Амур і Психея – герої новели-казки Л. Апулея
Образи А. і П. представляють складний сплав античних уявлень про ідеальні героїв-коханців з філософськими поняттями. А. – у римській міфології божество кохання, відповідне грецькому Ероту. Він зображувався юнаком чи хлопчиком з золотими крильцями, з цибулею і стрілами, сагайдаком і іноді з факелом. П. – у грецькій міфології найчастіше уособлювала людську душу, хоча іноді ототожнювалася з тим чи іншим живою істотою, з окремими функціями живого організму (дихання) або його частинами (діафрагма – Гомер). Грецьке слово “психе” означає
Сюжет новели про А. і П. – один з найпоширеніших у світовому фольклорі: зустрічається повсюдно від Скандинавії до Індонезії, від Африки до Східної Європи. Наприклад, у російській
Відразу після появи “Метаморфоз” було звернуто увагу на символічну паралель між долею головного героя Луція і П. Вона так само, як і Л., поплатилася за свою цікавість, змушена була пройти через тяжкі випробування і, нарешті, знайшла своє щастя. П. інтерпретували навіть як образ душі Луція, що пройшла шлях від таємних низьких пристрастей до любові, освяченої богами.
Казка про А. і П. отримала нове життя у християнському світі після того, як Фульге-цій дав їй символічного тлумачення у християнському дусі: любов людської душі до Бога (“Казка про Богиню Психеї і Купідоні”, VI століття). Подібне ж алегоричне тлумачення дає цій казці Боккаччо в трактаті “Про генеалогія язичницьких божеств”. Сюжет про А. і П. використовувався багатьма письменниками і поетами: Лафонтеном (роман “Любов Психеї і Купідона”), Віландом, Богдановичем (“Серденько”), Стендалем (“Пармська обі-тель”), Пушкіним (“Панночка-селянка” ). М. Ю. Лермонтов у поемі “Демон” “перевертає” цю казку. Замість А., що рятує П., виступає Демон, який намагається погубити душу Тамари. Але закінчується поема словами, які могли б стати епілогом для апулеевской казки: “Вона страждала і любила
І рай відкрився для любові”. У складному символічному ключі цей сюжет знайшов втілення і в драматичній поемі О. Блока “Пісня долі”.
Образи А. і П. надихали і знаменитих художників: Рафаеля (фрески на віллі Фарна-зіна в Римі), Яка, Торвальдсена і ін
Залишається відкритим питання про джерела казки для самого Апулея. І. М. Тройский бачить її витоки в “долітературном” періоді грецького фольклору, хоча єдиним схожим сюжетом цього періоду була легенда про Іо, коханої Зевса. Інші дослідники (Фелинг) вважають, що казка про А. і П. – цілком плід фантазії самого Апулея. Треті (Фрідлендер, Сван, Дерменгем) припускають, що Апулей (уродженець римської провінції в СевАфріке) обробив у греко-римському стилі сюжет кабільське казки “Син теріелі”.
Як би там не було, але образи А. і П. в читацькому свідомості стали на початку довгого ряду напівлегендарних образів-любов-них пар: Дафніс і Хлоя, Тісба, Трістан та Ізольда, Ромео і Джульєтта, Лейла і Менджнун, Тахір і Зухра, Ферхад і Ширін. Мабуть, саме цій новелі Апулея ми зобов’язані появі великої казково-літературної формули: “У деякій державі жили-були цар з царицею. Було у них три дочки “.
Схожі твори:
- Новела М. Хвильового “Я (Романтика)” – аналіз твору, головні герої новели Новела М. Хвильового “Я (Романтика)” вперше була видрукована в альманасі “Гарт” (1924), невдовзі після цього – у збірці оповідань “Осінь” (1924). Це був час, коли погляди М. Хвильового змінилися. Відповідно у творах з’явились нотки розчарування, гіркоти, а згодом і безнадії та розпачу, усе сильнішим стає сатиричний струмінь. Письменникові було болісно...
- “Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки-новели Романтизм як певний тип культури в різних країнах мав свої національні особливості. У Німеччині, роздрібненій більш якна 360 великихі малих суверенних держав – королівств, курфюрсте, рицарських володінь, уся інтелектуальна енергія перейшла в галузь теорії, що знайшло відображення у філософсько-естетичних шуканнях, художній літературі, роботі славнозвісної школи Ієнськихромантиків. Французька революція стала важливим...
- Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822) – багатогранний митець – романтик. “Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки – новели Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК №30 Тема. Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822) – багатогранний митець – романтик. “Крихітка Цахес” – шедевр романтичної казки – новели. Мета: Поглибити знання про романтизм як напрям світової літератури; ознайомити з життям та творчістю Гофмана; розвивати творчу уяву і читацький інтерес учнів;...
- Авантюрно-алегоричний роман Апулея “Метаморфози, іди Золотий осів” Герой роману Луций ( чивипадково збіг з ім’ям автора?!) подорожує по Фессалії. У шляху він чує захоплюючі й страшні історії про колдовских чари, перетворення й інших ведьмовских витівках. Луций прибуває у фессалийский місто Гипату й зупиняється в будинку якогось Милона, що “набитий грішми, страшний багатій, але скупий донезмоги й усім...
- МІФИ І ЛЕГЕНДИ. НАРОДНІ КАЗКИ. ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ. ЗАГАДКИ Чому у всіх народів світу виникали міфи і легенди? Чарівний світ українських казок. Казка – мистецька перлина народної Творчості. Казка – багатство українського народу. Перемога правди над кривдою (за казкою “Про правду та кривду”). Мудрість – найкраще багатство (за казкою “Мудра дівчина”). Образи фантастичних істот у казні В. Короліва-Старого “Потерчата”....
- Ш. Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка “Казки моєї матінки Гуски… “ УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА (17 годин) УРОК № 14 Тема. Ш. Перро як основоположник європейської літературної казки. Збірка “Казки моєї матінки Гуски… “ Мета: допомогти учням глибше засвоїти поняття про літературну казку; ознайомити з життям і творчістю основоположника європейської літературної казки Шарля Перро; розвивати...
- Герої однієї з новел книги Д. Боккаччо “Декамерон” Танкред, Гисмонда й Гвискардо – герої однієї з новел книги Д. Боккаччо ” Декамерон ” (1350-1353) – 1-я новела 4-го дня. Танкред, правитель Салернский, убиває Гви-скардо, коханця своєї дочки Гисмонди, і посилає їй у золотому кубку його серце; вона поливає серце отрутою, випиває отруту й умирає Сюжет цієї новели Боккаччо...
- Народна творчість Казки народів світу: Казки народів Європи II Народна Творчість (зарубіжна) Казки народів світу Казки народів Європи II НА СХІД ВІД СОНЦЯ Й НА ЗАХІД ВІД МІСЯЦЯ Норвезька народна казка Був собі колись бідний селянин, і мав він повну хату дітей. Та не мав їх чим годувати і в що одягати. Всі його діти вдалися гожі, як рожі,...
- Герої поеми поета Шота Руставели “Витязь у тигровій шкірі” Тандил і Тинатин герої епічної поеми грузинського поета Шота Руставели “Витязь у тигровій шкірі”. Сюжет поеми, видимо, бере початок у перському фольклорі. Про це говорить насамперед сам Руставели: “Ця повість із Ірану занесена давно”. Припущення про перські джерела сюжету висловлювалися й деякими літературознавцями (Н. Марр). Самі герої поеми формально теж...
- Новели Пруса Повість “Форпост” написана в 1885 р. Б. Прус малює класове розшарування післяреформеного села, дає яскраві образи поміщиків, кулаків, середняків і бідноти. Головний герой повести Слимак показаний письменником зі співчуттям, але без найменшої ідеалізації. Автор розкриває суперечливу сутність селянина, у якому риси трудівника, народні риси сполучаються з рисами власника. Слимак працьовитий,...
- Тристан і Ізольда герої літературних пам’ятників середньовіччя Легендарними прототипами Тристан і Ізольда. уважаються образи кельтських, ірландських і шотландських легенд. Ім’я Т. уперше зустрічається у формі Дроостан (Дрост, Дрест) у генеалогиях пиктских королів VIII в. Багато сюжетних паралелей до Т. і И. можна виявити у двох ірландських сагах – “Вигнання синів Уснеха” і “Втеча Ди-армайда й Грайне”. Л....
- Примітивні уявлення Безсонова про російської історії держави та історичності казки і билини Вже маю збірник Афанасьєва, сам Бессонов мав під руками прекрасне збори билин Киреєвского, т. е. створено були умови для справді наукового вивчення як казки, і билини. Проте такого наукового вивчення ми працях Безсонова ще знаходимо. Він казковий Іван – представник язичницької Русі, що доводиться цілком фантастичними способами (на кшталт лжефилологического...
- Головна ідея новели О. Гончара “Модри Камень” Новела “Модри Камень” написана Гончарем під враженням від фронтових подій. Радянські війська визволяють Європу від фашистських поневолювачів. Війна завершується, навкруги буяє природа, багато сонця, почуття радості переповнює героя, йому хочеться мовби злетіти в небо пташкою. На фоні такої оновлюючої природи зовсім не хочеться думати про смерть. Несподіване кохання прийшло до...
- Місце новели “Іntermezzo” у творчості М. Коцюбинського Новела “Іntermezzo” займає особливе місце у творчості М. Коцюбинського. Вона написана у сумні часи, коли після волелюбного революційного прориву у політичному та художньому житті Російської імперії настав час реакції, коли багато хто з прогресивних митців та політичних діячів заявляв про необхідність тактики очікування, коли література відвернулася від сучасності і шукала...
- Попелюшка – героїня казки Ш. Перро “Попелюшка” “Добра, привітна, мила” – так характеризує автор свою героїню. Це дійсно один з найбільш тонких і привабливих образів серед казкових героїнь. Попелюшка скромна, працьовита, лагідна, доброзичлива. Дочка поважного і знатного людини, Попелюшка, гноблених злою мачухою, живе у власному будинку на правах служниці, виконуючи, причому зовсім покірливо, всю чорну домашню роботу....
- “Intermezzo” – вершина майстерності М. Коцюбинського у жанрі новели “Intermezzo” – один з найдивовижніших творів української літератури, він виділяється з усього раніше написаного, привертає увагу читачів та дослідників своєю особливістю, оригінальністю. Відразу важко визначити не те що жанр твору, а літературний рід, до якого його можна віднести. Твір написаний прозою, містить багато описів, дуже мало діалогів та полілогів і,...
- Місце новели “Intermezzo” у творчості М. Коцюбинського МИХАЙЛО КОЦЮБИНСЬКИЙ Новела “Intermezzo” займає особливе місце у творчості М. Коцюбинського. Вона написана у сумні часи, коли після волелюбного революційного прориву у політичному та художньому житті Російської імперії настав час реакції, коли багато хто з прогресивних митців та політичних діячів заявляв про необхідність тактики очікування, коли література відвернулася від сучасності і шукала...
- Герої драми “Ярослав Мудрий” У п’єсі “Ярослав Мудрий” І. Кочерга відтворив дух історичної епохи XI століття за часів князювання Ярослава Мудрого. Він зумів втілити основні настрої тієї доби в живих та яскравих образах. У п’єсі багато дійових осіб. Крім історичних постатей (Ярослав, Інгігерда, Анна), чимало авторських персонажів (Микита, Журейко, Милуша, варяги). Кожен з цих...
- Література українська Казки З давніх-давен популярністю у дітей користується казка. Казка – це прозовий жанр усної народної поезії, у якому реальна дійсність, народні мрії та прагнення зображені з допомогою вигадки, фантастики. Термін “казка” походить від слова “казати”. Дійсно, у казках народ “розказав”, розповів про своє життя, боротьбу проти гнобителів, про людську працю, споконвічні...
- Імпресіоністична основа новели “Інтермецо” Михайла Коцюбинського Павло Тичина називав ім’я Михайла Коцюбинського поряд з іменами Івана Франко, Лесі Українки, Василя Стефаника, тому що, за його словами, “щодо краси й глибини добутків іншого письменника такого ми не знайдемо”. Особливою привабливістю й свіжістю відрізняються ті Твори Коцюбинського, які написані в імпресіоністичній манері. У зв’язку із цим вчений-літературознавець Сергій...