Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Айзек Азімов Мої роботи
Айзек Азімов Мої роботи
Айзек Азімов
Мої роботи
(Збірка есеїв, М., ЕКСМО, 2002)
Я написав своє перше оповідання “Роббі” в травні 1939 року, коли мені було всього дев’ятнадцять років.
Моє оповідання відрізнялося від тих, що побачили світ раніше, тим, що я твердо вирішив не робити з моїх роботів символів. Вони не мали стати символами пихатості людини. Вони не мали стати прикладом людських амбіцій, які вчиняють замах на владіння Всесвишнього. Вони не мали стати новою Вавилонською вежею, що потребує покарання.
Окрім того, я не бажав, аби роботів вважали
В такому разі, чим же є мої роботи? Вони лише пристрої. Інструменти. Машини, які мають служити людям. І я наділів їх знанням Трьох законів. Іншими словами, робот не може вбити свого творця. Оголосивши цей надзвичайно популярний сюжет поза
Оскільки я розпочав писати оповідання про роботів в 1939 році, в них немає згадок про електронні компьютери, які тоді ще не були винайдені, а я не передбачив їхньої появи. Втім, я гадав, що мозок робота має до певного ступеню бути “електронним”, і саме поняття не здавалося таким, що належить далекому майбуттю. Позитрон – субатомна частинка, схожа на електрон, але така, що має протилежний елетричний заряд, – був виявлений всього за чотири роки до того, як я написав свою першу оповідку про роботів. Всі ці відкриття звучали дуже фантастично, і тому я наділив своїх роботів “позитронними мозками” і уявив собі, що їхні думки складаються з потоків позитронів, які миттєво виникають і так само миттєво припиняють існувати. В результаті серія таких оповідок отримала назву “оповідання про позитронних роботів”, але в них я не надавав особливого значення перевазі позитронів над електронами.
Спочатку я не намагався систематизувати чи навіть взагалі описувати захисні пристрої, якими, за моїми уявленнями, мали бути оснащені роботи. Одначе оскільки мені не кортіло створювати для роботів ситуації, в яких вони можуть вбити свого творця, я приділяв особливу увагу тому факту, що робот не в змозі зашкодити людині, постійно підкреслюючи, що цей закон вкорінений до його позитронного мозку.
І тому в найпершій версії оповідання “Роббі”, що побачила світ, один з героїв каже: “Він просто не може не бути вірним, добрим, таким, що любить. Він просто створений так”.
Написавши оповідання “Роббі”, яке Джон Кемпбелл з “Естаундінг сайєнс фікшн” відмовився надрукувати, я написав декілька інших оповідань, які Кемпбелл прийняв. І 21 грудня 1940 року я прийшов до нього з ідеєю про робота, яікий вміє читати думки (так з’явився “Брехун”), але Джона не влаштували жодні мої пояснення з приводу того, чому робот поводиться саме так, а не інакше. Він бажав отримати чітко сформульовані закони, які захищали б людей від роботів, аби ми змогли краще розуміти їхню поведінку. І тоді ми з ним разом розробили концепцію, яка пізніше стала називатися “Три закони роботехніки”. Ідея належала мені й була узята зі вже написаних оповідань, але конкретні формулювання (якщо я все правільно пам’ятаю) ми розробили разом.
Три закони були логічними й звучали цілком розумно. Насамперед, коли я почав писати оповідання про своїх роботів, я подумав, що треба потурбуватися про безпеку людини. Більш того, я чудово розумів, що навіть не намагаючись свідомо нанести людині шкоду, своєю бездіяльністю робот може спричинити для неї лихо. Я ніяк не міг забути цинічного твору Артура Хью Клоу “Останній декалог”, в якому десять заповідей переписані в сатирічному стилі Макіавеллі. Найчастіше цитується така: “Не вбий, але й не надто намагайся зберегти іншому життя”.
Саме з цієї причини я наполягав на тому, що Перший закон (безпека) має складатися з двох позицій:
1. Робот не може нанести шкоду людині або своєю бездіяльністю допустити, щоб людині була нанесена шкода.
Потурбувавшися про безпеку, ми вирішили перейти до Другого закону (служба). Природньо, слідуючи необхідності виконувати накази людей, робот не має забувати про їхню безпеку. Тобто, Другий закон каже:
2. Робот має підкорюватися усім наказам, які віддає людина, окрім тих випадків, коли ці накази суперечать Першому закону.
І, нарешті, нам був потрібний третій закон (обережність). Робот – коштовна машина, тобто, необхідно її берегти. Але не на шкоду безпеці та службі людині. Отже, Третій закон виглядає наступним чином:
3. Робот має піклуватися про свою безпеку у тій мірі, в якій це не протирічить Першому та Другому законам.
Зрозуміло, ці закони сформульовані в словах, що є певною мірою недосконалістю. В позитронному мозку вони уособлені в складних математичних формулах (в яких я нічого не розумію). Одначе навіть при цьому вони доволі двозначні. Що вважати за шкоду для людини? Чи має робот підкорюватись наказам, які віддає йому дитина, чи божевільний, чи людина з поганими намірами? Чи має він віддати своє вартісне й корисне існування, аби попередити незначну шкоду, яка може бути завдана не дуже важливій людині? Що є “незначна” і що є “не дуже важлива”?
На думку автора, ця двозначність не є недоробкою Трьох законів. Якби Три закони були ідеальними і не викликали жодних сумнівів, чи могли б ми написати наші оповідання? Саме в хитромудрих закутках сумнівів і лежать сюжети, яке стають підвалинами – вже вибачте за каламбур – “Міста роботів”.
Я не намагався втілити в слова Три закони в своєму оповідання “Брехун”, який з’явився в травні 1941 року. Одначе в наступному оповіданні “Хоровод”, що з’явилося в березні 1942 року, я приділив їм найприскіпливішу увагу. В цьому числі на сьомому рядку сторінки сто, один з героїв каже: “Тепер слухай. Розпочнемо з Трьох основних законів роботехніки – трьох правил, які міцно вкорінені в позитронному мозку”, і далі я їх цитую. Наскільки мені відомо, це перша поява в пресі слова “роботехніка”, яке я вигадав.
З того часу впродовж більш, ніж сорока років, коли я написав величезну кількість оповідань та романів про роботів, жодного разу не виникло такої ситуації, щоб мені довелося модифікувати Три закони. Одначе час линув, мої роботи ставали дедалі складнішими та більш різнобічними, і я відчув, що можна внести певні зміни. Таким чином, в “Роботах та Імперії”, романі, що був опублікований у 1985 році, я повів мову про те, що в достатньому ступеню просунутий робот може відчути себе зобов’язаним попередити шкоду, яка, можливо, буде завдана всьому людству в цілому, а не якомусь окремому індивідууму. Я назвав його “Нульовим законом роботехніки” і все ще продовжую над ним працювати.
Винайдення Трьох законів роботехніки – здається, найкрупніший внесок, зроблений мною в наукову фантастику. Тепер їх часто цитують навіть ті, хто не має жодного стосунку до даної області літератури, і вже точно можна сказати, що історія роботехніки не буде вважатися повною без згадки Трьох законів. В 1985 році видавництво “Джон Вайлі та сини” опублікувало “Посібник з промислової роботехніки” під редакцією Саймона Й. Нофа, і на прохання головного редактора я написав вступ стосовно Трьох законів.
Зараз автори творів наукової фантастики виробили цілісеньке море найрізноманітніших ідей, доступних іншим письменникам. Саме з цієї причини я ніколи не заперечував проти того, щоб мої колеги, які присвячують свої праці роботам, користувалися моїми Трьома законами.
Одначе я категорично виступав проти прямого їхнього цитування іншими авторами. Ставтеся до Трьох законів як до даності, але не повторюйте їх – така моя позиція! Поняття належать усім, а слова – лише мені!
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- АЗІМОВ, Айзек (1920 – 1992) АЗІМОВ, Айзек (Asimov, Isaac – 02.01.1920, Петровичі, тепер Білорусь – 06.04.1992, Нью-Йорк) – американський письменник-фантаст, учений. У 1923 р. трилітнього Азімова батьки забрали до США. Оселились у Нью-Йорку, згодом у Брукліні. Батько письменника став власником невеликого магазину, за прилавком якого часто доводилось стояти й Азімову. Щойно навчившись...
- Айзек Азімов Я, робот Айзек Азімов Я, робот ВСТУП Я переглянув свої нотатки й залишився невдоволений. Ті три дні, що я провів на фірмі “Ю. С. Роботс”, з таким самим успіхом можна було просидіти вдома за енциклопедією. Мені сказали, що Сьюзен Келвін народилася 1982 року. Отже, їй тепер сімдесят п’ять. Це кожен знає. Відповідно...
- Айзек Азімов – американський письменник – фантаст ЗАРУБІЖНА ФАНТАСТИКА XX-XXI СТОЛІТТЯ Айзек Азімов – американський письменник – фантаст (1920-1992) Айзек Азімов – людина, яка власним життям продемонструвала вдале поєднання вченого і майстра художнього слова, сприяла становленню й розвитку жанру наукової фантастики у США. Сучасники письменника – фантаста високо цінували його талант і майстерність. Відомий англійський астрофізик і...
- Фах (1957) – Айзек АЗІМОВ 1920-1992 Наукова фантастика є одним із ланцюгів, які допомагають з’єднати людство. Айзек Азімов Сторінки життя і творчості Одним із найпопулярніших сучасних фантастів світу є американський письменник єврейського походження Айзек Азімов. Він уважав, що фантастика йде попереду людства, прокладаючи шлях для розвитку науки, техніки й усієї людської цивілізації. Фантастична література, на його...
- Айзек Азімов А якщо Айзек Азімов А якщо… Звісно, Норман і Ліві спізнювалися – коли поспішаєш на потяг, останньої хвилини неодмінно щось та затримає, – і у вагоні майже не залишилося вільних місць. Довелося сісти попереду, таким чином, що погляд упирався в лавку навпроти, обернену спинкою до руху і таку, що тулилась до стінки...
- Айзек Азімов Марсіанський Шлях Айзек Азімов Марсіанський Шлях Стоячи на порозі короткого коридора між обома каютами космічного корабля, Маріо Естебан Ріос похмуро спостерігав, як Тед Лонг настроював відеофон: зображення було нікудишнє. Ріос знав, що кращого чекати годі. Надто далеко вони від Землі, та ще й у невигідному положенні, лицем до Сонця. Щоправда, Лонг міг...
- Айзек Азімов Пекельний вогонь Айзек Азімов Пекельний вогонь Навколо панувала особлива атмосфера загального легкого збудження, коли добре вихована публіка, з нетерпінням зиркаючи на завісу, чекає Початку прем’єри. Жменька вчених, дехто зі знаті, декілька конгресменів і зовсім мало репортерів – от і все, хто вважав за потрібне прийти сюди. Елвін Хорнер з Вашингтонського бюро континентальної...
- Айзек Азімов Подих Смерті Айзек Азімов Подих Смерті Перекладач: Богдан Салик Джерело: З книги: Подих смерті: Пригод. романи: К.- Молодь, 1989. ISBN 5-7720-0221-X Розділ 1 Смерть завжди присутня у кожній хімічній лабораторії, але тисячі лаборантів працюють пліч-о-пліч із нею і не думають про кирпату. Просто забувають, що вона завжди поруч. Одначе Луїс Брейд, доцент...
- Формалістичні роботи. Веселовський Ідеї, висловлені Веселовським, було неможливо отримати розвитку ні з російської, ні з західноєвропейської науці як оскільки його роботи, містять цих ідей, були опубліковані, але й бо мельчавшей, переживавшей занепад науки кінця XІX і міст початку ХХ століття вони за суті були незрозумілі цілісністю концепції, й одночасно обережністю її. Форма і...
- ЗІНГЕР, Айзек (1904 – 1991) ЗІНГЕР, Айзек (Ісаак) Башевіс (Singer, Isaak Bashevis; автонім: Зінгер, Іцек-Герц; 14.07.1904, Радзімін, тепер – Польща – 24.07.1991, Маямі, США) – американський прозаїк єврейського походження, лауреат Нобелівської премії 1978 р. Значною мірою смерть Айзека Башевіса Зінгера у 1991 р. символізувала кінець певної традиції та культури. Зінгер, котрий писав...
- Чудо-Терем для бджіл ( твір-опис процесів роботи із власного досвіду) – бачив, Сашко, чудо – терема, у яких живуть бджоли? – запитав мене якось мій дядько Василь. Він приїхав погостювати до нас із Писаревки, що перебуває в Харківській області. З його оповідань я довідався, що сіло це із трьох сторін оточують невеликі озера, а із четвертої до нього впритул підступає...
- Коли наші нащадки побачать пустелю, на яку ми перетворили Землю, яке виправдання вони знайдуть для нас? (А. Азімов) ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Коли наші нащадки побачать пустелю, на яку ми перетворили Землю, яке виправдання вони знайдуть для нас? (А. Азімов) Айзек Азімов – письменник-фантаст, мислитель, який описував інші світи, але, мабуть, і він не міг собі уявити, що людство протягом життя одного покоління так технічно розвинеться. Важко собі...
- Р. Бредбері та А. Азімов – майстри футурологічної, або “попереджувальної”, прози ЗАРУБІЖНА ФАНТАСТИКА XX-XXI СТОЛІТТЯ 3. Р. Бредбері та А. Азімов – майстри футурологічної, або “попереджувальної”, прози Рей Дуглас Бредбері (нар. 1920 р.) Рей Дуглас Бредбері – американський письменник, який за життя сприймався як класик наукової фантастики – особливого різновиду фантастики, яка найбільшої популярності набула в літературі XX ст. Творчим кредом...
- Методика роботи над твором в 1-ом класі За рік навчання в 1-ом класі учні здобувають первісний досвід зв’язного викладу власних думок, тобто досвід роботи над твором. Перші Твори невеликі по обсязі, основним джерелом для них є особистий життєвий досвід. Це оповідання про події, що розгортаються в часі, наприклад: ” Як ми забирали шкільний двір”,” Як ми зустрічали...
- Винниченко Володимир Кирилович Роботи! Вечоріло. В хатинці було холодно, вогко й темнувато. Брудний світ ледве проходив знадвору крізь маленьке, похилене віконце й скупо сірів по голих, брудних стінах, по чорній земляній підлозі по всій убогій обстанові “робітницької кватири”. А Максим все сидів, обперши голову на стіну й дивлячись кудись за піч. В дірявих черевиках...
- РУКИ МАЛІ, ТА ДО РОБОТИ ВДАЛІ. Є. ПЕРМЯК “ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ РУКИ?”. П. РЕБРО “НЕМАЄ ЛЕДАРІВ У НАС” Мета: вдосконалювати читацькі навички учнів; вчити усвідомлювати прочитаний текст; розвивати мовлення, мислення; виховувати працьовитість, прагнення до корисних самостійних дій. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Мовленнєва розминка 1) Робота над скоромовкою. Варка варила варенички, Василь взяв вареника. Варка Василя – варехою. Василь Варку – вареником. 2)...
- Сами боги (краткое содержание) – Азимов Айзек Земля. Вторая половина XXI в. Довольно заурядный молодой радиохимик Фредерик Хэллем случайно обнаруживает, что в запыленной колбе с этикеткой “Вольфрам” вдруг оказалось какое-то другое вещество. Спектрометрический анализ показывает, что это изотоп плутония, который теоретически не может существовать, вдобавок выясняется, что радиоактивность вещества постоянно возрастает и оно испускает позитроны, несущие необычно...
- План-аналіз власної роботи Досить нова техніка художньої творчості, яка отримала назву “оракул”, виникла завдяки розвитку сучасних технологій і з’явленню нових матеріалів. Ця техніка базується на створенні картин за допомогою кольорової плівки, яка наноситься на поверхню у відповідності із зображеним на цій поверхні ескізом. Мені дуже цікаво займатися такою творчістю, а сюжети для своїх...
- Тип уроку. Створення самостійної творчої роботи Мета. Продовжити знайомство учнів з теплою та холодною кольоровою гамою. Навчити створювати різноманітні форми і образи в композиції. Знайомити із технікою роботи сіллю. Розвивати творчу фантазію, уяву, розширити знання про космос. Виховувати почуття прекрасного, естетичний смак. Тип уроку. Створення самостійної творчої роботи. Форма проведення. Урок-подорож. Обладнання. Акварельні фарби, пензлики, папір,...
- Обсяг фізичної роботи Фізичну роботу(роботу м’язів) можна поділити за її характером на два види – статичну і динамічну. При статичній роботі підвищується обмін речовин, збільшується витрата енергетичних ресурсів, але меншою мірою ніж при динамічній. Особливістю такого виду праці є її виражена втомлювала дія, що зумовлена довготривалим скороченням і напруженням м’язів, відсутністю умов для...