ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. СВІТ ПОЕЗІЇ

Мета: вчити учнів відчувати красу поетичного слова; розвивати здатність сприймати звукові словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово, мовне чуття, інтуїцію; виховувати емоцію читача.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Чорногузик через річку

У червоних черевичках

Чимчикує чимдуж в брід –

Чапля кличе на обід!

Чемно чапля відчинила,

Частуванням стіл накрила.

У чудову пору цю

Чай смачний із чебрецю.

2. Гра “Прочитай приказку”

– Прочитайте слова якнайшвидше. Удруге у кожному слові швидко читайте тільки другу букву.

– Агроном, море, алея, сонце, один, ананас, сім, айстра, океан, муха, арка, ацетон, вісім, азарт, серп, крик, сни, золото, знак, мама, удар, сум, сміх, сцена, місяць. (Голодній курці зерно на думці.)

– Агент, клас, сало, одяг, тьотя, ткач, томат, сніг, лялька, квас, сіно, сварка, оса, горе, тмин, сам, університет, мер, абияк, масло, струм, сом, іграшка, зозуля, емаль. (Гладь коня вівсом, а не батогом.)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Учні розповідають, як зимує коник-стрибунець.

Довідка

Самі коники взимку гинуть, а зимують лише яйця, які були ними відкладені.

Самки коника відкладають яйця на рослини чи в грунт, де вони зимують. Навесні із них виходять личинки, які схожі на дорослих особин, але менші за розміром і без

крил. З часом вони перетворюються на крилатих комах.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву (с. 100).

– Назвіть свої улюблені вірші.

– Кого з українських поетів ви знаєте?

– Які поезії пам’ятаєте?

– Що хочете дізнатися в новому розділі?

– Чого чекаєте від цих уроків?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання статті “Світ поезії” (с. 100)

1) Виразне читання статті вчителем.

– Які почуття викликав у вас прослуханий текст?

2) Повторне читання тексту учнями “ланцюжком” за абзацами.

3) Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.

А) Лірика.

– Хто найтонше відчуває красу, яка нас оточує?

– Як поети зображують життя?

– Які твори називаються лірикою?

– Послухайте ліричні рядки поезії П. Тичини.

Ой не крийся, природо, не крийся.

Що ти в тузі за літом, у тузі…

Безгоміння і сум. Безгоміння і сон.-

Тільки зірка упала…

– Який настрій передає поет у цих рядках?

– До кого він звертається?

– За чим сумує?

– Кого називають ліричним героєм?

Фізкультхвилинка

Б) Ліричний герой.

– Послухайте вірш Михайла Стельмаха та уявіть ліричного героя.

Поміж березами дівча іде

Рожевий схід. Галуззя молоде

Пісні виспівує привітні.

Поміж березами дівча іде

У хусточці блакитній.

Рукою гладить пасмо золоте,

Іде, співаючи, в долину…

І, може, більше дівчину ніде

Ніколи не зустріну.

– Яким настроєм пройнятий вірш?

– Які почуття передає поет?

– Якою ви уявляєте дівчину?

В) Пейзажна лірика.

– Що належить до пейзажної лірики?

– Послухайте вірш Ліни Костенко.

СЮ НІЧ ЗОРІ ЧОМУСЬ КОЛЮЧІ

Сю ніч зорі чомусь колючі,

Як налякані їжачки.

Сю ніч сойка кричала з кручі,

Сю ніч ворон сказав: “Апчхи!”

Сю ніч квітка питала квітку:

– Що ж це робиться, поясни?

Тільки вчора було ще влітку,

А сьогодні вже восени!

– Які художні засоби застосовує поетеса, передаючи свої роздуми і почуття?

– Знайдіть у вірші епітети (Зорі колючі); порівняння, (зорі, як налякані їжачки); уособлення (сойка кричала, ворон сказав, квітка питала).

2. Бесіда за картиною Іллі Остроухова “Золота осінь” (с. 100)

– Що художник зобразив на картині?

– Що він намалював у центрі картини? вдалині?

– Які фарби обрав художник для своєї картини?

– Який настрій вони створюють?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Що вас найбільше вразило?

– Про що б хотіли дізнатися на наступних уроках?

– Чого навчитися?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати запитання за текстом “Світ поезії”.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. СВІТ ПОЕЗІЇ