Бондарівна Скорочено
У містечку Богуславку Каньовського пана
Там гуляла Бондарівна, як пишная пава.
У містечку Богуславку сидить дівок купка,
Межи ними Бондарівна, як сива голубка.
Прийшов до них пан Каньовський
Та й шапочку ізняв,
Обійняв він Бондарівну та й поцілував.
“Ой не годен пан Каньовський мене цілувати,
Тільки годен пан Каньовський мене роззувати!”
Ой шепнули люди добрі Бондарівні тихо:
“Тікай, тікай. Бондарівно, буде тобі лихо!”
Ой тікала Бондарівна з високого мосту;
Сама ж вона хорошая, хорошого зросту.
Ой
А за нею два жовніри з голими шаблями.
Ой повели Бондарівну помежи крамниці, –
Прицілився пан Каньовський з срібної рушниці:
“Ой чи хочеш. Бондарівно, ізо мною жити,
А чи волиш. Бондарівно, в сирій землі гнити?”
“Ой волю ж я, пан Каньовський, в сирій землі гнити.
Ніж з тобою поневолі на цім світі жити!”
Ой як тільки Бондарівна та цеє сказала.
Ой вистрілив пан Каньовський – Бондарівна впала…
“Ой ідіте до Бондаря, дайте батьку знати:
Нехай іде свою доньку на смерть наряджати!”
Ой посунув пан Каньовський по столу
“Оце ж тобі, старий Бондар, за личко рум’яне!
Ой на ж тобі, старий Бондар, таляриків бочку, –
Оце тобі, старий Бондар, за хорошу дочку!”
Ударився старий Бондар в стіну головою:
“Бондарівно, моя донько, пропав я з тобою!”
Ой поклали Бондарівну на тесову лавку,
Поки звелів пан Каньовський викопати ямку.
Лежить, лежить Бондарівна день та ще й годину,
Поки звелів пан Каньовський зробить домовину.
Ударили в усі дзвони, музики заграли,
А вже ж дівку Бондарівну навіки сховали!
Коментар
Балада “Бондарівна” розповідає про горду дівчину Бондарівну, яка не прийняла залицяння пана Каньовського й різко йому відмовила, її схопили жандарми (жовніри) й привели до пана. Той наказав вибирати: чи з ним жити, чи в сирій землі гнити. Дівчина вибрала останнє, і пан її застрелив. А батькові, старому Бондареві, дав грошей “за хорошу дочку”. У творі висловлюється захоплення гордою дівчиною, яка не захотіла з нелюбом жити, не здалася, і осуд жорстокого пана-вбивці. Балада побудована на діалогах, із використанням повторів, звертань, окличних речень, порівнянь та епітетів.