – це і криниця, яка дає нам змогу вгамувати спрагу в спекотний сонячний день. А якщо міркувати з точки зору людей,...
- “Моя філософія: роби людям добро” Кожна людина хоче жити добре і щасливо. Для цього потрібно багато чого, в тому числі докладати серйозні зусилля на шляху до свого щастя. Однак устрій людини такий, що вона ні за що не зможе нічого добитися, якщо в цьому процесі їй не допомагатимуть інші. Кожен з нас має потребу в...