Авторська позиція в оповіданні А. П. Чехова “Людина у футлярі”
У 80-х роках, коли Чехов писав свої розповіді, казенщини в людських відносинах проникла у всі шари суспільства і головним правилом стало механічне, бездушне виконання запропонованих правил і норм. Повсякденна вульгарність, сірість і бруд калічать людські душі, позбавляють людину божественної іскри, безпосередності і готовності сприймати життя у найрізноманітніших формах. Проти цього омертвіння і бореться Чехов, виводячи квінтесенцію казенної бездумності у геніальному за граничною стислості і глибині образі людини у футлярі. Розповідь про
Футлярной образ Бєлікова (очки у футлярі, парасольку в футлярі і т. д.) перетворюється на футлярной образ думки, почуття і в кінцевому підсумку існування. Далі читач дізнається, що він є не просто казенно-бездушним істотою, а давить силою, гнітючої і нищівної будь-яке джерело живого життя. Буркин зауважує: Ось ідіть ж, наші вчителі народ весь мислячий, глибоко порядна, вихована на Тургенєву і Щедріна,
З появою свіжого джерела життя в гімназії ламається бездушний механізм, кінчається століття Бєлікова, підходить до логічного завершення. Тепер, коли він лежав у труні, вираз у нього було лагідне, приємне, навіть веселе, ніби він був радий, що нарешті його поклали у футляр, з якого він вже ніколи не вийде. Так, він досяг свого ідеалу! Але з відходом Бєлікова беликовщина не зникає, вона живуча, так що й саме життя залишається не забороненої циркулярно, але й дозволеної цілком. Лейтмотивом оповідання є думка: Ні, так більше жити неможливо. Футлярной життя всепроникающ, і чеховські майстерність дає читачеві можливість відчути її на різних рівнях твору. Після гнівної та емоційної тиради Івана Івановича про неможливість такого бездуховного існування ми знову чуємо глухі кроки селянки Маври, цього народного варіанту Беликовщина, і байдужу репліку співрозмовника Івана Івановича Буркіна: Ну, вже це ви з іншої опери… Давайте спати. І хвилин через десять Буркин вже спав.
Але якщо все-таки в душах людей зріє бажання змінити світ, прагнення до добра, якщо люди усвідомлюють безбарвність і мерзота такого життя, то світ рано чи пізно позбавиться від футлярности. У цьому сенсі символічний фінал оповідання, коли Іван Іванович захоплюється зоряним небом, його глибиною і бездонністю, адже таким просторах потрібні велетні, люди е російської широтою і розмахом, а не Бєлікова, Ковявкіни і Подзатильнікови.
П’єса “Вишневий сад” – останнє драматичний твір Чехова, сумна елегія про що минає часу “дворянських гнізд”. У листі до Н. А. Лейкин Чехов зізнавався: “Жахливо я люблю все те, що в Росії називається маєтком. Це слово ще не втратило свого поетичного відтінку “. Драматургові було дорого все те, що пов’язано з садибної життям, вона символізувала теплоту сімейних відносин, до якої так прагнув А. П. Чехов. І в Меліхові, і в Ялті, де довелося йому жити. Образ вишневого саду є центральним образом у комедії Чехова, він представлений лейтмотивом різних часових планів, мимоволі з’єднуючи минуле з сьогоденням. Але вишневий сад – не просто фон подій, що відбуваються, він – символ садибної життя. Доля маєтку сюжетно організовує п’єсу. Вже в першій дії, відразу після зустрічі Раневської, починається обговорення порятунку закладеного маєтку від торгів. У третій дії маєток продано, у четвертому – прощання з садибою і минулим життям. Вишневий сад уособлює не тільки садибу: він прекрасний витвір природи, яке має зберегти людина. Автор приділяє велику увагу цьому образу, що підтверджується розгорнутими ремарками і репліками героїв.
Вся атмосфера, яка пов’язана в п’єсі з образом вишневого саду, слугує утвердженню його вічних естетичної цінності, втрата якої не може не збіднити духовного життя людей. Саме тому образ саду виноситься у заголовок. Вишневий сад виступає своєрідним моральним критерієм, по відношенню до нього визначаються не тільки дійові особи п’єси, але й ми. “Вишневий сад” – комедія про безтурботних російських людей, – писав Ю, Соболєв. У цій п’єсі переходить в сум, обертає тривогою. Велика кількість комічних сцен – фокуси Шарлотти, помилки Епіходова, дурниці Гаєва, тільки посилюють смуток, “тугу за ідеалом”. У класичній комедії порок зазвичай буває покараний, чеснота торжествує. У п’єсі Чехова немає явно негативних героїв, і позитивні відсутні. Також незрозумілий з першого погляду і конфлікт твору.
Справа в тому, що предметом зображення в п’єсах драматурга є власне не дія, їх небажання і неможливість зробити вчинок. Саме це і осміюється в комедіях Чехова К. С. Станіславський зазначав особливий характер конфлікту п’єси “Вишневий сад” Комізм “Вишневого саду” корениться в ситуаціях, що відображають комедійний сенс самого життя. Чехов своєрідно трактував цей жанр. В його уяві комедія – це драма, з найтоншою іронією висміює вульгарність. Традиційний викривальний пафос, “сміх крізь сльози”, за влучним зауваженням письменниці Теффі, в поетиці Чехова змінюється “сміхом замість сліз”.
Схожі твори:
- Авторська позиція в оповіданні А. П. Чехова “Людин у футлярі” В 80-х роках, коли Чехов писав свої оповідання, казенщина в людських відносинах проникнула в усі шари суспільства й головним правилом стало механічне, бездушне виконання запропонованих правил і норм. Повсякденна вульгарність, сірість і бруд калічать людські душі, позбавляють людини божественної іскри, безпосередності й готовності сприймати життя в найрізноманітніших формах. Проти цього...
- “Об’єкт сатиричного змалювання в оповіданні Антона Чехова “Людина у футлярі” Незважаючи на простоту історії, викладеної в оповіданні Антона Чехова “Людина у футлярі” , об’єкт сатиричного опису там не такий очевидний, як він здається з самого початку. Все трохи складніше, адже Антон Чехов описує не одного лише замкнутого і закомплексованого Бєлікова, але і все те міське суспільство, в якому він жив....
- Світовідчування “Людини у футлярі” (По оповіданнях Чехова “Ионыч”, “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”) Світовідчування “Людини у футлярі” (По оповіданнях Чехова “Ионыч”, “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”). Докторові Старцеву з оповідання “Ионыч” претит вульгарне, бездуховне існування мешканців містечка С., але він проте погоджується жити за їхніми законами: він регулярно навідується а клуб, хоча там йому зовсім не цікаво, відвідує “саму утвореному й талановиту”...
- Твір аналіз оповідання А. П. Чехова “Людина у футлярі” Представляючи Бєлікова, я бачу людину, заточеного в невелику темну коробочку. Людина у футлярі… Це незвичайне словосполучення дуже точно розкриває суть людини. Але найбільше вражає те, що людина не намагається змінити щось у своєму житті, йому зручно і спокійно за стінами своєї “коробки”, адже саме так вона не бачить жахливого світу,...
- Визначте художні особливості оповідань А. Чехова: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про любов”, “Іонич”. Розкрийте роль символічної деталі, психологічного підтексту, відкритого фіналу Визначте художні особливості оповідань А. Чехова: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про любов”, “Іонич”. Розкрийте роль символічної деталі, психологічного підтексту, відкритого фіналу. .Світ нудних людей… (У пізніх творах Чехов змальовує світ нудних людей, припускаючи гротескне перебільшення, оскільки метою його є не змалювання з натури, а художнє узагальнення, осмислення життя. Це особливо...
- Сенс назви оповідання А. П. Чехова “Людяна у футлярі” Всією своєю творчістю А. П. Чехов хотів пробудити в людях бажання “берегти в собі людину”. Автор вів читача через зрозуміле і близьке для нього до узагальнюючого висновку про всю систему життя, пробуджуючи суспільну громадянську Свідомість. Бєлікову, героєві оповідання “Людина в футлярі”, притаманне прагнення до мертвої форми – все заточити у...
- “Його ворогом була вульгарність” (по розповідях А. П. Чехова “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”) Всі оповідання Чехова викликають у читача глибокий емоційний відгук, адже кожен твір списано з натури. Одним із властивостей людського життя, на превеликий жаль, є величезна, всепоглинаюча вульгарність. Ця вульгарність не дає людині спокійно існувати, вона тисне на неї, щоб робити все його життя нещасної і убогою. Чехов констатує, що при...
- Чим небезпечні Бєликови? (За оповіданням А. П. Чехова “Людина у футлярі”) Тепла погода. Ясний, радісний, хоча і не сонячний день. Дивна особа у темному теплому пальті на ваті, у темних окулярах, у калошах, з парасолькою в чохлі, сідає на візника і наказує підняти верх. Здивований візник намагається щось перепитати, але раптом розуміє, що питання задавати даремно: вуха його пасажира закладені ватою....
- “Маленька трилогія” (за розповідями “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”) У дев’яності роки в житті країни відбуваються важливі зміни. Глуха реакція змінюється громадським пожвавленням та підйомом. У ці роки з особливою наполегливістю, на різних індивідуальних долях, письменник вирішує проблему байдужості, футляра. Його оповідання й повісті – свого роду мистецькі дослідження душі сучасної йому людини. Жива людина духовно чи навіки заснув,...
- Авторська позиція у повісті Кобилянської “Людина” Ольга Юліанівна Кобилянська увійшла в літературу як видатний митець демократичного напрямку, майстер художнього слова. Вона збагатила літературну скарбницю України творами, сповненими палкою любов’ю до трудящих мас, бажанням бачити рідний народ вільним, щасливим, воз’єднаним. Творчість письменниці також яскраво втілює ідею фемінізму. Вона була феміністкою за переконанням, феміністками виступають її героїні. Перший...
- Авторська позиція у повісті Ольги Кобилянської “Людина” Ольга Юліанівна Кобилянська увійшла в літературу як видатний митець демократичного напрямку, майстер художнього слова. Вона збагатила літературну скарбницю України творами, в яких відбилося життя буковинського селянства та інтелігенції. Всі вони перейняті палкою любов’ю до трудящих мас, бажанням бачити рідний народ вільним, щасливим, возз’єднаним. Ці ідеї єднають письменницю з іншими прогресивними...
- Антон Павлович Чехов – Людина у футлярі Кінець XIX ст. Сільська місцевість в Росії. Село Мироносицькій. Ветеринарний лікар Іван Іванович Чімша-Гімалайський і вчитель гімназії Буркин, проохотівшісь весь день, розташовуються на нічліг у сараї старости. Буркин розповідає Іван Іванович історію вчителя грецької мови Бєлікова, з яким вони викладали в одній гімназії. Бєліков був відомий тим, що “навіть в...
- (ПЧ) А. П. Чехов “Скрипка Ротшильда”, “Людина у футлярі”. Бесіда з позакласного читання УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС ІI семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОКИ № 39-40 Тема. (ПЧ) А. П. Чехов “Скрипка Ротшильда”, “Людина у футлярі”. Бесіда з позакласного читання Мета: розширити коло читацьких інтересів школярів, зацікавити життям і творчістю письменника; розвивати навички самостійного читання й аналізування...
- Новий погляд на “маленьку людину’ в оповіданнях А. П. Чехова І. Звернення до проблеми “маленької людини” російських письменників О. С. Пушкіна, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського, А. П. Чехова (заклик Гоголя полюбити, пожаліти “маленьку людину” такою, яка вона є; прагнення Достоєвського побачити в ній особистість; пошук Чеховим винного не в суспільстві, а в самій людині). ІІ. Новий поворот старої...
- Авторська позиція в повісті А. С. Пушкіна “Станційний доглядач” Особливу роль у добутку грає символіка. Символіка – це один з основних засобів вираження авторської позиції, що відбито в текстових елементах, що не впливають на основний розвиток сюжету, а, може бути, що тільки вгадують його. Так, по картинках, що висіла на стіні в кімнаті Самсона Вырина, які довго розглядав оповідач,...
- Авторська позиція в повісті “Станційний доглядач” Авторська позиція – це відношення автора до своїх героїв, виражене в змісті назви добутку, у портретах героїв, у їхніх думках і почуттях, у композиції, у символіці, в описі природи, а також безпосередньо в оцінках оповідача. Відношення Пушкіна до головного героя повести “Станційний доглядач” Самсонові Вырину можна зрозуміти подвійно. На перший...
- Людина і середовище у оповіданні А. П. Чехова “Іонич” Чехов є загальновизнаним майстром короткого оповідання. Основний його творчий прийом – максимальна кількість інформації при відносно малому обсязі тексту, звідси така увага до деталей, здатність зробити символічною саму звичайну життєву історію. У творах Чехова майже ніколи немає сюжету як такого – або він не настільки важливий, або мова йде про...
- Людина й середовище в оповіданні А. П. Чехова “Ионич” Тема життя “середнього”, типового міського оби вателя-міщанина займає одне із центральних місць в оповіданнях Антона Павловича Чехова. Спосіб життя многих сучасників автор описує з іронією, але в той же час і з певною нотою сумуй – адже так, на думку автора, живе майже вся величезна країна, а не окремі її...
- Чорний чернець, “Ионич”, Людина у футлярі Ми вибрали оповідання “Чорний чернець”, “Ионич”, “Людина у футлярі”. Чехів завершує програму 10 класу, і, напевно, це дуже вірно. 11 клас починається Срібним століттям, хлопці із чітких, зрозумілих, що розставляють усе по місцях, що пояснюють, що пророкують класицизму й реалізму поринають в атмосферу символізму, акмеизма, імажинізму, декадансу, екзистенціалізму й інших...
- Відповіді по темі Авторська позиція в кіноповісті “Україна, у вогні& Що таке підтекст, як він створюється? Підтекст – це своєрідний повтор словесного або ситуативного, але віднесеного на значне місце в добутку. Важливим фактором при створенні підтексту є особистість автора, час, умови створення добутку, ментальность суспільства в цілому. Максимально повне включення читача в сферу світовідчування автора і його героїв У чому...