Дитяча література XX-XXI століття (огляд)
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
ІІ семестр
ІЗ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХХ-ХХІ СТОЛІТТЯ
(4 години)
УРОК № 59
Тема. Дитяча література XX-XXI століття (огляд)
Мета: ознайомити з кращими творами сучасної дитячої літератури; спонукати учнів до активного читання; розвивати навички самостійного пошуку літератури відповідно до своїх уподобань; розширювати світогляд учнів, словниковий запас; виховувати високі громадянські, моральні якості характеру, естетичні смаки.
Обладнання: книжкова виставка, фрагменти кінофільмів, мультфільмів,
Теорія літератури: роди, жанри літератури, анотація, каталог, ілюстрації, дайджест.
ХІД УРОКУ
I. Аналіз виконання контрольної роботи
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Твори, з якими ми познайомилися на уроках зарубіжної літератури в п’ятому класі,- це лише невеличка часточка того, що написано для дітей. Зорієнтуватися в цьому книжковому морі й буде нашим завданням на наступних уроках.
Кажуть, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. І це справді так, адже написати
П’ятикласники дуже люблять читати і казки, і пригодницькі твори.
Але світ літератури значно ширший, тож, аби бути всебічно розвиненою людиною, слід цікавитися і світом тварин та рослин, й історією, і географічними відкриттями, і найпопулярнішими технічними винаходами, і спортом, й астрономією, і реальним життям школярів та їхніми проблемами.
Про це ми також вестимемо мову на нашому уроці.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя
– Перш за все хотілося б почути вашу думку, дізнатися про ваші уподобання.
Усно-письмова анкета читача
У накресленій на дошці таблиці учні по черзі швидко ставлять відмітки у відповідній графі. Учитель підраховує голоси й робить висновки.
Казки, легенди | Науково-популярна література, енциклопедії | Вірші | Фантастика | Про природу | Про історію |
1 1 1 … | |||||
18 |
(Кожен учень може вибрати, наприклад, 3 уподобання.)
2. Презентація улюблених (або нещодавно прочитаних) творів сучасної зарубіжної літератури
3. Розповідь або виступ бібліотекаря
– Ви, звісно, бували в бібліотеці. Там дуже багато книг. А як же знайти потрібну? Якщо відомий автор, то можна скористатися алфавітними покажчиками. Коли цікавить якась тема, можна скористатися тематичним каталогом (це розміщені в алфавітному порядку картки з назвами книг та їх авторами, розкладені за різними темами). А якщо не знаєш, що ти хочеш конкретно, просто шукаєш на полиці цікаву книжку. У такому випадку слід прочитати анотацію – короткий зміст книжки, розташований на другій сторінці. Там вказано тему твору, основні особливості, для кого призначена (якого віку, фаху, яких уподобань). Можна акуратно погортати книгу, подивитися ілюстрації, прочитати кілька абзаців. І якщо вас щось зацікавило, значить, ця книжка ваша.
У багатьох родинах є домашні бібліотеки. Варто поцікавитися, а які ж книги зберігаються в них, що читали ваші бабусі й дідусі, батьки, старші брати й сестри.
Інколи на книгах власної бібліотеки ставлять позначку – екслібрис, який вказує на приналежність примірника певній особі, родині. Це можуть бути ініціали, символи, щось на зразок родових гербів. Екслібриси виготовляють з дерева, ластика, гумки, силікону або якогось підходящого матеріалу, на який наноситься фарба й робиться відбиток на книзі.
Пропоную вам зробити ескіз (малюнок) власного екслібриса або виготовити його й позначити власну книжку.
4. Розповідь учителя (міні-лекція)
– Ті твори, які ми читали, написані давно, хоча не втратили свого значення й донині, пройшовши випробування віками. А як же тепер? час народних казок минув, мрії людей про чоботи-скороходи, літак-килим, скатерть-самобранку, чарівне дзеркальце вже збулися. Про що ж писали дитячі письменники у ХХ столітті, що пишуть у ХХІ? Фантазія людей невичерпна, і життя підказує все нові й нові сюжети. Саме в ХХ столітті “народилися” улюбленці всієї дітвори Вінні-Пух і П’ятачок англійського письменника Алана Мілна, Нільс Хольгерсон з “Дивовижної подорожі Нільса Хольгерсона з дикими гусьми Швецією” Сельми Лагерлеф. До речі, це єдина дитяча книга у світі, за яку автору вручили Нобелівську премію. І це не просто книга, казка, а захоплюючий підручник з географії, зоології, ботаніки та історії Швеції. У ХХ столітті з’явилася і Пеппі Довгапанчоха, Малюк і Карлсон, герої також шведської письменниці Астрід Ліндгрен, і маленькі гобіти Дж. Р. Р. Толкіна, і мумі-тролі С. Топеліуса-молодшого, і Маленький Принц А. де Сент-Екзюпері, і багато інших.
Нарешті, згадаємо книги про пригоди маленького чарівника Гаррі Поттера Дж К. Ролінг, які розійшлися в усьому світі мільйонними накладами, перевершивши всі досі відомі дитячі видання. Книги й герої у ХХ-ХХІ століттях інші, а проблеми – ті самі. І найголовніша з них – це вічна боротьба Добра та Зла.
5. Самостійна робота з підручником
Читання статті про сучасну дитячу літературу (С. 288 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 231-234 – за підручником Є. Волощук).
6. Обмін враженнями про прочитане
– Що нового для себе ви дізналися? Що найбільше в статті підручника вас зацікавило? Які з названих книжок вам хотілося б прочитати?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Здогадайтеся, про яку книжку йдеться:
Льюїс Керрол “А л с в К р н Ч д с”
(“Аліса в Країні Чудес”)
Джон Рональд Ройл Толкін
(“Володар перснів”)
Астрід Ліндгрен
(“Пеппі Довгапанчоха”)
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до написання відгуку про улюблену книжку.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте фразу.
– Мені найбільше сподобалося…
– Для мене будо новим…
– Я обов’язково хочу…