ДИВОВИЖНИЙ СВІТ ПРИРОДИ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ “КЛЕНИ”
II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4
Урок 79. ДИВОВИЖНИЙ СВІТ ПРИРОДИ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ “КЛЕНИ”
Мета: ознайомити учнів з творчістю поета Вадима Скомаровського; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; розвивати образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над лічилкою
Ішов кіт через сто воріт,
До кінця дійшов,
Кошеня знайшов.
– Няв!
2. Робота
Сонце гріє – аж пече,
З сома в море піт тече,
Радить сому сонний кит:
– Покупатись, соме, слід.
Л. Куліш-Зіньків
3. Читайте! Додавайте склади
Лі… (то) по… (сол) фа… (ра)
Лі… (сок) по… (тяг) фа…(зан)
Лі…(кар) по… (сох) фа… (кел)
Лі…(так) по… (ра) фа… (ртух)
4. Робота над чистомовкою
За-за-за – там іде коза.
Зу-зу-зу – ми ведем козу.
Зи-зи-зи – сіно відвези.
Са-са-са – ось летить оса.
Су-су-су – ми побачили косу.
Це-це-це – кругле яйце.
Єць-єць-єць – віє вітерець.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс
– Хто розкаже кращу казку про те, як друзі допомогли соловейкові одужати?
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми починаємо ознайомлення з творчістю українського поета Вадима Скомаровського.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Понад тридцять років пише вірші, поеми, казки для дітей Вадим Петрович Скомаровський. Його твори присвячені рідному краю, природі, героїці воєнної пори, працьовитим людям і, звісно, дівчаткам і хлопчикам – допитливим і непосидючим, яким був і сам поет у пору дитинства.
Народився Вадим Скомаровський 1 червня 1937 р. Його рідне село Балико-Щучинка (Кагарлицький район на Київщині) лежить на покраяному ярами правому березі Дніпра, довкола ліси, а в лісах – озера. Ця багата природа розвивала творчу уяву майбутнього поета, дещо скрашувала його дитинство, яке припало на роки Вітчизняної війни. На фронті загинув батько Вадима Скомаровського. Мати все життя працювала вчителькою. І Вадим після закінчення семирічки, а потім – Ржищівського педучилища працював учителем у Бородянській школі на Київщині. Згодом Вадим Скомаровський закінчив Ізмаїльський педінститут. І подальша його журналістська робота та робота головним редактором і директором видавництва “Молодь” була тісно пов’язана зі школою, з дітворою та молоддю.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання вірша В. Скомаровського “Клени” (с. 85-86)
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Яку картину природи ви уявляли, слухаючи вірш?
2) Словникова робота.
А) Довідкове бюро.
Багряне – густо-червоне, криваво-червоне.
Б) Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем.
Довго ждучи
Стояли тривозі
Грізно шуміла
Завірюхи сивоброва
Одягнула обтрушував
– Прочитайте слова скоромовкою.
– Назвіть дієслова.
– Яке слово складається з двох частин? (Сивоброва)
3) Гра “Бджілки”.
Напівголосне читання вірша учнями.
– Які картини природи описав поет?
4) Виразне читання вірша учнями “ланцюжком”.
– За допомогою яких слів автор передав тривогу кленів? Прочитайте відповідні рядки.
– Знайдіть у вірші слова, завдяки яким явища природи й дерева постають живими істотами, схожими на людей.
5) Робота над ілюстрацією.
– Що зображено на малюнку до вірша (с. 85)?
– Який настрій передано художником?
6) Гра “Добери рими”.
Багряне… (настане);
В тривозі… (на морозі);
Діброва… (сивоброва);
Завірюхи… (кожухи).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
– Що ви дізналися про творчий і життєвий шлях Вадима Скомаровського?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ