Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Айзек Азімов Я, робот
Айзек Азімов Я, робот
Айзек Азімов
Я, робот
ВСТУП
Я переглянув свої нотатки й залишився невдоволений. Ті три дні, що я провів на фірмі “Ю. С. Роботс”, з таким самим успіхом можна було просидіти вдома за енциклопедією.
Мені сказали, що Сьюзен Келвін народилася 1982 року. Отже, їй тепер сімдесят п’ять. Це кожен знає. Відповідно й фірмі “Ю. С. Роботс енд Мекенікел Мен Корпорейшн” сімдесят п’ять, бо саме того року, коли народилася доктор Келвін, Лоренс Робертсон заснував корпорацію, що зрештою стала найдивовижнішим індустріальним гігантом в історії
У свої двадцять літ Сьюзен Келвін побувала на незвичайному семінарі з психоматематики, де доктор Альфред Ланнінг з “Ю. С. Роботс” демонстрував першого робота, що вмів ходити й говорити. То був великий, незграбний і потворний робот, від якого тхнуло мастилом; призначався він для копалень на Меркурії, що тоді проектувалися. Але робот міг говорити і то до ладу.
Сьюзен не виступала на тому семінарі, не брала вона участі і в палких дискусіях після нього. Вона була відлюдькувата, негарна на вроду і безбарвна дівчина з незворушним обличчям і гіпертрофованим інтелектом.
У 2003 році, одержавши в Колумбійському університеті ступінь бакалавра, вона розпочала дослідницьку роботу в галузі кібернетики.
Тоді в обчислювальній техніці відбувся справжній переворот: все досягнуте у цій галузі в середині XX століття було перевершено позитронно-мозковими зв’язками, які винайшов Робертсон. На зміну милям реле та фотоелементів прийшла губчаста платино-іридіева куля завбільшки з людський мозок.
Сьюзен Келвін навчилася розраховувати параметри, необхідні для того, щоб фіксувати можливі змінні величини в позитронному “мозку”, конструювати цей “мозок” на папері так, щоб можна було передбачити його реакцію на ті чи ті подразники.
У 2008 році вона здобула ступінь доктора й почала працювати роботопсихологом в “Ю. С. Роботс”, ставши таким чином першим визначним фахівцем у новій галузі науки. Лоренс Робертсон тоді все ще був президентом корпорації, Альфред Ланнінг – науковим керівником.
За п’ятдесят років людство на її очах змінило напрямок свого розвитку і зробило стрибок уперед.
Тепер вона йшла на пенсію,- наскільки взагалі це було можливо для неї. Принаймні вона дозволила повісити на дверях свого кабінету табличку з чужим іменем.
Оце, власне, й усе, про що я дізнався. Щоправда, я мав іще довгий перелік її друкованих праць, патентів, детальну хронологію її службової кар’єри – одне слово, мав у руках всю “фахову” біографію Сьюзен Келвін до найменших подробиць.
Але я хотів не цього.
Для моїх майбутніх статей, що я їх мав підготувати для “Інтерпланетері Пресс”, треба було більше інформації. Набагато більше.
Я так і сказав їй.
– Доктор Келвін,- почав я дещо урочисто,- для публіки ви і “Ю. С. Роботс” одне й те саме. Ваша відставка означатиме кінець цілої епохи…
– Вас цікавлять чисто людські подробиці? – Вона й не усміхнулась. Не знаю, чи вона сміялась коли-небудь. Хоч її гострий погляд не був сердитий. Я відчув, як цей погляд пронизав мене аж до потилиці і зрозумів, що вона бачить мене наскрізь. Так було з усіма, хто спілкувався з нею. Проте сказав:
– Людські подробиці про роботів? Яка суперечність.
– Ні, докторе. Про вас.
– Але ж і мене називають роботом. Вам, певно, говорили, що я вже й не людина.
Я й справді чув, таке, проте не подав виду.
Вона підвелася зі стільця, невисока й тендітна. Ми разом підійшли до вікна.
Адміністративні корпуси й цехи “Ю. С. Роботс” нагадували невеличке, акуратно сплановане містечко. Воно розкинулося перед нами ніби на аерофотознімку.
– Коли я вперше сюди прийшла,- сказала вона,- мені виділили кімнатку в будинку, що стояв отам праворуч, де зараз котельня.- Будинок знесли, коли вас ще й на світі не було. В одній кімнаті нас працювало четверо. Мені дісталося півстола. Усі наші роботи виготовлялися в одному цеху. Випускали три штуки на тиждень. А тепер гляньте на нас!
– П’ятдесят років – чималий термін,- прорік я банальну фразу.
– Аніскільки, якщо оглянутися на свої літа,- заперечила вона.- Просто дивовижно, як швидко вони пролетіли.
Вона відійшла од вікна й сіла за стіл. Мені здалося, що її огорнув сум, хоч обличчя лишалося незворушним.
– Скільки вам років? – поцікавилась вона.
– Тридцять два,- відповів я.
– Тоді ви не пам’ятаєте, яким був світ без роботів. За тих часів людина перед лицем Всесвіту була самітня, без друзів. Тепер вона має творіння, що в усьому допоможуть їй; творіння дужчі, надійніші, ефективніші за неї, цілком віддані їй. Людство більше не самітнє. Ви не задумувалися над цим?
– Боюся, що ні. Я можу процитувати вас?
– Можете. Для вас робот – е робот. Механізми й метал, електрика й позитрон… Розум і залізо! Витвір людини, який у разі потреби вона може й знищити! Але ви не працювали з ними, ви не знаєте їх. Вони чистіші й кращі за нас.
Я спробував підохотити її:
– Хотілося б почути ваші думки щодо роботів. “Інтерпланетері Пресс” розповсюджується по всій Сонячній системі. Три мільярди потенційних читачів, доктор Келвін. їм цікаво буде знати вашу думку про роботів.
Але підохочувати її було зайве. Вона навряд чи й чула мене і вела далі:
– Можна було б передбачити це з самого початку. Тоді ми продавали роботів для використання на Землі. Як відомо, роботи на той час ще не могли говорити. Згодом, коли вони стали більше схожими на людей, розпочалися протести. Профспілки, звісно, виступали проти конкуренції роботів з людьми, а різні релігійні общини протестували через свої забобони. Вся ця метушня була цілком безглузда й зайва. Але це було.
Всю її розповідь я записав на свій кишеньковий магнітофон, намагаючись робити це непомітно. Коли трохи попрактикуєшся, можна користуватися цим маленьким пристроєм, не виймаючи його з кишені.
– Або візьміть історію з Роббі,- провадила вона далі.- Я ніколи не знала його. Він був демонтований як безнадійно застарілий за рік до початку моєї роботи в компанії. Але я бачила маленьку дівчинку в музеї…
Вона замовкла. Мовчав і я, щоб не заважати її затуманеному погляду, її очам заглибитися в минуле. Скільки літ промайнуло відтоді!
– Цю історію я почула пізніше, і коли нас називали богохульниками, творцями демонів, я завжди думала про нього. Роббі був німим роботом. Він не міг говорити. Його виготовили й продали в 1996 році, коли ще не почалася вузька спеціалізація роботів. Роббі продали як няньку.
– Як кого?
– Як няньку…
РОББІ
Дев’яносто вісім… Дев’яносто дев’ять… Сто!
Глорія відвела свою пухкеньку ручку від очей і якусь мить стояла, морщачи носика й мружачись від сонячного світла. Тоді обережно відійшла від дерева, роздивляючись довкола.
Стаючи навшпиньки, вона зазирала в зарості чагарників, праворуч, затим одійшла ще далі, щоб краще було видно глухі хащі. Була глибока тиша. Лише безупинно дзижчали комахи та зрідка озивався якийсь сміливий птах, не боячись полудневої спеки.
Глорія похнюпилась.
– Я знаю, він сховався в будинку, а я ж йому весь час кажу, що так нечесно.
Стиснувши губки й насупивши бровенята, вона рішуче попрямувала до двоповерхового будинку біля дороги.
Надто пізно почула Глорія позад себе шелестіння, а відтак – ритмічний тупіт металевих ніг Роббі. Озирнувшись, вона побачила, як її друг переможно мчить від своєї схованки до дерева.
– Стривай, Роббі! Так нечесно, Роббі! – у відчаї вигукнула Глорія.- Ти обіцяв не бігти, поки я тебе не знайду! Її маленькі ніжки не могли поспіти за велетенськими кроками Роббі. Але метрів за десять до мети Роббі враз уповільнив ходу. Глорія зробила відчайдушний ривок, щодуху промчала повз нього й, захекана, першою торкнулася заповітного дерева.
Радісно схвильована, вона оглянулася на вірного Роббі й почала насміхатися, що він не вміє швидко бігати.
– Роббі не може бігати! – кричала вона на всю силу свого восьмирічного голосу.- Я пережену його! Я пережену його!
Вона вигукувала ці слова як заведена.
Роббі, звичайно, не відповідав. Натомість він почав відступати, вдаючи, що тікає, і Глорія кинулася за ним. Але Роббі так спритно вивертався, задкуючи й ухиляючись, що вона своїми ручками лише безпорадно хапала повітря й аж заходилася від сміху.
– Роббі! – верещала вона.- Зупинись!
Він несподівано повернувся, підхопив її вгору й закружляв з нею так, що їй здалося в цю мить, неначе цілий світ провалився кудись у блакитну порожнечу, де виднілися зелені верхівки дерев.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Айзек Азімов Мої роботи Айзек Азімов Мої роботи (Збірка есеїв, М., ЕКСМО, 2002) Я написав своє перше оповідання “Роббі” в травні 1939 року, коли мені було всього дев’ятнадцять років. Моє оповідання відрізнялося від тих, що побачили світ раніше, тим, що я твердо вирішив не робити з моїх роботів символів. Вони не мали стати символами...
- АЗІМОВ, Айзек (1920 – 1992) АЗІМОВ, Айзек (Asimov, Isaac – 02.01.1920, Петровичі, тепер Білорусь – 06.04.1992, Нью-Йорк) – американський письменник-фантаст, учений. У 1923 р. трилітнього Азімова батьки забрали до США. Оселились у Нью-Йорку, згодом у Брукліні. Батько письменника став власником невеликого магазину, за прилавком якого часто доводилось стояти й Азімову. Щойно навчившись...
- Айзек Азімов – американський письменник – фантаст ЗАРУБІЖНА ФАНТАСТИКА XX-XXI СТОЛІТТЯ Айзек Азімов – американський письменник – фантаст (1920-1992) Айзек Азімов – людина, яка власним життям продемонструвала вдале поєднання вченого і майстра художнього слова, сприяла становленню й розвитку жанру наукової фантастики у США. Сучасники письменника – фантаста високо цінували його талант і майстерність. Відомий англійський астрофізик і...
- Айзек Азімов А якщо Айзек Азімов А якщо… Звісно, Норман і Ліві спізнювалися – коли поспішаєш на потяг, останньої хвилини неодмінно щось та затримає, – і у вагоні майже не залишилося вільних місць. Довелося сісти попереду, таким чином, що погляд упирався в лавку навпроти, обернену спинкою до руху і таку, що тулилась до стінки...
- Айзек Азімов Марсіанський Шлях Айзек Азімов Марсіанський Шлях Стоячи на порозі короткого коридора між обома каютами космічного корабля, Маріо Естебан Ріос похмуро спостерігав, як Тед Лонг настроював відеофон: зображення було нікудишнє. Ріос знав, що кращого чекати годі. Надто далеко вони від Землі, та ще й у невигідному положенні, лицем до Сонця. Щоправда, Лонг міг...
- Айзек Азімов Подих Смерті Айзек Азімов Подих Смерті Перекладач: Богдан Салик Джерело: З книги: Подих смерті: Пригод. романи: К.- Молодь, 1989. ISBN 5-7720-0221-X Розділ 1 Смерть завжди присутня у кожній хімічній лабораторії, але тисячі лаборантів працюють пліч-о-пліч із нею і не думають про кирпату. Просто забувають, що вона завжди поруч. Одначе Луїс Брейд, доцент...
- Айзек Азімов Пекельний вогонь Айзек Азімов Пекельний вогонь Навколо панувала особлива атмосфера загального легкого збудження, коли добре вихована публіка, з нетерпінням зиркаючи на завісу, чекає Початку прем’єри. Жменька вчених, дехто зі знаті, декілька конгресменів і зовсім мало репортерів – от і все, хто вважав за потрібне прийти сюди. Елвін Хорнер з Вашингтонського бюро континентальної...
- Фах (1957) – Айзек АЗІМОВ 1920-1992 Наукова фантастика є одним із ланцюгів, які допомагають з’єднати людство. Айзек Азімов Сторінки життя і творчості Одним із найпопулярніших сучасних фантастів світу є американський письменник єврейського походження Айзек Азімов. Він уважав, що фантастика йде попереду людства, прокладаючи шлях для розвитку науки, техніки й усієї людської цивілізації. Фантастична література, на його...
- Твір – роздум Робот Саліеис, або Куди нас приведе технічний прогрес Ані для кого вже не є таємницею те, що технічний розвиток у світі протягом останнього століття просувається вперед із просто фантастичною швидкістю. На мою думку, навіть та частина суспільства, яка не має жодного стосунку до науки, має розібратися з усім цим, усвідомивши плюси та мінуси таких темпів прогресу. Тож я,...
- ЗІНГЕР, Айзек (1904 – 1991) ЗІНГЕР, Айзек (Ісаак) Башевіс (Singer, Isaak Bashevis; автонім: Зінгер, Іцек-Герц; 14.07.1904, Радзімін, тепер – Польща – 24.07.1991, Маямі, США) – американський прозаїк єврейського походження, лауреат Нобелівської премії 1978 р. Значною мірою смерть Айзека Башевіса Зінгера у 1991 р. символізувала кінець певної традиції та культури. Зінгер, котрий писав...
- Р. Бредбері та А. Азімов – майстри футурологічної, або “попереджувальної”, прози ЗАРУБІЖНА ФАНТАСТИКА XX-XXI СТОЛІТТЯ 3. Р. Бредбері та А. Азімов – майстри футурологічної, або “попереджувальної”, прози Рей Дуглас Бредбері (нар. 1920 р.) Рей Дуглас Бредбері – американський письменник, який за життя сприймався як класик наукової фантастики – особливого різновиду фантастики, яка найбільшої популярності набула в літературі XX ст. Творчим кредом...
- Сами боги (краткое содержание) – Азимов Айзек Земля. Вторая половина XXI в. Довольно заурядный молодой радиохимик Фредерик Хэллем случайно обнаруживает, что в запыленной колбе с этикеткой “Вольфрам” вдруг оказалось какое-то другое вещество. Спектрометрический анализ показывает, что это изотоп плутония, который теоретически не может существовать, вдобавок выясняется, что радиоактивность вещества постоянно возрастает и оно испускает позитроны, несущие необычно...
- Коли наші нащадки побачать пустелю, на яку ми перетворили Землю, яке виправдання вони знайдуть для нас? (А. Азімов) ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Коли наші нащадки побачать пустелю, на яку ми перетворили Землю, яке виправдання вони знайдуть для нас? (А. Азімов) Айзек Азімов – письменник-фантаст, мислитель, який описував інші світи, але, мабуть, і він не міг собі уявити, що людство протягом життя одного покоління так технічно розвинеться. Важко собі...
- “Війна руйнує наші душі” (Е. Хемінгуей) Перша світова війна стала першою світовою трагедією XX століття, вона не тільки забрала життя мільйонів людей, а десятки мільйонів залишила каліками. Трагедія її полягала і в тому, що вона зруйнувала душі цілого покоління. Прогресивні письменники першими відчули, які моральні наслідки має війна. У творчості Еріха Марії Ремарка, Ернеста Хемінгуея зображуються...
- Композиція твору “Три товариша” Еріх Марія Ремарк – німецький письменник-реаліст, ветеран першої світової війни, представник літератури “втраченої генерації”. Провідна тема його творчості – тема безглуздої жорстокості війни та понівеченої долі молодого покоління – розкривається в романах “На Західному фронті без змін” (1929), “Повернення” (1931), “Три товариша” (1937). Політемігрант, антифашист, гуманіст, Е. М. Ремарк присвятив...
- “Якою я уявляю Україну ХХІ століття?” Ми українці, а тому повинні цікавитися своєю країною, її минулим, сьогоденням і майбутнім. У той час як про минуле ми можемо прочитати у підручниках історії, а сьогодення знаходиться у нас перед очима, найбільш цікавим аспектом існування кожної країни є її майбутнє. Українське майбутнє в світлі недавніх змін і перетворень теж...
- Мій улюблений письменник (твір-відгук) (твір-відгук) На уявній золотій полиці в моїй власній бібліотеці ще небагато книжок. Одні прийшли з дитинства – це казки. Інші додаються рік за роком. Іноді я знімаю одну з книжок: мій досвід ширшає, вона вже не відповідає йому. Що залишиться на цій полиці через десять, двадцять років? В одному авторі...
- Воротарський хліб не з медом. Позакласне читання Матеріал уроку. Михайло Слабошпицький “Брат знаменитого воротаря” (продовження). Мета. Розширити знання учнів про види спорту, можливості небезпеки під час гри у футбол; розвивати вольові якості характеру: наполегливість, безстрашність, витривалість; удосконалювати вміння виразно читати; вчити переказувати оповідання за планом; виховувати любов та повагу до своїх рідних братів чи сестер. Обладнання. Ілюстрації...
- Розвінчання романтики більшовицької революції новелою “Я (Романтика)’ Миколи Хвильового Розвінчання романтики більшовицької революції новелою “Я (Романтика)” Миколи Хвильового Новела “Я (Романтика)” М. Хвильового – твір складний. У ньому переплітається дійсність і марення, ілюзії і реальність. Колись палкий романтик, тепер М. Хвильовий постає перед нами як пильний аналітик, нещадний сатирик. Для нього однією з найважливіших стає проблема розбіжності мрії і...
- Антивоєнний пафос у літературі XX сторіччя XX сторіччя принесло людству можливість усвідомлення себе єдиним цілим, або небачений раніше технічний прогрес. Але окрім цього саме воно породило нове жахливе явище – світові війни, трагедії вражаючого масштабу, що зачіпали відразу сотні мільйонів людей. Цілком природно, що це знайшло відображення у творчості багатьох письменників, особливо з тих країн, які...