Бельгійський письменник-символіст Моріс Метерлінк
Моріс Метерлінк та Еміль Верхарн – перші серед бельгійських письменників, котрі стали класиками світової літератури. Будучи бельгійцями, ці автори писали французькою мовою. Французька мова і вся французька література відіграли дуже важливу роль у формуванні літератури бельгійської. Саме завдяки цьому бельгійські письменники змогли досягти високого рівня світових літературних стандартів, не втрачаючи при цьому своєї самобутності. Це ж дозволило бельгійській літературі влитися в потік літератури світової, посісти в ній своє дуже важливе
Символізм – мистецтво, що натякає на ірраціональну сутність буття. Метерлінк створив цикл символістських п’єс, що одержали узагальнену назву “театр смерті”. Для цих п’єс є характерною присутність Невідомого – воно й є “головним героєм” “театру смерті”. Невідомий керує всім, його наміри таємничі – це фатумна сила, котра владарює над людиною. Метерлінк досягає вражаючого ефекту присутності Невідомого
У символістському циклі творів Метерлінка, до якого належать п’єси “Принцеса Мален”, “Непрошена”, “Сліпі”, саме образ Невідомого є наскрізним.
У своїх пізніх драмах Метерлінк пішов далі: символізм тут переплітається з романтизмом, як у п’єсі “Синій птах” (1905). Тут персонажі і місце дії теж умовні, але основа п’єси – романтичний сюжет про пошуки Синього птаха. Метерлінк уводить у свій твір навіть соціальні ноти: діти селян-дроворубів напередодні Різдва дивляться на свято у багатому будинку навпроти, вони не можуть собі дозволити таких веселощів. У ході розвитку сценічної дії з’являється дуже важливий мотив “подолання сліпоти”: необхідно просто подивитися на все іншими очима – і жалюгідна хатка дроворуба видається прекрасним палацом. Тому що справжнє свято – це не вбрання, не іграшки, не дорогі подарунки, справжнє свято – це здатність відчувати свято всередині себе. Важливим персонажем п’єси є казкова Фея – саме вона повинна “зняти” пелену невідання з очей головних героїв, Тільтіля і Мітіля, вона ж відправляє їх на пошуки чарівного Синього птаха. Пошуки ці важливі самі по собі, незалежно від їх результату. Шлях, який проходять діти, змінює їх. Шлях цей лежить через символічні місця: “Країну спогадів”, де герої зустрічають своїх померлих родичів; “Палац ночі”, де вони зустрічаються з повелителькою тьми; “Ліс”, де діти спілкуються з різними духами дерев. Кінцевим пунктом їхньої мандрівки є та сама хижка дроворуба, яка, щоправда, дуже змінилася – усе навколо стало новим, радісним, веселим. Це перетворення пов’язане передусім із внутрішніми змінами самих героїв, які сталися завдяки мандрівці. Символічним синім птахом стає тепер проста горлиця Тільтіля, котра жила у клітці у хижі дроворуба. Тільтіль дарує її хворій дівчинці, яка тепер не внучка казкової Феї, а внучка звичайної сусідки. В останній момент птах відлітає, і п’єса закінчується обіцянкою Тільтіля знайти його. Отже, пошуки Синього птаха будуть продовжені, бо стан пошуку – це нормальний стан душі людини.
Таким чином, тема пошуку і пов’язана з нею тема мандрівки – основні у п’єсі М. Метерлінка “Синій птах”. Урезультаті пошуку душа людини змінюється, пошук є головною метою мандрівки. Внутрішнє очищення – найбільша нагорода за цей пошук.
Драматург робить своїми героями саме дітей, адже їх свідомість ще гнучка, вони найбільш сприйнятливі до таємниць світу, близькі до природи. Вони вміють щиро любити і тішитися, їх ще не заторкнули нещастя і пороки, які постають у п’єсі в образах Товстих Блаженств (наприклад, Блаженство Бути Багатим, Блаженство Нічого Не Робити та ін.)
Створена Метерлінком космогонія об’єднує усі сили і закони землі: від нічних жахів і війн до найсвітлішої сутності землі – Материнської любові, Справедливості, Радості Розуміти; діти потрапляють до своїх предків і нащадків, у підземне царство Ночі і на вершини світу, зустрічають Душі рослин і тварин. Вони дізнаються, що у світі існує велика кількість сил, які допомагають їм, або навпаки – ображені на людей і прагнуть помститися їм (як, наприклад, душі тих дерев і тварин, яких людина знищує).
Метерлінк дає у п’єсі оптимістичну картину майбутнього: ті діти, котрі чекають у Царстві Майбутнього свого народження, незабаром принесуть на землю прекрасні машини, квіти і плоди, переможуть хвороби, несправедливість і навіть саму смерть. Однак і перед тими, що живуть на землі, постало дуже важливе завдання: Тільтіль і Мітіль повинні знайти Синього птаха – птаха щастя – і принести його на землю. Для цього вони пізнають світ. Але цей світ і душі, що населяють його,- всередині самих людей.
Дія п’єси починається і завершується в рідному домі дітей. Мандрівка всередину себе відбувалася уві сні, але, прокинувшись, Тільтіль і Мітіль не забувають усього, що з ними сталося, і тепер по-новому дивляться на навколишній світ: як передбачала Душа Світла, їхній погляд на речі змінився, і тепер їм здається, що лише вони прокинулися, а решта людей – сплять, не бачачи усієї краси і благодаті світі.
“Одухотворяючи” у п’єсі оточуючий людину світ, Метерлінк показує, що людям необхідно “прокинутися”, подивитися навколо і побачити усю красу землі, цінність людського кохання і доброти, необхідність жити в мирі зі своїми сусідами по землі і пізнавати світ, не руйнуючи його.
Схожі твори:
- Моріс Метерлінк “Синій птах” 1. Опишіть фею, яка зайшла в дитячу кімнату в хатинці Лісоруба. Відповідь: “…старенька в зеленій сукні і червоному чепчику. Вона горбата, кульгава, одноока, ніс гачком, ходить з костуром…” 2. Хто, на думку дітей, була та вродлива і світозора дівчина, на якій було довге, прозоре, сліпучо-яскраве покривало? Відповідь: Королева. 3. Кого...
- Моріс Метерлінк “Синій птах& 1.Опишіть фею, яка зайшла в дитячу кімнату в хатинці Лісоруба. Відповідь: “…старенька в зеленій сукні і червоному чепчику. Вона горбата, кульгава, одноока, ніс гачком, ходить з костуром…” 2.Хто, на думку дітей, була та вродлива і світозора дівчина, на якій було довге, прозоре, сліпучо-яскраве покривало? Відповідь: Королева. 3.Кого і чому було...
- Біографія Моріс Метерлінк Бельгійський поет і драматург Моріс Метерлінк, лауреат Нобелівської премії (1912), залишив яскравий слід в історії європейської драматургії. Метерлінк, подібно до Ібсена чи Стріндберга, був справжнім першовідкривачем у царині “нової драми”, визначним теоретиком і драматургом європейського символістського театру. М. Метерлінк народився і провів дитинство в бельгійському місті Генті. Згодом, за наполяганням...
- Моріс Метерлінк Неминуча Моріс Матерлінк Неминуча (Драма в одній дії) (Переклад Лесі Українки) Кілька зауваг Цей переклад був зроблений більш як століття тому, на що слід зважати при його оцінці. Та навіть на той час він був не найкращим. По-перше, Леся Українка, як і майже вся українська література початку століття, плелася у самому...
- Моріс Дрюон: відомий французький письменник, драматург, есеїст Популярність письменнику принесла серія історичних романів “Прокляті королі”, в яких Дрюон звертається до далекого періоду французької історії, до XІV століття, періоду, коли були закладені основи французької абсолютистської держави. Події середини XX ст. були настільки повчальними, що звернення до минулого стало необхідністю. Історичний сюжет дає можливість письменнику на реальній основі, яку...
- Проблема людських можливостей пізнання Царини Невідомого Твір п’єсою М. Метерліииа “Синій птах”. Пізнати світ якомога швидше і глибше – одна з цілей людини, навіть якщо вона цього не усвідомлює. Саме про це й розповідає Моріс Метерлінк у драмі Синій птах”. Використовуючи форму Казки, драматург розповідає не тільки про різноманіть жанру, а й про його багатомірність. Він...
- Світогляд – Моріс Метерлинк (1862-1949) Найвідоміший письменник Бельгії, а також найвідоміший представник символістської драматургії. Найбільш яскрава особливість його Творчості – це двоемирие. За видимим земним життям ховається щось невидиме, невідоме й страшне. Метерлинк насамперед містик З його погляду, життя людини трагична в принципі, трагедія укладена не в якихось катастрофах, видимих жахах, нещастях, а в щоденному...
- Тема пошуку у п’єсі Метерлінка “Синій птах” Моріс Метерлінк та Еміль Верхарн – перші серед бельгійських письменників, котрі стали класиками світової літератури. Будучи бельгійцями, ці автори писали французькою мовою. Французька мова і вся французька література відіграли дуже важливу роль у формуванні літератури бельгійської. Саме завдяки цьому бельгійські письменники змогли досягти високого рівня світових літературних стандартів, не втрачаючи...
- Філософський характер змісту драми-феєрії Моріса Метерлінка “Синій птах” Філософська драма-феєрія “Синій птах” бельгійського письменника-символіста Моріса Метерлінка створена у 1908 році. У цей період у автора з’являються нові погляди на життя і творчість. Естетичні пошуки Метерлінка знаходились під впливом філософії ідеалістичної, в якій стверджується, що люди повинні шукати ідеальний світ крізь підсвідомість. Світ має таємничу сутність, але зрозуміти її...
- СИМВОЛІЗМ У ФРАНЦУЗЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТ. С. МАЛЛАРМЕ. М. МЕТЕРЛІНК ЛЕКЦІЯ 23 СИМВОЛІЗМ У ФРАНЦУЗЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТ. С. МАЛЛАРМЕ. М. МЕТЕРЛІНК 1. Основні естетичні принципи та поетичне новаторство Стефана Малларме(“Лебідь”, “Проза для Дез-Ессента” та ін.). 2. Життєвий шлях М. Метерлінка. Роль драматурга у становленні “нової драми”. 3. Філософські символи драм М. Метерлінка: “Смерть Тентажіля”, “Сліпі”,...
- О. Блок – символіст Творчість О. Блока, геніального поета, “трагічного тенора епохи”, як назвала його Г. Ахматова, багато в чому визначилася естетикою одного з модерністських літературних течій того часу – символізму. Саме з ним зв’язані основні теми, ідеї і образи блоківської лірики, її художні засоби і прийоми. Для того щоб простежити наявність і трансформацію...
- А. Блок – символіст Я вам повідав неземне. Я все скував у повітряній імлі. У турі – сокира. У мрії – Герої. Так я причалював до землі. А. Блок Творчість А. Блоку, геніального поета, “трагічного тенора епохи”, як назвала його А. Ахматова, багато в чому визначилося естетикою одного з модерністських літературних течій того часу...
- Пошуки щастя героями п’єси М. Метерлінка “Синій птах” Моріс Метерлінк був тією людиною, яка створила символістський “театр смерті”. Ось тепер можемо говорити про пошуки щастя героями “Синього птаха”. Зрозуміло, що цій феєрії передував складний творчий і духовний шлях, якщо на зміну світу, де всім керує Невідоме, тобто невидимі й невідомі фатальні сили, наміри яких також невідомі. Зрештою, це...
- “Синій птах” М. Метерлінка – п’єса про сенс буття П’єса “Синій птах” написана у період, коли М. Метерлінк від символіста до “театру смерті” прийшов до іншого бачення світу – романтичного. І сенс п’єси в тому, аби показати людству філософський сенс буття, красу сьогоденного життя і його велич. Герої Метерлінка, маленькі діти лісника Тільтіль і Мітіль, вирушають у подорож на...
- Поль Верлен великий французький символіст Поль Верлен – неперевершений поет-лірик, який майстерно розкрив у своїх творах найінтимніші переживання людини. Його поезії властива сповідальність і свіжість почуттів, гра напівтонів, відтінків барв і почуттів, вражень та емоцій. У середині 60-х років XІX ст. разом з поетами Рембо і Малларме Верлен став засновником парнасців – могутньої течії французького...
- “Одухотворення” світу у п’єсі Моріса Метерлінка “Синій птах” Бельгійський письменник-символіст Моріс Метерлінк – один із драматургів, які на межі століть створювали нову європейську драму. Герої філософської п’єси-казки “Синій птах” – це образи-символи, які втілюють панівні на землі сили. Це людина, рослини, тварини, стихії Світла, Вогню і Води, Душі, Хліба, Молока, Годин – усе те, з чого складається людський...
- Максиміліан Олександрович Кириенко-Волошин: поет символіст Особливе місце серед символістів займав №. Волошин (Максиміліан Олександрович Кириенко-Волошин, 1877-1932). Із символістами його поєднував суспільний индифферентизм, захоплення середньовічною містикою, індійською філософією, сучасним окультизмом. Сам Волошин указував на свою творчу близькість із В. Івановим і Бальмонтом, з якими його зв’язував інтерес до доль древніх культур, роздуму над ходом історії, лірична...
- Уславлення людської доброти, порядності, пам’яті у п’єсі “Синій птах” Хто з нас у дитинстві не вірив у щось казкове, дивовижне? У чудеса вірили й герої філософської п’єси-казки М. Метерлінка “Синій птах” – хлопчик Тільтіль і дівчинка Мітіль. Вони раділи подарункам, чекали свят, особливо Різдва, любили солоденьке. Їхній батько був бідним дроворубом, тому Тільтіль і Мітіль лише в мріях наїдалися...
- Символічна картина пошук щастя і сенсу буття у п’єсі М. Метерлінка “Синій птах” І. Різні розуміння поняття “щастя” і його пошуку (щастя – в грошах, у спокійному родинному житті; у творчому пошуку, у праці, що подобається, тощо; шляхи пошуку можуть бути різні: через пізнання себе, через навчання, через здобуття професії, кар’єри, розштовхуючи інших). ІІ. Пошуки щастя героями п’єси “Синій птах”. 1. Символічний зміст...
- Тарас Шевченко – мій улюблений письменник Колись давно нічого не було. Зовсім нічогісінько. Тоді існував лише Господь, який і вирішив тоді створити нашу спільну, чудову, родючу землю, на якій ми усі живемо. Господь справді Створив землю. Він тяжко працював шість днів, а на сьомий – поселив людей. Тоді не було майже ніяких людських якостей, але саме...