Для позакласного читання “Антонівські яблука” (частина друга)
Останніми роками одне підтримувало гаснучий дух поміщиків – полювання. Колись такі маєтки, як Ганни Герасимівни, були не дивина. Були маєтки з величезними садибами, з садом на двадцять десятин, ці маєтки хоч і руйнувалися, протеше жили на широку ногу. Правда, збереглися деякі з таких садиб ще й досі, але в них уже немає життя… Немає тройок, немає верхових “киргизів”, немає гончаків і хортів, нема челяді і нема самого власника всього цього – дідича-мисливця, на зразок мого небіжчика-шуряка Арсена Семеновича.
З кінця вересня наші
З такої прочуханки сад виходив майже зовсім оголеним, засипаним мокрим листям і якимось принишклим, приборканим. Але зате яким прекрасним він був, коли знову ставало нй годині, починались прозорі й холодні дні початку жовтня, прощальне свято осені! Листя, яке ще не облетіло, тепер висітиме на деревах уже до перших заморозків. Крізь чорний сад буде просвічуватись холодне блакитне небо і покірно чекатиме зими, зогріваючись у сонячному блиску. А поля вже різко чорніють ріллею і яскраво зеленіють заруненою озиминою… Час на полювання!
І ось я бачу себе в садибі Арсена Семеновича,,у великому домі, в залі, повному сонця й диму від люльок і цигарок. Народу багато, усе люди засмаглі, з обвітреними обличчями, у чумарках і довгих чоботях. Щойно добре пообідали, розчервонілись і збуджені гомінкими розмовами про майбутнє полювання, але не забувають допивати горілку і після обіду. А на подвір’ї сурмить ріг і виють на різні голоси собаки. Чорний хорт, улюбленець Арсена Семеновича, влізає на стіл і починає жерти з блюда рештки зайця під соусом. Та раптом він жахливо верещить і, перекидаючи тарілки й чарки, зривається зі столу: Арсен Семенович, вийшовши з кабінету з гарапником та револьвером, несподівано глушить залу пострілом. У залі ще більш набирається диму, а Арсен Семенович стоїть і сміється.
Коли траплялося проспати полювання, відпочинок був особливо приємним. Прокинешся і довго лежиш у ліжку. В усьому домі – тиша. Чути, як обережно ходить по кімнатах садівник, розтоплюючи печі, і як дрова тріскотять і стріляють. Попереду цілий день спокою в безмовній уже по-зимовому садибі. Не поспішаючи одягнешся, поблукаєш садом, знайдеш у мокрому листі випадково забуте холодне й мокре яблуко, і чомусь воно здасться надзвичайно смачним, зовсім не таким, як інші. Потім візьмешся за книжки, – дідівські книжки в товстих шкіряних оправах, з золотими зірочками на сап’янових корінцях. Добре пахнуть ці, схожі на церковні требники, книжки своїм пожовтілим, товстим шершавим папером! Якоюсь приємною кислуватою пліснявою, старовинними духами… Чудові й позначки на берегах, крупно і з круглими м’якими розчерками зроблені гусячим пером. Розгорнеш книжку й читаєш: “Мисль, гідна давніх і нових філософів, цвіт розуму й почуття щиросердого…” І мимоволі захопишся і самою книжкою. Це – “Дворянин-філософ”, алегорія, видана років із сто тому коштом якогось “кавалера багатьох орденів” і надрукована в друкарні приказу громадської опіки, – розповідь про те, як “дворянин-філософ”, маючи час і хист міркувати, до чого розум людини піднестися може, відчув колись бажання скласти план світу на просторому місці свого селища… Потім натрапиш на “сатиричні і філософські твори пана Вольтера” і довго тішишся милим і манірним складом перекладу: “Добродії мої! Кразм склав у шостомунадесять сторіччі похвалу дурощам (манірна пауза, – крапка з комою); ви ж наказуєте мені звеличити перед вами розум…” Потім від катерининської старовини перейдеш до романтичних часів, до альманахів, до сентиментально-пишномовних і довжелезних романів… Зозуля скаче з годинника і глумливо-сумно кує над тобою у пустому будинку. І потроху в серце починає закрадатися солодка й дивна туга…
Запах антонівських яблук зникає з поміщицьких садиб. Ці дні були так недавно, а проте мені здається, що з того часу минуло мало не ціле століття. Повмирали діди у Виселках, померла Ганна Герасимівна, застрелився Арсен Семенович… Настає царство дрібномаєтних, збіднілих до злиднів. Та гарне й це злиденне дрібномаєтне життя!
Ось я бачу себе знову на селі, у глибоку осінь. Дні стоять синюваті, похмурі. Вранці я сідаю в сідло і з однією собакою, з рушницею та рогом вирушаю в поле. Вітер дзвенить і гуде в дуло рушниці, вітер міцно дме назустріч, іноді з сухим снігом. Цілий день я блукаю пустими рівнинами… Зголоднілий і змерзлий, повертаюсь я перед смерком до садиби, і на душі стає так тепло й відрадно, коли заблимають вогники Виселків і понесе з садиби запахом диму, житла. Пам’ятаю, у нас у домі любили смерком не світити вогню і вести в напівтемряві розмови. Увійшовши в дім, я бачу, що зимові рами вже вставлено, і це ще більш настроює мене на мирний зимовий лад. У лакейській наймит топить грубку, і я, як у дитинстві, сідаю навпочіпки біля оберемка соломи, що різко пахне вже зимовою свіжістю, і дивлюсь то на полум’я в грубці, то на вікна, за якими, синіючи, сумно вмирають сутінки. Потім іду до челядні. Там багато людей і горить світло: дівчата січуть капусту, миготять сікачі, я слухаю їх дрібний, дружний стукіт і дружні, смутно-веселі сільські пісні… Інколи заїде якийсь дрібномаєтний сусід і надовго завезе мене до себе… Гарне і дрібномаєтне життя!
Дрібномаєтний встає рано. Міцно потягнувшись, підводиться він з постелі і крутить товсту цигарку з дешевого, чорного тютюну чи просто з махорки. Бліде світло раннього листопадового ранку опромінює просторий, з голими стінами кабінет, жовті і зашкарублі шкурки лисиць над ліжком і кремезну постать у шароварах і косоворотці без пояса, а в дзеркалі відбивається заспане обличчя татарського складу. У напівтемному, теплому домі мертва тиша. За дверима в коридорі хропе стара куховарка, яка жила в панському домі ще дівчам. Проте це не заважає панові хрипко гукнути на ввесь будинок:
– Лукерко! Самовар!
Потім, узувши чоботи, накинувши на плечі чумарку і не застібаючи коміра сорочки, він виходить на ганок. У замкнених сінях тхне псиною; лінькувато потягуючись, зі скавчанням позіхаючи й посміхаючись, оточують його гончаки.
– Одчепись! – повільно, поблажливим басом каже він і через сад
Іде на тік. Груди його широко дихають різким повітрям ранку і запахом змерзлого за ніч, оголеного саду. Скручене й почорніле від морозу листя шарудить під чобітьми в березовій алеї, вирубаній уже наполовину. Вимальовуючись на низькому похмурому небі, сплять настовбурчені галки на гребені стодоли… Добрий буде день для полювання! І, зупинившись посеред алеї, поміщик довго дивиться на осіннє поле, на пустельну зелену озимину, по якій блукають телята. Дві гончі суки скавучать біля його ніг, а Заливай уже за садом: стрибаючи по колючій стерні, він ніби кличе і проситься в поле. Та що зробиш тепер з гончаком? Звір тепер у полі, на ріллі, у чагарнику, а в лісі він боїться, бо в лісі вітер шарудить листям… Ех, якби хорти!
На стодолі починається молотьба. Повільно беручи розгін, гуде барабан молотарки. Ліниво натягуючи посторонки, упираючись ногами у всипаний гноєм круг і хитаючись, ідуть коні у приводі. Посеред при-іюду, обертаючись на ослінчику, сидить погонич і одноманітно погукує на них, завжди стьобаючи батогом лише одного бурого коня, який лінується більш за всіх і зовсім спить ідучи, тим більше, що й очі в нього зав’язані.
Пороша, перший сніг! Хортів немає, полювати в листопаді нема з чим; та настає зима, починається “робота” з гончаками. І от знову, як за давніших часів, з’їздяться дрібномаєтні один до одного, п’ють на останні гроші, цілі дні пропадають у засніжених полях. А ввечері на якомусь глухому хуторі далеко світяться в темряві зимової ночі вікна флігеля. Там, у маленькому флігелі, плавають хмари диму, тьмяно світять лойові свічки, хтось настроює гітару…
На сутінки буйний вітер загуляв,
Широко мої ворота розчиняв, – починає хтось грудним тенором. І решта невлад, вдаючи, що жартують, підхоплюють з тоскним, безнадійним завзяттям:
Широко мої ворота розчиняв,
Білим снігом путь-дорогу замітав…
Переклад з російської Л. Смілянського
Схожі твори:
- Антонівські яблука характеристика образу оповідача Оповідач – “я” письменника, багато в чому схоже з ліричним героєм в поезії Бунина. “Антонівські яблука” – символ Росії, що відходить в минуле, подібний до чехівського “Вишневого саду” : “Пам’ятаю великий, увесь золотий сад, що підсохнув і поріділий, пам’ятаю кленові алеї, тонкий аромат опалого листя і – запах антонівських яблук,...
- Іван Бунін Антонівські яблука Іван Бунін Антонівські яблука Перекладач: Л. Смілянський I …Пригадується мені рання ясна осінь. Серпень був з теплими дощиками, – наче навмисне для сівби, – з дощиками саме в пору, у середині серпня, проти празника Лаврентія. А “осінь і зима добре живуть, коли на Лаврентія вода тиха й дощик”. Потім на...
- Ернест Хемінгуей Острови в океані: Частина друга – Куба Ернест Хемінгуей Острови в океані Частина друга – Куба Коли вони всі пішли, він ліг на плетену мату, що вкривала підлогу, і слухав, як гуде вітер. З північного заходу накотила справжня буря, і він простелив на підлозі ковдри, наклав купу подушок і підпер їх м’якою спинкою крісла, приставивши до ніжки...
- Переказ оповідання Буніна Антоновські яблука – Глава друга “Ядреная антонівка – до веселого року”. Сільські справи гарні, якщо антонівка вродилася: виходить, і хліб уродився… Пригадується мені врожайний рік На ранній зорі, коли ще кричать півні й по^-чорному димляться хати, розгорнеш, бувало, вікно в прохолодний сад, наповнений лілуватим туманом, крізь який яскраво блищить подекуди ранкове сонце, і не стерпиш...
- “Ада, або Пристрасть. Хроніка однієї сім’ї”. ЧАСТИНА ДРУГА ЧАСТИНА ДРУГА у два рази коротше ПЕРШОЇ. Пекла атакує Вану листами. Вона клянеться у вірності й любові до нього, потім по-женски непослідовно виправдує свої зв’язки з Раком і де Пре, знову говорить про любов… Листи “корчаться від болю”, але Ван непохитний Він пише свій перший роман “Листа з Терри”, витягаючи...
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. СВІТ ДИТИНСТВА У ТВОРАХ ВСЕВОЛОДА НЕСТАЙКА Мета: розширити знання учнів про життя та творчість українського письменника В. Нестайка; вдосконалювати вміння аналізувати твір та переказувати його зміст; розвивати навички виразного читання; розвивати уяву, пам’ять та фантазію учнів; виховувати бережливе ставлення до тварин, доброзичливість, повагу одне до одного. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота...
- Аналіз сюжету повісті Лермонтова “Бела”. Частина друга Ми прочитали п’ять середнього розміру сторінок. Вся повість “Бела” займає тридцять п’ять таких сторінок. Вже сьома частина повісті прочитана, а читач, по суті, ще незнайомий з героями. Повість називається “Бела”. Хто вона? Як звуть офіцерів, які зустрілися на гірській дорозі? Хто з них – герой свого часу? Але ось штабс-капітан,...
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. РІДНА МАТИ МОЯ Мета: формувати навички виразного декламування віршів; розширити знання учнів про святкування Дня Матері в Україні; розвивати фонематичний та інтонаційний слух, гнучкість артикуляційного апарату; виховувати почуття чуйності та ввічливості до матерів, бабусь, жінок, формувати почуття гордості за свята та традиції українського народу. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1....
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. БАЙКИ ЕЗОПА Мета: розширити знання учнів про байки Езопа; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння аналізувати, співставляти прочитане; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Робота над скоромовкою Тілі-тілі, кізки білі Біля річки сіно їли, Трішки випили водиці Із глибокої криниці. III....
- Сюжет роману “Євгеній Онєгін”. Частина друга На наступний ранок Онєгін одержує від Ленского записку з викликом на дуель. Лист привозить секундант Зарецкий, цинічний, але недурна людина, у минулому бешкетник, картярський злодій, запеклий дуеліст, що вмів і посварити й помирити друзів. Тепер він мирний поміщик. Онєгін приймає виклик спокійно, але в душі залишається незадоволений собою: не потрібно...
- “Запахи – Історія одного вбивці” Книга друга (Частина четверта) “Він мене вб’є”, – подумав Гренуй. Він єдиний, кого не завела в оману моя маска. Він не може обманутися. Запах його доньки чіпко прилип до мене, цей доказ не можна спростувати, як кров. Він мусить упізнати мене й знищити. Він повинен це зробити. І Гренуй розчепірив обійми, щоб прийняти летючого...
- Урок-бесіда з позакласного читання. Шевченко-художник УРОК 18 Тема. Урок-бесіда з позакласного читання. Шевченко-художник. Сценарій До Шевченківських днів Дійові особи: Голос за сценою Ангел Тарас Шевченко Тополя Понтій Пилат Наймичка Оксана (мала і велика) Мала Мар’яна (без слів) Катерина Юда Мати Кобзар Перебендя Відьма Козак Русалка Варнак На сцені – Кімната. Стіл. Свічка. Поличка з книжками....
- Приколи зі шкільних творів. Частина друга Тургенєв убиває (!) свого героя наприкінці роману, занесучи (!) йому інфекцію в рану на пальці “…у заді в Шевченко палав вогонь…” “…він увійшов у роман, як красень на коні.” “В XXXX року Лейбниц винайшов таку машину, що разом з Ньютоном могла тільки підсумувати.” “У неділю рано ранком я прокинувся від...
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ВЕСНУ-КРАСНУ ЗУСТРІЧАЙМО Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитане, робити висновки; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Чого це надворі блищать, мов перлини, І чисті й прозорі весняні краплини? Чого це пісні заспівали свої Веселі, дзвінкі ручаї? Чого це так сонце ясне пригріває? Бо час чарівниці...
- Матеріал до вивчення оповідання “Зловмисник”. Частина друга Чехов не випадково змушує слідчого тричі повторити слова про те, що мужик знав про можливість катастрофи поїзда. Судовий слідчий наполегливо переконує Дениса Григор’є-ва в цій думці (“А ти не міг не знати…”). Усе питання і полягає в тому, знав він чи не знав. Чи зможуть учні зрозуміти весь драматизм ситуації?...
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ТВІЙ ДРУГ – КНИГА І семестр З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ Урок 30. УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ТВІЙ ДРУГ – КНИГА Мета: ознайомити учнів з історією виникнення паперу і книгодрукування; розвивати читацькі навички; виховувати бережливе ставлення до книги. II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ Вчіться, діти. Мудра книжка Скаже вам...
- Переказ по повісті “Собака Баскервілів”. Частина друга А тепер повернемось до Холмса, який увесь той час, поки Ватсон вів самостійне розслідування, перебував у тіні розповіді. Як же все-таки Холмсу вдалося “вичислити” Степлтона? Те, що сера Чарлза вбили і що зробив це Степлтон, Холмс здогадався ще у Лондоні. Співставивши легенду про прокляття роду Баскервілів з тим, що розповів...
- ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ШКОЛА ДОБРИХ УЧИНКІВ (за творами Василя Сухомлинського) Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами В. О. Сухомлинського; формувати уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів; навчати школярів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвивати мовлення учнів; виховувати віру в...
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. “ШЕВЧЕНКОВЕ СЛОВО В ВІКАХ НЕ СТАРІЄ…” Мета: глибше ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; вчити сприймати зміст поезії, відображати його у малюнках; розвивати пам’ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати любов і повагу до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ...
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ЛІТО КРАСНЕ ЗУСТРІЧАЙМО Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; викликати у дітей почуття зачарування красою рідної природи; поглибити їх знання про літо; прищеплювати учням любов до поетичного слова; виробляти розуміння і почуття його краси; виховувати спостережливість, любов до природи; сприяти розвитку образного мислення й мовлення. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА...