Антиподи і “двійники” Раскольникова у романі “Злочин і кара”
Твір на тему: Образ Печоріна у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”
Достоєвський – творець поліфонічного роману, за висловом Бахтіна. Поліфонія – багатоголосся. Його герої як би вступають в перекличку один з одним. Автор оточує Раскольникова людьми, що варіюють ті чи інші думки головного героя. При цьому негативні елементи його теорії відбивають “двійники”, а позитивні – “антиподи”. Прізвище Раскольникова для Достоєвського символічна, вона говорить про розкол в душі героя. Автор оточує Раскольникова людьми,
Лужина виховує в собі теорію “розумного егоїзму”, яка лежить в основі “арифметичних побудов” Раскольникова. Будучи прихильником “економічної правди”, цей ділок досить раціонально відкидає жертовність заради загального блага, стверджує безпорадність “поодинокі щедрот” і вважає, що турбота про власний
Антипод Раскольникова по відношенню до людей – альтруїст Разуміхін. Треба обмовитися: він швидше антипод НЕ Раскольникова, а Лужина, стоїть на протилежному полюсі. Наступний “двійник” – прогресисти Лебезятников. Він варіює нігілістичне ставлення Раскольникова до існуючого світопорядку, моральним та соціальним засадам. З ентузіазмом виступаючи проти таких “забобонів”, як “цнотливість і жіноча сором’язливість”, волаючи до створення комун, ратуючи за знищення шлюбних уз, Лебезятников дискредитує ідеї революційно-демократичного руху, зміст якого він зводить до того, щоб “витягнути протестом” російську життя : “Ми пішли далі в своїх переконаннях. Ми більше заперечуємо! “
Порфирій Петрович виступає проти бунту. Повстає проти несправедливого устрою світу бунтарська стихія Раскольникова перетворюється у Лебезятникова в ріденький потік безглуздих і вульгарних заперечень. Лебезятников – це карикатура на головного героя. Культ протесту приймає у Лебезятникова форму войовничої дурості і компрометує обраний Раськольниковим бунтарський дух. З Порфирієм Петровичем Раскольникова ріднить те, що головний герой відмовляє “Наполеон” у праві нарікати проти існуючого світоустрою, проти бунту виступає і Порфирій Петрович.
Свидригайлов йде далі за всіх: переступаючи через чужі життя, він переступає і через власну совість, тобто повністю відповідає уявленню Раскольникова про сильної особистості. Але Свидригайлов зазнає аварії. “Арифметика” спростовується “дослідами” Свидригайлова: на його рахунку добрих справ більше, ніж у інших героїв роману, але, по-перше, добро, вчинене ним, не може виправдати злочини минулого, а по-друге, воно не здатне відродити його хвору душу. Загнана в підсвідомість совість врешті-решт вивільняється і породжує задушливі кошмари. Свидригайлов – це той обраний, який “переступив” і без моральних мук, але при цьому Наполеоном не став. Життєвий підсумок Свидригайлова – це не тільки його самогубство, а й загибель ідеї Раскольникова, розкриває жахливий самообман героя. Соня Мармеладова пропонує героєві шлях покаяння, повернення до рідної землі, яку він опоганив. Вона простягає йому кипарисовий хрестик – символ повернення до віри. Вичленовуючи компоненти ідеї Раскольникова, відбиті у свідомості двійників і їх “перевертнів”, можна уявити систему образів героїв у вигляді трьох пар. Причому в кожній парі центральне місце займатиме та частина ідеї Раскольникова, яка поєднує в собі певні протилежні начала.
Перша “трійка” – Лужина, Раскольников, Разуміхін. Вони вирішують питання, пов’язані з діяльністю людини. Тут полюси – егоїзм – альтруїзм. Раціональний егоїзм Лужина перероджується у свідомості Раскольникова в розумний, а альтруїзм Разуміхіна стає одиничним.
Друга “трійка” – Лебезятников, Раскольников, Порфирій. Вони розглядають соціальні проблеми. Якщо Лебезятников заперечує моральні та державні норми, то Порфирій стверджує захист держави і моралі. А Раскольников, як завжди, “розколюється”: він стверджує право на протест людини незвичайного і покора “тварі тремтячою”
Свидригайлов – Раскольников – Соня розглядають загальнолюдські проблеми. Якщо Свидригайлов сповідує бездіяльність, індивідуалізм, культ сильної особистості, то Соня – глибоку віру, християнське смирення, людинолюбство. Раскольніков, як завжди, знаходиться десь посередині: з одного боку? він проповідує індивідуалізм і бунт, а з іншого, – шукає віри, не даремно просить прочитати Соню рядки з Євангелія.
Герої-антагоністи вступають в діалог за допомогою свідомості Раскольникова. Через свідомість головного героя герої можуть дивитися один в одного: Соня і Свидригайлов, кожен окремо, викладає свою точку зору на Раскольникова, завдяки чому читач бачить їх полярність. Свідомість центрального героя стає свого роду провідником думок від одного морального полюса до іншого. Кожній парі двійників і антиподів в романі відповідає коло проблем. Наприклад, у ряді Лужина-Размуіхін ставляться питання, пов’язані з діяльністю людини для людини. “Я для себе” – стверджує Лужина. “Я для інших” – переконує Разуміхін. Ця суперечка є відображенням розколу головного героя на особистісному рівні – між егоїзмом і альтруїзмом. Наступний ряд Лебезятников-Порфирій Петрович. Тут письменник пильно розглядає соціальні проблеми: заперечення певних соціальних і моральних підвалин протиставляється їх захист. У світі Раскольникова це протистояння виявляється в метаннях героя між бунтом проти існуючого порядку і смиренністю перед ним.
Проблему третього ряду Свидригайлов – Соня – філософські, загальнолюдські. “Незвичайні” люди не є надбанням певної епохи, вони народжуються протягом всього розвитку людства. Кодекс вседозволеності актуальний в усі віки. Суперечка віри і безвір’я, розпочатий з незапам’ятних часів, триває і понині. Таке вертикальне побудова робить незмірну лінію духовного розколу головного героя: Раскольников вступає в суперечку з самим собою, державою і людством – ось звідки потужний розмах його конфлікту зі світом.
У світі Раскольникова все доводиться до крайнього свого вираження: нешкідливий протест Лебезятникова перероджується в страшний анархічний бунт, одиничне добро Разуміхіна досягає вселюдських масштабів, дрібна “арифметика” Лужина виростає в теорію, що штовхає до сокири. У Раскольникове всього “занадто”: від останньої ступеня злиднів до жахливої сили самодостатньою ідеї.
Схожі твори:
- Двійники й антиподи Родіона Раскольникова (за романом Ф. Достоєвського “Злочин і кара”) Роман Ф. Достоєвського “Злочин і кара” – це “психологічний звіт одного злочину”, вчиненого Родіоном Раскольниковим. І хоча головним героєм є Раскольников, у романі наведена ціла система образів його двійників і антиподів. Усі вони – люди складні і суперечливі. Ідеї і принципи кожного з них таємно або явно знаходять втілення в...
- Двійники Раскольникова у романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара” Роман “Злочин і кара”, як і вся творчість Ф. М. Достоєвського, є грізним попередженням про ту страшну небезпеку, яку несе з собою здійснення ідеї Раскольникова стати вище світу і назавжди “зламати те, що треба”. Кров “по совісті” (“все дозволено” – продовжує “нове слово” Раскольникова Іван Карамазов) призводить до “відокремлений”, нічим...
- Раскольников та його “двійники’ у романі Ф. Достоєвського “Злочин і кара” На сторінках роману Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара” перед нами розкривається широка панорама Петербурга середини XІX ст. Серед персонажів великої книги багато осіб, які лише кілька хвилин привертають нашу увагу, а є люди з різко окресленими характерами, з власними поглядами та переконаннями, які по-різному впливають на головного героя та...
- Двійники й антиподи Раскольникова Дуже багато дослідників, зокрема М. Бахтин, відзначали, що в центрі кожного з романів Достоєвського, становлячи його композиційну основу, перебуває життя ідеї й персонаж – носій цієї ідеї. Так, у центрі роману “Злочин і покарання” – Розкольників і його “наполеонівська” теорія про розподіл людей на два розряди й про право сильної...
- У чому злочин і кара Родіона Раскольникова? (за романом Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”) “Злочин і кара” – один із найкращих романів Достоєвського. Створювався твір в умовах страшенних злиднів. Він складається із шести частин з епілогом. Одна частина – опис героя Раскольникова і його шлях до злочину. Решта п’ять розповідає про те, як він мучився, страждав через те, що накоїв. Петербург у романі –...
- “Теорія Раскольникова” за романом Ф. М. Достоєвського “Злочин i кара” Для того щоб підкреслити контрасти сучасної йому реальності, Достоєвський протиставляє в романі характери різних героїв: Лужина і Мармеладова, Разуміхіна і Раскольникова, Свидригайлова і Дунечки. За допомогою цих образів автору вдається найбільш правдиво зобразити сувору дійсність того часу з її жорстокістю, соціальною нерівністю, пригніченням одних і вседозволеністю інших. Головним завданням своєї...
- “Теорія Родіона Раскольникова в романі Достоєвського “Злочин і кара” Роман Федора Михайловича Достоєвського “Злочин і кара” вперше був опублікований в 1866 році в журналі “Російський вісник”. У романі складно переоцінити весь психологізм автора, з яким він відображає аналіз злочину, даючи чіткі і деталі і моменти, що говорять самі за себе. Слід зауважити, що Достоєвський, поряд з Л. М. Толстим,...
- Крах теорії Раскольникова у романі “Злочин і кара” Роман Достоєвського “Злочин і кара” – Один з видатних творів світової літератури (це “енциклопедія життя Росії 60-х років”; нелюдяність буржуазного суспільства; пошуки виходу зі світу користі й наживи в царство добра і правди). Незвичайний злочинець Родіон Раскольников – Головний герой роману Ф. Достоєвського “Злочин і кара” злочин – Вбивство лихварки...
- Гуманізм, добро і любов у романі Достоєвського “Злочин і кара” Федір Миколайович Достоєвський увійшов в історію російської та світової літератури як геніальний гуманіст та дослідник людської душі. У духовному житті людини своєї епохи Достоєвський побачив відображення глибинних процесів історичного розвитку суспільства. З ноткою трагізму зобразив письменник, як нівечить душі людей соціальна несправедливість, який відчай охоплює людину, що бореться за гуманні...
- У чому злочин і кара Родіона Раскольникова? Твір за романом Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”. “Злочин і кара” – один із найкращих романів Достоєвського. Створювався Твір в умовах страшенних злиднів. Він скла1 дається із шести частин з епілогом. Одна частина – опис героя Раскольникова і його шлях до злочину. Решта п’ять розповідає про те, як він...
- Індивідуалістичний бунт Родіона Раскольникова (за романом Ф. Достоєвського “Злочин і кара”) Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара” – це твір, присвячений історії того, як довго й важко йшла до розуміння істини через страждання й помилки бентежна людська душа. Для Достоєвського, людини глибоко релігійної, зміст людського життя полягав у розумінні християнських ідеалів любові до ближнього. Розглядаючи з цього погляду злочин Раскольникова,...
- Теорія Раскольникова, її антигуманістичний смисл (За романом Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”) Роман Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара” – один із найскладніших творів в історії світової літератури. Навіть виходячи з того, як роман сприймається читачем, він чи не єдиний твір такого плану. Особисто на мене твір спочатку справив враження цілковито зрозумілого: ніяких натяків, ніяких загадок, ніяких таємничих подій. Насправді ж, злочин...
- Раскольников у системі образів роману “Злочин і кара” Жорстока, захоплююча, всепоглинаюча боротьба між Добром і Злом – ця проблема стояла і буде стояти перед людством завжди. У романах Федора Михайловича Достоєвського цей поєдинок розгортається в душах окремих людей. Полярність божеського і диявольського начал, бурхливий зіткнення світла й темряви розкриваються в самій глибині буття. Прикладом такої боротьби може бути...
- “Характеристика Лужина i Свидригайла з роману Ф. М. Достоєвського “Злочин i кара” У романах Достоєвського майже всі провідні герої є ідеологами. А тому героя свого роману “Злочин і кара” Родіона Раскольникова Достоєвський наділив духовними двійниками – Свидригайловим і Лужиним. Ці образи уособлюють “темну” сторону особистості головного героя, концентрують у собі його пороки, що дозволяє читачеві отримати максимально вірне уявлення про особистість і...
- “Філософські проблеми в романі “Злочин і Кара” Ф. Достоєвського” Федір Достоєвський все своє творче життя шукав у чому істина буття. Існує один закон – моральний. Цей закон реально живе в душі людини і не допускає свого порушення. Раскольников спробував його порушити – і поплатився. Так на думку письменника, поплатиться кожен, хто, маючи моральну свідомість, порушує моральний закон, закон людської...
- Прийоми психологічного аналізу у романі Ф. Достоєвського “Злочин і кара” З курсу теорії літератури мені відомо багато художніх прийомів, що їх використовують письменники для розв’язання різних художніх завдань. Але буває гак, що ці прийоми важко виокремити з тканини твору – настільки природним та життєвим видається читачам результат їх використання. Роман Ф. Достоєвського “Злочин і кара” вирізняється надзвичайною глибиною образів, зображених...
- Соціальні, філософські та психологічні засади злочину Раскольникова (за романом Ф. М. Достоєвського “Злочин і кара”) Роман Ф. Достоєвського “Злочин і кара”, написаний 1866 року, торкається складних соціальних, філософських, морально-етичних проблем, які хвилювали письменника не один рік. Уже сама назва примушує замислитись: чому Ф. Достоєвський так назвав цей роман? Перше слово зрозуміле: Раскольников здійснив злочин – убив двох жінок. А “кара”? Його покарання – це усвідомлення...
- Гуманістичний пафос, етика добра і любові до людей у романі Достоєвського “Злочин і кара” Пошуки добра і справедливості… Вони бентежать уми, розпалюють пристрасті. У зіткненні різних ідей і переконань митці намагаються знайти найвищу правду, ту єдино правильну ідею, яка може стати спільною для всіх людей. Пошуки справедливості інколи заводили Федора Михайловича Достоєвського в скруту, змушували виступати проти власних більш ранніх переконань. Але в найбільш...
- Бунт Родіона Раскольникова за романом Федора Достоєвського “Злочин і кара” Вперше роман “Злочин і кара” побачив світ 1886 року. Це роман про сучасну Росію, яка пережила епоху найглибших соціальних зрушень та моральних струсів, епоху “розладу”, роман про сучасного героя, який ввібрав у себе усі страждання, болі та рани часу. “Ввечері жаркого липневого дня, незадовго до заходу сонця, виходить колишній студент...
- Проблема злочину і кари у романі Ф. Достоєвського “Злочин і кара” Проблема злочину й кари не випадково зазначена вже у назві роману, бо саме її дослідженню присвятив Ф. Достоєвський свою розповідь. Уперше письменник розповідає про історію злочину, подаючи її з боку злочинця. Навіщо? Аби викликати співчуття до вбивці? Тут дещо складніше. Родіон Раскольников не банальний грабіжник, який вирішив вбити й пограбувати...