“Броджу один як відчужений” (Мотив самітності у творчості М. Ю. Лермонтова)
1. Щоденник душі поета. 2. Лицемірна маска суспільства. 3. Замкнуте порочне коло. Ніде не почуваєш так свою самітність як серед людей. Т. Ребрик У сучасників М. Ю. Лермонтова складався досить суперечливий портрет письменника.
Однак у нас, на думку И. Л. Андроникова, залишився одне з вірних джерел щиросердечного миру письменника – його збірники віршів Тому уважний і чуйний читач зможе зрозуміти весь трагізм і почуття самітності, що знайшли вираження в його поетичній творчості. Самітність М. Ю. Лермонтова обумовлено життєвими переживаннями,
Можливо, він далекий від них по поглядах на життя або по особистих враженнях від побаченого. В одному з віршів (“Коли я пестрою толпою оточений… “) ліричний герой називає тих, хто його оточує, юрбою, який далекі його вільні прагнення й краса миру, зрозуміла навіть дитині Як часто
Тому на його особі відбивалися всі хвилювання й сумніви, які відбувалися в душі. “Очевидно, Лермонтова можна було представити тільки в динаміку – у різких змінах щиросердечних станів, у швидкому русі думки, у постійній грі особи”, – зауважував И. Л. Андроников. Таку динаміку він переносить і на свої вірші Ліричний герой повністю віддається почуттю, що запалює в його душі інший, улюблений їм людина. І знову гасне, коли втрачає його.
Так, у вірші “К…… ” поет відкриває нам причину хвилювань своєї душі У коментарях до добутку говоритися про те, що воно звернено до А. Г. Столипиной, двоюрідній сестрі матері Лермонтова М. М. Лермонтовой. І тільки їй він пише про те, що його дух рано “зостарився”. Парубок по своєму духовному рівні набагато старше тих, хто його оточує. Можливо, тому він не знаходить у них родинних рис.
Вони не розуміють і не можуть зрозуміти, що відбувається в душі, здатної запам’ятати один погляд Та й сам ліричний герой не хоче розкривати їм істину. Адже суспільство не зможе осягти, як для однієї щасливої мінути можна забути увесь світ і цілком віддатися почуттям, що охопили тебе при спогляданні краси. Побачена пишнота він прагне сховати в багатстві й світі своєї душі.
Але при такому розкладі ліричний герой залишається поза своїм суспільством, далеким від нього по поглядах на життя й на що відбувається. Адже вони не хочуть зрозуміти цієї краси. Так навіщо їм давати топтати те, що так дорого серцю? Я для нього забув увесь світ, Для цієї мінути незабутньої; Але я тепер, як злиденний, сир, Броджу один, як відчужений! Наприкінці останнього рядка поставлена знак оклику, значить письменник робить акцент саме на цьому реченні.
У ньому укладений дуже глибокий зміст. Адже письменник звертається не тільки д тому, кого він адресував свій вірш. Він також уже в одному рядку показує безглуздість свого положення й стану.
Ліричний герой розуміє, що однаково залишиться один на один зі своєю самітністю. Ніхто не зможе йому подати руку допомоги або розімкнути це порочне коло Щоб пояснити своє розуміння проблеми, ліричний герой порівнює себе з подорожанином, що нерідко в темряві шукає дорогу порятунку. Але він, як метелик, що летить на вогонь, гине, коли бачить рятівне світло. Так, у шляху він натикається на вогонь і намагається знайти його джерело.
Образ вогню говорить не тільки про існування людей у непрохідних місцях, але й про те, що він може зігріти й руки, і душу утомленого й самотнього мандрівника Можливо, тепло розтопить лід, що скував серце бідного подорожанина або ліричного героя. Але такий вогонь підступний. Він притягає до себе мандрівника й заманює його в пастку: “схопив рукою… / І пропасти під ногою ковзної!..”. У цьому вірші поет ще раз нагадує про те, що не варто навіть намагатися комусь розкрити свій внутрішній мир.
Суспільство однаково не зрозуміє й не зможе оцінити щиросердечне багатство, сховане під маскою лицемірства. “З юного років світське суспільство, з яким Лермонтов був зв’язаний народженням і вихованням, – писав І. А. Андроников, – персоніфікувало в його очах все брехливе й байдуже, жорстоке, лицемірне”. У такому випадку краще, напевно, здаватися тим, за кого тебе приймають.
Але тоді ліричний герой, а виходить, і сам поет залишиться один у тім світі, у якому йому доводиться існувати Отже, виникає питання: чи можливе вихід із цього стану або порочне коло настільки замкнуть, що його неможливо розірвати. У творчості М. Ю. Лермонтова таким рятівним колом стає любов Тільки коханій людині ліричний герой відкриває свої щиросердечні томління. Але цікаво, що й опис цього образа також супроводжується визначенням “один”.
Наприклад, говориться про те, що дорогою серцю образ далекий від грішної землі, здатної зруйнувати тендітний мир щастя. Так, у вірші “Зірка” самотня мандрівниця спричиняє ліричного героя й асоціюється в нього з коханою людиною. УГоре одна Горить зірка; Мій погляд вона Вабить завжди; Мої мрії Вона тягне И с висоти Мене кличе!
У вірші виникає й інше розуміння далекого образа, про яке мріє ліричний герой. Рідний вигляд настільки ж далеко й від нього, як і від того суспільства, у якому вони перебувають Тому ліричний герой знову залишається один. Тільки в думках і в нічній тиші він може вертатися до зірки, що нагадує йому про родинну душу, що існує в цьому світі. М. Ю. Лермонтову було властиво “пожвавлювати природу” і її прояву.
Таким же живим образом і з’являється перед нами зірка. Вона стає не тільки символом далекого й гарного товариша, але й у якімсь ступені самим негласним іншому ліричного героя Адже саме з нею в нього їсти можливість спілкуватися й знаходити загальні теми для розмови. Навіть утома не стає причиною, здатної перешкодити цій щиросердечній і відвертій розмові.
Втомлених вежд Я не стуляв, И без надій До нього дивився! Але подібні небесні тіла з’являються тільки в ночі, їх невидно при денному світллі, що своїм порожнім і жорстоким блиском затьмарює маленьку й далеку від ліричного героя зірочку. І поет знову залишається один у великому світі людей. А день, проведений у такому суспільстві, настільки довгий, що забувається рятівний для душі світло, єдиний з яким ліричний герой знайшов загальну мову. У цьому випадку вірно написане про те, що “і нудно й смутно, і комусь руку подати”.
Цей рядок говорить: ліричний герой здатний на діалог з родинної для нього душею. Він чекає допомоги від тих, хто його оточує. Але, на жаль, не знаходить. Поет міркує про те, що любов може розімкнути це коло. Однак у реальному житті це не завжди доступно, тим більше, коли людина разочаровивается в любові.
Тому він робить висновок про те, що вічної любові на все часи не буває. Чи тоді варто розкривати свій внутрішній мир сторонньому, хоч і співчуваючій людині. Любити… але кого ж?.. На час – не коштує праці, А вічно любити неможливо.
Але найважливіше те, що не тільки в улюбленому другу, але й у самому собі ліричний герой втратив ту точку опори, що у нього була. Так і щиросердечна атмосфера приходить у розлад з новим “суперником” – внутрішнім миром. У себе чи заглянеш?
– там минулого немає й сліду: И радість, і борошна, і всі там мізерно… У своїх віршах поет намагається знайти спосіб, щоб розімкнути коло самітності, у який його загнало оточення. Але поступово він доходить висновку, що це нездійсненно. Навіть любов не рятує й не зігріває своїм вогнем.
Навпаки, у серце ліричного героя створюється ще більший розлад у момент збагнення й сприйняття миру. Воно не погодить із його щиросердечним станом і рівновагою. Так поет втрачає свою внутрішню опору й залишається безумно самотнім “у царстві сваволі й імли”.
Схожі твори:
- Мотиви самітності, туги за волею в лірику М. Ю. Лермонтова 1. Фактори формування особистості в сім’ї. 2. Суспільно-політичні настрої і їхня роль. 3. Рання лірика М. Ю. Лермонтова 1830-х років. 4. Посмертні вірші М. Ю. Лермонтова 1840- 1841 років. І царює в душі якийсь холод таємний, Коли вогонь кипить у крові. М. Ю. Лермонтов Мабуть, неможливо знайти у всієї російської...
- Тема вільності й гордої самітності в лірику М. Ю. Лермонтова Про люди! Жалюгідний рід, гідний зліз і сміху! Жерці хвилинного, шанувальники успіху! Над ким лається сліпе й буйне століття, Але чий високий лик у прийдешньому поколенье Поета приведе в захват і умиленье! А. С. Пушкін Одна із центральних тем романтизму – тема вільності й гордої самітності. Вона знайшла відбиття у...
- МОТИВИ СКОРБОТИ Й САМІТНОСТІ В ЛІРИКУ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА З тих пор як вічний судія Мені дав всеведенье пророка, В очах людей читаю я Сторінки злості й пороку, це страшне визнання Лермонтова зроблено в останній рік його життя. Начебто передчуваючи швидку загибель, поет дивиться на пройдений шлях. У його погляді з новою силою втілюється глибока скорбота, що завжди супроводжувала...
- Кохання – мотив творчості Василя Симоненка Поезія Василя Симоненка – справжній гімн рідній Батьківщині – Україні, гімн невтомним рукам матері, гімн чарівності кохання. Поет ніби перебуває в іншому, лише йому відомому світі, де разом йдуть “і будні і свята” кохання, де “крізь століття” вчувається голос Великого Кобзаря, де лагідною посмішкою всміхається до нього мати. Але одночасно...
- Мотив туги за Батьківщиною у творчості Є. Маланюка Представник абсолютно нової генерації, поет-воїн, незрадливий лицар-патріот, Є. Маланюк увійшов в історію української літератури XX століття особливою силою слова, пристрасністю почуттів, сміливістю зображення навколишньої дійсності. Видатного поета читає не одне покоління, і кожне розуміє його по-своєму, визначає те, що найбільше хвилює у свій час. Це можна сказати і про Євгена...
- Мотив стихії у творчості Бориса Леонідовича Пастернаку За основу роботи був узятий роман “Доктор Живаго”. Це було зроблено з кількох причин. По-перше, тому що роман писався не один рік, він досить великий по обсязі, і автор вклав у нього весь свій досвід, свій талант, тим більше що цей добуток, плюс до всьому, довго виношувалося й обмірковувалося письменником....
- Мотив історичної пам’яті в поезії (По творчості Г. А. Ахматовій) Ганна Ахматова – поет, що прийшов у літературу в першому десятилітті нового, XX століття й світ, що покинув, коли XX століття перевалило далеко за шістдесят. Найближчою аналогією, що виникла вже в перших її критиків, виявилася давньогрецька співачка любові Сапфо: росіянці Сапфо часто називали молоду Ахматову. Дитинство поетеси пройшло в Царському...
- Україна – центральний мотив творчості Павла Грабовського Тема України посідає важливе місце у творчості поета. У першій збірці “Пролісок” (1894 р.), перебуваючи на засланні в Сибіру, П. Грабовський вірить, що Україну не знищать, “не зруйнують, серце-нене, Твої пекельники усі!” (“До України”). У вірші “До українців” він закликає земляків об’єднатися, щоб ширити освіту й любов для її процвітання....
- Тема батьківщини у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Значення теми у творчості поета. 2. Відвага російського солдата. 3. Чистота національного характеру. Щира людина й син Батьківщини є те саме. А. Н. Радищев Тема батьківщини у творчості М. Ю. Лермонтова має величезне значення. Поет з різних сторін підходить до такій рідній і тонкій матерії, що стає дуже близької,...
- Риси романтизму, мотив єдності природи і людини у творчості А. Міцкевича Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 46 Тема. Риси романтизму, мотив єдності природи і людини у творчості А. Міцкевича Мета: поглибити знання про польський романтизм, романтичного героя; виразно читати та коротко характеризувати поетичні твори А. Міцкевича; розвивати почуття прекрасного та вміння аргументувати власні думки. Обладнання: портрет А. Міцкевича, кросворд....
- Тема долі у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Роман “Герой нашого часу”. 2. Доля як рушійна сила сюжету в “Пісні про купця Калашникова”. 3. Доля поета в суспільстві. Тема долі як життєвого шляху особистості так чи інакше звучить у добутках переважної більшості письменників. Однак нерідко в літературі зустрічається й трохи інше розуміння долі, долі, приречення, за межі...
- Кавказька тема у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Вірша, присвячені Кавказу. 2. Поеми. 3. Кавказ у романі “Герой нашого часу”. Романтичний образ Кавказу, опис природи й вдач його корінних жителів займають значне місце як у поезії, так і в прозі М. Ю. Лермонтова. І це невипадково. З Кавказом зв’язані яскраві враження дитинства письменника. В 1825 році Лермонтов...
- Тема поета й поезії у творчості А. С. Пушкіна, М. Ю. Лермонтова й Н. А. Некрасова XIX століття принесло в російську літературу прекрасних поетів, таких як А. С. Пушкін, М. Ю. Лермонтов, Н. А. Некрасов і багатьох інших. Вірша цих творців вносять у нудне, одноманітне життя промінь світла й багато радості, вони допомагають розібратися в дуже складних проблемах дійсності. У своїй неосяжній Творчості ці поети зачіпали...
- Тема “маленької людини” у творчості М. Ю. Лермонтова Якщо говорити про таких письменників, як Гоголь і Достоєвський, то тема “маленького людини” постійно присутствует у їхній творчості. Лермонтов ставив перед собою інше завдання: покизать неабияку особистість, що страждає в бездіяльності, не бачачи смисла в житті, тому що для такий личности будь-яка діяльність – це мелочний дурниця. І все-таки Лермонтов...
- Аналіз вірша “Коли за містом, замислений я броджу” Починає однойменний вірш. Читаючи цей вірш ставати зрозумілим його відношення до всіх бенкетів И розкоші міського й столичного життя. Умовно цей вірш можна на дві частини: перша – про столичний цвинтар, Інша – про сільське. У переході від однієї до інший відповідно міняється й Настрій поета, але, виділяючи роль першого...
- Тема поета й поезії у творчості М. Ю. Лермонтова З Пушкіним Лермонтов не був знаком і не входив у його оточення. Вірш “Смерть поета”, написане відразу після одержання звістки про загибель Пушкіна на дуелі, зробило молодого поета як би спадкоємцем і продовжувачем пушкінських традицій у російської поезії. “Загинув поет! – невільник честі – упав, оклеветанный поголоскою…” Лермонтов як би...
- ТЕМА ІСТОРІЇ У ТВОРЧОСТІ ПУШКІНА Й ЛЕРМОНТОВА Історична тематика цікавила письменника за всіх часів. Не обійшли її у своїй творчості й таких видатних майстрах, як А. С. Пушкін і М. Ю. Лермонтов. Два великі росіяни поета й письменника зверталися до минулого своєї країни, своєї Батьківщини неодноразово. Відомо, що Пушкін займався дослідженням життя й діяльності Петра 1. Пов’язані...
- Демон Лермонтова у творчості Михайла Врубеля Врубель – складний художник і, мабуть, звертання його до образа лермонтовского Демона не випадково. Врубель мріяв про високий монументальний стиль, “мучився” трагедією ідеальної людини, вільних, сильних, гідного героїв класики. Йому були близькі ідеали романтиків. Демон міг умістити в себе все це. Врубель цікавився особистістю Лермонтова, його духовним миром і тим,...
- Панорамне зображення міста у творчості М. Ю. Лермонтова (На прикладі раннього твору “Панорама Москви”) 1. Сторінки історії. 2. Звукові ефекти. 3. Контрастні описи. 4. Прийом уособлення. Відмітна властивість російського розуму складається у відсутності поняття про границі. Б. Н. Чичерин У творчості М. Ю. Лермонтова значне місце займають різні філософські й психологічно наповнені добутки. Але основа такої творчості початку заставлятися ще. у ранні добутках Наприклад,...
- “Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок, є тисячі ланів, але один лиш мій”. Роздуми щодо творчості В. Симоненка Творчість В. Симоненка була самобутнім явищем в українській літературі. Його поезії відрізнялися злободенною тематикою, непримиренністю до кривди, справжньою народністю і глибоким патріотизмом. Усі їх об’єднує любов до своєї Батьківщини і народу, прагнення бачити свою Вітчизну вільною, незалежною, бо бачив, як у тенетах бюрократизму, фальші, лжепатріотизму партійних діячів гине Україна, знищується...