Проблема дослідження: жаргонізми в мовленні школярів

Ціль роботи: проаналізувати мовлення сучасних школярів (зокрема, учнів Ліцею при Забайкальському гос. пед. університеті) з погляду кількісного і якісного використання ними жаргонізмів

Завдання роботи над проектом:

1) визначити поняття “жаргон” і “арго” і зіставити їх;

2) визначити, виділити й описати функції й різновиду жаргону;

3) провести анкетування учнів, щоб досліджувати їхнє мовлення з метою виділити:

* коло найбільш уживаних жаргонних слів,

* частотність уживання жаргонізмів,

* причини вживання ліцеїстами

жаргонізмів

4. Попередня гіпотеза: жаргонізми – часто вживані засоби в мовленні школярів, їхнє вживання пов’язане з бажанням виділитися серед людей, бути сучасними; жаргонні слова становлять значеннєві групи, пов’язані з життям і діяльністю школярів

5. Методи: читання й аналіз літератури, анкетування, опитування, аналіз анкет

6. Результати дослідження будуть викладені у формі доповіді на уроці російської мови, а потім на конференції

2. Фаза планування

1. План дослідження:

1) Виявити, як визначають жаргон і арго тлумачні словники

2) Зрівняти їхнього визначення й визначити,

є чи між жаргоном і арго різниця. У чому вона складається

3) Прочитати літературу по темі й виділити:

* функції жаргону,

* джерела жаргону,

* види жаргонів

4) Скласти питання для анкети

5) Провести анкетування

6) Проаналізувати анкети

7) Скласти план доповіді

8) Оформити дослідження у формі доповіді

2. Література. [15 назв – допомоги з культури мовлення, словники, журнальні статті.]

3. Виписки. [Статті “Жаргон” і “Арго” зі словників і довідників.]

4. Анкета:

1) Напишіть відомі вам жаргонні слова

2) Підкресліть ті, які ви вживаєте найбільше часто.

3) Для чого ви їх уживаєте (потрібне підкреслити)?

А) уважаєте, що модно, сучасно; б) потрібні в мовленні для зв’язку слів; в) допомагають перебороти недолік слів у моєму мовленні; г) роблять мовлення зрозуміліше для друзів; д) щось інше (напиши свій варіант).

4) Могли б ви обійтися без них (потрібне підкреслити)?

А) Так; б) немає; в) не думав про цьому

5) чи Намагаєтеся ви обійтися без них (потрібне підкреслити)?

А) Так; б) немає; в) не думав про цьому

6) Як ви вважаєте, чи потрібні жаргонізми в мовленні (потрібне підкреслити)?

А) Так; б) немає; в) іноді, у різних випадках; г) не думав про цьому

3. Фаза реалізації (створення тексту доповіді).

План

1. Введення (ціль роботи, завдання дослідження).

2. Жаргон – соціальний різновид мовлення

2.1. Поняття “жаргон”.

2.2. Язикові функції жаргону

2.3. Джерела жаргону

2.4. Види жаргонів

3. Лінгвістичне дослідження мовлення ліцеїстів

3.1. Мета анкетування

3.2. Питання анкети

3.3. Аналіз відповідей учнів ліцею при Забгпу.

4. Висновки

1. Вибір Теми дослідження обумовлений бажанням виділити на основі вивченої літератури джерела такого різновиду мови, як молодіжний жаргон, зібрати, записати й визначити значення маловивченої лексики молодіжного сленгу, багато слів і вираження якого вражають своєю яскравістю, точністю й дотепністю. Ціль роботи полягала в аналізі мовлення сучасних школярів (зокрема учнів ліцею Забгпу) з погляду кількісного і якісного використання ними жаргонізмів. Для цього нам необхідно було вирішити наступні завдання:

1) визначити поняття “жаргон” і “арго” і зіставити їх;

2) визначити, виділити й описати функції й різновиду жаргону;

3) провести анкетування учнів, щоб досліджувати їхнє мовлення з метою виділити:

* коло найбільш уживаних жаргонних слів,

* частотність уживання жаргонізмів,

* причини вживання ліцеїстами жаргонізмів

2 – 3.2. [Послідовне розкриття кожного пункту плану.]

3. Для рішення поставлених завдань нами було проведене анкетування учнів ліцею Забгпу.

3.1. Метою проведення анкетування послужило наступне:

1) визначити коло найбільше часто вживаних жаргонізмів у мовленні;

2) визначити мотиви вживання жаргонізмів у мовленні;

3) визначити відношення ліцеїстів до жаргонних слів, уживаним ними у власному мовленні;

4) виявити наявність або відсутність прагнення обійтися без жаргонізмів

3.2. Для цього в анкету були включені наступні завдання [наведені].

3.3. Аналіз анкети дозволив виділити наступні найпоширеніші жаргонізми:

1) іменники: лох, чувак, канарка, зозуля, чайка, равлик, миша, вівця, олень, чмо, чорт, чайник, тип, гальмо, косяк, пихча, филки, бабки, видак, телик, ящик, цибара, главняк, тема, шняга, лажу, прикид, хата, хавчик, гони, замут, прикіл;

2) дієслова: отвянь, відвали, відсихай, осади, не свисти, женеш, точити, рубати, хавать, колбаситься

3) прислівника: ништяк, клево, потрясно, офигенно, лафа, зашибись, могутньо, чадно, сто пудово, басяво, прикольно;

4) цільні словосполучення: базару ні, мовлення ні, шнурки в склянці, я не вкурсе.

Аналіз значення жаргонізмів допоміг виділити тематичні групи слів:

1) найменування людей по спорідненню (предки);

2) найменування людей за професією (менти, лягаві, училка, препід, дирик, класнуха, поломойка, зав. складом);

3) побутова техніка (видак, телик, ящик);

4) їжа й процес її поглинання (хавчик, точити, рубати, хавать);

5) позначення людей по якості їхнього характеру (канарка, зозуля, чайка, равлик, миша, вівця, олень);

6) сигарети, наркотики (косяк, пихча, цибара);

7) гроші (филки, бабки, ваб, зелені, пятихатка);

8) стан, оцінка (ништяк, клево, потрясно, офигенно, лафа, зашибись, могутньо, чадно, басяво, прикольно, шняга, лажу).

33% ліцеїстів найбільше часто вживають, як видно з анкет, слова лох і чувак, 31% – ништяк, клево, потрясно, офигенно, лафа, зашибись, могутньо, чадно. 26% – зозуля, канарка, чайка, равлик, миша, вівця, олень


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Проблема дослідження: жаргонізми в мовленні школярів