Бертольт Брехт: творець інтелектуальної драми
Син директора фабрики, Бертольт Брехт порвав з буржуазною середовищем, до якої належали його батьки, і пішов своїм шляхом. Ще в роки першої світової війни (він був мобілізований в армію і служив санітаром у лазареті) Брехт зненавидів війну і всю буржуазну систему життя. У листопаді 1918 р., коли робочий клас Німеччини піднявся на боротьбу за свої права, Брехт був обраний членом Ради робітничих і селянських депутатів, створеного в Аугсбурзі за прикладом Рад, що виникли в революційній Росії. У 1923 р., під час гітлерівського путчу в Мюнхені, ім’я Брехта
Брехт – Творець так званої інтелектуальної
Брехт руйнує ілюзію життєвої вірогідності що відбуває на сцені, потім відновлює цю ілюзію, і знову руйнує, і так багато разів. Брехт не хоче, щоб схвильованість подіями і долями героїв завадила глядачеві думати і робити висновки, і тому, ледь глядач починає співпереживати героям, Брехт нагадує йому, що перед ним не справжнє життя, а театр, Де все умовно, потім дозволяє йому на час увійти в емоційний контакт з тим, що відбувається на сцені, а потім знову руйнує цей контакт. Брехт розробив особливу теорію свого театру, визначивши його як епічний і протиставивши драматичному. Традиційний театр Брехт називав також аристотелевским – по імені давньогрецького філософа Аристотеля, автора трактату “Поетика”, де йдеться про силу емоційного впливу театру. Такий театр має, на думку Брехта, поступитися місцем театру епічного, зверненого до розуму. Драматичний театр ніби знімає кордон, що відокремлює сцену від залу для глядачів, і втягує глядача в дію, ставлячи його в центр подій. Епічний театр підкреслює цю межу, ставить глядача в положення спостерігача, змушує його вивчати події з боку і оцінювати їх. Епічним Брехт називав свій театр з двох причин: По-перше, тому, що в ньому, як і в епічних творах (в романі, повісті, оповіданні), що відбувається сприймається з певної дистанції і при цьому є коментатор, що відбувається, подібний епічного оповідач, який і спрямовує сприйняття читача (глядача); по-друге, тому, що саме зображення подій у театрі Брехта по багатовимірності і масштабності, з установки на виявлення загального зв’язку речей близько епічного зображення. Брехт розвивав теорію театру, мобілізуючого розум і пробуджуючого громадську активність, він різко протестував проти буржуазного театру-“дурману>, піднімав голос проти культу ірраціонального, інстинктивного, стихійного. Драматург розумів високу виховну роль мистецтва і прагнув писати гак, щоб його твори розкривали суть соціальних відносин і пропагували революційні ідеї.
“Наш театр, – говорив він, – повинен будити в глядачах бажання пізнати життя, він повинен навчити їх відчувати радість у боротьбі за зміну дійсності. Наші глядачі повинні не тільки стежити за тим, як на сцені звільняють прикутого Прометея, – вони повинні навчитися розуміти, яка насолода приносить участь у справі його звільнення “. Були в теорії Брехта і крайнощі: Один час він протиставляв свою теорію вченню Станіславського, вважаючи, що останнє зводиться до захисту гри “нутром”. Пізніше Брехт зрозумів, що його теорія епічного театру не так вже далека від думок великого російського режисера. Адже Станіславський вчив актора не тільки вживатися в образ, А й враховувати “надзавдання”, тобто ідею твору, а Брехт у своїх п’єсах звертався не тільки до розуму, а й до почуттів глядача. Чудову особливість його творів складає поєднання узагальнюючої умовності з безпосередньою життєвістю характерів. , Свої п’єси Брехт, здавалося б, писав про дуже різне: про буржуазних хижаків (“Тригрошова опера”), про Тридцятилітньої війні (“Матінка Кураж та її діти”), Про іспанську патріотка (“Гвинтівки Тереси Каррара”), про Галілею (“Життя Галілея”), Про страх німецьких обивателів перед фашистськими безчинствами (“Страх і відчай у третій імперії”), – але всі його творчість звернено до проблем сучасності.
Драми Брехта пройняті роздумами про змінності світу, про те, що людина може і повинен його змінити. Брехт, як і Шекспір, Запозичив свої сюжети з різних джерел – з казок, легенд, з історії, з творів інших авторів – і розвивав їх абсолютно по-новому, втілюючи свої ідеї, так що ці сюжети ставали Брех Котовського. У його п’єсах використані мотиви, взяті у Софокла, Шекспіра, Лопе де Бега, Гриммельсгаузена, Джона Гея, Ярослава Гашека, М. Горького. М. Горький зробив помітний вплив на ідейний розвиток Брехта, високо цінив великого російського письменника. “Він змусив прислухатися до справи робітничого класу як до справи загального, всеосяжної, справі всього людства”, – писав Брехт. Подібно Горькому, він прагнув пробуджувати своєю творчістю свідомість мас, виховувати в них волю до революційної переробку світу.
Схожі твори:
- Бертольт Брехт “Матінка Кураж та її діти& 1.Які визначення дав своєму новому театрові Бертольт Брехт? Відповідь: “Епічний”, “раціональний”, “‘неаристотелівський” та ін. 2.Назвіть найяскравіше художнє відкриття “епічного театру” Бертольта Брехта. Відповідь: “Ефект очуження”. 3.Відомо, що класична аристотелівська Драма була спрямована на почуття глядачів, навіюючи їм певні емоційні стани, “очищуючи” їх мистецтвом. На що направлена “брехтівська п’єса, “епічний театр”?...
- Бертольд Брехт і зміст його реформи драми Б. Брехт почав писати у роки Першої світової війни, коли провідним напрямом німецького мистецтва став експресіонізм. Хоч згодом драматург і наполягав на тому, що не належав до цього напряму, однак він зазнав впливу експресіонізму. Драма – провідний жанр експресіонізму. Головну мету експресіоністи вбачали не в об’єктивному відображенні дійсності, а у...
- Бертольт Брехт “Життя Галілея” XX – ПОЧАТОК XXI СТОЛІТЬ Бертольт Брехт “Життя Галілея” Бертольт Брехт (1898-1956) – німецький драматург і поет XX ст., вважається засновником епічного театру (“діалектичного театру”). Народився в невеличкому баварському містечку Аугсбург у заможній буржуазній родині. У літературу виступив у 1918 р. У 1920-х зблизився з КПН; працював театральним режисером. Драми...
- БРЕХТ, Бертольт (1898 – 1956) БРЕХТ, Бертольт (Brecht, Bertolt – 10.02.1898, Аугсбург – 14.08.1956, Берлін) – німецький письменник, теоретик драми, режисер. Син директора фабрики з виробництва паперу, Брехт після закінчення гімназії в Аугсбурзі з 1917 р. студіював літературу та філософію, а згодом медицину в Мюнхенському університеті. У 1918 р. був мобілізований до...
- Бертольт Брехт (1898-1956) Видатний німецький драматург народився 10 листопада в місті Аугсбурзі (Німеччина) у родині директора паперової фабрики. Після закінченні реальної гімназії в 1917 році вступає до Мюнхенського університету, де вивчає літературу й філософію, а потім медицину. Через рік був мобілізований в армію і служив санітаром в одному з госпіталів рідного міста. Після...
- Бертольт Брехт До нащадків Бертольт Брехт До нащадків Перекладач: П. Рихло Джерело: З книги: Антологія зарубіжної поезії другої половини ХІХ – ХХ сторіччя (укладач Д. С. Наливайко).- К.: “Навчальна книга”, 2002. І Справді-бо, я живу в похмурі часи! Найневинніше слово – нікчемне. Найгладкіше чоло Свідчить про брак почуття. Той, хто сміється, Просто ще не...
- Бертольт Брехт Балада про Мазепу Бертольт Брехт Балада про Мазепу Перекладач: Л. Череватенко Джерело: З книги: Антологія зарубіжної поезії другої половини ХІХ – ХХ сторіччя (укладач Д. С. Наливайко).- К.: “Навчальна книга”, 2002. Тією ж уздою, що твердо тримав він завше, Його прив’язали до спини його ж таки румака, – Той гнівно шарпнувся, рідні простори...
- Контрольна робота за темами: “Поети “срібної доби” російської поезії (О. Блок, А. Ахматова, Б. Пастернак)”, “Література другої половини XX ст. (Б. Брехт “Життя Галілея””) УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 36 Тема. Контрольна робота за темами: “Поети “срібної доби” російської поезії (О. Блок, А. Ахматова, Б. Пастернак)”, “Література другої половини XX ст. (Б. Брехт “Життя Галілея””) Мета: закріпити й систематизувати знання учнів, перевірити рівень...
- Новаторство “Епічного театру” Бертольта Брехта Кожний визначний драматург ХХ століття був ще й теоретиком театру, який намагався розробити принципово нові способи сценічного втілення життя. Чехов і Ібсен, Беккет і Йонеска не лише яскраві художники, але й тонкі критики, котрі прекрасно вміли не лише створювати, але й “пояснювати” свої твори. Видатний німецький драматург Б. Брехт увійшов...
- Герої п’єс Бертольта Брехт Син директора фабрики по виробництву паперу, Брехт після закінчення гімназії в Аугсбурге з 1917 р. учив літературу й філософію, а згодом медицину в Мюнхенському університеті. В 1918 р. був мобілізований в армію, служив санітаром в одному з госпіталів Аугсбурга. Тоді ж його обрали членом солдатської ради. В 1919-1923 роках відновив...
- МАТІНКА КУРАЖ ТА ЇЇ ДІТИ – БЕРТОЛЬТ БРЕХТ Хроніка з часів Тридцятирічної війни 1 Весна 1624 року. Командувач Уксеншерна вербує в Даларне військо для походу на Польщу. Вербувальник і фельдфебель розмовляють на шляху біля мосту про те, що “мир – це безладдя. Тільки війна творить лад. Мирного часу людство переводиться палато. І люди, і худоба розбещуються вкрай. …...
- Життєвий і творчий шлях німецького письменника Бертольда Брехта. Б. Брехт як драматург-новатор. “Епічний театр” Брехта, його теоретичні засади й творча практика УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 33 Тема. Життєвий і творчий шлях німецького письменника Бертольда Брехта. Б. Брехт як драматург-новатор. “Епічний театр” Брехта, його теоретичні засади й творча практика Мета: простежити життєвий і творчий шлях драматурга, визначити особливості його епічного...
- Бернард Шоу – творець соціально-аналітичної “драми-дискусії” Бернард Шоу – один із класиків світової драматургії XX століття. (Поборник Мистецтва проблемного, ідейного, заснованого на правді життя.) Бернард Шоу – творець “драми-дискусії”. Б. Шоу – представник інтелектуального театру. (Створює особливий тип “драми-дискусії”, герої якої виступають як носії відповідних тез, ідейних позицій.) Особливість п’єс Бернарда Шоу. (Головну увагу драматург приділяє...
- Трагічна доля Галілея (за драмою “Життя Галілея”) Бертольд Брехт своєю світовою славою забов’язаний театру. В кінці 20-х років Брехт сформовує теорію “епічного театру”, який був протилежністю “драматичному”. Головний принцип епічного театру Брехта – “ефект очуження”. Цей принцип передбачає незвичайне зображення звичайного. Проблеми моральної відповідальності людини за все, що відбувається в світі, Брехт гостро поставив у драмі “Життя...
- Трагічна доля Галілея (за драмою Б. Брехта “Життя Галілея”) Бертольд Брехт (1898-1956) своєю світовою славою зобов’язаний театру. Наприкінці 20-х років Брехт сформовує теорію “епічного театру”, який був протилежністю “драматичному”. Головний принцип епічного театру Брехта – “ефект очуження”. Цей принцип передбачає незвичайне зображення звичайного. Проблеми моральної відповідальності людини за все, що відбувається в світі, Брехт гостро поставив у драмі “Життя...
- Вислови Брехта 1. “Нові ідеї дістають найчіткіше формулювання у боротьбі зі старими ідеями” 2. “Ми визначаємо нашу естетику, так само, як і нашу етику, потребами боротьби” “Зарубіжна література”, К., 2000. 3. “Победа разума может быть только победой разумных” “Жизнь Галилея” 4. “В сомнение заключено счастье” “Жизнь Галилея” 5. “Наслаждаться тоже нужно уметь”...
- Генрік Ібсен норвезький драматург, творець нової соціально-психологічної драми Перші його п’єси написані в національно-романтичному дусі. Головною темою була боротьба Норвегії за незалежність і уславлення її героїчного минулого. Там діяли героїчні особистості, зображувались сильні пристрасті і незвичайні колізії. (“Кабіліна”, “Іванова ніч”, “Боротьба за престол”, “Фру Інгер із Естрота” та ін.). Та згодом Ібсен відходить від давніх героїчних оповідей і...
- Епічна драматургія і епічний театр Бертольда Брехта Епічна драматургія і епічний театр Бертольда Брехта одне із найяскравіших явищ в мистецтві XX століття. Творче новаторство німецького драматурга полягає в тому, що він створив театр не тільки новий за фомою, але й за змістом, за характером і силою впливу на глядача. В цьому – величезна естетична цінність спадщини Брехта....
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “Творчість письменників Б. Брехта, А. Камю, Е. Хемінгуея” 1. Кого дослідники вважають засновником епічного театру? 2. У чому сутність ефекту “очуження” Б. Брехта? Митець позбавляє вже відоме явище його звичності, побутової...
- Б. Брехт про моральну відповідальність вчених за наслідки наукових досліджень (за драмою “Життя Галілея”) П’єсу “Життя Галілея” Брехт написав 1939 року, але надрукована вона була 1943 року у США. Проте бомба, скинута на Хіросіму, змусила автора переробити п’єсу, аби осмислити уроки сучасності. Отож вона була відлунням надто реальних і трагічних для людства подій, сучасних Брехтові. Якою ж була її тема? Головна тема – показ...