Де ж причини, що призвели до загибелі таланту?
Пішовши з Масеачузетса, з гурту своїх співвітчизників, відмовившись боротися з ними за них же самих, за їх соціальне і духовне визволення, Річард позбавив своє мистецтво змісту, основи. Очевидно, попри всю свою святенність, массачузетська громада краще розбиралася в мистецтві, в скульптурі, ніж но-воявлені американські промисловці, та справа, зрештою, і не в цьому. Там, в Массачузетсі, була боротьба, В Род-Айленді “люди багатіють”, вони вже хочуть купувати не прості горщики, а “делікатні”. Проте міщанські смаки род-айлспдців пе мають
Та чи можна обвинувачувати митця тому, що він покинув Массачузетс?! Адже ми знаємо, що Річарда прогнали. Щоправда, скульптор і сам пішов би звідти, бо не знайшов у пуританській громаді того, за чим їхав з далекої Венеції в Америку – не знайшов боротьби за здійснення мрії про новий
Чи не краще було тоді, як руки фанатичні мої утвори в порох розбивали? Бо се ж таки було якимсь признанням, що хист мій справді може мати силу, для них лиху, ворожу, нечестиву, а все ж велику!- то для читача в цих словах звучить не тільки запитання, але й розгадка його трагедії. Нема життя без боротьби, без боротьби нема й мистецтва. Діяльним, живим, отже й вічним, безсмертним мистецтво може бути лише тоді, коли воно виникає і розвивається в умовах боротьби за волелюбні ідеали. Мрія, відірвана від боротьби, випещена в самотині, не може породити видатних творів мистецтва, бо вона не поєдналася з дійсністю. Скільки Річард не вдивлятиметься в нову скульптуру, виліплену ним у Род-Айленді, він не побачить у ній життя. Митець втратив свій талант.
…Щоб до душі душею промовляти, то треба, щоб ті душі поріднились. А що ж їх поріднить?
Думка Річарда не знайшла відгуку в його земляків, як не знайшла і в Род-Айленді. Зникла однаковість відчуттів і сприйняття, зникла властивість узагальнювати і відтворювати дійсність у її розвитку й перспективі. Відтак зник і талант.
В муках дошукуючись причин, що викликали невдачу з останньою його статуєю, Річард говорить: “Взірця немає”. Фантазія митця повинна виходити з реального, з життєвого. Американська пуща не давала зразка для прекрасного. Вона живим поховала талант Річарда. Непривабливості Венеції з її інквізицією бліднуть перед американською “свободою”. В американській пущі Річард міг створити не мистецьку річ, а лише якусь “потвору… мертворождєнну”.
Сей твір мій бронзи й мармуру не діжде. Не пережить йому свого творця. Не встигну сам я в землю обернутись, як висохне і розпадеться глина,-
З відчаєм говорить сам собі Річард.
Краса могла проявитися не у ствердженні навколишнього життя, а швидше у запереченні. Сатирична фігурка, яка висміювала потворність і святенництво Годвінсона, була по-своєму прекрасною, бо допомагала боротися за мрію. Саме через це Річард взяв на себе повну відповідальність за статуетку Деві перед розлюченим Годвінсоном і покірною йому громадою. В цьому виявлялося не тільки гуманне почуття Річарда, який не хотів віддати на наругу свого учня, але й творча солідарність.
Деві теж прагнув до прекрасного. Тому він ще в першій дії, продовжуючи розмову про красу і вигадку, просив Річарда показати фігурки, виліплені в Італії та на кораблі під час подорожі. Ці твори Річарда прекрасні, бо вони натхненні почуттям споді-
270
Ваної волі. Серед статуеток є одна з девізом “Регеаі ггшпсіиз, їіаі: агз”. Перекладений Річардом “Хай згине світ, а хист хай буде”, цей девіз залишався в драмі не розкритий письменницею аж до третьої дії. Вигаданий у Венеції “у скульпторськім гурті”, він має в собі відтінок “чистого мистецтва”.
Виліпивши статуетку, яка зображувала молоденьку дівчину-пуританку Дженні в убранні принцеси, Річард намагався поєднати свою мрію з дійсністю. У первісній редакції драми ‘ колишній вчитель Річарда Мікеле 2, відомий ще з Флоренції (за першим задумом Річард навчався у Флоренції) топкий знавець мистецтва, так характеризує цей витвір:
Тут, бачте, трохи єдності бракує: ПреПИШИІ КНЯЖІ шати, голова ж ДІвчаТКй простого, якби се навпаки, То кращий вийшов би контраст, запевне, Та се нехай ще! Але ось дивіться: Убрання й постать царедворки – Еісцапііззіта. Само ж обличчя Міщаночки, таких у вас багато В колоніях. Тепер дивіться – вираз: (закриває горішню частину лиця) Так усміхається дівча гарненьке Своїй шістнадцятій весні. А се (закриває долішню частину і волосся, видно тільки лоб і очі) Матрони-пуританки твердий погляд,- Прокляв би він і вбрання, і сей усміх, Якби побачив їх…
Дійсність і мрія не поєдналися. Стороннє свідчення Річардо-вого вчителя розкриває глибокий внутрішній конфлікт Річарда-митця. Він убрав у пишні шати міщаночку, яких у колонії багато, і єдності не вийшло. Надто вже не пасувало обличчя буденної буржуазки до вбрання принцеси. Мине два сторіччя – і нащадки американських колоністів самі ганятимуться за шляхетськими титулами, гербами й знатністю. Річард хотів опоетизувати буденне, типове (в розумінні звичайного, розповсюдженого), піднести його до висоти мрії. Але міщанське – надто невідповідний матеріал для опоетизування; спроба митця виявилася невдалою. Ніякі пишні шати не можуть приховати буденність душі людини, хоч би ця людина і мала гарненьке обличчя.
Мікеле (перша редакція твору), продовжуючи свою думку про статуетку, приходить до висновку:
В ній я бачу Три елементи, та не триєдині: З них кожний нарізно красі хай служить, та бути вкупі неподоба їм…
Я б радив вам три статуї зробити, А проба ся для всіх би послужила, Вам тільки треба роз’єднати знову Три елементи, і чудові твори Тоді ви світові дасте в дарунок.
Мистецтво всеосяжне, воно може відтворити і пуританський погляд, і усміх дівчини своїй шістнадцятій весні, і царівну-мрію, якій немає місця в міщанському середовищі американських колоністів. Але примирити, поєднати ці цілком відмінні, соціально і духовно несполучні світи – неможливо.
Знаменно, що Річард весь свій спадок, всі свої мрії заповідає малому Деві і наказує йому їхати вчитися до Голландії, яка “новому хисту торує шлях широкий”. Відомо, що голландське мистецтво XVII сторіччя відзначалося своїм реалізмом, щільним зв’язком з життям, увагою до простих трудящих людей. Показово, що в підготовчих планах до твору Леся Українка відразу ж виділила постать Деві, про якого занотувала – “палке хлоп’я з артистичною натурою, ученик (потім єднає хист і життя, знаходить струю, що зв’язує спільне у нього і у тих, що навколо нього)”. Таким чином, на думку авторки, Деві й має подолати розрив між мрією і дійсністю, між ВісЬііШ£ ипсі \УаЬгЬеіі, між “часовим” і “вічним”, що Річардові виявилося не під силу.
Драматична поема “У пущі” – це трагічна повість про “од-важного, вільного і непримиренного, покірного тільки правді і красі” скульптора, талант якого згублено “в пущах Нової Англії”, повість про “похованого артиста” (один з варіантів назви твору). Цей твір переконливо доводить, що особистої волі митця не досить, щоб талант зростав і розвивався. В капіталістичному суспільстві особиста свобода митця ілюзорна й облудна. Річард як скульптор тисячами видимих і невидимих ниток був пов’язаний з цим буржуазним суспільством, воно і вбило його хист. “Жити в суспільстві і бути вільним від суспільства не можна. Свобода буржуазного письменника, художника, актриси є лише замаскована (або лицемірно маскована) залежність від грошового мішка, від підкупу, від утримання” ‘. Річард прагнув бути незалежним, не піддавався на підкупи буржуазії і її попередників, але суспільні умови життя, зречення від боротьби за дійове мистецтво вбили його талант. З своїм мистецтвом скульптор Річард був непотрібний для тогочасного світу гендлярів і святенників, через те і втратив найдорожче, що мав,- талант, мету життя.
Схожі твори:
- У жалобні дні загибелі Пушкіна У жалобні дні загибелі Пушкіна, коли юрби народу ще не відринули від особняка на Мийці, обидві столиці облетіли гнівні й трагічні рядки : Загинув поет! – невільник честі – Упав, оклеветанный молвойе Так Росія знайшла нового великого поета – Михайла Юрійовича Лермонтова. Знайшла, щоб через чотири роки оплакати його загибель....
- Короткий спалах великого таланту (за творчістю Леоніда Кисельова) У 60-ті роки XX століття в українську літературу ввійшов молодий, але талановитий, із великим творчим потенціалом поет – Леонід Кисельов. Його називали юним Лєрмонтовим, Пушкіним, Шевченком. Але матеріали його життєпису дуже стислі, бо прожив він тільки 24 роки: помер від страшної недуги – лейкемії. Письменник Ю. Щербак так описував Леоніда...
- Що привело папашу Горіо до загибелі Шкільний твір По романі О. Бальзака “Батько Горіо”. Бальзак – один з найбільших романістів XІX століття. Найважливіша особливість його творчості полягає в тому, що він написав не просто велику кількість романів, але історію цілого суспільства. Діючі особи його добутків – лікарі, стряпчі, державні діячі, лихварі, світські дами, куртизанки – переходять...
- Доля народного таланту (За повістю С. Васильченка “Талант”) Талантом люди називають виняткові природні якості, особливі здібності. А в деяких українських словниках “талантом” називають фортуну, везіння і, власне, щастя. “Талант мужності й талант співчуття, без яких не буває справжнього письменника, вищою мірою був притаманний цій людині, виявляючись і в творчості Васильченка, і в його життєвих вчинках”. Так сказав про...
- Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси й таланту українського народу (за однойменним романом Ліни Костенко) Певний, хто народився на Україні чув пісню “Ой не ходи Грицю”, і, певний, багато тих, хто чув, не замислювалися над тим, хто автор, чи вважали її народною. Так, пісня дійсно народна. Але що таке народна пісня? Пісня, яку створив народ, чи пісня, яку співає, любить весь народ, чи перше і...
- Проблема розквіту та знищення таланту (за повістю С. Васильченка “Талант”) Степан Васильченко з дитинства мріяв стати вчителем. Закінчив Коростишівську вчительську семінарію – і втілив свою заповітну мрію в життя. Тому на власні очі бачив пристосуванців, які пропагують буржуазно-поміщицьке життя. Степан Васильченко називав себе сільським інтелігентом-пролетарем, народним учителем. На тверде переконання письменника, вчитель, незважаючи на своє трагічне становище, має боротися за...
- “Страх перед світом, душевна роздвоєність може призвести до загибелі: за новелою В. Шевчука “Панна сотниківна” У свідомість людини вже давно увійшло подвійне поняття світлого і темного – символів одвічної боротьби добра і зла. Вчені, які вивчають народний фольклор, вже давно помітили, що система народних обмежень, заборон та забобонів, що складалася на протязі багатьох століть – це зовсім не ознака низького рівня розвитку суспільства, а своєрідний...
- Тема загибелі “дворянських гнізд” у п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад” У п’єсі “Вишневий сад” А. П. Чехов піднімає найважливішу соціальну тему рубежу 19-20-х століть – тему загибелі “дворянських гнізд”. У цьому добутку чітко показано прощання нової, молодій, завтрашній Росії з минулим, відживаючим, приреченим “Старе” і “нове” час у п’єсі символізують герої: представники старої, патріархальної Росії – Раневская, її брат Гаїв,...
- Засвітилася над убогою стріхою мужицькою божа іскра (трагічна доля народного таланту у повісті Степана Васильченка “Талант”) Засвітилася над убогою стріхою мужицькою божа іскра (трагічна доля народного таланту у повісті Степана Васильченка “Талант”) “Талант мужності і талант співчуття, без яких не буває справжньо го письменника, вищою мірою був притаманний цій людині”, – керувався пристрасним прагненням послужити рідному народові, обравши його героєм неперевершених новел. Саме життя підказувало йому...
- Світ творів Гофмана – ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 2. ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ Світ творів Гофмана Гофман жив ніби в кількох вимірах, у кількох світах. Усе життя він був чиновником – сумлінним, стриманим, тямущим. Удень тягнув цю лямку, заробляв на хліб насущний. Але коли день добігав краю, він переносився у зовсім інший...
- Причини трагічної долі Сореля ВСТУП ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ СТЕНДАЛЬ, О. ДЕ БАЛЬЗАК, Ч. ДЕККЕНС Причини трагічної долі Сореля Те, що герой роману – особа трагічна, ні в кого сумнівів не викликає. Відповідей на запитання: “Чому?” може бути декілька. Розглянемо деякі з них. Відстоюючи свої права, герой змушений мобілізувати всі засоби на боротьбу і навколишнім...
- Життєвий і творчий шлях – ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 2. ЕРНСТ ТЕОДОР АМАДЕЙ ГОФМАН. ДОЛЯ ТАЛАНТУ …він живе у двох світах – реальнім і уявнім, поетичному; у світі радників, асесорів і в світі високого фантастичного злету. В. Шевчук Він був митець Божою милістю. Сучасники знали його і як письменника, і як композитора, і як художника....
- Своєрідність і сила мистецьного таланту Василя Стуса Благодатна пора 60-х років народила плеяду талановитих українських поетів – І. Драча, Л. Костенко, Д. Павличка, М. Вінграновського, В. Симоненка, В. Стуса. Вона ж багато в чому визначила і шлях їхніх естетичних пошуків, і тематику. Проте мистецьку спадщину В. Стуса не переплутати з будь-чиєю іншою, така вона оригінальна, потужна, самобутня....
- Велич таланту Шевченка-пейзажиста Живописна спадщина великого сина України Тараса Григоровича Шевченка вражає своєю майстерністю. Серед творів видатного художника безліч ілюстрацій до його поетичних творів, пейзажів, портретів. Робота в археографічній комісії дозволила Тарасу Григоровичу відвідати різні куточки України і донести до нас живописні спогади про красу рідного краю. Мені ніколи не доводилося бути в...
- Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси і таланту народу Ліна Костенко – це мужність і зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у принципових доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним і майбутнім – це могутня опора поетичного дару. Найвизначніша українська поетеса повоєнної доби, яка не пішла на компроміс із власною совістю, зуміла зберегти...
- Тема “Вишневого саду”: тема загибелі старих дворянських садиб Центральне місце в п’єсі займають образи поміщиків-дворян Раневской і Гаева. Вони – нащадки багатих власників чудового маєтку із прекрасним вишневим садом. У колишні часи їхній маєток приносив дохід, на який жили його дозвільні хазяї. Звичка жити працями інших, ні про що, не піклуючись, зробила Раневскую й Гаева людьми непристосованими до...
- Що призвело батька Горіо до загибелі (за повістю О. де Бальзака “Батько Горіо”) І. Бальзак – один із найвидатніших романістів світу (відобразив звичаї французького буржуазного суспільства першої половини XІX століття, показав безмежну владу грошей. “Батько Горіо” – повість, що відкриває грандіозну епопею Оноре де Бальзака “Людська комедія”). ІІ. Історія життя Горіо. 1. Горіо – спритний, ощадливий робітник: А) придбання молодим вермишельником Горіо діла...
- Сходинки великого таланту (життя і творчість Павла Тичини) Ти будеш жити не в ганебнім зреченні – В залізній мові, в залізнім реченні, – такі слова написав про Павла Тичину інший поет. Усі роки радянської влади Тичина був визнаним поетом. Його твори регулярно друкувалися, він мав найвищі державні нагороди і літературні премії, сім разів обирався депутатом Верховної Ради, був...
- Свідчення багатогранності таланту Миколи Гоголя В основі багатьох сюжетів Гоголя, як правило, лежить анекдотична ситуація, безглуздий випадок чи якась неординарна подія, осмислення яких у творах письменника стає не тільки майстерною інтерпретацією типових картин життя з типовими характерами, котрі набувають і символічного значення, а й містичного, прихованого змісту: гоголівський реалізм виходить далеко за межі соціального критицизму....
- Геніальність – це дев’яносто дев’ять відсотків наполегливості і лише один відсоток таланту (І. Кант) ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Геніальність – це дев’яносто дев’ять відсотків наполегливості і лише один відсоток таланту (І. Кант) Пересічні люди впевнені, що генії народжуються дуже рідко, лише один на сто років. Але вчені доводять, що геніальних від природи людей живе дуже багато, тільки ні вони самі, ні ті, хто їх...