Чи актуальні сьогодні проблеми, які порушує у п’єсі М. Куліш?
У 1930-ті рр. відносно самостійний і незалежний розвиток української літератури в УРСР було штучно припинено. Комуністична влада поставила під свій тотальний контроль не лише економіку, але й ідеологію. Почалася доба сталінського тоталітаризму. У країні запанувала атмосфера страху, породжена масовим ‘терором. Людині заборонялося вільно думати та висловлювати думки, відмінні від офіційної позиції, яка також постійно змінювалася залежно від політичної ситуації (наприклад, ставлення до нацистської Німеччини). За приблизними підрахунками
На відміну від 1920-х рр., коли заперечувалися будь-які традиції і заохочувалися всілякі експериментаторські пошуки, влада розгорнула боротьбу з модернізмом, переорієнтувавшись на класичне мистецтво XIX ст. Так, у 1937- 1938 рр. були фізично знищені всі футуристи та більшість тих письменників і критиків, які в 1920-ті рр. вважалися активними виразниками комуністичної ідеології в літературі. Натомість були реабілітовані нещадно засуджувані у 20-ті рр. т. зв. “міщанські” цінності
На Першому з’їзді радянських письменників СРСР, що відбувся 1934 р., була створена єдина Спілка радянських письменників, яка мусила здійснювати контроль над митцями та визначати їхню творчість. В УРСР була створена її філія. Єдино можливим стилем став так званий “соціалістичний реалізм”, який від реалізму був доволі далекий. “Соціалістичний реалізм” грунтувався на принци пах партійності, пролетарського інтернаціоналізму та “змалювання дійсності в революційному розвитку”. Тобто, письменник мав змальовувати таку ідеальн модель життя, яка мала бути за комуністичними схемами. Літературі лишалос тільки ілюструвати чергові гасла Комуністичної партії, які, як уже зазначалося, неодноразово змінювалися. Ті письменники, що залишилися на волі (П. Тичина, М. Рильський, В. Сосюра, О. Довженко, Ю. Яповський, А. Головко, І. Кочерга, М. Бажай та ін.), мусили свій мистецький талант спрямовувати на оспівування партії та соціалізму. Зрозуміло, що така “література” мала мінімальну естетичну та пізнавальну вартість.
З’явилися численні “виробничі” та “історико-революційні” романи і повісті (“Історія радості” І. Ле, “Аванпости” І. Кириленка, “Київ” Н. Рибака, “Шлях па Київ” С. Склярснка, “Артем Гармаш” А. Головка та ін.) з обов’язковим позитивним образом більшовика і засудженням “українських буржуазних націоналлістів” (українців, які усвідомлювали свою національність і прагнули незалежності батьківщини)..
Найкращі твори 1930-х рр. (“Вершники” Ю. Яновського, “Людолови” 3. Тулуб, “Майстри часу”, “Свіччине весілля” І. Кочерги, кіноповісті О. Довженка, окремі поетичні твори М. Рильського, В. Сосюри, Л. Первомайського, М. Бажана) були за своїм духом і стилем лише кволим відгомоном епохи 1920-х рр.
Помітне місце в історії української літератури 1920 – 1930-х рр. посіла “Празька школа”, основу якої у столиці Чехословаччини склали поети молодшого покоління емігрантів (Є. Маланюк, О. Ольжич, О. Теліга, Юрій Клен та іп.). “Пра-жани” прагнули своїми творами сформувати новий тип українця, сильної та вольової особистості, яка була би спроможною збройно вибороти незалежність України. Помітний вплив па творчість поетів “Празької школи” справила ідеологія “інтегрального націоналізму” Д. Донцова. Духовно близьким до “пражан” був прозаїк У. Самчук, який у своїй творчості спирався на традиції класичного європейського реалізму XIX ст.
До окремих постатей в українській літературі 1930-х рр. належать Б.-І. Анто-нич на Західній Україні та В. Свідзипський в УРСР. У час, коли загальні тенденції літературного процесу були позначені протистоянням двох ідеологій, ці поети творили справжню літературу, орієнтуючись передусім па загальнолюдські цінності та високий художній рівень.
У період Другої світової війни українські радянські письменники, відчувши патріотичний підйом та послаблення ідеологічного тиску, поряд із казенними пропагандистсько-агітаційними створили кілька вартісних мистецьких творів. Це “Похорон друга” П. Тичини, “Любіть Україну” В. Сосюри”, “Мандрівка в молодість” М. Рильського, “Україна в оті” О, Довженка, “Ярослав Мудрий” І. Кочерги, “Данило Галицький” М. Бажана тощо. З іншого боку фронту українські письменники мусили ідеологічно обслуговувати німецьких загарбників. Будь-які спроби відстоювати національні інтереси нещадно каралися нацистами (ув’язнення У. Самчука, розстріл О. Теліга, смерть у концтаборі Заксенхаузен О. Оль-жича). Окрему сторінку української літератури цих років складає поезія Української повстанської армії.
Одним із наслідків Другої світової війни стало об’єднання західних та східних українських земель у складі УРСР та масова еміграція українські митців, які не бажали залишатися під владою сталінського тоталітарного режиму (І. Багряний, А. Любченко, В. Петров (Домонтович), Т. Осьмачка, В. Барка, І. Костецький, В. Державнії, Ю. Бойко-Блохин, Ю. Шерех-Шевельов, Г. Костюк, І. Кошелівець та ін.). Після закінчення війни вони опинилися в американській окупаційній зоні Німеччини у т. зв. таборах “Ді-Пі” (Б. Р. від англійського Візріасес! регзон – переміщена особа, утікач). У вересні 1945 р. ними було засноване творче об’єднання “Мистецький український рух” (МУР). До складу МУРу входили І. Багряний, В. Барка, Т. Осьмачка, В. Петров, Є. Малапюк, Юрій Клен, ІО. Косач, 1. Костецький та ін. Очолив цю мистецьку організацію У. Самчук, а головним Літературним критиком та ідеологом був Ю. Шерех-Шевельов.
МУР на певний час (1945-1947 рр.) став центром літературного життя української еміграції. Протягом чотирьох років існування МУРу відбулося кілька з’їздів, учасники яких обговорювали шляхи розвитку української літератури. Засновники “Мистецького українського руху” поставили собі за мету створити “иелику українську літературу” і продемонструвати світові, що існує нескорена •духовна Україна”. Програмною настановою письменників став “європеїзм” української літератури, що був пов’язаний зі спадщиною М. Хвильового, та антитоталітаризм, породжений необхідністю викриття цивілізованому світові зло-1 чинів сталінського режиму. Незважаючи на значні досягнення (в рамках МУРу вийшло понад 1200 книжок і памфлетів, з них 250 – публікації оригінальних творів поезії, прози та драматургії, окремі з яких, зокрема “Тигролови” І. Багряного, “Юність Василя Шеремети” У. Самчука, “Старший боярин” Т. Осьмач-ки, “Еней і життя інших” Ю, Косача, оповідання та романи “Доктор Серафікус” і “Без грунту” В. Петрова (Домонтовича) та ін. були високоякісним внеском до української літератури), такевеличне завдання не було викопане. Після від’їзду багатьох письменників до інших країн у 1947-^1949 рр. МУР автоматично припинив своє існування. На зміну йому 1954 р. у США постала нова організація “Об’єднання українських письменників в екзилі (вигнанні) “Слово”, яка проіснувала до 1991 р.
В УРСР у повоєнний час період відносної творчої свободи закінчився черговим погромом української літератури. 1946 р. вийшли постанови ЦК КП(б)У “Про перекручення і помилки у висвітленні історії української літератури в “Нарисі історії української літератури”, “Про журнал “Вітчизна”, “Про репертуар драматичних театрів УРСР і заходи до його поліпшення”, в яких провідні діячі української радянської культури були в черговий раз звинувачені в розповсюдженні національної ідеології. Це поєднувалося з інспірованою Й. Сталіним кампанією боротьби з “безрідним космополітизмом”, що, фактично, було початком брутального цькування та репресій проти євреїв. Були розкритиковані роман Ю. Яповського “Жива вода” і вірш В. Сосюри “Любіть Україну”. Зазнали звинувачень в “українському буржуазному націоналізмі” О. Довженко, М. Рильський, І. Сенченко, П. Паич, у космополітизмі – Л. Первомаиськии та іп. Була навіть піддана критиці за “націоналістичні ухили” “ідеологічно витримана” схе-; мою російської імперської історичної міфології опера “Богдан Хмельницький” на лібрето тодішнього голови СРПУ О. Корнійчука. На тлі сірих і невиразних соцреалістичних творів справжньою подією стала поява роману О. Гончара “Прапороносці” (1946-1948). Попри певну заідеологізованість, твір О. Гончара вирізнявся потужним лірико-романтичиим струменем та відсутністю традиційного для української радянської літератури класового “самоїдства”, тобто негативного зображення національно свідомих українців.
Після смерті Й. Сталіна (1953) та XX з’їзду КПРС (1956), на якому тодішній радянський керівник М. Хрущов з метою збереження і часткового реформування комуністичної системи розкритикував сталінські методи керівництва країною, відчулося певне послаблення ідеологічного тиску на українську літературу. Посмертний вихід “Зачарованої Десни” О. Довженка (1957) та “Мисливських усмішок” Остапа Вишні (1958), в яких ігнорувалися ідеологічні схеми соціалістичного реалізму, знаменували кінець доби сталінського тоталітаризму та початок нового періоду української літератури.
Схожі твори:
- Чи актуальні сьогодні проблеми, які порушує М. Куліш у творі “Мина Мазайло”? П’єса М. Куліша “Мина Мазайло”… Вона йшла до свого глядача майже півстоліття, бо, поставлена Лесем Курбасом 1929 року на сцені харківського театру “Березіль”, була заборонена, а її творці – репресовані. І лише за часів незалежної України ми дістали змогу читати п’єсу і дивитись виставу. І знову з великим успіхом іде...
- “Які проблеми порушує автор роману “Айвенго”? Чи актуальні вони сьогодні?” Мета кожного письменника, який займається створенням роману, в тому, щоб показати атмосферу в описуваному ним суспільстві та відчуття навколишнього світу у головних героїв роману. Автор роману “Айвенго” Вальтер Скотт описував життя людей в середньовіччі, йому вдалося зробити це досить ретельно та глибоко. Він зміг відобразити особливості того історичного відрізку, а...
- “Чи актуальні проблеми твору “П’ятнадцятирічний капітан” сьогодні?” Деякі історичні періоди мають свої унікальні проблеми, вирішення яких представлялося тодішнім сучасникам найбільш актуальним. У деяких випадках ці проблеми дійсно були вирішені, в інших випадках проблеми залишаються актуальними навіть до сьогоднішнього дня. До перших, напевно, варто віднести проблеми твору Жуля Верна “П’ятнадцятирічний капітан”, адже здебільшого вони були вирішені. Основною проблемою...
- “Уроки Печоріна: чи актуальні вони сьогодні?” Кожен літературний твір може дати людині певні уроки життя. Важливо поставитися до уроків з розумінням, спробувати усвідомити, що насправді хотів сказати автор і розцінити його слова істинно, без зміни їх значення. Російська література повниться творами, які можна вважати такими, які дають такого роду їжу для розуму своїм читачам, один з...
- “Які соціальні проблеми порушує автор у творі “П’ятнадцятирічний капітан” Дуже цікавий і захоплюючий роман авторства француза Жуля Верна “П’ятнадцятирічний капітан” зачіпає деякі глобальні соціальні проблеми того часу. Жуль Верн був небайдужий до того, що відбувається у світі, до глобальних проблем людства, які мучили тоді дуже багатьох людей. Він однозначно засуджував ті проблеми і закликав людей подолати свої бажання експлуатації...
- Актуальні проблеми сьогодення у творі О. Коломійця “Дикий Ангел” П’єси Олексія Федотовича Коломійця завжди відзначалися гостротою і важливістю порушених у них проблем. Особливо слід відзначити твір “Дикий Ангел”, що за поставленими у ньому проблемами надзвичайно актуальний сьогодні, коли вже більшість усвідомлює: з родини йде життя людини, родина є тим осередком, який формує справжнього громадянина. Показуючи сім’ю Платона Ангела, принципи...
- Актуальні проблеми сьогодення у творі Коломійця Олексія “Дикий Ангел” П’єси Олексія Федотовича Коломійця завжди відзначалися гостротою і важливістю порушених у них проблем. Особливо слід відзначити твір “Дикий Ангел”, що за поставленими у ньому проблемами надзвичайно актуальний сьогодні, коли вже більшість усвідомлює: з родини йде життя людини, родина є тим осередком, який Формує справжнього громадянина. Показуючи сім’ю Платона Ангела, принципи...
- “Чи актуальні нині проблеми відповідальності вченого за свої відкриття” за п’єсою Б. Брехта “Життя Галілея” Свою п’єсу під назвою “Життя Галілея” Бертольд Брехт написав у 1939 році, але надрукована вона була тільки у 1943 році в Сполучених Штатах. Але наприкінці Другої світової війни скинута на Хіросіму атомна бомба примусила драматурга переосмислити уроки сучасності і переробити п’єсу. Таким чином цей твір став відлунням надто трагічних для...
- “Чи актуальні нині проблеми відповідальності вченого за свої відкриття за п’єсою Брехта Бертольда “Життя Галілея” У п’єсі Бертольда Брехта розповідається цікава історія про вченого, його життя і ті проблеми, з якими він стикався. При цьому обставини і історичний період, зображені в цій п’єсі, далеко не були такими, які сприяють ефективній діяльності вченого і вирішенню всіх його проблем. Як відомо, саме в екстремальних і складних ситуаціях...
- “Як порушує тему релігії у своїх творах Тарас Шевченко” Релігія – надзвичайно важливе явище в людському житті. Для деяких людей релігія є навіть усім життєвим змістом. Завдяки щирій вірі в Бога людина хоче жити, ставати кращою, вражати своїми благородними справами всіх тих, хто її оточує. Для багатьох письменників, у тому числі й українських, тема Бога і релігії дуже важлива...
- Пантелеймон Куліш. Куліш-перекладач Пантелеймон Куліш – всебічно обдарований письменник, передусім палкий патріот України, який протягом усього життя невтомною повсякденною працею доводив безмежну свою любов до рідної землі, до українського народу. Він же був відомим перекладачем. Так, у 1864-1868 роках П. Куліш працював у Варшаві, де був директором духовних справ, також членом комісії з...
- “Рідне слово, рідний розум – рідна й правда буде” (П. Куліш) П. КУЛІШ, МАРКО ВОВЧОК УКPAЇHCЬKA ЛІТЕРАТУРА ЛІТЕРАТУРА УКРАЇНСЬКОГО РОМАНТИЗМУ П. КУЛІШ, МАРКО ВОВЧОК “Рідне слово, рідний розум – рідна й правда буде” (П. Куліш) На теренах української культури XIX століття Пантелеймон Куліш виділяється як один із небагатьох письменників європейського масштабу, але який усе свої життя присвятив боротьбі за національну ідею. Своє призначення письменник-громадянин вбачав...
- Роль пісні в пєсі І. П. Котляревського “Наталка Полтавка” – Олена Акульшина Конкурс на кращу творчу роботу 2010 року Автор: Олена Акульшина Роль пісні в пєсі І. П. Котляревського “Наталка Полтавка” Тихий липневий вечір прилинув у місто, на оксамитовому небі спалахнули ясні зорі й таємничо повис золотий серп місяця. Виходиш у сад, вдихаєш медвяні пахощі липи, а на душі так урочисто, бентежно…...
- “Чому Іван Франко сьогодні з нами?” Творчість великих українських письменників, про яких би з них конкретно не йшлося, чинить серйозний і прямий вплив на життя людей. Вона справляло вплив як під час життя і творчості самих письменників, так і задовго після їх смерті, тобто, сьогодні. Зокрема, в цьому контексті цілком доречно говорити про Івана Франка, який...
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – М. КУЛІШ, І. КОЧЕРГА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 1920-1930-Х РОКІВ. ДРАМАТУРГІЯ М. КУЛІШ, І. КОЧЕРГА КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ. До теми “Микола Куліш. Життєвий і творчий шлях драматурга-новатора” 1. Коли і де народився майбутній письменник? 2.Які враження виніс він із дитинства? Свої враження від дитинства письменник лаконічно узагальнив у широко відомій автобіографії 1921 року, у...
- Українське село 20-х років у п’єсах М. Куліша М. КУЛІШ, І. КОЧЕРГА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 1920-1930-Х РОКІВ. ДРАМАТУРГІЯ М. КУЛІШ, І. КОЧЕРГА Українське село 20-х років у п’єсах М. Куліша Микола Куліш сприяв розвитку української драми 20-30-х років XX століття, він один з основоположників жанрового збагачення української драматургії. Жанровий спектр його творів надзвичайно широкий: від народної драми й сатиричної комедії до лірико-романтичної сонати...
- Чи актуальні байки Глібова в наш час? У численних байках Леоніда Глібова головними персонажами виступають звірі, птахи, предмети, природні явища тощо. Але за цими героями байкаря криються реальні риси характеру людей, їх вади і їх проблеми. В алегоричній формі Л. Глібов таврував дармоїдів і лиходіїв, пияків і любителів сварки, лицемірів і злодіїв. На жаль, і в наш...
- Пантелеймон Олександрович Куліш Пантелеймон Олександрович Куліш (1819-1897 pp.) Пантелеймон Куліш відомий в історії української літератури як письменник, поет, драматург, перекладач з багатьох європейських мов. Він зробив величезний внесок у розвиток української культури, літератури та мистецтва як літературознавець та критик, фольклорист, історик, етнограф, педагог, видавець і громадський діяч. Народився Пантелеймон Олександрович Куліш (псевдонім Панько...
- ПЛАН – М. КУЛІШ, І. КОЧЕРГА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 1920-1930-Х РОКІВ. ДРАМАТУРГІЯ М. КУЛІШ, І. КОЧЕРГА ПЛАН Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння у комедії Миколи Куліша “Мина Мазайло” І. Популярність “філологічної комедії” Миколи Куліша “Мина Мазайло”. (Ми кола Куліш як драматург став надзвичайно популярний. Його п’єсу “Мина Мазайло” глядачі зустріли із...
- Значення п’єси “Мина Мазайло” вчора і сьогодні У декого з нас нерідко виникає думка: от би змінити своє ім’я на краще, вдягтися наймодніше чи поміняти зачіску на найсучаснішу і – готово! Одразу з’явиться багато друзів, прийдуть авторитет і повага, успіхи в роботі чи навчанні. Але так не буває. Мені здається, що причини вдалої чи невдалої життєвої дороги...